8/9/12

Για να ξεβρωμίσει ο τόπος:

Όχι στον Ρατσισμό και τον Φασισμό!
Τον Αύγουστο του 1918 ένα πλήθος 50.000 καναδών «πατριωτών» επιδόθηκε για μέρες σε ένα ανελέητο πογκρόμ σε βάρος των ελληνόφωνων μεταναστών του Τορόντο. Το αποτέλεσμα αυτού του ρατσιστικού πογκρόμ ήταν ο θάνατος μεγάλου αριθμού μεταναστών, μεταξύ των οποίων 29 γυναίκες και 6 ανήλικα παιδιά καθώς και υλικές ζημιές 1.000.000 δολαρίων.
Οι "αφορμές" ήταν πολλές. Για χρόνια οι ελληνόφωνοι μετανάστες, μικροϊδιοκτήτες και εργαζόμενοι κυρίως στον επισιτισμό (στα φημισμένα "Greek restaurants") αποκαλούνταν από τους ντόπιους «slackers», δηλαδή «τεμπελχανάδες», επειδή κατά τους ρατσιστές απέφευγαν τις βαριές δουλειές του φορτοεκφορτωτή, του ξυλοκόπου ή του βιομηχανικού εργάτη και δούλευαν σαν μάγειροι, ψήστες, σερβιτόροι ή υπάλληλοι εμπορικών καταστημάτων. Μια σειρά από γεγονότα- την ώρα που πολλοί Καναδοί πολεμούσαν στα χαρακώματα της Ευρώπης, όπως οι καλές σχέσεις του τότε Βασιλιά Κωνσταντίνου με το Γερμανό Κάιζερ, η ουδετερότητα της Ελλάδας κατά τις αρχές του Α’ παγκοσμίου πολέμου και η άρνηση των ελληνόφωνων μεταναστών να καταταγούν στον στρατό, θεωρήθηκαν, επίσης, αφορμές.
Επιστρέφοντας οι χιλιάδες των βετεράνων Καναδών από τα σφαγεία των μετώπων του Α’ παγκοσμίου πολέμου, πολλοί απ’αυτούς ανάπηροι και σε άθλια οικονομική κατάσταση, βρήκαν τους ελληνόφωνους μετανάστες που αποτελούσαν μόλις το 0,5% του πληθυσμού της πόλης του Τορόντο να ευημερούν έχοντας στην κατοχή τους το 35% των μικρομεσαίων καταστημάτων.
Τον Αύγουστο του 1918, 10.000 βετεράνοι διαδήλωσαν στους δρόμους συνεπικουρούμενοι από 40.000 καναδούς πολίτες. Οι πολυήμερες διαδηλώσεις συχνά εξετράπησαν σε πογκρόμ σε βάρος μαγαζιών και σπιτιών μεταναστών με την αστυνομία στην καλύτερη περίπτωση θεατή ενώ δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις όπου καναδοί αστυνομικοί έπαιρναν ενεργά μέρος στο πογκρόμ σε βάρος των ελληνόφωνων.
Επειδή το σκηνικό αυτό πλέον μεταφέρεται στην  Αθήνα, αλλά και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, με ανεγκέφαλους "πατριώτες", θρασύδειλους "ρατσιστές", άνεργους "σεκιουριτάδες" και "νεόπτωχους" αστυνομικούς να επιδίδονται σε καθημερινά πογκρόμ κατά άτυχων μεταναστών, αλλά και κάθε είδους μειονότητας που συναντούν μπροστά τους-θρησκευτικής, φυλετικής, σεξουαλικής και πολιτικής, και επειδή ο μόνος τρόπος για  να αντιπαρατεθούμε νικηφόρα στον έρποντα σκοταδισμό του Φασισμού είναι ο δρόμος της Γνώσης, αναδημοσιεύουμε ένα επίκαιρο ιστορικό άρθρο της εφημερίδας Athens News: “Hidden history: Hunting Greeks in Toronto”    
Ο βετεράνος ανάπηρος πολέμου στρατιώτης πεζικού, Claude Cludernay ήταν σε άθλια κατάσταση όταν μπήκε στο ελληνικής ιδιοκτησίας White City Cafe στην Yonge Street του Τορόντο το απόγευμα της 1ης Αυγούστου 1918. Ο Cludernay, ο οποίος είχε χάσει το ένα του πόδι στη μάχη, ήταν ένας από τους χιλιάδες απογοητευμένους βετεράνους που επέστρεψαν από τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, ψάχνοντας υποστήριξη σε μια πόλη που έδειχνε ελάχιστη κατανόηση για αυτά που είχαν περάσει στα πεδία των μαχών της Ευρώπης και τους προσέφερε πολύ λιγότερα μιλώντας με όρους οικονομικής βοήθειας και υποστήριξης.
Αν και τακτικός θαμώνας στο White City Cafe, εκείνο το συγκεκριμένο απόγευμα, ο Cludernay ήταν βίαιος και χτύπησε έναν από τους σερβιτόρους, ο οποίος αναγκάστηκε να τον διώξει από το καφέ και να καλέσει την αστυνομία.
Ο πρώην στρατιώτης συνελήφθη για διατάραξη κοινής ειρήνης και πέρασε το βράδυ του μεθυσμένος στο κελί ενός κοντινού αστυνομικού τμήματος. Την επόμενη μέρα επέστρεψε στο καφέ για να ζητήσει συγνώμη για την συμπεριφορά του το προηγούμενο βράδυ.
Ο βετεράνος μπορεί να νόμισε πως η υπόθεση είχε τελειώσει, αλλά δεν γνώριζε πως το σχετικά αδιάφορο περιστατικό θα οδηγούσε σε μια 3μερη εξέγερση στους δρόμους της μεγαλύτερης πόλης του Καναδά, κατά την οποία κάθε ελληνική επιχείρηση θα καταστρεφόταν και με κόστος ζημιών περισσότερο από 1.5 εκατομμύριο Καναδικά δολάρια (περίπου 750.000 ευρώ.)
Το γεγονός ότι ο Cludernay δεν επέστρεψε σπίτι του το προηγούμενο βράδυ, σε συνδυασμό με έντονες φήμες που κυκλοφόρησαν ότι οι «βρωμο-Έλληνες» τον είχαν ξυλοκοπήσει, ξύπνησε το λανθάνον αντί-μεταναστευτικό, αντί-ελληνικό αίσθημα στο Τορόντο.
Για τα επόμενα τέσσερα βράδια οι καλοί πολίτες του Τορόντο «τρελάθηκαν» και πυροδότησαν τις μεγαλύτερες συγκρούσεις στην ιστορία της πόλης και ένα από τα μεγαλύτερα αντί-ελληνικά πογκρόμ στον κόσμο.
Η πρώτη ελληνική επιχείρηση, θύμα της οργής των διαδηλωτών, ήταν το White City Cage, το οποίο άνηκε στον Paul Letros, έναν έλληνα μετανάστη που είχε μετακομίσει στην πόλη το 1911 αφού είχε ήδη ζήσει 15 χρόνια στο Σικάγο.
Οι εγκαταστάσεις του μαγαζιού καταστράφηκαν, τα τζάμια του έγιναν γυαλιά καρφιά όπως και οι 32 καθρέφτες που βρίσκονταν παρατεταγμένοι στους τοίχους και τις μαρμάρινες κορυφές.
Οι 50.000 πλήθους, στην συνέχεια ξεκίνησαν ένα ανθρωποκυνηγητό Ελλήνων. Μέχρι τις 3 το βράδυ που το πλήθος διαλύθηκε, δεκάδες επιχειρήσεις στους δρόμους Yonge και Queen, όλες ελληνικές, είχαν δεχτεί επίθεση και είχαν καταστραφεί.
Όλο αυτό το διάστημα, η αστυνομία και η περιφερική εθνοφυλακή απλά κάθονταν και κοιτούσε.
Την δεύτερη νύχτα των ταραχών, το Τορόντο έμοιζε με εμπόλεμη ζώνη, καθώς διαδηλωτές και αστυνομία έδιναν μάχες για περισσότερες από τέσσερεις ώρες και περίπου 50.000 άτομα επιδίδονταν στην δύνη της βίας, αναγκάζοντας τον δήμαρχο της πόλης να επιβάλει απαγόρευση της κυκλοφορίας και την επέμβαση του στρατού για να καθαρίσει τους δρόμους.
Κατά τις πρώτες πρωινές ώρες της 6ης Αυγούστου, ο δήμαρχος κατάφερε να ανακαλέσει την αστυνομία και τον στρατό από τους δρόμους.
Κανένας από τους πληγέντες επιχειρηματίες δεν θα λάμβανε αποζημίωση για τις ζημιές που είχε υποστεί, αφού γενικά υπήρχαν τριβές ανάμεσα στην Καναδική, τη Βρετανική και την Ελληνική κυβέρνηση…
Στο βιβλίο του για τα γεγονότα «The 1918 Anti-Greek Riot in Toronto», ο ιστορικός- καθηγητής   στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Thomas Gallant ανασυνθέτει την αφήγηση της εξέγερσης και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η σχετικά μικρή ελληνική κοινότητα της πόλης προσέλκυσε τόσο μίσος από τους κατοίκους.
Όπως δείχνει ο Gallant, οι Έλληνες ήταν μια πολύ «ορατή» μειονότητα: αν και περιελάμβαναν μόνο ένα 0.5% του πληθυσμού της πόλης, τους ανήκαν πάνω από το 35% από τα εστιατόρια και τις καφετέριες.
Η κυρίαρχη αντίληψη μεταξύ του πληθυσμού και των βετεράνων ιδιαίτερα, ήταν ότι ενώ οι Άγγλο-Καναδοί ήταν απόντες συμμετέχοντας στον Α’ παγκόσμιο πόλεμο πόλεμο, οι “τεμπελό – Έλληνες που θα έπρεπε να πολεμούν και αυτοί, κέρδιζαν χρήματα στο Τορόντο”. Ήταν μια απλή περίπτωση «εξιλαστήριου θύματος», η οποία παραμελούσε την περίπλοκη νομική κατάσταση των Ελλήνων στον Καναδά εκείνη την περίοδο.
Η Ελλάδα ήταν επισήμως ουδέτερη για το μεγαλύτερο μέρος του πολέμου, και η καναδική κυβέρνηση ήταν εχθρική προς την ιδέα της στρατολόγησης των Ελλήνων στο στρατό της από φόβο ότι η Ελλάδα θα μπει στον πόλεμο από την πλευρά της Γερμανίας.
Παρόλα αυτά ακόμα και ουσιαστικά αποκλεισμένοι από την ένταξη τους στον πόλεμο, οι Έλληνες του Καναδά δε σταμάτησαν να δίνουν την υποστήριξή τους. Πράγματι, ορισμένοι από τους ιδιοκτήτες καταστημάτων που έχασαν τα μαγαζιά τους κατά τις ταραχές είχαν κάνει μεγάλες δωρεές στο ταμείο του πολέμου, και οι ίδιοι ακόμα ήταν βετεράνοι πολέμου, έχοντας υπηρετήσει στους Βαλκανικούς πολέμους.
Ο καθηγητής Gallant συνέβαλε με τις ιστορικές του γνώσεις στην δημιουργία ενός καταπληκτικού ιστορικού ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία και παραγωγή του John Burry με τον τίτλο "Violent August"! Το ιστορικό αυτό ντοκιμαντέρ με τις σκληρές του εικόνες, αποτελεί μια πραγματική "γροθιά στο στομάχι" του κάθε θεατή, ακόμη και σε εποχές που το στομάχι είναι άδειο..., και δίνει έτσι την αφορμή να αντιδράσουν και να ενεργοποιηθούν τα "εν υπνώσει" εγκεφαλικά κύτταρα και να πουν "Όχι στον Ρατσισμό-Ποτέ Ξανά Φασισμός"! Αρκεί βέβαια να διαθέτουμε εγκεφαλικά κύτταρα, και να μην είμαστε κατάλοιπα της εποχής των σπηλαίων!

Στην ύφεση βυθίζεται η Πορτογαλία!


Και η Πορτογαλική Κυβέρνηση παίρνει και νέα μέτρα!
Ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας Πέντρο Πάσος Κοέλιο ανακοίνωσε και νέα μέτρα λιτότητας που θα εφαρμοστούν από το 2013 καθώς η χώρα του δυσκολεύεται να τηρήσει τις δεσμεύσεις της όσον αφορά τη μείωση του δημοσιονομικού της χρέους!
Όπως ανακοίνωσε, θα αυξηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και ταυτόχρονα θα μειωθούν οι εργοδοτικές εισφορές! Συγκεκριμένα, οι εργοδοτικές εισφορές θα μειωθούν στο 18% από 23,75% που είναι σήμερα, ενώ οι ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα θα αυξηθούν από το 11% στο 18%. 
«Με αυτόν τον τρόπο θα μειώσουμε σημαντικά το κόστος εργασίας σε μια στιγμή που η οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεών μας είναι πολύ αδύναμη», σημείωσε ο Πορτογάλος πρωθυπουργός.
Οι ανακοινώσεις έγιναν την ώρα που η "τρόικα" πραγματοποιεί την πέμπτη αποτίμηση των μεταρρυθμίσεων και των μέτρων που έχει θέσει σε εφαρμογή η Λισαβόνα σε αντάλλαγμα για το δάνειο ύψους 78 δισ. ευρώ που έλαβε τον Μάιο του 2011 από την Ευρωπαϊκή Ενωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Εως σήμερα οι αξιολογήσεις της τρόικας ήταν όλες θετικές. Σύμφωνα όμως με τα στοιχεία τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα από την Πορτογαλική εθνική στατιστική υπηρεσία, η πορτογαλική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 1,2% το δεύτερο τρίμηνο του 2012, σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες του έτους και κατά 3,3% σε ένα έτος ως συνέπεια των μέτρων λιτότητας που εφαρμόζει η χώρα αυτή βάσει της συμφωνίας δανεισμού της από την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Ο στόχος της Πορτογαλικής κυβέρνησης να περιορίσει το δημοσιονομικό έλλειμμα στο 4,5% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2012 φαίνεται ότι είναι αδύνατο να επιτευχθεί.

7/9/12

Πράσινη Ανάπτυξη Τραπεζών!


Ενεργειακό σκάνδαλο της Deutsche Bank στις ΗΠΑ!
Με την επιβολή προστίμου ύψους 1,5 εκατ. δολαρίων απειλείται η γερμανική τράπεζα Deutsche Bank, η οποία κατηγορείται από την Εποπτική Αρχή Ενέργειας (FERC) των Ηνωμένων Πολιτειών για χειραγώγηση των τιμών ενέργειας στην Καλιφόρνια το πρώτο τρίμηνο του 2010. 
Οι αμερικανικές ομοσπονδιακές αρχές ανακοίνωσαν στον επενδυτικό βραχίονα της τράπεζας Deutsche Bank Energy Trading ότι θα πρέπει εντός 30 ημερών να «απολογηθεί» αντιμετωπίζοντας την πιθανότητα επιβολής προστίμου «για χειραγώγηση της αγοράς και παροχή ψευδών πληροφοριών κατά τις επενδυτικές κινήσεις» που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου του 2010. Η σχετική κοινοποίηση της Επιτροπής FERC αναφέρει ότι «το προσωπικό της τράπεζας συμπεριλαμβανομένων υψηλόβαθμων στελεχών της, είχαν δημιουργήσει ένα μηχανισμό παραποίησης στοιχείων με σκοπό την ωφέλεια της Deutsche Bank Energy Trading».
Από τις "επενδυτικές" τοποθετήσεις στην ηλεκτρική ενέργεια που παράγει ο σταθμός Silver Peak στην Καλιφόρνια η γερμανική τράπεζα αποκόμισε κέρδη 120.000 το συγκεκριμένο διάστημα. Εφόσον η τελική απόφαση είναι καταδικαστική η Deutsche Bank θα πρέπει εκτός από το πρόστιμο να καταβάλει και αυτό το ποσό στην εποπτική Αρχή.
Στο στόχαστρο της FERC έχουν βρεθεί το τελευταίο διάστημα και άλλοι χρηματοπιστωτικοί κολοσσοί όπως η Barclays και η JPMorgan οι οποίοι κατηγορούνται ότι φούσκωσαν προς ίδιον όφελος τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, κερδίζοντας συνολικά πάνω από 73 εκατομμύρια δολάρια!!!

Bis vivit qui bene vivit!

(Zει δυο φορές αυτός που ζει καλά!)

1.000 άνεργοι την ημέρα...


Ύφεση 6,3% για την ελληνική οικονομία στο δεύτερο τρίμηνο του 2012- Η ανεργία στο 24,4%!
Η ελληνική κοινωνία αποσυντίθεται και η ανεργία αυξάνεται ταχύτατα, υπονομεύοντας τη συνοχή της, που θυσιάζεται στον βωμό του Μνημονίου και της τρόικας.
Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) προκαλούν ισχυρό σοκ, αφού η ανεργία τον Ιούνιο έριχνε τη βαριά σκιά της σε 1.216.410 άτομα (σχεδόν όσο ο πληθυσμός της Θεσσαλονίκης). Το ποσοστό ξεπέρασε το 24,4%, και πλησιάζει εκείνο της Ισπανίας, η οποία τον περασμένο Αύγουστο κατέγραψε ανεργία της τάξης του 24,63%. Μέσα σε έναν μήνα στην χώρα μας προστέθηκαν 50.666 άνεργοι, ενώ μέσα σε έναν χρόνο έμειναν χωρίς δουλειά 358.340 άτομα (αύξηση 41%). Κάθε ημέρα χάνουν τη δουλειά τους 1.000 άνθρωποι προς δόξαν της μνημονιακής πολιτικής, που οδήγησε τη χώρα στη χρεοκοπία και τους Ελληνες στον να ζούνε μια ζωή πλήρους απαξίωσης.
Από τα ίδια στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, προκύπτει πως η Ελλάδα όλο και πιο πολύ βυθίζεται στην βαθιά ύφεση! Η Στατιστική Αρχή, μετέβαλε, επί τα χείρω τις αρχικές εκτιμήσεις της για μείωση του Ελληνικού ΑΕΠ το β΄ τρίμηνο κατά 6,2% και αποκαλύπτει πως η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 6,3% στο δεύτερο τρίμηνο του έτους. Ως αποτέλεσμα, μετά και την πτώση του ΑΕΠ κατά 6,5% το α΄ τρίμηνο, η ύφεση στην Ελλάδα το α΄ εξάμηνο να είναι της τάξης του 6,4%. Διεθνείς οργανισμοί εκτιμούν ότι για το σύνολο του 2012 η μείωση του ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία θα αγγίξει το 7% και η χώρα θα βιώσει το 5ο έτος συνεχούς ύφεσης. Και αυτό θα είναι ένα "ρεκόρ" για την παγκόσμια οικονομική ιστορία! Και μια θλιβερή πραγματικότητα για την Ελλάδα του Μνημονίου!

Το κόκκινο σουτιέν.


Της Ελευθερίας Κόλλια.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα: "Βήμα"
Η Θεοδώρα Αυγεροπούλου, σύζυγος του δολοφονημένου ιερέα, πήγε σκυφτή στο ανακριτικό γραφείο, ντυμένη στα μαύρα. Μία λεπτομέρεια ήταν αρκετή για να «σκανδαλίσει» τη κοινή γνώμη: η τιράντα του κόκκινου σουτιέν της. Γνωστή ιστοσελίδα είχε κυκλώσει τη λεπτομέρεια, μην τυχόν και ξεφύγει από τον αναγνώστη. Έχει και το Διαδίκτυο το άλικο γράμμα του. Ένοχη. Κι' όχι μόνον για τον φόνο. 
Το πλήθος, σε μεσαιωνικής απόχρωσης έξαρση, μαζεύτηκε για να γιουχάρει. «Βρωμιάρα». Το συλλογικό απωθημένο μοιάζει να μην καταλαγιάζει ποτέ: το αιδοίο ήταν, λοιπόν, το όπλο.
Πολλά από τα ΜΜΕ είναι εκεί για να χαϊδέψουν τον κόσμο αυτό, στήνοντας ξέφρενο χορό. «Αυτή είναι η φόνισσα -παπαδιά», η «αδίστακτη», η «σατανική», η «διαβολική» γυναίκα που κρύβεται πίσω από το έγκλημα πάθους της Ηλείας. «Αμετανόητη», «μαύρη αράχνη», «βίος και πολιτεία» το κρεβάτι της.
Αυτή που δεν είχε ούτε την ευφυΐα, ούτε την ψυχραιμία, να συσκοτίσει έστω και υποτυπωδώς τις αρχές, πέφτοντας από την αρχή σε αντιφάσεις. Αυτή που μετρούσε σχέσεις με άνδρες του κοινού ποινικού. Που είχε την αφέλεια να αναφέρει στις καταθέσεις της προς την αστυνομία λεπτομέρειες της σεξουαλικής της ζωής. Μία γυναίκα, της οποίας η παθολογία - κακοποιείτο άλλωστε συστηματικά από τον ιερέα, το δήλωσε η ίδια - της έδειξε τη «λύση» της δολοφονίας και όχι του χωρισμού, για να στήσει μία νέα ζωή.
Με κάθε παρόμοια ευκαιρία, τα "Μέσα" θυμούνται τον παλιό κακό τους εαυτό. Κάπως έτσι κάγχαζαν και για τη «μαύρη χήρα» της Αρκαδίας, τη δεκαετία του '50. Και δεν παύουν να αναπαράγουν στερεότυπα και κλισέ, να αλώνουν κάθε λεπτομέρεια της υπόθεσης, να ισοπεδώνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των πρωταγωνιστών της. Χωρίς να μπαίνουν στον κόπο να εξηγήσουν, όχι για να δικαιώσουν, αλλά για να αφηγηθούν τί πραγματικά έχει συμβεί_ απείρως πιο ενδιαφέρον από τη ρηχή προσέγγιση που συνήθως επιφυλάσσουν στο θέμα.
Όσοι έχουν φάει τα χρόνια τους πάνω από τις ειδήσεις, το γνωρίζουν καλά: η συνταγή «αίμα και σπέρμα» πουλάει. Μόνο που θα περίμενε κανείς, στις μέρες μας - τώρα που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κυρίαρχο λόγο, το ψηφιακό σήμα κάνει την τηλεοπτική οθόνη πιο σύγχρονη από ποτέ, οι εφημερίδες μπορούν να διαβάζονται από i-pad -, κι΄ αυτοί που γράφουν τέτοιες ειδήσεις, κι΄ αυτοί που τις διαβάζουν, να έχουν κάνει ένα βήμα προς τα μπρος. Ή καλύτερα, προς τα πάνω.

Όταν το μέλλον των ανθρώπων πνίγεται στους βόθρους των αγορών!


«Στην Ελλάδα είχα καριέρα! 
Τώρα καθαρίζω σουηδικά σκατά!» 
Την ιστορία του Τηλέμαχου Καραχάλιου- που όπως ο ίδιος λέει κατέληξε από αντιπρόσωπος φαρμακευτικής εταιρείας στην Ελλάδα, να καθαρίζει τουαλέτες στην Σουηδία- προβάλλει το Bloomberg, ως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα του...ξεπεσμού ενός μεγάλου αριθμού Ελλήνων οι οποίοι λόγω κρίσης αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την χώρα και συχνά αξιόλογα εργασιακά πόστα για να κάνουν ταπεινές δουλειές στο εξωτερικό προκειμένου να επιβιώσουν.
Το δημοσίευμα του Bloomberg
Επί 17 χρόνια ήταν φαρμακευτικός αντιπρόσωπος, είχε εταιρικό αυτοκίνητο και έξοδα πληρωμένα από την εταιρεία. Τώρα άφησε πίσω στην Ελλάδα την 6χρονη κόρη του που μεγαλώνει με τον παππού και την γιαγιά και κατέληξε να καθαρίζει τουαλέτες στην Σουηδία.
«Ήταν πολύ καλή δουλειά…Τώρα καθαρίζω σουηδικά σκατά!» λέει ο 40χρονος Τηλέμαχος Καραχάλιος, αναφερόμενος στο λαμπρό παρελθόν και εκφράζοντας πικρία για την παρούσα...κατάντια.
«Προσπαθώ να επιβιώσω. Είναι δύσκολα εδώ, πολύ δύσκολα, θα προτιμούσα να μείνω στην Ελλάδα. Αλλά δεν έχουμε δουλειές. Μπορεί να κάνεις πλάνα για 10, 20 χρόνια, αλλά ποτέ δεν ξέρεις τι θα φέρει η ζωή» λέει ο Τ. Καραχάλιος που απολύθηκε από την εταιρεία που δούλευε το 2010 και έκτοτε οι προσπάθειές του να βρει μια αξιοπρεπή δουλειά για να μπορέσει να συντηρήσει την οικογένειά του, απέβησαν άκαρπες.
Έτσι άρχισε να σκέφτεται το ενδεχόμενο να μεταναστεύσει. Αρχική του επιλογή ήταν η Αυστραλία, καθώς όμως είχε έναν φίλο που βρισκόταν ήδη στην Σουηδία, αποφάσισε να την προτιμήσει. Έφθασε τον περασμένο Μάρτιο και έχει εγκατασταθεί σε ένα μικρό στούντιο για το οποίο καταβάλλει 670 ευρώ μηνιαίως, σε ένα συγκρότημα όπου διαμένουν πολλοί μετανάστες, κυρίως από τη Μ. Ανατολή.
To στούντιο που νοικιάζει δεν έχει κουζίνα, μόνο ένα φουρνάκι μικροκυμάτων. Ο 40χρονος διαθέτει μόνο ένα πιάτο και όταν έχει καλεσμένους, ο ίδιος τρώει από ένα πλαστικό δοχείο που περιείχε φέτα, αναφέρει το Bloomberg, σημειώνοντας πως ο Τηλέμαχος Καραχάλιος είναι απλώς ένας από τους χιλιάδες Έλληνες που φεύγουν από την Ελλάδα, όπου η ανεργία φθάνει σε ποσοστό-ρεκόρ, το οποίο ξεπερνά το 24%.
Προσθέτει μάλιστα ότι ο αριθμός των Ελλήνων που αιτούνται άδειας για να εγκατασταθούν στην Σουηδία, όπου η οικονομία είναι πιο σταθερή και υπάρχουν περισσότερες δουλειές, σχεδόν διπλασιάστηκε πέρυσι και αναμένεται να αυξηθεί φέτος.

6/9/12

Τραγωδία στο Αιγαίο!


Κι όμως αυτό δεν είναι το πρώτο θέμα στην Ελληνική "ειδησεογραφία"!
61 τουλάχιστον άνθρωποι νεκροί-ανάμεσά τους και πολλά μικρά παιδιά- από σκάφος που βυθίστηκε στο Αιγαίο!
Περισσότεροι από 61 λαθρομετανάστες έχασαν το πρωί την ζωή τους στο Αιγαίο, όταν το πλοίο στο οποίο επέβαιναν βούλιαξε. Όπως μεταδίδει το CNN-Türk επέβαιναν σε τουρκικό σκάφος που είχε σκοπό να τους μεταφέρει παράνομα από την Σμύρνη στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, 39 πτώματα έχουν ήδη βρεθεί, ενώ 15 ακόμα είναι εγκλωβισμένα στο αμπάρι του σκάφους. Συνολικά στο πλοίο επέβαιναν 102 μετανάστες, από τους οποίους ελάχιστοι διασώθηκαν! Τα περισσότερα από τα θύματα είναι γυναίκες και παιδιά, Συριακής και Παλαιστινιακής εθνικότητας, που την ώρα του ναυαγίου βρισκόντουσαν στο αμπάρι του "αλιευτικού" σκάφους με αποτέλεσμα να παγιδευτούν και να πνιγούν. 

5/9/12

Χωρίς σχόλια...

Η Ελλάδα επιστρέφει στην εποχή του Εμφυλίου:
 Μισθοί στο 1978, ανεργία στο 1958, πολιτικό σκηνικό στο 1948!
Στην μεταπολεμική Ελλάδα «επιστρέφει» η ανεργία και στην μεταπολίτευση οι μισθοί σύμφωνα με την έκθεση της ΓΣΕΕ για την ελληνική οικονομία που θα παρουσιασθεί επίσημα την Πέμπτη στη Θεσσαλονίκη!

Μειωμένο εισόδημα κατά 50% (σε σχέση με το 2008), για μισθωτούς και συνταξιούχους. Επίσημη ανεργία στο 28% και πραγματική στο 34% και αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών στα επίπεδα του 1978 - 1979. Την εικόνα αυτή εμφανίζει η ελληνική οικονομία τη νέα χρονιά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ετήσιας έκθεσης του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ, η οποία θα παρουσιαστεί την Πέμπτη στην Θεσσαλονίκη. Ταυτοχρόνως τα συνδικάτα θα παρουσιάσουν το πρόγραμμα των κινητοποιήσεών τους, ενόψει των εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με το περιεχόμενο της έκθεσης του ΙΝΕ η στατιστική ανεργία εντός του 2013 αναμένεται να φτάσει το 28% με 29% (δηλαδή οι άνεργοι θα ξεπεράσουν 1.400.000 άτομα), ενώ η πραγματική ανεργία, θα αγγίξει το 34%.
Κατά το Ινστιτούτο, η ύφεση της οικονομίας θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2016, ενώ τα υψηλά ποσοστά ανεργίας θα διατηρηθούν μέχρι το 2020. Στην έκθεση σημειώνονται τα εξης: Η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτερο μισθό έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 1978. Οι μέσες αποδοχές των ελλήνων εργαζομένων πέρσι ήταν 25.470 ευρώ και αναμένεται και νέα υποχώρηση εντός του το 2013. 
Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να υποχωρήσουν στα 15.000 με 17.000 ευρώ, δηλαδή θα φθάσουν στα επίπεδα της Εσθονίας και της Κροατίας. Δραματική είναι η οικονομική κατάσταση και των ασφαλιστικών ταμείων: Η μείωση των μισθών και η αύξηση της ανεργίας έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα των ταμείων, τα οποία είναι μειωμένα κατά 9,5 δισ. ευρώ ετησίως. Παράλληλα τα ταμεία χάνουν περίπου 8 δισ. ευρώ, εξαιτίας της αύξησης της μαύρης εργασίας και της επέκτασης των "ευέλικτων" μορφών απασχόλησης που επιβάλλει η τρόικα.
Την ίδια ώρα μια νέα δημοσκόπηση που θα δημοσιευτεί αύριο στην εφημερίδα «Ποντίκι» θέλει την δυναμική της "Χρυσής Αυγής" να αυξάνεται κατά πολύ με αποτέλεσμα να καταλαμβάνει την τρίτη θέση στην πρόθεση ψήφου των Ελλήνων ψηφοφόρων, με ποσοστό 10,5%.  Και αυτό λίγες μέρες μόνο μετά από την μαζική συμμετοχή εκατοντάδων χρυσαυγιτών στις αποκαλούμενες "Γιορτές Μίσους" στον Γράμμο και στο Βίτσι, προς τιμήν «της συντριβής του κομμουνιστοσυμμοριτισμού» και της σωτηρίας της Ελλάδος από τον «σλαυοκομμουνισμό», όπου και ...ευλογήθηκαν  από τον μητροπολίτη Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης, με την ευχή: «Να μην αργήσει ο καιρός που τις μαύρες μπλούζες που φοράτε τώρα που αγωνίζεστε θα τις αντικαταστήσετε με γαλάζιες και άσπρες μπλούζες. Αυτή είναι η ευχή μου! Ο Γράμμος ζει και μας οδηγεί!». 

Ραστ.

"Ράστ" ή "Άη Συμιός"!

Το οργανικό τραγούδι "ραστ" παίζεται κατ' εξοχήν στην περιοχή Μεσολογγίου και Αιτωλικού με ζουρναδες και νταούλια. Το πανηγύρι του Άη Συμιού (Αγίου Συμεών) είναι μία τελετή που εξυμνεί τη λεβεντιά και τον πόθο των Μεσολογγιτών για Λευτεριά. Το πανηγύρι  πήρε το όνομά του από το μεταβυζαντινό μοναστήρι του Άη-Συμιού, που χτίστηκε το 1740 σε μια λαγκαδιά του Ζυγού, κατάφυτη, οκτώ χιλιόμετρα ανατολικά του Μεσολογγίου.
Ο εορτασμός αυτός συνηθιζόταν και στην Τουρκοκρατία. Με την ανοχή των Τούρκων, που είχαν επιτρέψει στους ραγιάδες την ελεύθερη τέλεση των πανηγυριών, οι Μεσολογγίτες συγκεντρώνονταν την Κυριακή της Πεντηκοστής στο μοναστήρι, εκκλησιάζονταν σε αυτό την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος, έψεναν ύστερα σφαχτά και ακολουθούσαν γλέντια, χοροί και ξεφαντώματα. Ο ξεσηκωμός είχε αναστείλει τη συνήθεια. Με την απελευθέρωση όμως, ξανάρθε στη ζωή με περισσότερη μάλιστα λαμπρότητα, γιατί ο χώρος του μοναστηριού είχε συνδεθεί στενά με την τοπική ιστορία.
Χαρακτηριστικό στοιχείο του εορτασμού είναι οι "αρματωμένοι", Μεσολογγίτες ντυμένοι με την παλιά λαϊκή ενδυμασία, με πολλά άρματα, χρυσοποίκιλτα δηλαδή κοσμήματα και άλλα εξαρτήματα της ανδρικής φορεσιάς.
Οι αρματωμένοι, με την απαραίτητη συνοδεία "ζυγιάς"(δυο ζουρνάδες και ένα νταούλι) σχηματίζουν από το πρωί της Πεντηκοστής παρέες με ορισμένη οργάνωση και καθιερωμένο εθιμικό τυπικό. Αφού γυρίζουν στους δρόμους του Μεσολογγίου, το απόγευμα, μαζί με έφιππους συνεορταστές, ξεκινούν από το περίβολο της εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνα για το μοναστήρι, σταματώντας, για λίγο, στον κήπο των Ηρώων, όπου ψάλλεται τρισάγιο.
Στο χώρο του μοναστηριού με τα πανύψηλα πλατάνια, κάθε παρέα έχει το δικό της προκαθορισμένο από χρόνια χώρο, όπου κρεμούν τα άρματα, αφού πρώτα προσκυνήσουν και προσευχηθούν στην εκκλησία. Ακολουθεί ολονύχτιο γλέντι με "αισυμιώτικα" τραγούδια και με τοπικούς χορούς. Αργά το βράδυ της επόμενης ημέρας, που και αυτή περνά με χορούς και τραγούδια, γίνεται θεαματική επιστροφή στο Μεσολόγγι και υποδοχή των αρματωμένων από πλήθος κόσμου που τους περιμένει στην είσοδο της πόλης. Το γλέντι συνεχίζεται, με ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο το λεγόμενο "χορό του πεθαμένου", με θέμα το θάνατο και την ανάσταση ενός αρματωμένου.
Το "Ράστι" ή "Ράστ" είναι σειρά μελωδιών και γυρισμάτων, που έχει τις ρίζες του στους εορταστικούς πανηγυρισμούς του Άη Συμιού στο Μεσολόγγι. Συγκεκριμένα "Ράστ" είναι το αργό τσάμικο, "στον τόπο" όπως αποκαλείται, και ύστερα έρχεται το γύρισμα στον καλαματιανό χορό. Παίζεται με πίπιζα και νταούλι κυρίως από Ρομά οργανοπαίχτες, καθώς ο Άη Συμιός θεωρείται προστάτης Άγιος των Αθίγγανων.
Το συγκεκριμένο κομμάτι συνηθίζεται πλέον να παίζεται με κύριο όργανο το κλαρίνο στα πανηγύρια όλης της Αιτωλοακαρνανίας (αλλά και σε πολλές άλλες περιοχές της Ελλάδας.)

Πανευρωπαϊκό Ρεύμα κατά των Αιολικών Πάρκων!

Στην Βόρειο Ολλανδία απαγορεύουν τις Ανεμογεννήτριες καθώς δεν ταιριάζουν με την αισθητική του Τοπίου τους! 
Η απόφαση αυτή θεωρείται πλέον σταθμός για την προστασία της αισθητικής του Ευρωπαϊκού Περιβάλλοντος από την καταστρεπτική επέλαση  των αιολικών πάρκων! Πολλοί εξάλλου  ήταν αυτοί που υποστήριζαν ότι η αντίθεση με τα αιολικά πάρκα δεν είναι θέμα περιβαλλοντικό ή οικονομικό αλλά απλά αισθητικό! Αλλά και η αισθητική τελικά είναι θέμα "μέτρου"! Και την έννοια του "μέτρου" πολλοί την έχουν ξεχασμένη όταν διακυβεύονται ...οικονομικά συμφέροντα, όπως αυτά που προωθούν τις ανεμογεννήτριες στα Ελληνικά Βουνά, παρομοιάζοντάς τες  με τους ανεμόμυλους της Μυκόνου

4/9/12

Σχέδιο καταστροφής της Βάλια Κάλντα!


Όταν η Τέρνα Ενεργειακή στέλνει τις μπουλντόζες της μέσα στην Βάλια Κάλντα και αυτό το ονομάζει "Πράσινη Ανάπτυξη"!
Μέσα στην «αγωνία» του Ελληνικού Κράτους για επενδύσεις και «ανάπτυξη», ένα παλιό αλλά «αξέχαστο» σχέδιο, ανασύρθηκε από τα συρτάρια και προωθείται προς υλοποίηση.  Πρόκειται για φράγμα ύψους 60 μέτρων, το οποίο θα εκτρέπει τα νερά του Αώου και που θα κατασκευαστεί μεταξύ Βωβούσας και Σμιξωμάτων (στη συμβολή Αώου και Αρκουδορέματος). Τα νερά θα διοχετεύονται προς το Μετσοβίτικο ποταμό και τη λίμνη των Ιωαννίνων και από εκεί στο Καλαμά, για να ενισχύσουν την ηλεκτροπαραγωγή των Υδροηλεκτρικών σταθμών Γρεβενιτίου, Μετσοβίτικου και Καλαμά.
Για το έργο, έχει ήδη υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της ΔΕΗ και της (ποιας άλλης) Τέρνα Ενεργειακή Α.Ε. και ο χρόνος υλοποίησης είναι τρία χρόνια.
Όπως όλοι καταλαβαίνουμε, τόσο το φράγμα, που για να φτιαχτεί θα απαιτήσει δρόμους, εργοτάξια κλπ. όσο και η λίμνη που θα δημιουργηθεί, η οποία θα κατακλύσει και ένα σεβαστό κομμάτι της χαράδρας του Αρκουδορέματος και πιθανόν και το μονοπάτι Βωβούσα – Αρκουδόρεμα – Βάλια Κάλντα, θα επιφέρει οριστική αλλοίωση και καταστροφή της περιοχής, που αποτελεί ένα από τα πλέον αξιόλογα ορεινά τοπία, τόσο από οικολογική, όσο και από αισθητική και τουριστική άποψη και είναι τόπος επίσκεψης χιλιάδων ανθρώπων, με σημαντικό οικονομικό όφελος για τη περιοχή του Ζαγορίου και της Κόνιτσας.
Πριν λίγες ημέρες σε συνεδρίασή του το δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ζαγορίου εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεσή του προς κάθε εγχείρημα μεταφοράς νερού από τον Αώο και τους παραποτάμους του, αλλά και για κάθε κατασκευή υδροηλεκτρικού έργου στην περιοχή του Δήμου. 
Επίσης ο Δήμος, προσθέτει ότι είναι αντίθετος σε οποιαδήποτε επέμβαση που αλλοιώνει τον χαρακτήρα του περιβάλλοντος και απειλεί την ευαίσθητη ισορροπία του οικοσυστήματος της περιοχής του Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου, καθώς επίσης και της περιοχής προστασίας της φύσης (πυρήνας του Ε.Π.Β. Πίνδου τμήμα Βάλια Κάλντα).
Σημειωτέων ότι ο Αώος έχει ήδη εκτραπεί με το φράγμα των πηγών Αώου προς τον Άραχθο και με την εκτροπή και του Αρκουδορέματος, που αποτελεί το σημαντικότερο παραπόταμό του, η ποσότητα των νερών του Αώου θα μειωθεί σημαντικά, με τραγικά αποτελέσματα σε όλη τη Λάκα Αώου, τη περιοχή της Κόνιτσας κλπ.
Είναι κάτι παραπάνω από φανερό, ότι το κράτος και τα ιδιωτικά συμφέροντα που πατρονάρει, με πρόσχημα την περιβόητη «ανάπτυξη» (η συγκεκριμένη είναι και «πράσινη») και την αγωνία του κόσμου για επιβίωση μέσα σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αδυναμία των ορεινών κοινοτήτων να αντισταθούν, έχει βάλει σκοπό να ξεπουλήσει τα πάντα αδιαφορώντας για τις οποιεσδήποτε επιπτώσεις.
Για τους περισσότερους από εμάς, που έχουμε ακόμη περιβαλλοντικές ευαισθησίες, η ελάχιστη αντίσταση είναι μια υπογραφή στην έκκληση για τη ματαίωση του έργου: για αυτό και πρέπει όλοι να υπογράψουμε ώστε η καταστροφή της Βάλια Κάλντα από την Τερνα Ενεργειακή να σταματήσει.

Νέο ρεκόρ σημείωσε η ανεργία στην Ισπανία!

Σε 4,63 εκατ. (24,6%) υπολογίζονται οι άνεργοι στην 4η οικονομία της Ευρώπης! 
Η ανεργία στην Ισπανία αυξήθηκε τον Αύγουστο, και πλέον 4,63 εκατ. άνθρωποι αναζητούν εργασία στη χώρα, στην οποία καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στο βιομηχανικό κόσμο, όπως ανακοίνωσε σήμερα το ισπανικό υπουργείο Εργασίας.
Η Ισπανία, τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, κατέγραψε τον Αύγουστο 38.179 περισσότερους άνεργους (+0,83%) απ' ό,τι τον Ιούλιο, ενώ σε ετήσια βάση η αύξηση είναι πιο σαφής, με 494.707 περισσότερους ανθρώπους να αναζητούν εργασία (+11,98%), και 4.625.634 άνεργους.
Τον Αύγουστο ο αριθμός των ανέργων αυξήθηκε στους τομείς των υπηρεσιών (42.391 περισσότεροι άνθρωποι αναζητούσαν εργασία), της βιομηχανίας (+6.748) και των κατασκευών (+2.482). «Αν και είναι αλήθεια ότι η αύξηση της ανεργίας είναι άσχημη είδηση, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι είναι η πιο ασθενής αύξηση που έχει καταγραφεί τον Αύγουστο, έναν μήνα παραδοσιακά κακό για την απασχόληση, από το 2006, παρά το σημερινό πλαίσιο της ύφεσης», σχολίασε η Ενγκράσια Ιδάλγο, υφυπουργός Εργασίας, σε ανακοίνωση του υπουργείου.
Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής της Ισπανίας, που χρησιμοποιεί έναν διαφορετικό, ευρύτερο τρόπο υπολογισμού, ο αριθμός των ανθρώπων χωρίς εργασία αυξήθηκε το δεύτερο τρίμηνο, παρά την έναρξη της τουριστικής περιόδου, φθάνοντας το 24,63%. Η ανεργία μεταξύ των νέων ανέρχεται στο 53%.
Η κυβέρνηση αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την ανεργία τον Ιούλιο, αναφέροντας ότι το ποσοστό της στα τέλη του 2012 θα είναι 24,6%, από 24,3% που προέβλεπε προηγουμένως. Προέβλεπε μάλιστα ότι η ανεργία θα κατέγραφε μικρή πτώση το 2013, στο 23,3%.
Η Ισπανία, η οικονομία της οποίας επλήγη από το «σκάσιμο» της φούσκας των ακινήτων το 2008, εισήλθε ξανά σε ύφεση το 2011, λιγότερα από δύο χρόνια αφού είχε βγει από αυτή. Η κυβέρνηση αναμένει συρρίκνωση του ΑΕΠ αυτή τη χρονιά κατά -1,5% και κατόπιν -0,5% το 2013. Προβλέπει επάνοδο στην ανάπτυξη το 2014, με την οικονομία να μεγεθύνεται κατά 1,2% και κατά 1,9% το 2015.
Τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση παρέτεινε τη διάρκεια του μηνιαίου επιδόματος ανεργίας για ένα ακόμα χρόνο, ενώ αύξησε υπό όρους το ύψος του στα 450 ευρώ. Σημειώνεται ότι το επίδομα ανεργίας στην Ισπανία χορηγείται για δύο χρόνια.



3/9/12

Η κρίση πνίγει την Ιταλία...


«Φέτος αναμένεται να κλείσουν μέχρι και 150.000 εμπορικές επιχειρήσεις» στην Ιταλία, αναφέρει σήμερα δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας Corriere della Sera.
«Στον εμπορικό τομέα συνολικά, στη λιανική και στη χονδρική, μπορεί να κατεβάσουν οριστικά ρολά μέχρι και 150.000 επιχειρήσεις ενώ, το 2011, ο αριθμός (των επιχειρήσεων που έκλεισαν) είχε φτάσει τις 105.000», αναφέρει η εφημερίδα του Μιλάνου.
Σύμφωνα με την εμπορική ένωση Confcommercio, η κατά κεφαλήν μείωση της κατανάλωσης φέτος θα αγγίξει για τους Ιταλούς το 3,3%. «Πρόκειται για αρνητικό στοιχείο χωρίς προηγούμενο, πολύ χειρότερο από το περσινό», δηλώνει ο διευθυντής της υπηρεσίας στατιστικών μελετών της Confcommercio, Μαριάνο Μπέλα.
Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, κάθε ιταλική οικογένεια το τελευταίο τετράμηνο του 2012 θα είναι αναγκασμένη να ξοδέψει μέχρι και 550 ευρώ περισσότερα από ό,τι το 2011 για βασικές δαπάνες: ιδιαίτερα βαρύνουν τον προϋπολογισμό η τελευταία δόση του φόρου ακίνητης περιουσίας, η βενζίνη (η τιμή της οποίας σε πολλές περιοχές ξεπέρασε τα δυο ευρώ το λίτρο) αλλά και οι αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού, τηλεφωνίας και φυσικού αερίου.

2/9/12

Ο καπετάν Μπουκουβάλας και η Μάχη της Σοδειάς.

Σε ηλικία 93 ετών έφυγε σήμερα το πρωί ο Δημήτρης Τάσος, ο θρυλικός Μπουκουβάλας της Εθνικής μας Αντίστασης. Επικεφαλής της Ταξιαρχίας του ΕΛΑΣ Θεσσαλίας, καπετάνιος του αντάρτικου ιππικού, υπήρξε η θρυλική μορφή του "κάμπου" στον αγώνα κατά των φασιστών κατακτητών. Και ο μεγάλος νικητής στην Μάχη της Σοδειάς (1943 - 1944)!
Η περιγραφή της Μάχης της Σοδειάς θ' αρχίσει από τις αντιστασιακές οργανώσεις. Όλες τους, από τις πανθεσσαλικές μέχρι τις τοπικές του ΕΑΜ, ΕΑ, ΕΠΟΝ, ΚΚΕ, Εφ. ΕΑ ΑΣ και της αυτοδιοικήσεως, τίθενται σε συναγερμό. Μερικές χιλιά­δες στελέχη τους περιτρέχουν τα χωριά. Σε συγκεντρώσεις κατοίκων τους νύχτα, εξηγούν την εθνική ανάγκη να μη αρπαχθεί το σιτάρι. Με τις αντιστασιακές εφημερίδες, τις προκηρύξεις, τον τηλεβόα και άλλα μέσα εκπέμπεται συνεχώς το σύνθημα «Ούτε σπειρί σιτάρι στον κατακτητή». Παράλληλα προτείνονται και αγωνιστικοί τρόποι προστασίας της σοδειάς. Και να οι καρποί της προσπάθειας: Από τα χωριά ξεκινούν επιτροπές με άντρες και γυναίκες. Πάνε σε ελληνικές και σε αρχές κατοχής. Διαμαρτύρονται κατά της συγκεντρώσεως σίτου και υποβάλλουν υπομνήματα, υπογραμμένα από χιλιάδες αγρότες, που απευθύνονται στην Γερμανική Διοίκηση Θεσσαλίας, Διεύθυνση Πολιτικών Υποθέσεων, Τμήμα Γεωργίας. Μεταξύ άλλων γράφουν:
«Στην εφετεινή καλλιεργητική περίοδο σημειώθηκε οργασμός εργασίας από τους γεωργούς. Παράλληλα έγιναν πολλές αρπαγές και λεηλασίες σε βάρος αγροτών, ενώ μεγάλωσε το ψαλίδι μεταξύ τιμών γεωργικών και άλλων προϊόντων. Π.χ. το σιτάρι ανατιμήθηκε κατά 100.000 φορές και τα άλλα τρόφιμα κατά 250.000 ως 500.000 φορές. Το εισόδημα των αγροτών μειώθηκε. Και αν δώσουν παρακράτημα, τότε θα εκμηδενισθεί τελείως. Αυτό αποδεικνύεται και με στοιχεία: Κάθε παραγωγός από την εσοδεία του πρέπει να δώση στην συγκέντρωση 25%, στην δεκάτη 10%, για θερισμό και μεταφορά 15%, για αλωνισμό 10%, για σπόρο και ψωμί 15%, σύνολον 75%. Δηλαδή κάθε παραγωγός θα πάρη μόνον 25% της εσοδείας για ν' αντιμετώπιση τις ανάγκες καλλιεργείας και διατροφής της οικογενείας του. Αλλά το ποσοστό αυτό είναι ασήμαντο και επειδή ο αγρότης είναι αδύνατον ν' αποφυγή τα έξοδα θεριζοαλωνισμού, το μόνο που μένει, για να μπόρεση να ζήση, είναι να μη παραδώση τίποτα. Ούτε στην συγκέντρωση ούτε στην δεκάτη»
Παράλληλα αναλαμβάνεται προσπάθεια και προς άλλη κατεύθυνση. Σε πανθεσσαλική σύσκεψη ειδικών με επικεφαλής τον γεωπόνο Γιάννη Χαρτοδιπλωμένο, καθορίζεται από τεχνική πλευρά η "Μάχη της Σοδειάς" στα τρία στάδια: θερισμός, αλωνισμός, απόκρυψη. Στελέχη περιτρέχουν τα χωριά και μεταφέρουν στους αγρότες σχετικές οδηγίες τους. Αυτές είναι:
Θερισμός: Να γίνει το συντομότερο, κυρίως με ιπποκίνητες θεριστικές μηχανές, επισκευάζοντας ακόμα και τις σαραβαλιασμένες - θεριζοαλωνιστικές δεν υπήρχαν τότε. Στην Δυτική Θεσσαλία όπου οι θεριστικές είναι άγνωστες, να γίνει με το δρεπάνι. Για τον θερισμό θα κινητοποιηθούν οργανωμένα όλοι, άντρες, γυναίκες και παιδιά, βοηθώντας ο ένας τον άλλον κάνοντας ανταλλαγή εργασίας. Για να επιταχυνθεί ο θερισμός, το ΕAM θα φροντίσει να κατεβούν στον κάμπο ορεινοί και εργάτες από τις πόλεις. Η εργασία να γίνεται κατά συνεργεία. Τους θεριστάδες να ακολουθούν δεματάδες. Επειδή δεν υπάρχει σπάγγος, τα δεμάτια να δένονται με γλασίνα καλαμιάς. Τα δεμάτια να μη μαζεύονται σε θημωνιές, για να τ' αρπάζουν με αυτοκίνητα ούτε να τα καίνε. Μετά τον θερισμό στα χωράφια δεν θα μπουν πρόβατα για βοσκή όπως συνηθίζεται, αλλά θα σταχυολογήσουν πρώτα οι φτωχοί του χωριού, για να μη χαθεί ούτε ένα στάχυ.
Αλωνισμός: Να γίνει με όλους τους τρόπους. Δοκάνες, ζώα, στούμπισμα, μηχανές. Οι αλωνιστικές ή πατόζες, θα πάνε στα χωριά με σειρά. Αν κάποια αργεί, οι αγρότες να μη περιμένουν. Να αλωνίσουν με άλλα μέσα. Όπου οι μηχανές εγκαταστάθηκαν κοντά σε Γερμανούς, τα δεμάτια να μη συγκεντρώνονται σε θημωνιές. Να τα πηγαίνουν την τελευταία στιγμή οι αγρότες, να τα αλωνίζουν, να παίρνουν το σιτάρι και να φεύγουν γρήγορα. Όλα, όμως, να γίνονται με σειρά, χωρίς κενά και χασομέριες της μηχανής.
Απόκρυψη: Μετά τον αλωνισμό, το σιτάρι να μη μεταφερθεί στο σπίτι, για να μη το αρπάξουν έτοιμο. Το κρύψιμο να γίνεται σε δασωμένα μέρη όπου υπάρχουν και σε ορεινά. Στον κάμπο να χρησιμοποιηθεί η μέθοδος που εφάρμοσαν πέρυσι οι αγρότες της Ελάσσονος. Σε χωράφια και σε δύσβατα σημεία έσκαψαν βαθείς λάκκους. Τους άφησαν μερικές μέρες να ξεραθούν και τους παλάμισαν με βουνιά. Το σιτάρι μπορεί να διατηρηθεί μέχρι 4 μήνες εκεί. Μπορεί να τοποθετηθεί και σε πιθάρια ή σε γαλίκια από λυγαριά παλαμισμένα, όμως, για στεγανοποίηση. Και να θάβονται κατόπιν σε λάκκους και να σκεπάζονται.
Το σχέδιο έξυπνο, τολμηρό αλλά και απλό σε σύλληψη, απαιτούσε στην εκτέλεση δυο προϋποθέσεις: πειθαρχία από μια-δυο κατοσταριές χιλιάδες αγρότες και ένοπλη δύναμη για εξουδετέρωση των Γερμανών. Το ΕAM ανέλαβε την πρώτη και ο Ε­ΛΑΣ την δεύτερη. Συγκεκριμένα, το ΕΑΜ οργάνωσε και κατηύθυνε τον θερισμό-αλωνισμό-απόκρυψη και όπως αποδείχθηκε όλα έγιναν τέλεια. Οι Έλληνες και ειδικότερα οι Θεσσαλοί αγρότες έδρασαν ομαδικά με αξιοθαύμαστη ευστροφία κατά χιλιάδες, σαν ένας άνθρωπος. Ίσως να μην υπάρχει προηγούμενο ομαδικής προσπάθειας τόσης εκτάσεως και ομαδικού ηρωισμού τόσης διάρκειας, επί δυο περίπου μήνες, μέρα- νύχτα, για θερισμό και αλωνισμό στον κάμπο της Θεσσαλίας.
Ο ΕΛΑΣ ανέλαβε την προστασία του θεριζοαλωνισμού. Οι Γερμανοί, όπως είπαμε, επινόησαν επιθετικό κι έξυπνο σχέδιο για την αρπαγή της σοδειάς. Ο θεσσαλικός ΕΛΑΣ ενήργησε με ένα πιο έξυπνο και πιο τολμηρό σχέδιο του Γενικού Στρατηγείου. Και τους νίκησε. Την 4η Φεβρουαρίου 1944 σταμάτησαν οι επιχειρήσεις μεταξύ ΕΛΑΣ και Ζέρβα στην Ήπειρο. Μετά από μαραθώνιες συζητήσεις που τις παρέτειναν οι Άγγλοι, υπογράφτηκε την 1η Μαρτίου το συμφωνητικό ΕΛΑΣ, ΕΔΕΣ και ΕΚΚΑ. Λίγες μέρες κατόπιν αρχίζουν να επιστρέφουν από εκεί στην Θεσσαλία τα τάγματα των συνταγμάτων 1/38, 4ου και 5ου, εκτός από μερικά τμήματα του τελευταίου που παρέμειναν στην Ήπειρο. Στην Ιη Μεραρχία ανατέθηκε και πάλι τομέας. Διοικητής της τώρα ανέλαβε ο συνταγματάρχης Ιωάννης Μουστεράκης, καπετάνιος ο Γ. Μπλάνας και επιτελάρχης ο αντισυνταγματάρχης Κ. Κουτσομητόπουλος. Ο Δ. Φλούλης, γέρων και καρδιακός, παρέμεινε στο Γεν. Στρατηγείο. Ο Δ. Μπαλλής αποσπάσθηκε στην γραμματεία (υπουργείο) εσωτερικών και τοποθετήθηκε κατόπιν Ανώτερος Διοικητής Πολιτοφυλακής Θεσσαλίας.
Στον θεσσαλικό ΕΛΑΣ το Γενικό Στρατηγείο έδωσε δυο χωριστές αποστολές. Από τις δυνάμεις που επέστρεψαν από την Ήπειρο ένα μέρος τους τάχθηκε σε ορεινά, με αποστολή συγκρούσεων με τον εχθρό όπως και πριν. Το άλλο συγκρότησε αποσπάσματα με ειδική αποστολή την Μάχη της Σοδειάς. Με το απλό αυτό σχέδιο, είναι ωσάν ο θεσσαλικός ΕΛΑΣ να τώ 'χει «δίπορτο» και οι Γερμανοί ωσάν να δέρνονται από δυο αντιπάλους. Έναν που θα ενεργεί σαμποτάζ, ενέδρες και επιθέσεις σε φρουρές τους και θα αναγκάζει σημαντικές γερμανικές δυνάμεις να παραμένουν αμυντικά. Και άλλον με τα αποσπάσματα που θα καταστρέφει μηχανές για να μη αλωνίσουν. Με διαταγή του Γενικού Στρατηγείου στην Θεσσαλία, συγκροτήθηκαν τα αποσπάσματα:
Απόσπασμα Καρατζά, στην περιοχή Καρδίτσης δεξιά του Πηνειού, με διοικητή τον υπολοχαγό Ιερώνυμο Τρωιάνο (Καρατζά) και καπετάνιο τον Μίμη Τάσο (Μπουκουβάλα), με δυνάμεις του ιππικού και του 1/38 Συντάγματος. Δεύτερο, με δυνάμεις του 5ου Συντάγματος, του ιππικού και της Χης Μεραρχίας, στην περιοχή Τρικάλων-Κουτσοχείρου, αριστερά του Πηνειού. Τρίτο, το Απόσπασμα Κάμπου με δυνάμεις των συνταγμάτων 51ου στον κάμπο της Κακάρας μέχρι τον Δομοκό και 52ου στην περιοχή Λαμίας-Μακρακώμης-Σπερχειάδος. Τέταρτο, το Απόσπασμα Ανατολικής Θεσσαλίας Όθρυος το ΑΑΘΟ, με διοικητή τον επίλαρχο Σπ. Γερασι­μίδη και καπετάνιο τον υπολοχαγό Θ. Καλλίνο, με δυνάμεις ιππικού και του 54ου Συντάγματος. Ο κάμπος από Βελεστίνο μέχρι Τέμπη, ανατολικά της Λαρίσης ανατέθηκε στο 54ο Σύνταγμα και ο κάμπος Τυρνάβου στο Μηχανικό Ολύμπου. Ο Εφ. ΕΛΑΣ υπήρξε ο πρωταγωνιστής. Σε κάθε χωριό υπήρχε ένοπλο τμήμα του. Καθένα απόκρουε με μάχη ΕΑΣΑΔ και Γερμανούς, όταν επέδραμαν να πάρουν στάρι. Αν χρειαζόταν έσπευδε σε βοήθεια του και ο τακτικός ΕΛΑΣ. Οι άπειρες μάχες του Εφ. ΕΛΑΣ δυστυχώς μένουν άγνωστες. Η δύναμη κάθε αποσπάσματος είναι άγνωστη. Συνολικά διέθεταν 4.000 περίπου μαχητές.
Εισδύοντας στους κάμπους τα πρώτα τμήματα αποσπασμάτων ρίχνονται σε ξεμοναχιασμένα εχθρικά φυλάκια. Οι Γερμανοί αιφνιδιάζονται. Και συμπτύσσουν τα ασθενέστερα φυλάκιά τους, για να τα σώσουν. Το πολύ σιτάρι βρισκόταν στα χίλια περίπου χωριά των κάμπων. Στέλνουν οι Γερμανοί τμήμα τους με ΕΑΣΑΔ για να το πάρουν. Αλλά κάθε χωριό έχει ένοπλη ομάδα Εφ. ΕΛΑΣ. Οι επιδρομείς εξοντώνονται σε ενέδρα ή αποκρούονται με συγκρούσεις στο χωριό και φεύγουν άπρακτοι. Οι Γερμανοί αποτυγχάνουν σ' αυτή την φάση χάρη στην δράση του Εφ. ΕΛΑΣ. Στέλνουν ισχυρότερα τμήματα και τότε αρχίζουν συγκρούσεις με τον τακτικό ΕΛΑΣ. Ο κάμπος φλέγεται από μετωπικές συγκρούσεις, όπως στο Φράγκο Καρδίτσης και από παράτολμες καταδρομές του ΕΛΑΣ σε οχυρωμένες θέσεις στον Αλμυρό, Αργυροπούλι, Ελευθέριο, Δομοκό μέχρι Λιανοκλάδι. Για τους Γερμανούς άνοιξαν απροσδόκητα μέτωπα σε όλους τους κάμπους. Για να νικούν σε όλους πρέπει να γίνουν ισχυροί ταυτόχρονα παντού. Τόσες δυνάμεις δεν διαθέτουν, ούτε μπορούν να αποσπάσουν από τις σταθερές φρουρές τους. Θα εξασθενίσουν και θα γίνουν λεία επιθέσεων του ΕΛΑΣ, οπότε θα απειληθεί όχι μόνο η σοδειά αλλά και η κατοχή του θεσσαλικού χώρου. Στους Γερμανούς τέθηκε το δίλημμα: θεσσαλικός χώρος ή θεσσαλικό σιτάρι; Προτίμησαν τον χώρο. Περιόρισαν τις περιπολίες, απέσυραν φυλάκια και ενίσχυσαν τις σπουδαιότερες φρουρές τους. Για να προστατεύεται τώρα ο δρόμος Αθηνών-Λαρίσης τοποθετούνται πέντε νέα φυλάκια. Δυο στις θέσεις Κόκα και Κάστρο Φαρσάλων, άλλα δυο στα υψώματα Δομοκού με 100 άντρες το καθένα και πρόσθετη ενίσχυση στην Αντινίτσα, όπου συνολικά παρέμειναν 250 άντρες. Ανάλογα ενίσχυσαν και σταθερά φυλάκιά τους στο μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών, κυρίως σε γέφυρες.
Τώρα είναι γνωστό ότι οι Γερμανοί δεν πήραν ούτε κόκκο σίτου. Αλλά μένει άγνωστο πόση εξυπνάδα επέδειξαν ηγήτορες του ΕΛΑΣ, μικροί και μεγάλοι, και με πόση ανδρεία πολέμησαν οι μαχητές του για να επιτευχθεί αυτό. Ή πόσοι αυτοσχεδιασμοί και πόσες πονηριές επινοήθηκαν για να υπερνικηθούν απρόοπτες καταστάσεις. Δυστυχώς ούτε οι ηγήτορες εκείνοι ούτε οι μαχητές εκείνοι κρατούσαν σημειώσεις για δράση, ομαδική ή ατομική. Επιτελούσαν το καθήκον χωρίς να νοιάζονται για υστεροφημίες και για επώνυμο πέρασμά τους στην ιστορία, αν και τους αξίζει. Για να σχηματισθεί κάποια εικόνα για εκείνη την εποποιία, θα αναφερθεί τι περίπου έγινε:
Ο θερισμός άρχισε σε κάμποσα χωριά την 5η Ιουνίου και λίγες μέρες κατόπιν γενικεύθηκε. Οι Γερμανοί δεν προέβαλαν πουθενά, κανένα εμπόδιο. Ήθελαν να γίνει. Ο κάμπος στην διάρκειά του πάλλεται και ο θερισμός μετατρέπεται σε πανηγύρι. Κάθε πρωί, πριν ακόμα βγει ο ήλιος, μια-δυο εκατοντάδες χιλιάδες θεριστές, άνδρες, γυναίκες, παιδιά, εξορμούν σε ομάδες. Το ΕΑΜ κάθε χωριού κανονίζει από την προηγουμένη πού θα θερίσει κάθε μία, ποιοι θα πάνε σκοποί ή θ' αναλάβουν άλλες εργασίες. Καθένας «πιστώνεται» με τα μεροκάματά του. Οι ιδιοκτήτες χωραφιών ανταλλάσσουν μεταξύ τους εργασία. Για τους εργάτες το μεροκάματο είναι 12 οκάδες ή 15 κιλά σιτάρι, για τις γυναίκες 8 οκάδες ή 10 κιλά. Όσοι επιτυγχάνουν υψηλότερες αποδόσεις παίρνουν περισσότερα. Σε κάποια χωριά, όπως π.χ. στον Άη Γιώργη Δεσκάτης, το λαϊκό συμβούλιο συνέστησε «κοινό ταμείο» να πληρώνει τους εργάτες. Αλλού επινοήθηκε άλλος τρόπος. Το βράδι οι θεριστές γυρίζουν με τραγούδια στο χωριό. Οι επικεφαλής τους αναφέρουν στην αυτοδιοίκηση ή στο ΕΑΜ. Και ενώ οι υπεύθυνοι καταστρώνουν το πρόγραμμα της επομένης, οι θεριστές διασκεδάζουν με τραγούδια και χορούς ή παρακολουθούν ψυχαγωγική παράσταση της ΕΠΟΝ. Πριν τα μεσάνυχτα πάνε όλοι για ύπνο. Την επομένη ξαναρχίζει η δουλειά, με κέφι και τραγούδια. Στο χωριό μένουν γέροντες και όσοι βγαίνουν υπηρεσία συνδέσμων, μαγείρων κλπ. Το φαγητό μεταφέρεται στα χωράφια από παιδιά κάτω των 14 χρονών, τα Αετόπουλα. Τα μεγαλύτερα, αγόρια και κορίτσια, θερίζουν. Με αυτό το πρόγραμμα συνεχίζεται εντατικά ο θερισμός επί έναν περίπου μήνα.
Το ενδιαφέρον των Γερμανών στράφηκε στον αλωνισμό. Στους μεγάλους και πλούσιους κάμπους ο αλωνισμός θα γινόταν με μηχανές, τις πατόζες. Στήνονταν αλφαδιασμένες κοντά σε κάθε χωριό. Ελάχιστες λειτουργούσαν με κίνηση μεταβιβαζόμενη με ιμάντα από τρακτέρ εγκαταστημένο σε απόσταση, για να αποφεύγεται κίνδυνος πυρκαϊάς. Οι πολλές με θερμική ενέργεια από κλίβανο που καίει άχυρα, ξύλα ή κάρβουνα, τοποθετημένο μακριά για τον ίδιο λόγο. Στην Θεσσαλία υπήρχαν τότε 350 περίπου πατόζες. Οι Γερμανοί τις κατέγραψαν και καθόρισαν πότε και πού θα λειτουργήσουν, έτοιμοι να ελέγξουν τις αποδόσεις τους και να παίρνουν καθημερινά τις ποσότητες που θέλουν. Στους άλλους κάμπους ο αλωνισμός γινόταν με ζώα σε αλώνι, που διαμόρφωνε καθένας εύκολα κάπου. Ο δεύτερος τρόπος αλωνισμού απαιτούσε χρόνο, αλλά ευνοούσε την προστασία του σταριού από αρπαγή. Ot Γερμανοί έστρεψαν το ενδιαφέρον τους κυρίως στον αλωνισμό με μηχανές. Σε αυτές, όμως, έστρεψε και το ΕΑΜ το ενδιαφέρον του. Ουσιαστικά η Μάχη της Σοδειάς εντοπίσθηκε στο ποιος θα κυριαρχήσει στις μηχανές.
Θ' αρχίσουμε από τους κάμπους της Νοτιοδυτικής Θεσσαλίας. Ο ΕΛΑΣ ανατίναξε γέφυρες και μεγάλο τμήμα της γραμμής Βόλου-Τρικάλων. Τραίνο δεν κινείται πλέον εκεί. Οι Γερμανοί απέσυραν τα φυλάκιά τους από ενδιάμεσους σταθμούς. Ο κάμπος από τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι την Καρδίτσα-Τρίκαλα βρέθηκε έξω από τον έλεγχο τους. Το ίδιο και ο κάμπος από τον ΙΙαλαιοφάρσαλο προς την Ιτέα και προς τον Παλαμά δεξιά του Πηνειού. Οι Γερμανοί καταφεύγουν στις επιδρομές, αλλά ο Ε­ΛΑΣ τις αντιμετωπίζει με ενέδρες. Πόσες; άγνωστο. Θ' αναφερθούν μερικές, όσες δημοσιεύονται σε μια έκδοση του Ρήγα που έφτασε στα χέρια μας. Πλήρες αρχείο του δεν σώθηκε.
Την 25η Ιουνίου πήγαν στην Αστρίτσα Καρδίτσης Γερμανοί από τον σταθμό Ορφανών, της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Λαρίσης. Τους συνέλαβαν εφεδροελασίτες. Την επομένη, Γερμανοί με 9 αυτοκίνητα και 2 τανκς επέδραμαν στο χωριό Διάλεσι Τρικάλων, κοντά στους πρόποδες του Κόζιακα. Ο ΕΛΑΣ τους χτύπησε και σε μάχη μιας ώρας σκοτώθηκε ένας Γερμανός και τραυματίσθηκε ο διερμηνέας τους. Την 28η Ιουνίου, κοντά στο Ρούσο Καρδίτσης, τρεις μαχητές της πολιτοφυλακής και ένας του ΕΛΑΣ προσέβαλαν Γερμανούς, τους συγκράτησαν ώσπου κατέφθασαν και άλλοι μαχητές και τους ανάγκασαν να συμπτυχθούν. Την νύχτα της 29ης Ιουνίου Γερμανοί με 35 αυτοκίνητα, τανκς και τρίκαννα αντιαρματικά πυροβόλα εξόρμησαν από την Καρδίτσα. Ένα τμήμα τους πήγε στο χωριό Ρούσο, όπου προσεβλήθη από τον ΕΛΑΣ. Μετά από 5ωρη μάχη αναγκάστηκε να συμπτυχθεί. Το άλλο τμήμα των Γερμανών πήγε στο χωριό Ζαΐμη, αλλά και αυτό χτυπήθηκε από τον ΕΛΑΣ και μετά από 6ωρη μάχη συμπτύχθηκε. Απόκλειες των Γερμανών 10 περίπου νεκροί. Έκαψαν, όμως, έναν μύλο και 2 σπίτια καθώς και μερικές θημωνιές σιτάρι. Σκότωσαν μια γριά κι ένα κορίτσι στο Μπαΐμι κι έναν γέρο στο Ρούσο. Τελικά οι Γέρμα περιόρισαν τις εξόδους τους σ' εκείνον τον κάμπο.
Τμήμα ενταγμένο στο Απόσπασμα Καρατζά έχει αποστολή στον κάμπο Καρδίτσης-Σοφάδων. Κάποια μέρα, αφού βγήκαν τα περίπολα και οι άλλες υπηρεσίες, οι υπόλοιποι άντρες της περιποιήθηκαν τα άλογα, καθάρισαν τα όπλα τους και δεν είχαν τι άλλο να κάνουν. Κάποιος πέταξε την πρόταση:
- Δεν πάμε να θερίσουμε;
Αυτό ήταν. Και σε λίγο βρίσκονται μέσ' τα χωράφια, δίπλα στους θεριστάδες. Έχουν το όπλο τους χιαστί στην πλάτη και στο χέρι τους δρεπάνι. Χωριατόπουλα όλα τους σχεδόν ξέροντας από θερισμό, παραβγαίνουν από τους άλλους. Τα κοριτσόπουλα τους ακολουθούν αλλά δεν προφταίνουν να δεματιάζουν, όσο και αν προσπαθούν να μη μακραίνει η απόστασή τους από αυτούς τους νέους, που ήρθαν και λάμπρυνε ο τόπος. Σαν να χάθηκαν από το χωράφι οι ηλικιωμένοι. Διαδίδεται γρήγορα η πρωτοβουλία των ιππέων και καθιερώνεται η συμμετοχή των μαχητών στον θερισμό. Τα χωράφια αναταράζονται τώρα από γέλια και χαρές, από νεαρούς αντάρτες και από κοπέλες. Ο θερισμός απόκτησε ταχύτερο ρυθμό. Ο ΕΛΑΣ θέρισε μερικές χιλιάδες στρέμματα στην Θεσσαλία.
Χωράφια κοντά σε γερμανικές φρουρές θερίζονται νύχτα, με οργανωμένη εξόρμηση κατοίκων γειτονικών χωριών. Γυναίκες δίπλα στην Καρδίτσα θέρισαν έτσι νύχτα και πήραν την σοδειά από χωράφι δέκα στρεμμάτων. Τα δεμάτια από τέτοια χωράφια φυγαδεύονται αμέσως. Δυσκολία παρουσίασαν τα χωράφια στην ζώνη του «σταθερού μετώπου» ΕΛΑΣ και Γερμανών, μεταξύ Πύλης και Μουζακίου. Με παρότρυνση του ΕΑΜ, οι κάτοικοι έστειλαν στους Γερμανούς επιτροπή που ζήτησε άδεια θερισμού. Οι Γερμανοί αρνήθηκαν. Διαπιστώνοντας οι κάτοικοι ότι κινδυνεύουν να χάσουν το ψωμί τους, αποφασίζουν να θερίσουν. Την 18η Ιουνίου, πριν βγει ο ήλιος, μπαίνουν στα χωράφια μοιρασμένοι σε συνεργεία. Τα δεμάτια φυγαδεύονται αμέσως. Ο θερισμός διεξάγεται με ταχύτητα αλλά με προσεκτικές κινήσεις, για να μην υπάρξουν παρανοήσεις και αντιδράσουν οι Γερμανοί. Όλα πήγαν καλά ως τις 11. Τότε πυροβόλησαν οι Γερμανοί. Οι θεριστές τρέχουν, εγκαταλείποντας μια γριά νεκρή και τραυματισμένη την κόρη της. Πάνε έρποντας επονίτες και τις παίρνουν. Οι Γερμανοί συλλαμβάνουν 90 γυναίκες και παιδιά από χωριό, πιθανόν το Παλαιομονάστερο. Τους 13 τους έστειλαν στην Θεσσαλονίκη. Επιτροπή κατοικιών πηγαίνει και αυτή στην Θεσσαλονίκη και με παραστάσεις στους Γερμανούς επιτυγχάνει την απόλυσή τους. Ταυτόχρονα αποσπά και άδεια να θερίσουν, με τον όρο να δοθεί το 10% στους Γερμανούς. Τελικά ούτε αυτός ο όρος τηρήθηκε.
Οι Γερμανοί έχασαν τον έλεγχο επί του θερισμού. Επιδίωξαν να τον διατηρήσουν στον αλωνισμό. Αλλά τον έχασαν και αυτόν…
(από το βιβλίο του Λάζαρου Αρσενίου «Η Θεσσαλία στην Αντίσταση»-γ’ έκδοση, Περιφερειακές Εκδόσεις «έλλα»)
Η   ΜΑΧΗ   ΤΗΣ   ΣΟΔΕΙΑΣ!
Της Κατίνας Παΐζη 

Του Μπουκουβάλα τα παιδιά ζωστήκαν τ' άρματα.
Καβαλικέψανε τα κάτασπρα φαριά τους
κι όλο τον κάμπο τραγουδώντας ετριγύρισαν
για να θερίσουν οι χωριάτες τη σοδειά τους.

Χρυσά τα στάχυα, του φτωχού μόχτος πολύμηνος
γέρνουν βαριά στο πυρωμένο απάνω χώμα.
Σπαθιά ασημένια τα δρεπάνια ανασηκώνονται
κι όρκος τα λόγια αντιλαλούν στο κάθε στόμα:

«Μήτε σπειρί σταριού να πάρει ο μαύρος τύραννος».
Κι ευτύς τον όρκο τα φτερά του ανέμου αρπάξαν,
κραυγή τον σήκωσαν τρανής οργής κι απόφασης
και στου θεριού την άγρια μπούκα τον πετάξαν.

Χυμούν οι γύπες· και ξερνούν φωτιά και σίδερο
των μανιασμένων δολοφόνων τα κανόνια
και τα γεννήματα ν' αρπάξουν αγωνίζονται
κι άδεια ν' αφήσουν κι αιματόβρεχτα τ' αλώνια.

Μα οι κοπελιές με βια θερίζουν ασπρομάντηλες
το στάρι που έσπειραν οι αδούλωτοι χωριάτες
κι ολόγυρά τους πολεμούνε οι καβαλάρηδες
στ' άσπρα φαριά, τους λυσσασμένους απελάτες.