26/10/12

Τα "καθαρά χέρια" των Χρυσαυγιτών...

...και τα "λευκά γάντια" των Φασιστών!
Ισπανοί οπαδοί του φασίστα Φράνκο υποδέχονται  τον Μουσολίνι!
Πάντα η Φασιστική Ιδεολογία δικαιολογούσε- και δικαιολογεί- την εγκληματική πολιτική της με το δήθεν "ηθικό" επιχείρημα ότι αντιπροσωπεύει την δύναμη των "καθαρών χεριών" που θα "σκουπίσει την ανομία" και θα επαναφέρει την "τάξη" σε κοινωνίες αποσαθρωμένες από τα κοινωνικοπολιτικά αδιέξοδα που γεννούσε και γεννά η οικονομική κρίση. Αυτό ήταν και παραμένει το κύριο επιχείρημά της, με το οποίο επιδιώκει να καθυποτάξει και να καθοδηγήσει τις συνειδήσεις των περιθωριοποιούμενων μικροαστικών στρωμάτων- από όπου και εξάλλου αντλεί και όλη της την δυναμική. Οικονομική κρίση, φασισμός και περιθωριοποιημένα κοινωνικά στρώματα πάντα στην ιστορία βάδιζαν και βαδίζουν μαζί. Μόνο που τα "καθαρά χέρια" των Φασιστών ήταν και είναι βρώμικα από την "κόπρο" της Ιστορίας και βαμμένα στο ανθρώπινο αίμα! Γι' αυτό και στην πραγματικότητα πάντα καλύπτονται και κρύβονται μέσα σε "αποστειρωμένα γάντια". Ο Φασισμός- σε όλες του τις μορφές- δεν είναι παρά μια "αποστειρωμένη ιδεολογία": αποστειρωμένη από κάθε τι ανθρωπινό! Και για αυτό βαθύτατα μισανθρωπιστική! Αν εξετάσει κανείς της "ηγετικές" φυσιογνωμίες που σημάδεψαν την ιστορική πορεία του Φασισμού, θα ανακαλύψει βαθύτατα "οριακές προσωπικότητες" ακόμη και με την καθαρά ψυχιατρική έννοια του όρου. Κι όμως αυτές οι κατά τα άλλα "παρανοϊκές φυσιογνωμίες"- που υπό άλλες συνθήκες θα αντιμετωπίζονταν ως καθαρά ψυχιατρικά περιστατικά, μπόρεσαν να συμπαρασύρουν στην παράνοιά τους εκατομμύρια οπαδών και να οδηγήσουν την Ανθρωπότητα σε μαζικά εγκλήματα με εκατόμβες θυμάτων! Δεν ήταν ο ίδιος ο Μουσολίνι που έκαψε το Προσήλιο Φωκίδας στις 26 Οκτωβρίου του 1942, το Μικρό Χωριό Ευρυτανίας στις 24 Δεκεμβρίου του 1942, το Δομένικο της Θεσσαλίας στις 16 Φεβρουαρίου του 1943, και την Αγία Ευθυμία Φωκίδας τη Μεγάλη Παρασκευή στις 9 Απριλίου 1943! Ήταν απλοί Ιταλοί στρατιώτες που η προηγούμενη αλλά και η μετέπειτα ζωή τους καμία σχέση δεν είχε με τα εγκλήματα τα οποία διέπραξαν. Πως μπορεί να ερμηνευθεί κοινωνιολογικά, πολιτικά, ηθικά αλλά και ψυχιατρικά κάτι τέτοιο; Η μόνη λογική εξήγηση που μπορεί κανείς να δώσει είναι αυτή των "λευκών γαντιών": η ιδεολογία του Φασισμού σε κοινωνικό επίπεδο δεν είναι τίποτε άλλο παρά τα "γάντια" που φοράει ο δολοφόνος όχι μόνο για να κρύψει τα αποτυπώματά του αλλά και για να αποφύγει να ακουμπήσει με τα γυμνά του χέρια τόσο το φονικό όπλο αλλά και πολύ περισσότερο να έρθει σε επαφή με το ίδιο του το θύμα! Όπως η λευκή κουκούλα της Κου Κλουξ Κλαν δεν είναι για να κρύβει το πρόσωπο των ρατσιστών από τα θύματά τους- καθώς οι νεκροί δεν μπορούν να αναγνωρίσουν κανέναν, αλλά στην πραγματικότητα για να μην βλέπουν οι ίδιοι τον εαυτό τους! Φορέστε σε μια κοινωνία που μισεί τον εαυτό της μια κουκούλα, δώστε της και γάντια και τότε έχετε έτοιμη την πιο φονική μηχανή της ανθρώπινης Ιστορίας! Και να ΄στε  σίγουροι και για το αποτέλεσμα! Έχει ξανασυμβεί στο πρόσφατο παρελθόν.     

Το πολύ σε 2 χρόνια η Ελλάδα θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει το ευρώ!


Η Citi επαναδιατυπώνει τη βεβαιότητά της στην έκθεσή της «Sovereign Rating Outlook», ότι η Ελλάδα θα εγκαταλείψει το ευρώ το αργότερο μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.


Τσουνάμι υποβαθμίσεων των πιστοληπτικών αξιολογήσεων των χωρών της ευρωζώνης σε ορίζοντα 2-3 ετών αναμένει η Citi, ενώ επιμένει πως η Ελλάδα τελικά θα φύγει από το ευρώ, προκαλώντας έτσι την περαιτέρω υποβάθμισή της από τους οίκους αξιολόγησης, όπως σημειώνεται στην νέα έκθεσή της με τίτλο "Sovereign Ratings Outlook".
Στο βραχυπρόθεσμο διάστημα, για τα επόμενα 2 με 3 τρίμηνα, οι περισσότερες πιστοληπτικές αξιολογήσεις στην ευρωζώνη θα παραμείνουν σχετικά σταθερές, ενώ χάρη στην δράση της ΕΚΤ, η Ελλάδα δεν αναμένεται να φύγει από τη ζώνη του ευρώ τουλάχιστον στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Όσον αφορά την Πορτογαλία, η Citi αναμένει υποβάθμισή της τα επόμενα 2-3 τρίμηνα, λόγω της συνεχιζόμενης ύφεσης και της ενδεχόμενης ανάγκης για επιμήκυνση του προγράμματος της τρόικας. Επίσης, προβλέπει ότι τουλάχιστον ένας οίκος αξιολόγησης θα θέσει υπό καθεστώς αρνητικής παρακολούθησης τη Γαλλία, ενώ αναμένει ότι ο οίκος Standard & Poor's θα υποβαθμίσει την Βρετανία σε αρνητικό outlook.
Η Citi πάντως στο μακροπρόθεσμο διάστημα αναμένει μπαράζ υποβαθμίσεων στην ευρωζώνη , με την έξοδο της Ελλάδας να υπονομεύει τις αξιολογήσεις των χωρών-μελών της ζώνης του Ευρώ. Οι περισσότερες από τις περιφερειακές οικονομίες είναι πιθανό να υποφέρουν από διαρκή οικονομική αδυναμία και οι δείκτες χρέους να εκτροχιαστούν το 2013 και το 2014. 
Επίσης, τα πρόσφατα αλλά και του αμέσως επόμενου διαστήματος, κόστη ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, θα παραμείνουν και έτσι θα βαρύνουν τους ισολογισμούς των κυβερνήσεων, αντί να αμοιβαιοποιηθούν μέσω του ESM.
Η Citi επισημαίνει πως για να σωθεί το ευρώ και να δημιουργηθούν οι συνθήκες για επιστροφή στην ανάπτυξη, η αναδιάρθρωση του χρέους σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία, η Κύπρος και πιθανώς η Ισπανία, η Ιταλία και την Σλοβενία, θα είναι απαραίτητη. 
Αναμένει δε ότι σε ορίζοντα 2-3 ετών, τουλάχιστον ένας οίκος αξιολόγησης θα υποβαθμίσει την Ισπανία κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, ενώ συνεχίζει να βλέπει υποβάθμιση των ΗΠΑ, της Βρετανίας και της Ιαπωνίας σε ορίζοντα 2-3 ετών. Οι μοναδικές χώρες που θα διατηρήσουν την αξιολόγηση "ΑΑΑ" θα είναι ο Καναδάς, η Ελβετία και οι Σκανδιναβικές χώρες.
Όπως επισημαίνει η Citi, δεν περιμένει καμία κίνηση από οποιονδήποτε από τους δύο οίκους αξιολόγησης, Moody’s και S&P, σε ότι αφορά το ελληνικό χρέος στο βραχυπρόθεσμο διάστημα. Υπενθυμίζει πως πρόσφατα επαναξιολόγησε την πιθανότητα εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ, την οποία την βλέπει τώρα στο 60% αντί του 90% πριν, για τους επόμενους 12-18 μήνες, με το πιο πιθανό χρονοδιάγραμμα για να συμβεί κάτι τέτοιο να είναι το 1ο εξάμηνο του 2014 (σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση για ημερομηνία της Grexit, που ήταν η 1η Ιανουαρίου 2013). 
Η αλλαγή στη στάση των βασικών ευρωπαϊκών χωρών προς την "Grexit" καθώς και μια κάπως πιο συνεργάσιμη στάση από τη νέα ελληνική κυβέρνηση, έκαναν την Citi να αλλάξει άποψη για το «πότε» της εξόδου. 
Η Citi επισημαίνει πως θα πρέπει απαραίτητα να δοθεί επιπλέον χρόνος στην Ελλάδα για την επίτευξη δημοσιονομικών της στόχων, σε σύγκριση με ό,τι είχε συμφωνηθεί κατά την έναρξη του δεύτερου προγράμματος διάσωσης το Μάρτιο. 
Ωστόσο, ένας υψηλότερος στόχος για το έλλειμμα και, ένας χαμηλότερος στόχος για τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις για το 2013, θα απαιτήσει πρόσθετα μέσα για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας για τους επόμενους 12 μήνες. 
Έτσι, άλλος ένας γύρος αναδιάρθρωσης του χρέους της χώρας με τη συμμετοχή αυτών που είχαν επιλέξει αν μείνουν εκτός PSI, θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος για να ελευθερωθούν μερικοί πόροι στο βραχυπρόθεσμο διάστημα, αν και ομολογουμένως δεν είναι πολύ μεγάλο ποσό. Αν καταλήξουν σε αυτήν την επιλογή, ο οίκος Standard & Poor's πιθανότητα να στείλει την Ελλάδα στην αξιολόγηση της "επιλεκτικής χρεοκοπίας" (Selective Default).
Σε ότι αφορά το μακροπρόθεσμο διάστημα (2 έως 3 έτη), η Citi εξακολουθεί να πιστεύει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να αφήσει το ευρώ, καθώς γίνεται όλο και περισσότερο προφανές ότι το πρόγραμμα προσαρμογής παραμένει εκτός στόχων, με μη βιώσιμες δημοσιονομικές τάσεις, και με την απόσυρση της επίσημης χρηματοδοτικής στήριξης πιθανότατα να ακολουθήσει. 
Σύμφωνα με την έκθεση της Moody’s τον Ιούνιο του 2012, η ελληνική έξοδος από τη ζώνη του ευρώ θα οδηγήσει σε μεγάλες απώλειες για τους επενδυτές, λόγω της μετατροπής των αξιών κρατικού και ιδιωτικού χρέους που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο και θα οδηγήσει σε σοβαρή διαταραχή του τραπεζικού συστήματος της χώρας και σε σοβαρό χτύπημα στην πραγματική οικονομία. Σε μία τέτοια περίπτωση, ο S&P, όπως έχει δηλώσει, θα μειώσει την αξιολόγηση της χώρας από CCC στο D. Η Moody’s ήδη βαθμολογεί την Ελλάδα με το χαμηλότερο συντελεστή αξιολόγησης, το C.
Σε περίπτωση που η Ελλάδα εγκαταλείψει τη νομισματική ένωση η Citi αναμένει πως η ελληνική πιστοληπτική ικανότητα να σταθεροποιηθεί τελικά γύρω στο CCC, η οποία βρίσκεται στο κάτω άκρο του sub-investment grade. Ακόμα όμως και αφού οι αρχικές αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη από την "Grexit" ξεθωριάσουν, η ιστορία χρεοκοπίας της χώρας και η επαναφορά του συναλλαγματικού κινδύνου, θα κρατήσουν το κόστος χρηματοδότησης της Ελλάδας υψηλά, εκτιμά η Citi
Πηγή: εφημερίδα "Κέρδος".

Το χρέος μας στο Στάλινγκραντ!


Το χρέος μας στον  αντιφασιστικό αγώνα είναι η ιστορική μνήμη!
Αναδημοσίευση από "The Project Syndicate".
Πηγή: εφημερίδα "Βήμα".
Δεν είμαστε αθώα, ορθολογικά και λογικά όντα. Δεν δημιουργηθήκαμε προσφάτως σε μια Εδέμ, κάτω από έναν ήλιο που μόλις ανέτειλε. Είμαστε, αντιθέτως, τα προϊόντα εκατοντάδων εκατομμυρίων ετών μυωπικής εξέλιξης, και χιλιάδων ετών άγραφης και κατόπιν καταγεγραμμένης ιστορίας. Το παρελθόν μάς έχει δημιουργήσει ένστικτα, ροπές, συνήθειες σκέψης, τρόπους αλληλεπίδρασης και χρήσης των υλικών πόρων. Επάνω σε αυτό το ιστορικό θεμέλιο, χτίζουμε τον πολιτισμό μας. Αν δεν υπήρχε η ιστορία μας, το έργο μας δεν θα ήταν απλώς μάταιο, θα ήταν ανέφικτο.
Και υπάρχουν τα εγκλήματα της ανθρώπινης ιστορίας. Τα τρομακτικά, τα απίστευτα εγκλήματα. Η ιστορία μας καταδιώκει σαν εφιάλτης, γιατί τα εγκλήματα του παρελθόντος σημαδεύουν το παρόν και προκαλούν τη διάπραξη ακόμη περισσότερων εγκλημάτων στο μέλλον.
Υπάρχουν όμως οι προσπάθειες να μπει φραγμός στα εγκλήματα.  
Σε μία τέτοια προσπάθεια, πριν από 70 χρόνια, 200.000 σοβιετικοί στρατιώτες - κυρίως Ρώσοι - διέσχισαν τον ποταμό Βόλγα προς την πόλη του Στάλινγκραντ. Επί πέντε μήνες πολεμούσαν. Μπορεί τελικά το 80% από αυτούς να σκοτώθηκαν στα ερείπια της πόλης.
Στις 15 Οκτωβρίου 1942 - μια κατά τ΄άλλα συνηθισμένη ημέρα - το ημερολόγιο μάχης του στρατηγού Βασίλι Τσουϊκόφ καταγράφει ένα μήνυμα ασυρμάτου που ελήφθη από το 416ο Σύνταγμα, στις 12.20 μμ: «Μας έχουν περικυκλώσει, έχουμε πυρομαχικά και νερό, θάνατος πριν από την παράδοση!», έγραφε το μήνυμα αυτό.
Και κράτησαν.
Έτσι, πριν από 70 χρόνια - στις 19 Νοεμβρίου 1942 για να είμαστε απολύτως ακριβείς - η στρατιά του ενός εκατομμυρίου ανδρών του Κόκκινου Στρατού μεταφέρθηκε στο Νοτιοδυτικό Μέτωπο του στρατηγού Νικολάϊ Βατούτιν, και στο Μέτωπο του Στάλινγκραντ του στρατάρχη Αντρέϊ Γιερεμένκο. Εστησαν την παγίδα της "Επιχείρησης Ουρανός", κωδική ονομασία για την σχεδιαζόμενη περικύκλωση και εξόντωση της Έκτης Στρατιάς των Γερμανών.
Πολέμησαν, σκοτώθηκαν, νίκησαν. Έτσι κατέστρεψαν την ελπίδα των Ναζιστών για κυριαρχία στην Ευρασία για άλλον ένα χρόνο - για να μην μιλήσουμε για την «κυριαρχία των 1.000 ετών» του Ράϊχ.
Μαζί, αυτοί οι 1,2 εκατομμύρια στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού, οι εργάτες που τους εξόπλισαν, και οι αγρότες που τους τάισαν, μετέτρεψαν την μάχη του Στάλινγκραντ στη μάχη που περισσότερο από κάθε άλλη στην ανθρώπινη ιστορία είχε την πιο θετική συνεισφορά για την ανθρωπότητα.
Οι Σύμμαχοι μάλλον θα είχαν νικήσει, στο τέλος, τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ακόμη και αν είχαν κατακτήσει οι Ναζιστές το Στάλινγκραντ. Αλλά όποια νίκη των Συμμάχων θα απαιτούσε την χρήση πυρηνικών όπλων σε ευρεία κλίμακα, και έναν απολογισμό νεκρών στην Ευρώπη που μάλλον θα ήταν διπλάσιος από τον πραγματικό, 40 εκατ. ανθρώπων, στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μακάρι να μην υπάρξει ποτέ άλλη τέτοια μάχη. Μακάρι να μην χρειαστούμε ποτέ άλλη τέτοια μάχη.  
Οι στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού, και οι εργάτες και αγρότες της Σοβιετικής Ενωσης, επέτρεψαν στους δικτάτορες ηγέτες τους να διαπράξουν εγκλήματα - και διέπραξαν εγκλήματα και οι ίδιοι. Αλλά είναι μικρότερα σε μέγεθος από την μεγάλη υπηρεσία που προσέφεραν, πριν από 70 χρόνια, στην ανθρωπότητα - και ιδιαιτέρως στην ανθρωπότητα της δυτικής Ευρώπης.
Είμαστε οι κληρονόμοι των επιτευγμάτων τους. Τους χρωστάμε. Και δεν μπορούμε να ξεπληρώσουμε όσα τους χρωστάμε. Μπορούμε μόνο να τα θυμόμαστε.
Αραγε πόσοι ηγέτες του ΝΑΤΟ ή πρόεδροι και πρωθυπουργοί της Ευρωπαϊκής Ενωσης, βρήκαν ποτέ τον χρόνο για να επισκεφθούν το πεδίο της μάχης, και ίσως να καταθέσουν ένα στεφάνι για εκείνους που η θυσία τους έσωσε τον πολιτισμό τους;


Φαύλος κύκλος!


«Το ΔΝΤ εκτιμά ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μείωσης του Ελληνικού χρέους στο 120% του ΑΕΠ μέχρι το 2020 και ότι χρειάζονται και άλλα μέτρα!»
Το ελληνικό χρέος δεν πρόκειται να πιάσει τον στόχο του 120%του ΑΕΠ το 2020 σε καμία περίπτωση, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το Reuters επικαλούμενο την προκαταρκτική έκθεση του ΔΝΤ που παρουσιάστηκε στο Euroworking Group, και στην οποία αναφέρεται ότι η Αθήνα θα χρειαστεί να προβεί σε περισσότερες μεταρρυθμίσεις. 
«Είναι σαφές ότι η Ελλάδα βρίσκεται εκτός τροχιάς και δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να μειώσει το χρέος στο 120% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, όπως είχε προβλεφθεί. Το πιο πιθανό είναι να βρίσκεται στο 136% και αυτό κάτω από ένα θετικό σενάριο ενός πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού, την επιστροφή στην οικονομική ανάπτυξη και την ιδιωτικοποίηση» δήλωσε αξιωματούχος της ευρωζώνης που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του.
«Νέα μέτρα πρέπει να ληφθούν, εκτός των υπαρχόντων 89 παρεμβάσεων που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση.» προσέθεσε.
Εκτός από τις προβλέψεις για το χρέος, οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, προσπαθούν να υπολογίσουν το ποσό που θα χρειαστεί ακόμα η Αθήνα, αν αντί για το 2014 δοθεί χρόνος μέχρι το 2016 προκειμένου να φτάσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 4,5%, όπως είχε συμφωνηθεί τον Φεβρουάριο.
Οι αναφορές αξιωματούχων στον ευρωπαϊκό οικονομικό Τύπο τις τελευταίες ημέρες τοποθετούν το κόστος της επιμήκυνσης μεταξύ 13 και 30 δισ. ευρώ.
Ο αξιωματούχος που επικαλείται το Reuters μετά το Euroworking Group της Πέμπτης υποστήριξε ότι «οι πρόσθετες ανάγκες χρηματοδότησης για την Ελλάδα εκτιμάται ότι πλέον είναι στα περίπου 30 δισ. ευρώ».
Σύμφωνα πάντα με το Reuters, τα δύο επιπλέον χρόνια θα δώσουν μια ανάσα στην ελληνική οικονομία, επιτρέποντάς τη γρηγορότερη αποκατάσταση της Ελληνικής Οικονομίας και ως εκ τούτου την αύξηση των πιθανοτήτων η Ελλάδα να είναι τελικά σε θέση να κάνει το χρέος της βιώσιμο.
Το κρίσιμο ζήτημα, ωστόσο,  είναι η προέλευση των χρημάτων.
«Το ΔΝΤ πιέζει για συμμετοχή του επίσημου τομέα (official sector involvement – OSI) στην περίπτωση της Ελλάδας κάτι που βρίσκει σφόδρα αντίθετη τη Γερμανία, και όχι μόνο» ανέφερε αξιωματούχος που επικαλείται το Reuters.
Το ΔΝΤ είναι γνωστό πως θέτει επιτακτικά τη λύση του OSI, δηλαδή της αναδιάρθρωσης των διμερών δανείων που έχουν χορηγήσει οι χώρες της ευρωζώνης προς την Ελλάδα προκειμένου να μειωθεί το κόστος εξυπηρέτησης τους για τη χώρα μας.
Η νέα αναδιάρθρωση θα μπορούσε να γίνει υπό τη μορφή περαιτέρω μείωσης των επιτοκίων στα υφιστάμενα δάνεια, όμως, ενώ θα έριχνε το ύψος της χρηματοδότησης, δεν θα επαρκούσε για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού.
Αλλη μια επιλογή σύμφωνα με το Reuters, θα ήταν να γίνουν κάποιες πληρωμές από το ΔΝΤ σε μεταγενέστερη ημερομηνία ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα της άμεσης χρηματοδότησης, αλλά και πάλι δεν θα ήταν αρκετό.
Επίσης, υπό εξέταση είναι και το ενδεχόμενο επαναγοράς του ελληνικού δημοσίου χρέους στις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, που τρέχουν αυτήν την περίοδο.
Ωστόσο, η απευθείας χρηματοδότηση από τις χώρες της ευρωζώνης μοιάζει μάλλον αναπόφευκτη, λύση που όμως θα συναντήσει τις σθεναρές αντιρρήσεις χωρών η Φινλανδία, η Ολλανδία και Γερμανία.

25/10/12

Η Ελλάδα υπό Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο.


Για «υποχρεωτική πρόσληψη» ξένων τεχνοκρατών που θα συνδράμουν στη συλλογή φορολογικών εσόδων, την καταπολέμηση της διαφθοράς και τις ιδιωτικοποιήσεις πιέζει, σύμφωνα με τους «Financial Times», η γερμανική πλευρά την Αθήνα σε αντάλλαγμα της διετούς επιμήκυνσης. Τα μέτρα «θα ξεπερνούν τον μέχρι τώρα διεθνή έλεγχο» στην εκτέλεση του ελληνικού προϋπολογισμού, αναφέρει η εφημερίδα. Οι προτάσεις φέρεται να περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και ρήτρα για οριζόντια μέτρα, εάν δεν επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι -ανάλογη της «ρήτρας απόκλισης» για την οποία είχε κάνει λόγο ήδη ο Έλληνας Υπουργός Οικονομικών,  Γ.Στουρνάρας. 
Οι αρθρογράφοι των «Financial Times» αναφέρουν ότι αντίγραφο του σχεδίου για τη συμφωνία όσον αφορά το νέο πρόγραμμα, είναι στα χέρια της εφημερίδας και ότι αυτό προβλέπει επίσης την αυτόματη και οριζόντια μείωση των δημοσίων δαπανών, εάν η Ελλάδα αποκλίνει από τους αναθεωρημένους στόχους για το δημοσιονομικό έλλειμμα.  Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η εφημερίδα, τα μέτρα επιβολής διεθνούς ελέγχου στη λήψη των αποφάσεων που αφορούν τον ελληνικό προϋπολογισμό θα είναι περισσότερο προωθημένα σε σχέση με το παρελθόν. Τα μέτρα αυτά υποστηρίζονται, σύμφωνα με αξιωματούχους της ίδιας της ΕΕ, πέρα από την Γερμανία και από τη Γαλλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν). «Είναι μία σκληρή αλλά ρεαλιστική πρόταση», δήλωσε ένα υψηλόβαθμος Ευρωπαίος αξιωματούχος που μετέχει στις διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, προσθέτουν οι Financial Times, το ΔΝΤ παραμένει επιφυλακτικό για τα μέτρα αυτά.
Η εφημερίδα, επικαλούμενη επίσης αντίγραφα του γνωστού προσχεδίου μνημονίου κατανόησης, επαναλαμβάνει τα όσα έχουν δημοσιευτεί μέχρι στιγμής περί διετούς επιμήκυνσης και μείωσης της πρόβλεψης για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Οι «Financial Times» τονίζουν ότι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανέφεραν πως οι συζητήσεις πλησιάζουν μεν σε συμφωνία, αλλά δεν έχουν κλείσει ακόμη.
Σύμφωνα με τους ίδιους αξιωματούχους, το αναθεωρημένο πρόγραμμα θα απαιτούσε πρόσθετη χρηματοδοτική βοήθεια στην Ελλάδα ύψους 16 δισ. ευρώ έως 18 δισ. ευρώ. Στα προσχέδια των μνημονίων που θα υπογραφούν από την Αθήνα και είναι σε γνώση των Financial Times σημειώνεται ότι η επιμήκυνση των δύο ετών θα δοθεί για να επιβραδυνθεί ο ρυθμός των μέτρων λιτότητας εν μέσω μίας βαθύτερης οικονομικής ύφεσης. Αντί για μειώσεις ύψους 3% του ΑΕΠ κάθε χρόνο, το αναθεωρημένο σχέδιο απαιτεί μέτρα λιτότητας που ανέρχονται σε 1,5% του ΑΕΠ. «Η βαθύτερη του αναμενόμενου ύφεση απαιτεί την αναθεώρηση του ρυθμού δημοσιονομικής προσαρμογής και τη χρονική επέκταση των δημοσιονομικών μέτρων», αναφέρεται στο 40σέλιδο σχέδιο του μνημονίου. Οι στόχοι του προϋπολογισμού δεν έχουν, ωστόσο, συμπληρωθεί στο προσχέδιο.
Με ένα ξεχωριστό σχέδιο μνημονίου περιορίζονται περισσότερο από το μισό οι προβλέψεις για έσοδα από αποκρατικοποιήσεις. Με το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, προβλέπονταν έσοδα 19 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις έως το τέλος του 2015. Με το νέο πρόγραμμα, η εκτίμηση αυτή περιορίζεται στα 8,5 δισ. ευρώ, ενώ γίνεται πρόβλεψη για έσοδα 11,1 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2016.
Μόλις υπογραφούν οι όροι της συμφωνίας, η συζήτηση θα επιστρέψει και πάλι στις Βρυξέλλες, αναφέρει το δημοσίευμα, όπου οι αξιωματούχοι πρέπει να αποφασίσουν για την πρόσθετη χρηματοδότηση του αναθεωρημένου προγράμματος. Αξιωματούχος που μετέχει στις διαβουλεύσεις δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις για το θέμα αυτό θα ξεκινήσουν σήμερα. «Το όλο θέμα της χρηματοδότησης μόλις ξεκίνησε», είπε. Αν και οι αξιωματούχοι έχουν εξετάσει ένα σχέδιο επαναγοράς των ελληνικών ομολόγων σε χαμηλές τιμές και ακύρωσής τους, πολλοί πιστεύουν τώρα ότι αυτό θα κάνει μόνο μία «κοιλιά» στις ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας. Αντίθετα, επικεντρώνουν την προσοχή τους στη μείωση των επιτοκίων των δανείων διάσωσης της Ελλάδας ως τον τρόπο για την εξεύρεση πρόσθετης χρηματοδότησης.
Εκτός από την πρόσληψη ξένων τεχνοκρατών, στο άρθρο της εφημερίδας που έχει ως επικεφαλίδα τον εύγλωττο υπότιτλο «αυξημένοι μηχανισμοί διακυβέρνησης και ελέγχου», αναφέρεται επίσης ότι συζητιέται και η μεταφορά των όποιων πλεονασμάτων του ελληνικού προϋπολογισμού σε ένα «λογαριασμό διαχείρισης» (trust account) που θα ελέγχεται διεθνώς και ο οποίος θα χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Αυτά τα μέτρα φαίνονται στο Βερολίνο ως απαραίτητα όχι μόνο για να καθησυχασθεί το γερμανικό κοινοβούλιο, αλλά και για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των ιδιωτών επενδυτών που θα ενδιαφέρονταν για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας. Ωστόσο, προσθέτει το δημοσίευμα, άλλοι συμμετέχοντες στις συζητήσεις δήλωσαν ότι θεωρούν πως η πρόταση έχει πολιτικά κίνητρα. «Όλα αυτά αφορούν την πολιτική», δήλωσε ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος, προσθέτοντας: «Δεν υπάρχουν καλοί οικονομικοί λόγοι για αυτό. Όλα αυτά τα χρειάζεται το Βερολίνο πολιτικά».
Υπενθυμίζουμε ότι λίγα 24ώρα πριν δημοσιευθεί το εν λόγω άρθρο των Financial Times, στην Αθήνα είχε διαρρεύσει έγγραφο του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, το οποίο έθετε θέμα δημιουργίας Ειδικού Ταμείου για τη διαχείριση των δημοσιονομικών της Ελλάδας. Στο έγγραφο αυτό με τον τίτλο «Ενισχυμένη Διακυβέρνηση και Μηχανισμοί Ελέγχου» περιγράφονται τα βήματα με τα οποία θα ενισχυθεί ο έλεγχος της Ευρωζώνης επί των δημοσιονομικών της χώρας, και σε αυτήν την κατεύθυνση αναφέρεται η δημιουργία  ενός ειδικού δεσμευμένου «λογαριασμού εμπιστοσύνης» υπό διεθνή διαχείριση (π.χ. από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα), προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι πόροι για το πρόγραμμα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του χρέους. Προτείνεται μάλιστα να μπαίνει στο λογαριασμό αυτό, μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος και να χρησιμοποιείται  για την ομαλή εξυπηρέτηση του χρέους. Σε περίπτωση μη επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, προτείνεται να ακολουθεί αυτόματα περικοπή πρωτογενών δαπανών, ή αύξηση των εσόδων. Για τις δημόσιες δαπάνες προτείνεται οι αποκλίσεις από το σχέδιο του προϋπολογισμού να οδηγούν αυτόματα σε περικοπές δαπανών, ισομερώς καταμερισμένων σε όλα τα προγράμματα κρατικών  δαπανών.

24/10/12

Οι Ολλανδοί δεν είναι και τόσο ...ολιγαρκείς!



Των Carol Matlack και Maud van Gaal,
αναδημοσίευση από το οικονομικό πρακτορείο Bloomberg.

Όταν o Wilco Drijver αγόρασε ένα διαμέρισμα στην αναπτυσσόμενη συνοικία του De Pijp στο Άμστερνταμ το 2008, η τράπεζα του χορήγησε δάνειο ύψους 209.000 ευρώ. Το ποσό αυτό υπερέβαινε την τιμή αγοράς του διαμερίσματος κατά 24.000 ευρώ, χρήματα που ο Drijver αποφάσισε να χρησιμοποιήσει για την ανακαίνιση του χώρου κάνοντας τη σκέψη ότι θα ήταν καλή επένδυση.  
Είχε υπολογίσει λάθος. Όταν έβαλε το διαμέρισμα προς πώληση πριν από πέντε μήνες, μεσίτες του είπαν ότι μπορεί να πιάσει μόνο έως 189.000 ευρώ. Ακόμη και σε αυτή την τιμή, στον ίδιο δεν θα έμενε τίποτα. Και επειδή το δάνειο είχε τέτοια μορφή ώστε πρώτα να εξοφλούνται οι τόκοι, ο Drijver εξακολουθεί να χρωστά ολόκληρο το κεφάλαιο των 209.000 ευρώ στην τράπεζα. Αν ήξερε τι θα συνέβαινε, ο 32χρονος ελεύθερος επαγγελματίας λέει ότι τότε «δεν θα είχε αγοράσει το σπίτι».
Ιδιοκτήτες σπιτιών όπως ο Drijver αποτελούν μέρος μιας ανησυχητικής "μαύρης τρύπας" της οικονομίας που συνήθως συστήνεται ως μία από τις πιο ισχυρότερες της Ευρώπης. Και ενώ οι Ολλανδοί διδάσκουν στους νότιους γείτονές τους θεωρίες λιτότητας, την ίδια στιγμή είναι ο λαός με το υψηλότερο ποσοστό ενυπόθηκων δανείων στην Ευρώπη. Ο ολλανδικός δανεισμός, που τροφοδοτείται από γενναιόδωρες φορολογικές ελαφρύνσεις και ιδιαίτερα ελαστικές διαδικασίες έγκρισης χορηγήσεων, φτάνει πλέον το 107% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της χώρας, υπερδιπλάσιο δηλαδή του ευρωπαϊκού μέσου όρου που βρίσκεται στο 50%. "Είναι ένα από τα μεγάλα σκάνδαλα της ολλανδικής πολιτικής", λέει ο Rick van der Ploeg, καθηγητής οικονομολόγος του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και πρώην υπουργός. "Η κυβέρνηση έχει ενθαρρύνει την ανεξέλεγκτη κερδοσκοπία".
Κανείς δεν ανησυχούσε πολύ για αυτή την κατάσταση όσο οι τιμές των κατοικιών συνέχιζαν να αυξάνονται, όπως έκαναν για πάνω από δύο δεκαετίες μέχρι το 2008. Έκτοτε, όμως, έχουν υποχωρήσει 16%, οδηγώντας σχεδόν το ένα τέταρτο των ενυπόθηκων δανείων σε καθυστέρηση. Η Royal BAM, η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της χώρας, αναμένει η κάθοδος να συνεχιστεί για άλλα 2 ή 3 χρόνια, σημειώνοντας συνολική πτώση έως και 30%. Ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να συγκριθεί με την κατάρρευση της στεγαστικής αγοράς της Ισπανίας.
Ένα τέτοιο φορτίο χρέους βάζει ήδη περιορισμούς στην οικονομία. Υπερχρεωμένα νοικοκυριά έχουν ήδη περικόψει τις καταναλωτικές τους δαπάνες, συμβάλλοντας στην ώθηση της χώρας προς την ύφεση. Το ολλανδικό ΑΕΠ αναμένεται να συρρικνωθεί 0,5% φέτος, σημειώνοντας τη χειρότερη επίδοση ανάμεσα στα ευρωπαϊκά κράτη της βόρειας Ευρώπης. «Το εξαιρετικά μεγάλο χρέος από ενυπόθηκα δάνεια είναι μεταξύ των μεγαλύτερων αδυναμιών της ολλανδικής οικονομίας», είπε ο Klaas Knot, επικεφαλής της ολλανδικής κεντρικής τράπεζας, σε ομιλία του στις 15 Οκτωβρίου.
Νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα θα περιορίσει κάποιες από τις πιο ριψοκίνδυνες πρακτικές δανεισμού, όπως τα δάνεια με αποπληρωμή πρώτα των τόκων και τα δάνεια που το ύψος τους υπερβαίνει την τιμή αγοράς του ακινήτου. Μια νέα κυβέρνηση συνεργασίας, που σχηματίζεται μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου, θα μπορούσε να κάνει κινήσεις από το νέο έτος για τον περιορισμό των εκπτώσεων των τόκων των στεγαστικών δανείων. Βεβαίως, κάτι τέτοιο μπορεί να πιέσει ακόμα πιο χαμηλά τις ήδη πληγείσες αγοραπωλησίες στη στεγαστική αγορά, που παρουσιάζουν πτώση 50% από το 2008. «Ο κόσμος διστάζει να αγοράσει λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τα μέτρα της κυβέρνησης, η αγοραστική δύναμη μειώνεται και η ανεργία ανεβαίνει», σχολιάζει ο Laurien van der Oest που είναι μεσίτης στην πόλη Almere.
Μέχρι τώρα οι Ολλανδοί δανειολήπτες δεν έχουν περιέλθει σε δεινή θέση. Το ποσοστό κατασχέσεων είναι κάτω από 1%. Η ανεργία, αν και αυξάνεται, παραμένει στο ήπιο 5,2%, ενώ τα περισσότερα νοικοκυριά διατηρούν σημαντικές αποταμιεύσεις.
Ακόμη κι έτσι, οι ολλανδικές τράπεζες εμφανίζουν έναν από τους υψηλότερους λόγους δανείων προς καταθέσεις στην Ευρώπη, με συνολικό χρηματοδοτικό έλλειμμα άνω των 622 δισ. δολαρίων. Το ενυπόθηκο χρέος "είναι ένα από τα βασικά προβλήματα των τραπεζών μας", λέει η Anneloes van Ulden, ειδική επί θεμάτων του στεγαστικού κλάδου της Ένωσης Ολλανδών Τραπεζιτών. "Υπάρχει ισχυρή επιθυμία να μειωθεί το χρέος".
Την ίδια επιθυμία μοιράζεται και ο Drijver. Αλλά είναι ευγνώμων που δεν αποδέχτηκε την αρχική προσφορά της τράπεζας για δάνειο ύψους 250.000 ευρώ για την αγορά ενός διαμερίσματος αξίας 185.000 ευρώ. "Θα πρέπει να ευχαριστήσω τους γονείς μου για αυτό", λέει. "Με έμαθαν να μην αγοράζω περισσότερα από όσα χρειάζομαι".

Βυθίζεται στα χρέη η Ευρώπη!


Βυθίζεται από την πολιτική Λιτότητας όλη η Ευρώπη: τα ελλείμματα μειώνονται και μαζί τους μειώνεται και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών της, αλλά τα χρέη αυξάνουν και μαζί αυξάνει και η ανασφάλεια για την βιωσιμότητα του Ευρώ!
Το επίπεδο του χρέους των κυβερνήσεων ως ποσοστό του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα σε αυτές στην ζώνη του Ευρώ  συνέχισε να ενισχύεται στους τρεις μήνες έως τον Ιούνιο, παρά τα προγράμματα λιτότητας που εφαρμόζονται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, δηλαδή της επίσημης στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωζώνης, το κρατικό χρέος στα 17 κράτη του ευρώ ανήλθε στο 90% του ΑΕΠ στο δεύτερο τρίμηνο από το 88,2% στο πρώτο και 87,1% στο δεύτερο τρίμηνο του 2011. Παράλληλα, στα 27 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ ενισχύθηκε στο 84,9% από το 83,5% στο πρώτο τρίμηνο του έτους και 81,4% την ίδια περίοδο πέρυσι.
Όπως αναφέρει η Eurostat, στο τέλος του δεύτερου τριμήνου του τρέχοντος έτους, τα μεγαλύτερα ποσοστά χρέους καταγράφηκαν σε Ελλάδα (150,3%), Ιταλία (126,1%), Πορτογαλία (117,5%) και Ιρλανδία (111,5%), ενώ τα χαμηλότερα σε Εσθονία (7,3%), Βουλγαρία (16,5%) και Λουξεμβούργο (20,9%).
Σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2012, είκοσι κράτη εμφάνισαν αύξηση στο ποσοστό χρέους, έξι μείωση και σε ένα κράτος το χρέος διατηρήθηκε αμετάβλητο. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε Ελλάδα (+13,4 ποσοστιαίες μονάδες), Κύπρο (+8,3) και Πορτογαλία (+5,6), ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις σε Λιθουανία (-2,3), Λετονία και Ουγγαρία (και στις δύο -1,3).
Σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2011, είκοσι χώρες εμφάνισαν αύξηση στο χρέος και τέσσερις μείωση. Μεγαλύτερη αύξηση στο ποσοστό εμφάνισε η Κύπρος (+16,5 ποσοστιαίες μονάδες),  η Πορτογαλία (+10,8), η Ιρλανδία (+10,0) και η Ισπανία (+9,3), και μεγαλύτερη μείωση η Ελλάδα (-8,5, απότοκη όμως του περιβόητου "κουρέματος") και η Λετονία (-1,5).
Παράλληλα πτώση του δημοσιονομικού ελλείμματος καταγράφεται στην πλειοψηφία των Χωρών της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας Eurostat που αφορούν το 2011.
Συγκεκριμένα, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα των 17 μελών της νομισματικής ένωσης για το 2011 διαμορφώθηκε στο 4,1% (390,71 δισεκατομμύρια ευρώ) του ΑΕΠ της ευρωζώνης (9,42 τρισεκατομμύρια ευρώ σε τιμές αγοράς), έναντι του 6,2% που ήταν το 2010. Την ίδια στιγμή όμως, το συνολικό δημόσιο χρέος των κρατών του ευρώ ανήλθε στα 8,23 τρισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το 87,3% του ευρωζωνικού ΑΕΠ, από το 85,4% που ήταν το 2010.
Τα χαμηλότερα δημοσιονομικά ελλείμματα καταγράφηκαν στο Λουξεμβούργο (0,3%), τη Φινλανδία (0,6%) και τη Γερμανία (0,8%), ενώ τα υψηλότερα σημειώθηκαν στην Ιρλανδία (13,4%), την Ελλάδα, την Ισπανία (αμφότερες 9,4%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (7,8%).
Εντυπωσιακό είναι πως ανάμεσα στα 27 μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μονάχα τρία είχαν δημοσιονομικό πλεόνασμα (Ουγγαρία, Εσθονία και Σουηδία) ενώ 17 κατέγραψαν έλλειμμα μεγαλύτερο του 3%. Παρά ταύτα, 25 μέλη είδαν βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασής τους το 2011 σε σχέση με το 2010. Όσον αφορά το δημόσιο χρέος, τα χαμηλότερα ποσοστά χρέους αναλογικά με το εκάστοτε ΑΕΠ σημειώθηκαν στην Εσθονία (6,1%), την Βουλγαρία (16,3%) και το Λουξεμβούργο (18,3%). Αντίθετα, 14 μέλη της Ε.Ε. είχαν χρέος που υπερέβαινε το 60% του ΑΕΠ στα τέλη του 2011, με τα πρωτεία να καταλαμβάνει η Ελλάδα (170,6%), η Ιταλία (120,7%) και η Ιρλανδία (106,4%). Συνολικά μονάχα έξι μέλη της Ε.Ε. διαπίστωσαν βελτίωση της κατάστασης του χρέους τους μεταξύ 2011 και 2010, ενώ τα υπόλοιπα 21 κράτη είδαν επιδείνωση της κατάστασής τους.





23/10/12

Και όμως το "ρουσφέτι" και το "βόλεμα" καλά κρατούν...


Με διαδικασίες εξπρές η τρικομματική συγκυβέρνηση αποφάσισε να αλλάξει το διοικητικό συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ ενώ η εταιρία οδεύει ολοταχώς προς την αποκρατικοποίηση. Η κίνηση αυτή δεν μπορεί να ερμηνευθεί παρά μόνο με καθαρά μικροπολιτικά κριτήρια καθώς οι εξελίξεις για την αποκρατικοποίηση της ΕΥΔΑΠ είναι δρομολογημένες από το επικαιροποιημένο Μνημόνιο και από τις δράσεις της ομάδας του κ. Ράιχενμπαχ.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το ΤΑΙΠΕΔ-Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, συγκάλεσε έκτακτη γενική συνέλευσης των μετόχων της ΕΥΔΑΠ, με θέμα την αλλαγή μελών του Διοικητικού της Συμβουλίου, καθώς ως βασικός μέτοχος πλέον κατέχει 61% της εταιρείαςΣύμφωνα μάλιστα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, για τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΥΔΑΠ προτείνεται o κ. Στέλιος Σταυρίδης.
Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ σε ανακοίνωσή του, ο κ. Σταυρίδης είναι διπλωματούχος μηχανολόγος του Πολυτεχνείου Ζυρίχης με μεταπτυχιακές σπουδές σε Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οικονομικά και στέλεχος επιχειρήσεων με μακρά και πετυχημένη πορεία, σε κορυφαίες διοικητικές θέσεις. Αυτό που δεν αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ για τον κ. Σταυρίδη είναι πως πρόκειται για ένα αποτυχημένο πολιτευτή του κόμματος του κ.Μάνου, μεταπηδήσαντα στις τελευταίες εκλογές στην ΝΔ, όπου και πάλι απέτυχε να εκλεγεί. Αλλά αυτό φαίνεται πως είναι μια τυχαία και μικρή λεπτομέρεια, που κάποιοι στο ΤΑΙΠΕΔ και στην Κυβέρνηση δεν το θεωρούν άξιο αναφοράς. Για όλους εμάς όμως που θα πληρώνουμε τον μισθό του κ. Σταυρίδη, και μάλιστα για να ξεπουλήσει την ΕΥΔΑΠ, έχει μια κάποια έστω μικρή σημασία και γι΄ αυτό αναρωτιόμαστε:  
 Ποιος από τους προστάτες θα μας προστατέψει; Ποιος;

"Profit für wenige – Schaden für viele!"

«Ηλεκτροσόκ»... από τις αυξήσεις στα τιμολόγια του Ηλεκτρικού Ρεύματος!
Το σοκ από τα νέα μέτρα που συμφώνησε η Κυβέρνηση με την Τρόικα, θα γίνει και… ηλεκτροσόκ καθώς στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της αγοράς του ηλεκτρικού ρεύματος αναμένεται από το Δεκέμβριο νέα προσαρμογή στις τιμές του ρεύματος, ώστε να είναι «έτοιμα» τα νέα τιμολόγια το 2013. Οι αυξήσεις θα γίνουν σε δύο ή και σε τρεις δόσεις, όπως προκύπτει από τη σχετική διαπίστωση στο τελικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου. Σημειώνουμε ότι στο κείμενο αυτό έχουν προδιαγραφεί οι βασικοί άξονες στα οποία αναμένεται να κινηθεί η ενεργειακή πολιτική της χώρας για την επόμενη δεκαετία, ρίχνοντας το κύριο βάρος τις ψευδεπίγραφα αποκαλούμενες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας! Ταυτόχρονα όμως ακόμη και η ίδια η Τρόικα αναγνωρίζοντας τα αδιέξοδα στα οποία οδηγεί την χώρα η πολιτική της "Πράσινης Ανάπτυξης", μόνο όμως στον τομέα του κόστους παραγωγής, απαιτεί να μειωθούν οι τιμές με τις οποίες οι μεγάλες ενεργοβόρες επιχειρήσεις αγοράζουν το ηλεκτρικό ρεύμα- χωρίς να θέτει  βέβαια κανένα θέμα για το κόστος που επωμίζεται ο  απλός και ανυπεράσπιστος καταναλωτής!
Έτσι την ίδια ώρα που οι οικιακοί καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος θα βάλουν βαθιά το χέρι στην άδεια τσέπη τους, για να πληρώσουν την ανάπτυξη της ...Γερμανικής Οικονομίας, στην μειωμένη τιμή των 50 ευρώ ανά Mwh όρισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) την προσωρινή τιμή με την οποία θα πουλά το ηλεκτρικό ρεύμα η ΔΕΗ στη ΛΑΡΚΟ, ενώ σύντομα ξεκινά, υπό την αιγίδα πάντα της ΡΑΕ, η διαδικασία της Διαιτησίας μεταξύ ΔΕΗ και "Αλουμίνιον της Ελλάδος" για τον ορισμό της τιμής που θα προμηθεύεται το ρεύμα και η "Αλουμίνιον", η οποία σήμερα το αγοράζει στα 42 ευρώ/Mwh, βάσει της προσωρινής τιμής που έχει ορίσει η ΡΑΕ.
Η προσωρινή τιμή για τη ΛΑΡΚΟ θα ισχύσει για τρεις μήνες και μετά θα πρέπει μέσω διαδικασίας διαιτησίας, ανάλογης με αυτή που θα τηρηθεί για την "Αλουμίνιον" (εκτός και αν υπάρξει συμφωνία με τη ΔΕΗ), να οριστεί η κανονική τιμή. Ο ορισμός της τιμής για τη ΛΑΡΚΟ θεωρείται κρίσιμης σημασίας, καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο στην διαδικασία αποκρατικοποίησής της, δεδομένου ότι πρόκειται για τη δεύτερη, μεγαλύτερη, ενεργοβόρο βιομηχανία της χώρας και το κόστος προμήθειας ηλεκτρισμού είναι βασικό μέγεθος για τη βιωσιμότητα και την πορεία της επιχείρησης.
Και για όσους δεν συνειδητοποιούν τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω, ας διαβάσουν το ... Spiegel  για να καταλάβουν μόνοι τους, αυτό που εμείς φωνάζουμε εδώ και χρόνια: "Η Πράσινη Ανάπτυξη είναι μια μεγάλη Απάτη!"
ΥΓ) Και για όσους συνεχίζουν να ...κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν θα το γράψουμε σε απλά ελληνικά: η εταιρεία "Αλουμίνιον της Ελλάδος" παράγει ακριβή "πράσινη ενέργεια" που μέσω της ΔΕΗ πουλάει σε εμάς τους καταναλωτές, και η ίδια καταναλώνει φτηνό ηλεκτρικό ρεύμα από τα βρώμικα εργοστάσια της ΔΕΗ. Για αυτό και ίσως ο ιδιοκτήτης της ήταν από τα λίγα πρόσωπα που συνάντησε η μαντάμ Μέρκελ στην Αθήνα: γιατί προφανώς θεωρείται παράδειγμα ...επιχειρηματικού δαιμονίου!   

Φύγετε από την Γη μας!

Πως ένα μικρό αγγλικό χωριό έδιωξε κλοτσηδόν τους Μεγαλοεργολάβους  της Μαύρης Ανάπτυξης και της Πράσινης Απάτης!
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Daily Mail.
Πριν από δύο μήνες η οικογένειά μου και εγώ τελικά μετακομίσαμε από την Μεγάλη Πόλη στον παράδεισο- σε ένα όμορφο εξοχικό σπίτι στο Northamptonshire , σε ένα γραφικό χωριό με χαρακτηριστική παραδοσιακή αρχιτεκτονική, χτισμένο δίπλα σε γραφικές λίμνες, και με ένα πανάρχαιο δάσος (Bluebell wood:χαρακτηριστικό της Αγγλικής υπαίθρου) τριγύρω του, γεμάτο με ασβούς, νυχτερίδες, ελάφια και πολλά σπάνια πουλιά. 
Αλλά αυτό που δεν ξέραμε ήταν ότι ένα φίδι σερνόταν στον κήπο μας: ο σχεδιασμός για την εγκατάσταση μια άσχημης ανεμογεννήτριας στο λόφο κατευθείαν μπροστά στην ειδυλλιακή μας θέα.
Πρώτη φορά που άκουσα για το θέμα αυτό ήταν όταν μια γυναίκα- η Sue με πλησίασε στο χωριό Fawsley κατά την διάρκεια μιας τοπικής γιορτή, και μου είπε γνωρίζοντας πολλά για την δουλειά μου ως δημοσιογράφος:«Είμαστε τόσο ευτυχείς που είστε εδώ», και συμπλήρωσε «Τώρα μπορείτε να βοηθήσετε και να οδηγήσετε τον αγώνα μας κατά των ανεμογεννητριών
Το Fawsley, είναι μια πραγματικά παρθένα περιοχή - αλλά μια ανεμογεννήτρια απειλεί να χαλάσει την ομορφιά του!
Όσο κολακευτική αν και ακούστηκε η έκκλησή της, έπρεπε να εξηγήσω ότι είμαι μεν ένας "ταραχοποιός" χάρη στην γραφίδα μου, δεν είμαι όμως καθόλου "καθοδηγητικό" στοιχείο και δεν διαθέτω οργανωτικές ικανότητες. Σίγουρα, θα μπορούσα να βοηθήσω με ένα οργισμένο άρθρο μου τον αγώνα των κατοίκων, αλλά αν ήθελαν έναν ηγέτη στον αγώνα τους αυτόν τότε θα έπρεπε να κοιτάξουν αλλού. Να τρέξω μια καμπάνια; Μετά βίας μπορώ να τρέξω  ένα μπάνιο.
Αλλά από εκείνη τη στιγμή αισθανόμουν χαμένος κι ας ζούσα στον παράδεισο. Κάθε φορά που πήγαινα για μια βόλτα δεν μπορούσα να μην στρέψω το βλέμμα μου πάνω σε αυτόν το λόφο, αναρωτούμενος πώς θα φαινόταν όταν η ανεμογεννήτρια τοποθετηθεί τελικά εκεί. Σκέφτηκα τις ανατολές που θα καταστρέψει, τον χαμηλής συχνότητας θόρυβο που θα παράγει, τα πουλιά και τις νυχτερίδες που θα εξοντώσει, και τις εκατοντάδες χιλιάδες λίρες που θα πηγαίνουν στην τσέπη του ιδιοκτήτη, ενώ οι γείτονες του θα βλέπουν το τοπίο τους να καταστρέφεται.

Πριν από δύο εβδομάδες, οι χειρότεροι φόβοι μας έγιναν πραγματικότητα: η Sue μου έστειλε ένα email όπου μου έγραφε πως η τουρμπίνα είχε προταθεί για έγκριση προς την υπεύθυνη τοπική επιτροπή περιβαλλοντικού σχεδιασμού. Με μόνο μία εβδομάδα να έχει απομείνει πριν από τη συνεδρίαση, όπου η κρίσιμη απόφαση θα παιρνόταν, ήταν πολύ αργά. Μόνο 12 άτομα είχε καταγράψει τις διαφωνίες και τις αντιρρήσεις τους  για την ανεμογεννήτρια και η έγκριση τοποθέτησή της ήταν σίγουρα μια τυπική διαδικασία. «Μακάρι να είχαμε προβάλει περισσότερη αντίσταση νωρίτερα», μου έγραφε εμφανώς λυπημένα και απογοητευμένα η Sue.
Σε αυτό το σημείο κάτι μέσα μου έσπασε. Υπάρχουν πράγματα που αξίζει κανείς να αγωνίζεται για αυτά, και για μένα αυτό ήταν ένα από αυτά: "Come what may, the dragon must be slain."
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν προτεραιότητα έναντι κάθε άλλης κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής και ανθρώπινης δραστηριότητας. 
Αυτό που δεν μπορεί κανείς να συνειδητοποιήσει μέχρι που να αγωνιστεί ενάντια σε μία από αυτές τις εφαρμογές αιολικής ενέργειας, είναι το πόσο "γκροτέσκο" στημένα είναι το όλο σύστημα υπέρ του έργου.
Παραδώστε στο τμήμα Πολεοδομίας της Κοινότητάς σας ένα σχέδιο για μια ελαφρώς μεγαλύτερη από το κανονικό βεράντα και θα σας το επιστρέψουν πίσω πιθανόν με την υποσημείωση να γκρεμίσετε και την βεράντα που ήδη έχετε- για να προστατευθεί η Αρχιτεκτονική της Περιοχής και η Αισθητική του Τοπίου! Από την άλλη πλευρά, το τμήμα Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος αφήνει να ανεγείρεται ελεύθερα μια θορυβώδης, ολόλευκη, βιομηχανική ανεμογεννήτρια με  δύο και τρεις φορές το ύψος της ψηλότερης βελανιδιάς της περιοχής...
Και το πιο απίστευτο από όλα, είναι ότι με βάση τον νόμο, είναι ο ιδιοκτήτης του έργου που αναθέτει όλες τις μελέτες και τις πραγματογνωμοσύνες για τις επιπτώσεις της ανεμογεννήτριας στο περιβάλλον της περιοχής, στην αρχιτεκτονική του τοπίου, στην ακουστική του χώρου και στην οικολογία της άγριας ζωής. Και δεν πρέπει να αποτελεί κάποια έκπληξη το γεγονός ότι όλες οι μελέτες αυτές είναι τελικά υπέρ αυτού που τις χρηματοδοτεί - και έτσι φυσικά και δεν θα υπάρχει θόρυβος, οι νυχτερίδες και τα πουλιά θα είναι μια χαρά, και η τουρμπίνα θα εναρμονιστεί τέλεια με το τοπίο.
Ακόμη χειρότερα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το τεκμήριο είναι υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Με άλλα λόγια, αν δεν μπορεί κανείς να αποδείξει ότι οι αρνητικές επιπτώσεις από μια τουρμπίνα θα «σημαντικές και αποδεδειγμένες» και ότι δεν θα αντισταθμίσουν τα υποτιθέμενα οφέλη από την μείωση της εκπομπής άνθρακα, τότε η εφαρμογή είναι πιθανό να εγκριθεί ανεξάρτητα από το πόσο έντονα αντιδρά η τοπική  κοινότητα.
Αυτός ο πολιτικός παραλογισμός και η κατάφωρη παραβίαση κάθε έννοιας "δικαίου" εξαπλώνει την απογοήτευση  την δυστυχία, την μιζέρια και τον φόβο σε όλη την γη μας. Σε όλο το μήκος της Βρετανίας - από την εκστρατεία "Stopit Meddon" στο North Devon έως   την κάποτε άγρια ​​και παρθένα Σκωτία - μικρές ομάδες εμπλέκονται σε μάχες απελπισίας για να σώσουν παρθένα κομμάτια της υπαίθρου από την καταστροφική επέλαση των ανεμογεννητριών.
Το μόνο που θέλουν είναι η ειρήνη και η γαλήνη. Αντ' αυτού, αυτό που καταλήγουν να έχουν είναι να τα νεύρα τους διαλυμένα, τον ελεύθερο χρόνο τους εξαντλημένο μέχρι και τις λιγοστές αποταμιεύσεις τους φαγωμένες, εξαιτίας στην κυριολεξία ενός ξέφρενου ανταρτοπόλεμου εναντίον των αδίστακτων, παντοδύναμων και πανισχυρών Μεγαλοεργολάβων, με τις απύθμενες τσέπες και μια ακόρεστη όρεξη για τις τεράστιες επιδοτήσεις που παρέχει η Βρετανική Κυβέρνηση προς τα αιολικά πάρκα.
Πώς να νικήσει κάποιος ενάντια σε έναν τόσο ισχυρό εχθρό; Απλό. Θα πρέπει να καλέσει τα ίδια αποθέματα θάρρους, την εφευρετικότητα, την αποφασιστικότητα και την πονηριά των προγόνων μας που στο παρελθόν μας βοήθησε να αντιμετωπίσουμε την ισπανική αρμάδα, το ναυτικό του Ναπολέοντα και την Λουτβάφε του Χίτλερ. 
Δεν υπερβάλλω. Πραγματικά, είναι το πνεύμα αντίστασης και αυταπάρνησης (The spirit of the Blitz) που έδειξαν οι παππούδες και οι πατεράδες μας κατά τους ανελέητους ναζιστικούς βομβαρδισμούς του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, που κρατάει ζωντανή και αγωνιστική την ισχύ των αντι-αιολικών ομάδων στα Βρετανικά Νησιά.
Με λίγες επείγουσες τηλεφωνικές κλήσεις και λίγο αργότερα ολόκληρη η κοινότητα μας κινητοποιήθηκε. Από τον τοπικό Λόρδο μέχρι τον "τελευταίο" αγρότη της κοινότητας,  από τους δύο "ευυπόληπτους" δικηγόρους του χωριού μέχρι τον πρώην μπασίστα του πάνκ συγκροτήματος "Echo And The Bunnymen" που τυγχάνει να μένει κι αυτός στην περιοχή, από τα ντροπαλά παιδιά του τοπικού ιδιωτικού σχολείου μέχρι τους "άξεστους" ξυλοκόπους και δασεργάτες, όλοι ήμασταν αποφασισμένοι να πράξουμε το καθήκον μας.
Μέχρι το Σαββατοκύριακο πριν από την επίσημη ακρόαση η θέση ισχύος μας, είχε αλλάξει από παντελώς μάταιη σε τουλάχιστον αξιοπρεπή για μια μάχη τουλάχιστον για την τιμή των όπλων. Η ομάδα μας είχε εντοπίσει έναν σημαντικό αριθμό από σοβαρές ελλείψεις στην περιβαλλοντική μελέτη του έργου. Σχεδόν κάθε παράγραφος θα μπορούσε να εγείρει σοβαρές και τεκμηριωμένες αντιρρήσεις, συμπεριλαμβανομένου του σεβασμού της αγγλικής πολιτισμικής κληρονομιάς.
Το γιατί ο κυβερνητικός αξιωματούχος ο επιφορτισμένος για τη αδειοδότηση του έργου είχε αποφασίσει να παρακάμψει τις αντιρρήσεις αυτές - και μάλιστα σε μια αυστηρά προστατευόμενη περιοχή για την αισθητική του φυσικού και αρχιτεκτονικού της τοπίου- ήταν ένα πολύ μεγάλο μυστήριο.
Το μυστήριο αυτό μπορεί να μην λύθηκε, όταν η επιτροπή προγραμματισμού του τοπικού συμβουλίου συνεδρίασε τελικά για να αποφασίσει για την αδειοδότηση της ανεμογεννήτριας, το κλίμα όμως είχε αντιστραφεί και μέσα στο ίδιο το συμβούλιο. Σε μια κατάμεστη αίθουσα - εξάλλου πριν είχε προηγηθεί μια μαζική διαδήλωση που είχε μπροστά τα παιδιά του χωριού με πλακάτ κατά της ανεμογεννήτριας- είδαμε έκπληκτοι, και σχεδόν δακρυσμένοι, ένα προς ένα τα μέλη της επιτροπής σχεδιασμού του Περιφερειακού Συμβούλιο να σηκώνονται για να δηλώσουν τον αποτροπιασμό στην σκέψη και μόνο πως κλήθηκαν να εξετάσουν ένα τέτοιο έργο σε μια περιοχή τόσο όμορφη και παρθένα. Απέρριψαν την ιδέα με απόλυτη πλειοψηφία εννέα ψήφων έναντι μίας υπέρ- τι έκπληξη αυτής του εισηγητή.
Θα ήθελα πολύ τελείωνα την εξιστόρηση μου αυτή, στη λαμπρή γιορτή που ακολούθησε στην τοπική παμπ, όπου οι ενθουσιώδεις κάτοικοι -πολλοί από τους οποίους δεν είχαν ξανασυναντηθεί ποτέ μέχρι που ενώθηκαν μέσα από τον αγώνα κατά της ανεμογεννήτριας- με αποκρυστάλλωμα την σοφή απόφαση αυτών των δημοτικών συμβούλων και τη δύναμη της δημοκρατίας σε τοπικό επίπεδο. 
Αλλά δυστυχώς δεν μπορώ.
Από τότε έχω ακούσει πως ο ιδιοκτήτης πρόκειται να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης και να προσπαθήσει να επιβάλει μια ανεμογεννήτρια που κανείς (εκτός του ίδιου) δεν θέλει και η οποία θα παραμορφώσει εντελώς το παράδεισο στον οποίο ζούμε.
Τα δεινά της κοινότητας μας δεν είναι δυστυχώς με κανένα τρόπο ασυνήθιστα στην σημερινή Βρετανία.
Κάτι έχει πάει εντελώς στραβά και πολύ άσχημα τόσο με την ενεργειακή και περιβαλλοντική πολιτική μας όσο και με την νομοθεσία μας
Κάποιος εκεί στο Westminster ακούει;


22/10/12

Βυθίζεται και η Γερμανία!


Επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας προβλέπει η Bundesbank: αιτία η ασθενέστερη ζήτηση από τις χώρες της ευρωζώνης, τις ΗΠΑ και την Κίνα!
Η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας προειδοποίησε ότι η ανάπτυξη της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης θα επιβραδυνθεί το τέταρτο τρίμηνο, λόγω της ασθενέστερης ζήτησης από τις χώρες της ευρωζώνης, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.
«Υπάρχουν εντεινόμενες ενδείξεις ότι η σαφής επέκταση της οικονομικής δραστηριότητας το τρίτο τρίμηνο του 2012 θα μπορούσε να ακολουθηθεί από στασιμότητα ή ακόμα και ελαφριά συρρίκνωση του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος (ΑΕΠ) το τελικό τρίμηνο της χρονιάς»αναφέρει η Bundesbank στο τεύχος Οκτωβρίου του μηνιαίου δελτίου της. «Οι επισκοπήσεις αντανακλούν επίσης την δυσμενή προοπτική για τις εξαγωγές και την αβεβαιότητα για τις προοπτικές των παγκόσμιων οικονομικών εξελίξεων», προσθέτουν οι αναλυτές της Γερμανικής Τράπεζας.
Εμείς να υπενθυμίσουμε ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία το δεύτερο τρίμηνο του "12 ο ρυθμός ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας επιβραδύνθηκε στο 0,3% από 0,5% που ήταν κατά το πρώτο τρίμηνο, και ότι το δημόσιο χρέος της ανήλθε σε επίπεδο-ρεκόρ!  Υπό αυτές τις συνθήκες πολλοί είναι οι αναλυτές που προβλέπουν πως η Γερμανία οδεύει ολοταχώς προς την ύφεση! 
Η λύση που ακολουθεί η Γερμανία μέχρι τώρα για να αντιμετωπίσει την ύφεση που της κτυπάει την πόρτα- λύση που συμπυκνώνεται στην ρήση: "Profit für wenige – Schaden für viele!" μπορεί να της παρέχει πίστωση χρόνου, αλλά το "μοιραίο φυγείν αδύνατο"... Και η πολιτική αυτή θα αποδειχθεί τελικά μοιραία όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την ίδια την Γερμανία και ίσως για όλο τον κόσμο! 
Αντί άλλης προειδοποίησης θα σας υπενθυμίσουμε μόνο το τι σημειώναμε πριν από σχεδόν 3 χρόνια: "...τελικά θα καταφέρουν μήπως οι Γερμανοί να ξεπεράσουν την Οικονομική Κρίση, ρίχνοντας τα βάρη της δικής τους ανάκαμψης στα υπόλοιπα Κράτη -Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Με τις αγορές των Κρατών Μελών σε ύφεση μειώνονται και οι καταναλωτικές δαπάνες των πολιτών τους! Οπότε και η Γερμανία θα πρέπει να στραφεί προς άλλες αγορές: τις ίδιες αγορές στις οποίες στρέφονται και οι ευρισκόμενοι σε ύφεση Αμερικάνοι! Και τότε η αντιπαράθεση Ευρώ-Δολαρίου πέρνει χαρακτήρα ανοικτού πολέμου!"
Ελπίζουμε και ευχόμαστε η ιστορία να μας διαψεύσει...