4/7/12

Πλήρης επιβεβαίωσή μας...

Όταν θέταμε το ερώτημα "ποιος θα πληρώσει" το τεράστιο οικονομικό έλλειμμα που γεννά η πολιτική "Ανεμογεννήτριες Παντού", το κάναμε για καθαρά φιλολογικούς λόγους καθώς την απάντηση την θεωρούσαμε δεδομένη. Όπως θεωρούμε δεδομένο ότι αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική τότε η Χρεοκοπία της Ελλάδας- οικονομική αλλά και περιβαλλοντική- είναι προδιαγεγραμμένη! Και δυστυχώς η ειδησεογραφία μας επιβεβαιώνει πολύ πιο γρήγορα από ότι εκτιμούσαμε και πιστεύαμε...
Έρχεται αύξηση του 
ειδικού τέλους ΑΠΕ!

Την αύξηση του ειδικού τέλους "Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας", μέσα από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ από τα 5,4 ευρώ για κάθε μεγαβατώρα, στα 20 ευρώ (!!!), ζήτησε ο Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), για να καλύψει μέρος του τεράστιου ελλείμματός του. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, εξαιτίας αυτού του ελλείμματος, που ξεπερνά τα 400 εκ. ευρώ, ο ΛΑΓΗΕ έχει κηρύξει άτυπη στάση πληρωμών προς τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Και έτσι την μαύρη τρύπα της "Πράσινης Ανάπτυξης"  καλούνται να την καλύψουν για μια ακόμη φορά τα συνήθη υποζύγια... 
ΥΓ) Εμείς πλέον τι να πούμε: ...θα θυμίσουμε ότι όταν όλα αυτά τα πρωτοφώναζαμε και τα πρωτογράφαμε πολλοί ήταν αυτοί που μας λοιδορούσαν και μας χαρακτήριζαν ..."γραφικούς"! 
Μακάρι να είχαμε καταφέρει να τους πείσουμε κι αυτούς ώστε να δημιουργηθεί ένα μαζικό ρεύμα κατά της Μαύρης Ανάπτυξης και της Πράσινης Απάτης και να αποφύγουμε τα χειρότερα... Και για το περιβάλλον της χώρας μας αλλά και για την τσέπη μας! 

Δυστυχώς δεν τα καταφέραμε!
Και μπορεί στον αγώνα μας τελικά να ηττηθήκαμε, όμως και η ιστορική δικαίωση είναι πολύ μεγάλο πράγμα... 
"Έτσι δεν είναι κύριε Μπουλέ, κύριε Κατσιφάρα, και κύριε Μωραΐτη;    "
Απλά τώρα θα χρειασθεί στην παραπάνω ερώτηση να προσθέσουμε και τα ονόματα του κ. Σαλμά, του κ. Καραγκούνη και της κα. Φούντα... 
Αλλά και αυτό θα έχει μόνο φιλολογική και καμία πραχτική αξία! Είμαστε σίγουροι και για αυτό... Και δυστυχώς θα επιβεβαιωθούμε για μια ακόμη φορά... 
Να είστε και εσείς σίγουροι για αυτό... 
Μέχρι τότε πληρώστε από το υστέρημά σας για να καταστραφούν τα παρθένα βουνά του τόπου μας και να τα ...οικονομήσουν οι Μεγαλοεργολάβοι!

Ο πραγματικός νικητής στις Βρυξέλλες ήταν η Μέρκελ...

Του Wolfgang Münchau  για τους Financial Times.
Αναδημοσίευση από την "Σοφοκλέους10".
Ο Mario Monti αντιμετώπισε την Καγκελάριο της Γερμανίας και κέρδισε τη μάχη. Θα επιβιώσει μερικές ακόμα εβδομάδες ή ακόμα και μήνες στην πολιτική. Ήταν έξυπνη κίνηση να απειλήσει με βέτο σε κάτι που η Άνγκελα Μέρκελ θεωρεί απολύτως αναγκαίο. Την μπλόκαρε στη γωνία. Ήταν ένα παράδειγμα κλασικής διπλωματίας της ΕΕ.
Αλλά αυτό ήταν μόνο το προσκήνιο. Αν κοιτάξετε πίσω από την κουρτίνα, θα διαπιστώσετε ότι, για την Ιταλία, τουλάχιστον, τίποτα δεν έχει αλλάξει. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ήταν ήδη σε θέση να αγοράσει ιταλικά ομόλογα στην ελεύθερη/δευτερογενή αγορά. Το μέσο ήταν εκεί, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκε. Οι συμφωνηθείσες αλλαγές είναι ανεπαίσθητες. Η Ιταλία πρέπει να υπογράψει ένα μνημόνιο, και να υποβληθεί στον έλεγχο της τρόικας - το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η διαδικασία θα είναι λιγότερο παρεμβατική – εξασφαλίζοντας κάποια αξιοπρέπεια για την Ιταλία. Αλλά θα εξακολουθεί να υπάρχει μια διαδικασία.
Το πραγματικό πρόβλημα για τις αγορές ομολόγων από τον ESM είχε λιγότερο να κάνει με τους κανόνες και περισσότερο με το συνολικό μεγέθους της ισχύος του ΕSM. Έχει ικανότητα δανεισμού € 500 δισ. - και αυτό δεν έχει αλλάξει. Δεν έχει σημασία πως το βλέπει κανείς, ο ESM απλά δεν είναι αρκετά ευρύς. Θα παρέχει κεφάλαια στις ισπανικές τράπεζες. Θα πρέπει να αναχρηματοδοτήσει το πρόγραμμα για την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία. Θα πρέπει σύντομα να αντιμετωπίσει την  Κύπρο και, ποιος ξέρει, ίσως και τη Σλοβενία. Ένα πλήρους κλίμακας πρόγραμμα για την Ισπανία φαίνεται ακόμα πιθανό. Πώς μπορούν να χωρέσουν και η Ισπανία κάτω από την ομπρέλα, καθώς και οι ιταλικές αγορές ομολόγων;
Ο κ. Monti μπορεί να έχει εξασφαλίσει το σωστό είδος συμφωνίας πολιτικά αλλά για να λύσει το πρόβλημα του μεγέθους του ESM έπρεπε να είχε επιμείνει σε μια τραπεζική άδειοδότηση. Με αυτήν, ο ESM ως τράπεζα πλέον θα μπορούσε να αξιοποιήσει το ανώτατο όριο των δανείων του σε ένα πιο ρεαλιστικό επίπεδο. Δεν θα είναι σε θέση να το κάνει αυτό τώρα.
Ο πραγματικός νικητής της συνόδου κορυφής της περασμένης εβδομάδας δεν ήταν ο κ. Monti, αλλά η κ. Μέρκελ. Κατάφερε να κρατήσει τις οικονομικές υποχρεώσεις της Γερμανίας αμετάβλητες. Πώς είναι δυνατόν να μην έχουμε καμία αλλαγή στις συνολικές υποχρεώσεις της Γερμανίας, ούτε στις πολιτικές της ΕΚΤ, και η Ιταλία και η Ισπανία τώρα να είναι ασφαλείς όταν δεν ήταν πριν από μία εβδομάδα;
Η συμφωνία για την Ισπανία ήταν οριακά καλύτερη - στα χαρτιά τουλάχιστον. Αλλά και εδώ δεν είναι αυτό που φαίνεται. Υπάρχουν τρία εμπόδια:
1. Η εντολή παροχής κεφαλαίων στις τράπεζες θα εξαρτηθεί από την πολιτική συμφωνία για την κοινή εποπτεία των τραπεζών. Εδώ μπορεί η κ. Μέρκελ να πάρει την εκδίκηση της. Μην περιμένετε αυτό να προχωρήσει εύκολα. Ένα κοινό τραπεζικό σύστημα θα ήταν μια πολύ μεγάλη υπόθεση, και αμφιβάλλω ότι μια λογική συμφωνία μπορεί να είναι εφικτή πριν τον Οκτώβριο.
2. Η άμεση ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μπορεί να απαιτήσει αλλαγή στη Συνθήκη για τον ESM. Αυτό το σημείο μάλλον αμφισβητείται. Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι μπορούν να το κάνουν με απλό σχέδιο νόμου . Αλλά πώς μπορεί κανείς να αφήσει τον ESM να εισφέρει κεφάλαια στις τράπεζες άμεσα, όταν η Συνθήκη αναφέρει ρητά ότι ο ESM δανείζει χρήματα στα κράτη μέλη για το σκοπό αυτό. Θα μπορούσε η συνθήκη να μην αναφέρει αυτή τη σημαντική λεπτομέρεια; Ο επικεφαλής της επιτροπής προϋπολογισμού της γερμανικής Βουλής φαίνεται επίσης να πιστεύει ότι μια αλλαγή της συνθήκης είναι πλέον απαραίτητη.
3. Η νέα συμφωνία εξακολουθεί να περιορίζεται από τα ίδια συνολικά όρια χρηματοδότησης του ESM, όπως οι αγορές ομολόγων. Οι ισπανικές τράπεζες θα χρειαστούν πιθανώς πολύ περισσότερα από τα € 100 δις. που διατίθενται για αυτό το πρόγραμμα, αν λάβει κανείς υπόψη τις επιπτώσεις τόσο της στεγαστικής φούσκας και την ύφεση. Ο ESM έχει αναλάβει υπερβολικά βάρη.
Το πιο σημαντικό γεγονός την περασμένη εβδομάδα κατά πάσα πιθανότητα δεν ήταν η συμφωνία κατά τη σύνοδο κορυφής ούτως ή άλλως, αλλά η δήλωση της κ. Μέρκελ ότι δεν θα υπάρχουν ευρωομόλογα  «για όσο ζει!»... Η δήλωση αυτή αποκαλύπτει ότι μάλλον και η ίδια δεν είναι πεπεισμένη για την πολιτική ένωση, την οποία και στηρίζει σθεναρά κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων.
Εάν η κ. Μέρκελ έχει δίκιο και δεν υπάρχουν ευρωομόλογα στη διάρκεια της ζωής της, η ευρωζώνη δεν θα επιβιώσει. Χωρίς ευρωομόλογα ή αλλαγή της πολιτικής της ΕΚΤ, το χρέος της Ιταλίας και της Ισπανίας – και η συμμετοχή τους στην ευρωζώνη - δεν είναι βιώσιμα. Αυτό ήταν αλήθεια και την περασμένη Τετάρτη, όπως είναι και σήμερα. 

Την ώρα που όλη η Ευρώπη εγκαταλείπει τα αιολικά πάρκα...

Κάθε φορά που έρχεται ο γκαουλάιτερ Ράιχενμπαχ στην Ελλάδα, χαμογελάνε οι Μεγαλοεργολάβοι...

Στο πλαίσιο των ...επαφών του επικεφαλής της "task force", Χορστ Ράιχενμπαχ, με τους υπουργούς της ελληνικής κυβέρνησης, σήμερα – Τετάρτη συναντήθηκε με τον υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ευάγγελο Λιβιεράτο.
«Η ομάδα αυτή υπό τον κ. Ράιχενμπαχ έχει προσκληθεί (!!!) από την ελληνική κυβέρνηση, ώστε να βοηθήσει στη διατύπωση κάποιων νέων προτάσεων για τα θέματα που αναφέρονται στο περιβάλλον, στην ενέργεια και στη διαχείριση του χώρου», δήλωσε ο κ. ΛιβιεράτοςΠαράλληλα τόνισε πως η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα, με πλήρη αντίληψη των προβλημάτων και υποστήριξε πως η "συνεργασία" με την "task force" θα συνεχιστεί και στο μέλλον.
«Υπήρξαν κάποιες συζητήσεις για συγκεκριμένους τομείς που θα συνεχίσουμε τη συνεργασία, και είναι πολύ σημαντικοί για την Ελλάδα. Αναφέρομαι στη διαχείριση των απορριμμάτων, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και στο Κτηματολόγιο», δήλωσε ο κ. Ράιχενμπαχ, επισημαίνοντας ότι «είναι τρία θέματα πολύ μεγάλης σημασίας, τα οποία θα επηρεάσουν σημαντικά την ...ανάπτυξη της Ελλάδας». 
Αυτό που απέκρυψε και δεν είπε ο γκαουλάιτερ είναι πως σε όλη την Ευρώπη τα αιολικά πάρκα εγκαταλείπονται ως ασύμφορα και αντιπαραγωγικά και λόγω της κρίσης οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου- κύρια γερμανικών, γαλλικών και ισπανικών συμφερόντων- δεν έχουν που να πουλήσουν τις ανεμογεννήτριές τους...

3/7/12

Περί ηθικής...

Η ηθική είναι πάντα το καλύτερο καταφύγιο των ανθρώπων που δεν αντιλαμβάνονται το ωραίο... 
(Ουάιλντ Όσκαρ)

Αετομάχος.

Lanius collurio.

Χαζο.."χαρούμενοι" και υστερικοί πολιτικοί, αλλά επικίνδυνοι για την Άγρια Ζωή...

Δύο φορές διέσχισε κολυμπώντας την λίμνη Καστοριάς μια θηλυκή αρκούδα προκειμένου να βρει τροφή στις παρυφές της πόλης και σε γειτονικά χωριά, προξενώντας ζημιές στη ζωική παραγωγή. Το γεγονός αυτό ... ώθησε στα άκρα κτηνοτρόφο ο οποίος απειλούσε να αυτοκτονήσει από το κτίριο της περιφερειακής ενότητας Καστοριάς, αν δεν ληφθούν μέτρα και αν δεν αποζημιωθεί για τις ζημιές που υπέστει! Να σημειώσουμε  πως η αρκούδα φέρει ραδιοκολάρο και παρακολουθείται από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις "Αρκτούρος" και "Καλλιστώ".
Σε σύσκεψη που έγινε στην περιφερειακή ενότητα Καστοριάς μετά την κίνηση...
"απελπισίας" του κτηνοτρόφου ο οποίος βρήκε μισοφαγωμένες 15 γαλοπούλες και ένα πρόβατο, αποφασίστηκε η νάρκωση της αρκούδας και η απομάκρυνσή της από την περιοχή.
Στα όρια της υστερίας όμως ήταν το ...ξέσπασμα της υποψηφίας βουλευτού με το ΠΑΣΟΚ, Ελένης Γεωργίου, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης στα γραφεία του Αντιπεριφερείαρχη Καστοριάς!
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της περιβαλλοντικής οργάνωσης "Καλλιστώ" οι οποίοι ήρθαν εσπευσμένα για να υπερασπισθούν το πρόγραμμα «LIFE».
Η κυρία Γεωργίου μένει πολλά χρόνια στην συγκεκριμένη περιοχή και δηλώνει πως ξαφνικά οι αρκούδες εμφανίστηκαν εδώ και ένα χρόνο, δημιουργώντας στους κατοίκους διάφορα προβλήματα. Η ίδια φέρεται να φώναξε: «Σκοτώστε το ζώο, τώρα κινδυνεύουν τα εγγόνια μου αλλά και εγώ η ίδια».
Στην ίδια σύσκεψη ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας & Φυσικού Περιβάλλοντος (!) Καστοριάς  κ. Χαρούμενος, φέρεται να ζήτησε  άμεσα την θανάτωση της αρκούδας που έχει σκορπίσει 3 μέρες τώρα τον ...πανικό και τον φόβο στους πολίτες στην περιοχή του Δήμου Καστοριάς.
Μιλώντας μάλιστα σε ραδιαφωνικό σταθμό ο κ. Χαρούμενος τόνισε πως αν θέλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αλλά και το κράτος την θανάτωση μπορεί να την κάνει ο ίδιος

2/7/12

Μεγάλη ευρωπαϊκή ψευδαίσθηση...


Άρθρο του του Paul Krugman για την εφημερίδα "New York Times".
Europe’s Great Illusion!
Τους τελευταίους μήνες έχω διαβάσει μία σειρά από αισιόδοξες εκτιμήσεις για την προοπτική της Ευρώπης. Παραδόξως, ωστόσο, σε καμία από αυτές τις εκτιμήσεις δεν αναφέρεται πως η γερμανική φόρμουλα της ανάκαμψης μέσω της ύφεσης και του πόνου δεν έχει καμία πιθανότητα να λειτουργήσει. 
Το αισιόδοξο είναι πως αυτή η αποτυχία –ιδίως μία διάλυση του ευρώ- θα είναι καταστροφή για όλους, συμπεριλαμβανομένων και των Γερμανών, και ότι αυτό το ενδεχόμενο θα ωθήσει του ευρωπαίους ηγέτες να κάνουν ο,τι χρειάζεται για να αποφευχθεί αυτό το τέλος. 
Ελπίζω αυτή η σκέψη να επαληθευτεί. Αλλά κάθε φορά σκέφτομαι τον Norman Angell. Ποιος είναι αυτός; 
Το 1910 ο Angell δημοσίευσε ένα διάσημο βιβλίο με τίτλο «The Great Illusion» (Μεγάλες Ψευδαισθήσεις) υποστηρίζοντας ότι ο πόλεμος δεν έχει πια κανένα νόημα να γίνεται. Το εμπόριο και η βιομηχανία, τόνισε, και όχι η εκμετάλλευση και η υποτέλεια των λαών, είναι τα κλειδιά για τον πλούτο των χωρών, έτσι δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνει πόλεμος, πόσο μάλλον όταν χρειάζονται τεράστια δαπάνες για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις. 
Επιπλέον, υποστήριζε πως η ανθρωπότητα άρχισε να κατανοεί αυτήν την πραγματικότητα και πως «τα πάθη του πατριωτισμού» βρίσκονται σε πτώση. Δεν είπε ποτέ ότι δεν θα υπάρξουν ξανά μεγάλοι πόλεμοι, αλλά αυτήν την εντύπωση έδινε. 
Τη συνέχεια της ιστορίας όλοι την γνωρίζουμε. Το θέμα είναι πως η προοπτική μίας καταστροφής, δεν έχει σημασία πόσο προφανής είναι, δεν είναι αρκετή για να ενεργοποιηθούν τα έθνη και αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να την αποφύγουν. 
Κάτι που με επαναφέρει στην εξαιρετικά δεινή οικονομική κατάσταση της Ευρώπης. 
Είναι σοκαριστικό, ακόμα και για όσους από εμάς παρακολουθούμε την εξέλιξη της ιστορίας, να συνειδητοποιούμε ότι έχουν περάσει περισσότερα από δύο χρόνια από τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεσμεύτηκαν για τη σημερινή οικονομική στρατηγική τους, μία στρατηγική που βασίζεται στην αντίληψη ότι η λιτότητα και η «εσωτερική υποτίμηση» (ουσιαστικά μείωση μισθών) θα έλυνε τα προβλήματα των κρατών που έχουν χρέη. 
Όλο αυτό το διάστημα αυτή η στρατηγική δεν είχε καμία επιτυχία. Οι πιο φανατικοί υποστηρικτές αυτής της στρατηγικής επικαλούνται ένα ζευγάρι μικρών χωρών της Βαλτικής που ανέκαμψαν μερικώς από την τραγική ύφεσή τους, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ φτωχότερες συγκριτικά με την κατάστασή τους πριν από την κρίση. 
Εν τω μεταξύ η κρίση του ευρώ έχει κάνει «μετάσταση», εξαπλώνεται από την Ελλάδα προς τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ισπανίας και της Ιταλίας, ενώ την ίδια στιγμή ολόκληρη η Ευρώπη, στο σύνολό της, διολισθαίνει στην ύφεση. Ωστόσο οι πολιτικές που προέρχονται από το Βερολίνο και τη Φρανκφούρτη, δεν λένε να αλλάξουν. 
Θα μου πείτε πως στη Σύνοδο Κορυφής την περασμένη εβδομάδα έγιναν κάποιες κινήσεις. Ναι έγιναν απαντάω. Η Γερμανία έδωσε λίγο έδαφος, συμφωνώντας σε καλύτερες συνθήκες δανεισμού για την Ιταλία και την Ισπανίας (αλλά όχι για την αγορά ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) και σε ένα σχέδιο διάσωσης των ιδιωτικών τραπεζών που πραγματικά έχει ένα νόημα (αν και είναι δύσκολο να το πει κανείς αυτό δεδομένης της έλλειψης πληροφοριών για αυτό). Ωστόσο αυτές οι παραχωρήσεις συνεχίζουν να είναι λίγες για το επίπεδο των προβλημάτων. 
Τι θα πρέπει να γίνει για να σωθεί το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα; Η απάντηση, σχεδόν σίγουρα, θα πρέπει να περιλαμβάνει την αγορά κρατικών ομολόγων από την κεντρική τράπεζα, αλλά και το να υπάρξει μία αύξηση του πληθωρισμού. Βέβαια ακόμα και με αυτές τις πολιτικές, μεγάλο μέρος της Ευρώπης θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ανεργίας για κάποια χρόνια, αλλά τουλάχιστον θα δημιουργηθεί η προοπτική της ανάκαμψης. 
Είναι όμως πραγματικά δύσκολο να δούμε αυτή την αλλαγή πολιτικής. Μέρος του προβλήματος είναι το γεγονός ότι οι Γερμανοί πολιτικοί τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αναλωθεί να λένε στους ψηφοφόρους τους κάτι που δεν ισχύει, ότι δηλαδή για την κρίση ευθύνονται οι ανεύθυνες κυβερνήσεις του Ευρωπαϊκού Νότου. 
Στην πραγματικότητα η Ισπανία, που βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο της κρίσης, είχε χαμηλό δημόσιο χρέος και πλεονάσματα παραμονές της οικονομικής κρίσης. Αν η χώρα αντιμετωπίζει σήμερα αυτά τα προβλήματα είναι λόγω της τεράστιας φούσκας στην αγορά ακινήτων. Μία φούσκα που οι ευρωπαϊκές τράπεζες, συμπεριλαμβανόμενων των γερμανικών, βοήθησαν να μεγαλώσει. Τώρα αυτή η ψευδής ανάλυση του προβλήματος από τους Γερμανούς πολιτικούς εμποδίζει κάθε λειτουργική λύση. 
Όμως η παραπληροφόρηση των ψηφοφόρων δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Ακόμα και η ελίτ της Ευρώπης αρνείται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα. Διαβάζοντας τις τελευταίες εκθέσεις των Ευρωπαϊκών ιδρυμάτων, των «ειδικών», όπως αυτή που κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα από την Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών, αισθάνεσαι ότι βρίσκονται σε ένα άλλο σύμπαν, στο οποίο η λιτότητα θα λειτουργήσει μόνο αν ο κάθε πολίτης πιστέψει σε αυτήν και στο οποίο ο κάθε πολίτης μπορεί να μειώσει τις δαπάνες τους χωρίς την ίδια στιγμή να πέσει σε κατάθλιψη. 
Έτσι θα σωθεί η Ευρώπη; Το διακύβευμα είναι πολύ σημαντικό και οι ηγέτες της Ευρώπης σε γενικές γραμμές δεν είναι ούτε κακοί ούτε ηλίθιοι. Αλλά το ίδιο θα μπορούσε να πει κάποιος, ανεξάρτητα αν το πίστευε ή όχι, για τους Ευρωπαίους ηγέτες του 1914. Μπορούμε μόνο να ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά.

1/7/12

Γερμανοί αντιφασίστες στις τάξεις του ΕΛΑΣ.

του Erik Eberhard.

Ανυπακοή, αντίσταση, αυτομόληση δεν ήταν άγνωστα φαινόμενα στη Βέρμαχτ, τον γερμανικό στρατό του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ανάμεσα στο 1939 και το 1945 λειτούργησαν στη Βέρμαχτ 1.000 με 1.200 στρατοδικεία, τα οποία εκδίκασαν περίπου τρία εκατομμύρια υποθέσεις υπονόμευσης της αμυντικής ισχύος, ανυπακοής, εσχάτης προδοσίας κλπ. Στις δίκες αυτές καταδικάσθηκαν περίπου 1,3 εκατομμύρια στρατιωτικοί, από τους οποίους οι 370.000 σε «βαριές ποινές», δηλαδή σε φυλάκιση άνω των έξι μηνών. Σε αυτές τις καταδίκες συμπεριλαμβάνονται περίπου 30.000 θανατικές, από τις οποίες εκτελέσθηκαν περισσότερες από 20.000. Επιπλέον, υπήρξε ένας μεγάλος αριθμός εκτελέσεων στρατιωτών της Βέρμαχτ που διατάχθηκαν από έκτακτα στρατοδικεία ή διαπράχθηκαν από τη στρατονομία και τα SS χωρίς να έχει προηγηθεί δίκη. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών του πολέμου χιλιάδες στρατιώτες απρόθυμοι να πολεμήσουν έπεσαν θύματα αυτών των συνοπτικών διαδικασιών.[1] Συνολικά η στρατιωτική δικαιοσύνη είχε περισσότερα θύματα απ' ό,τι τα περιβόητα έκτακτα δικαστήρια και το Ανώτατο Λαϊκό Δικαστήριο, στο οποίο προήδρευε ο Ρόλαντ Άισλερ.
Οι περισσότεροι απ’ τους εκτελεσθέντες στρατιώτες είχαν καταδικασθεί για το αδίκημα της λιποταξίας. Από τους 35.000 στρατιώτες της Βέρμαχτ που βρέθηκαν ένοχοι για λιποταξία, το 65% καταδικάσθηκε σε θάνατο. Από αυτές τις περίπου 23.000 θανατικές καταδίκες εκτελέστηκαν πάνω από 15.000. Ο αριθμός των καταδικαστικών αποφάσεων αποτελεί, όμως, μόνον την κορυφή του παγόβουνου του φαινομένου των λιποταξιών, γιατί πολλοί λιποτάκτες διέφυγαν ιη σύλληψη. Οι υπολογισμοί των λιποτακτών ανεβάζουν τον αριθμό τους σε πάνω από 100.000 περιπτώσεις. Στην τελική φάση του πολέμου η λιποταξία από τη Βέρμαχτ αποτελούσε μαζικό φαινόμενο.[2] Την κατεύθυνση για τη σκληρή τιμωρία των λιποτακτών την είχε δείξει ο ίδιος ο Χίτλερ στο βιβλίο του Ο Αγών μου: «Στο μέτωπο μπορεί κανένας να πεθάνει, ως λιποτάκτης πρέπει να πεθάνει». Μετά την καταστροφή στο Στάλινγκραντ και την αύξηση του αριθμού των λιποταξιών, η ναζιστική στρατιωτική δικαιοσύνη σκλήρυνε ακόμη περισσότερο τη στάση της. Όλες οι οδοί διαφυγής ήταν γεμάτες θανάσιμους κινδύνους. Στην πατρίδα ή στις κατεχόμενες ο λιποτάκτης κινδύνευε να πέσει πάνω σε ένα από τα πολλά σημεία έλεγχου. Τα σύνορα με τις ουδέτερες χώρες φυλάσσονταν αυστηρά, ενώ ορισμένες, όπως η Ελβετία, απέλαυναν τους πρόσφυγες. Υπήρχαν βέβαια και περιπτώσεις, σε γερμανικές εργατικές συνοικίες, όπου το πλήθος, κυρίως γυναίκες, παρεμπόδισαν με επιτυχία τη σύλληψη λιποτακτών.[3]
Κατά τις τελευταίες εβδομάδες του πολέμου ο αριθμός των λιποταξιών εκτινάχθηκε στα ύψη. Μαζί του, όμως, μεγάλωσε και ο αριθμός των λιποτακτών που απαγχονίστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες από το πιο κοντινό δένδρο ή τουφεκίστηκαν μπροστά στον πρώτο τοίχο. Ακόμη και μετά τη συνθηκολόγηση του ναζιστικού καθεστώτος, οι στρατoδίκες συνέχισαν το αιματηρό τους έργο και εκτελέσεις πραγματοποιήθηκαν και μετά τις 8 Μαΐου 1945. Παραδείγματος χάριν, οι ναύτες Μπρούνο Ντέρφερ και Ράινερ Μπεκ, οι ο ποίοι είχαν προσχωρήσει στην ολλανδική Αντίσταση μετά την απελευθέρωση της Ολλανδίας από τους Συμμάχους, κλείστηκαν σε ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων κοντά στο Άμστερνταμ, όπου και καταδικάσθηκαν από ένα στρατοδικείο που έστησαν Ναζί αξιωματικοί. Οι αξιωματικοί που ήταν αφοπλισμένοι ζήτησαν και έλαβαν καραμπίνες από τους Καναδούς φρουρούς τους για να εκτελέσουν την απόφαση στις 13 Μαΐου 1945.
Για υπονόμευση της αμυντικής ισχύος καταδικάσθηκαν πάνω από 30.000 στρατιώτες της Βέρμαχτ. Συχνά είχαν καταδοθεί από άλλους στρατιωτικούς εξαιτίας προσωπικών αντιζηλιών, καιροσκοπισμού ή πολιτικού φανατισμού.[4] Σε αυτούς θα πρέπει να προσθέσει κανείς δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες χιλιάδες άλλους «υπονομευτές της αμυντικής ισχύος» , των οποίων οι αντιπολεμικές και αντικαθεστωτικές εκδηλώσεις δεν έγιναν αντιληπτές ή δεν καταδόθηκαν.
Η αυτομόληση στον εχθρό ή στην Αντίσταση στις κατεχόμενες χώρες αποτελούσε τη ριζικότερη μορφή ρήξης με τη Βέρμαχτ. Η πλειονότητα αυτών που αυτομόλησαν υπήρξαν μέλη και συμπαθούντες του εργατικού κινήματος. ΟΙ περισσότεροι αυτομόλησαν στον Κόκκινο Στρατό ή σε Σοβιετικούς παρτιζάνους. Ορισμένοι υπολογισμοί ανεβάζουν τον αριθμό των αυτομολησάντων Γερμανών στρατιωτικών στο ανατολικό μέτωπο σε 100.000, αν και πιο ρεαλιστικές φαίνονται οι εκτιμήσεις που τους υπολογίζουν σε αρκετές δεκάδες χιλιάδες. Από το καλοκαίρι του 1943 ο αριθμός των αυτομόλων αυξήθηκε. Στην Κριμαία εκατοντάδες στρατιώτες εγκατέλειψαν τις θέσεις τους και αυτομόλησαν με τον οπλισμό τους στα σοβιετικά στρατεύματα. Τον Απρίλιο του 1944, βόρεια από τη Συμφερούπολη, αυτομόλησαν δύο διμοιρίες ενός πειθαρχικού τάγματος. Στην περιοχή των Λευκορώσων παρτιζάνων υπήρχαν περί τους 100 Γερμανούς στρατιώτες που μάχονταν στο πλευρό τους. Τον Δεκέμβριο του 1944 στην Ουγγαρία αυτομόλησαν 480 Γερμανοί στρατιώτες. Η αυτομόληση αποτελούσε ένα εξαιρετικά επικίνδυνο διάβημα, γιατί υπήρχε ο κίνδυνος να συλληφθεί κανείς από τη στρατονομία και να εκτελεσθεί πάραυτα. Σε αρκετές περιπτώσεις οι αυτομολούντες ήρθαν σε σύρραξη με τους νομιμόφρονες στο καθεστώς στρατιώτες. Συχνά έπρεπε να συλλάβουν ή να εξουδετερώσουν τους αξιωματικούς. Τέλος, οι στρατιώτες του εχθρού δεν αντιλαμβάνονταν πάντοτε την πρόθεση των Γερμανών στρατιωτών να αυτομολήσουν. με αποτέλεσμα αυτοί να βρίσκονται ανάμεσα σε δύο πυρά.
Στη Γαλλία, μετά την απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία, σημαντικός αριθμός Γερμανών στρατιωτών προσχώρησε στη γαλλική Αντίσταση. Στις προσχωρήσεις αυτές συνέβαλαν Γερμανοί εμιγκρέδες-μέλη του εργατικού κινήματος, οι οποίοι διενεργούσαν προπαγάνδα ανάμεσα στους Γερμανούς στρατιώτες σε συνεργασία με τη γαλλική Αντίσταση. Στην Ιταλία ο αριθμός των Γερμανών που αυτομόλησαν στην Αντίσταση ήταν πολύ μικρότερος, αλλά σε όλα τα μεγάλα σώματα ήταν ενταγμένοι πρώην στρατιώτες της Βέρμαχτ. Στη Γιουγκοσλαβία, πάνω από 2.000 στρατιωτικοί της Βέρμαχτ αυτομόλησαν στις σοβιετικές δυνάμεις κατά την απελευθέρωση του Βελιγραδίου. Αλλά και στη γιουγκοσλαβική Αντίσταση προσχώρησαν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες Γερμανών στρατιωτών, ιδίως στην περιοχή του Σαράγεβο. Στο αντάρτικο του Τίτο συγκροτήθηκε το Τάγμα Τέλμαν, από το όνομα του ηγέτη του ΚΚ Γερμανίας, με 90 αυτομολήσαντες Γερμανούς και 110 Γερμανούς μέλη της γερμανικής μειονότητας στη Γιουγκοσλαβία. Τον Νοέμβριο του 1943 το τάγμα υπέστη μεγάλες απώλειες οε σύγκρουση με γερμανικά τανκς, έτσι ώστε το 1944 χρειάσθηκε να ανασυγκροτηθεί. Στη νέα μεραρχία πεζικού των Γιουγκοσλάβων παρτιζάνων συμπεριλαμβάνονταν 369 Γερμανοί.[5]
Στην Ελλάδα, η αντίσταση των Γερμανών στρατιωτών στο ναζισμό ήταν ισχυρότερη στις τάξεις των «πειθαρχικών ταγμάτων 999» (Bewährungsbataillone). Τα τάγματα αυτά, τριάντα τον αριθμό, συγκροτήθηκαν στα μέσα του 1942 και επανδρώθηκαν με 28.000 στρατιώτες που είχαν κριθεί παλαιότερα «ανάξιοι να υπηρετήσουν», κυρίως για πολιτικούς λόγους. Αντίθετα, στο «αναμορφωτικό σώμα 500» δύναμης 27.000 ανδρών υπερείχαν οι καταδικασμένοι για ποινικά και στρατιωτικά αδικήματα. Η μαχητική ικανότητα αυτού του σώματος ελάχιστα υπολειπόταν από εκείνη των κανονικών μονάδων.[6] Μετά, όμως, τις αρνητικές εμπειρίες κατά την εκστρατεία της Βόρειας Αφρικής, η διοίκηση της Βέρμαχτ ενσωμάτωσε σε κάθε τάγμα 999 έναν σημαντικό αριθμό ποινικών καταδίκων για να ελέγχει τους πολιτικούς. Οι κατάδικοι του κοινού ποινικού δικαίου είχαν την ευκαιρία να αποκατασταθούν με την επίδειξη καλής διαγωγής και ανδρείας. Οι πολιτικοί στα τάγματα 999 ανέρχονταν συνολικά σε 11000, αντιπροσώπευαν δηλαδή περίπου το 30% της δύναμής τους. Για να δυσχεραίνονται οι επαφές μεταξύ των πολιτικών, η διοίκηση μετέβαλλε κατά τακτά διαστήματα τη σύνθεση των διμοιριών.[7]
Από την άνοιξη του 1943 άρχισαν να σταθμεύουν "πειθαρχικά τάγματα 999" στην Ελλάδα (Πελοπόννησος, νησιά Ανατ. Αιγαίου, Θεσσαλία και για κάποιο διάστημα και στα Ιόνια). Χρησιμοποιούνταν για τη φύλαξη των ακτών και τοποθετούνταν ανάμεσα σε κανονικές μονάδες του στρατού και των SS. Παρ' όλο που ως αξιωματικοί και υπαξιωματικοί υπηρετούσαν στα 999 κυρίως φανατικοί Ναζί, η στρατιωτική ηγεσία δεν είχε εμπιστοσύνη στις μονάδες αυτές και δεν τις χρησιμοποιούσε σε δύσκολες επιχειρήσεις. Τις αντιμετώπιζε σαν "τροφή για τα κανόνια" και στην Ελλάδα τις χρησιμοποιούσε για τη φύλαξη ήδη εκκαθαρισμένων περιοχών. Αυτό, όμως, επέτρεπε την επαφή με τον ντόπιο πληθυσμό και την αυτομόληση στρατιωτών με τον οπλισμό τους στον ΕΛΑΣ. Στην Πελοπόννησο η Βέρμαχτ τοποθέτησε τα τάγματα 999 στο εκτεθειμένο στην ελονοσία βορειοδυτικό τμήμα της χερσονήσου, γύρω απ6 την Αμαλιάδα. Ήδη τον Ιούλιο του 1943 στρατιώτες από τις μονάδες αυτές είχαν συνδεθεί με ιταλικές μονάδες και σχεδίαζαν να αυτομολήσουν ομαδικά στον ΕΛΑΣ. Το σχέδιο προδόθηκε και ο επικεφαλής κομμουνιστής Φραντς Τσέρνυ, που ανέλαβε την αποκλειστική ευθύνη για την απόπειρα, εκτελέστηκε στην Άνω Μανωλάδα.[8] Οι στρατιώτες των ταγμάτων 999 στην περιοχή της Αμαλιάδας συνέχισαν να έχουν επαφή με το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ μέσω μιας παράνομης ομάδας με ηγέτες τον Βερολινέζο κομμουνιστή Βέρνερ Ίλμερ και τον πρώην αθλητή Φραντς Σάιντερ από το Μόναχο. Η ομάδα έδρευε στο 40 Τάγμα Φρουράς Οχυρών Πεζικού 999 στην Αμαλιάδα, αλλά επηρέαζε και άλλα τάγματα. Η ελληνική Αντίσταση , ενημερωμένη για τη φύση των γερμανικών μονάδων, ανέγραφε στους τοίχους της Αμαλιάδας συνθήματα που απευθύνονταν στους Γερμανούς κομμουνιστές στρατιώτες, οι οποίοι, κατά τη μαρτυρία του Κουρτ Νέτμπαλ, αντιλαμβάνονταν το περιεχόμενό τους παρ' όλο που ήταν γραμμένα στα ελληνικά. Στα ταβερνάκια της περιοχής γινόταν η ανταλλαγή των πληροφοριών: «Από μας οι αντάρτες έπαιρναν κάθε πληροφορία που επιθυμούσαν, δύναμη των μονάδων, είδος του οπλισμού, ονόματα των αξιωματικών, σχέδια ενεργειών καθώς και ονόματα Ελλήνων που είχαν κοινωνικές επαφές με τους αξιωματικούς, για να προλάβουμε έγκαιρα τους καταδότες»[9].
 «Γερμανοί στρατιώτες υπάρχει ακόμα καιρός!» Προκήρυξη του ΕΛΑΣ, με έκκληση προς τους Γερμανούς στρατιώτες να προσχωρήσουν στις τάξεις του.

Χάρη σε αυτές τις πληροφορίες, τον Ιούλιο του 1943 διέφυγαν τη σύλληψη οι άνδρες του χωριού Γεράκι, στη διάρκεια μιας επιχείρησης τιμωρίας της Βέρμαχτ. Το ΕΑΜ, με τη σειρά του, αναλάμβανε την εκτύπωση προκηρύξεων που συνέτασσαν οι Γερμανοί αντιφασίστες και ρίχνονταν στις γερμανικές μονάδες. Όταν η δραστηριότητα του Ίλμερ κινδύνευε να γίνει αντιληπτή απ’ τους αξιωματικούς του, αυτός διέφυγε με δύο συνεργάτες του, τον Φεβρουάριο του 1944, και αυτομόλησε στον ΕΛΑΣ. απ' όπου συντόνιζε την προπαγάνδα που απευθυνόταν στις γερμανικές μονάδες. H τοπική διοίκηση της Βέρμαχτ δεν είχε ψευδαισθήσεις για τη μαχητική αξία των μονάδων αυτών και σε έκθεση της, τον Μάιο του 1944, τις θεωρούσε έτοιμες να αυτομολήσουν.[10]

 Ο Βερολινέζος κομμουνιστής Βέρνερ Ίλμερ.


Στις αρχές του 1944 οι Γερμανοί αντιφασίστες εφοδίασαν τον ΕΛΑΣ Πελοποννήσου με δύο ασυρμάτους υπερβραχέων κυμάτων από τα γερμανικά αποθέματα και εκπαίδευσαν στη χρήση τους νεαρούς ελασίτες. Με τις συσκευές αυτές επικοινωνούσαν κατευθείαν οι αντιφασιστικοί πυρήνες στις διαβιβάσεις των Γερμανών με τους συντρόφους τους στον ΕΛΑΣ.[11] Οι τελευταίοι, την άνοιξη του 1944, συνέταξαν μια προκήρυξη που κυκλοφόρησε στις τάξεις των Πειθαρχικών ταγμάτων και καλούσε τους άνδρες τους να αυτομολήσουν στον ΕΛΑΣ. Το επόμενο διάστημα αυξήθηκε πραγματικά ο αριθμός των Γερμανών που αυτομόλησαν κατά μονάς ή σε μικρές ομάδες. Ακόμη και στην 117 Ορεινή Μεραρχία, μια επίλεκτη μονάδα, είχαν σημειωθεί αυτομολήσεις. Τα σχέδια, όμως, για μια γενικευμένη εξέγερση των μονάδων αυτών ματαιώθηκαν όταν οι έξι επικεφαλής της συνωμοσίας καταδόθηκαν από συστρατιώτες τους και εκτελέσθηκαν στις 6 Ιουνίου 1944, στην κοίτη ενός χειμάρρου 500 μέτρα δυτικά από τη σιδηροδρομική γέφυρα της Αμαλιάδας. Ανάμεσα στους εκτελεσθέντες ήταν και ο Χέρμαν Μπόντε, πρώην κομμουνιστής δημοτικός σύμβουλος στο Mπραουνσβαΐχ, ο οποίος απολάμβανε μεγάλης εκτίμησης από τους συστρατιώτες του. Άλλοι Γερμανοί αντιφασίστες καταδόθηκαν από Έλληνες συνεργάτες των κατακτητών. Θύμα τους έπεσε ο καταγόμενος από τη Δρέσδη κομμουνιστής Χάιντς Στάιερ, που υπηρετούσε ως τηλεφωνητής στην Κομαντατούρ στα Λεχαινά και εκτελέσθηκε στις 12 Ιουλίου 1944, στο χωριό Άγιος Ιωάννης.
Γερμανοί αντιφασίστες με αντάρτες του ΕΛΑΣ. Στην πρώτη σειρά (δεύτερος με το όπλο στο χέρι) ο Λούντβιχ Γκεμ.

Όσοι πρόλαβαν να διαφύγουν στον ΕΛΑΣ σχημάτισαν περί τον Ίλμερ, στις 20 Ιουλίου 1944 στο χωριό Τρόπαια, το Σύνδεσμο Γερμανών Αντιφασιστών Πελοποννήσου (Verband deutscher Antifaschisten auf dem Pelopones), στον οποίο ανήκαν περίπου 60 μέλη, ορισμένα από τα οποία παρέμεναν ακόμη στις μονάδες τους. Λίγες μέρες μετά την ίδρυση του συνδέσμου ο Ίλμερ, φέροντας ελληνικά χαρτιά ταυτότητας, έπεσε πάνω σε γερμανική περίπολο, πυροβολήθηκε, συνελήφθη, δικάσθηκε και καταδικάσθηκε τρις σε θάνατο και εκτελέσθηκε. Η σορός του τάφηκε από τους Γερμανούς στο νεκροταφείο της Αμαλιάδας. Την επομένη τουφεκίσθηκε, ύστερα από κατάδοση, ο Άντον Μπέργκχουμπερ, ενώ 120 στρατιώτες στάλθηκαν σε φυλακές και στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γερμανία.[12] Ανάλογες καταστάσεις επικράτησαν και στο τάγμα 999 που στάθμευε στην περιοχή Καλαμάτα-Μεσσήνη-Πύλος-Κυπαρισσία. Και εδώ η καταστολή από τους αξιωματικούς υπήρξε αμείλικτη. Στην παραλία της Καλαμάτας εκτελέσθηκαν 13 στρατιώτες, ενώ μεμονωμένες εκτελέσεις έγιναν στην Πύλο και την Κυπαρισσία. Στο Γύθειο μια άλλη ομάδα στρατιωτών προμήθευσε τον ΕΛΑΣ με πυρομαχικά, ενώ 32 Γερμανοί στρατιώτες επωφελήθηκαν από μια επίθεση του ΕΛΑΣ εναντίον θέσεων της μονάδας τους στη Μονεμβασία για να αυτομολήσουν στους αντάρτες. Όταν τμήμα αυτού του τάγματος μεταστάθμευσε στη Ζάκυνθο, οι Γερμανοί αντιφασίστες ήρθαν σε επαφή με την ελληνική Αντίσταση και την ενίσχυσαν ποικιλοτρόπως. Αρκετοί από αυτούς που είχαν προηγουμένως αυτομολήσει παρέλασαν στην πρωτεύουσα του νησιού μετά την εκκένωσή του από τη Βέρμαχτ. Στην Κεφαλονιά, οι επαφές της Αντίστασης με τους Γερμανούς αντιφασίστες στρατιώτες ήταν περιορισμένες.
«Γερμανέ στρατιώτη… Μαζί ενάντια στον Χίτλερ!» Προκήρυξη της ΕΠΟΝ Αθήνας, 1944.

Στα τάγματα 999 που προωθήθηκαν στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου οι αυτομολήσεις άρχισαν ήδη κατά τη διάβασή τους από την Αθήνα και τον Πειραιά. Ανάμεσα σε αυτούς που ήρθαν σε επαφή με το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ ήταν ο Γκέρχαρντ Ράινχαρτ, που προωθήθηκε στο βουνό. Κατά τη μεταφορά τους στα νησιά τα τάγματα 999 είχαν μεγάλες απώλειες από αγγλικές επιθέσεις, που βύθισαν τα πλοία και τα καΐκια στα οποία είχαν επιβιβασθεί. Στον νησιωτικό χώρο οι αντιφασιστικοί πυρήνες στα τάγματα 999 ήταν ισχυροί στη Σάμο και τη Μυτιλήνη. Με τη βοήθειά τους ο ΕΛΑΣ Σάμου διέλυσε και αφόπλισε μια μονάδα Ιταλών μελανοχιτώνων, που πολεμούσαν στο πλευρό των Γερμανών. Αυτό επέτρεψε στους Άγγλους να αποβιβασθούν στη Σάμο χωρίς να συναντήσουν αντίσταση. Σε εφαρμογή, όμως, μιας πάγιας πολιτικής, οι Άγγλοι απαίτησαν την παράδοση των Γερμανών αντιφασιστών που πολεμούσαν από τις τάξεις του ΕΛΑΣ, τους οποίους προώθησαν σε στρατόπεδα αιχμαλώτων.
«Γερμανοί στρατιώτες! Ο Χίτλερ οδηγεί τη Γερμανία στην καταστροφή! Παραδώστε τα όπλα σας στον ΕΛΑΣ! Πολεμήστε μαζί με τον ΕΛΑΣ! Ενάντια στον Χίτλερ!» Προκήρυξη του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ.

Στη Ρόδο και την Κάρπαθο η τοπική διοίκηση της Βέρμαχτ επέδειξε ιδιαίτερη αγριότητα όσον αφορά την καταπίεση του ελληνικού πληθυσμού και την καταστολή των κρουσμάτων ανυπακοής και συνεργασίας με την Αντίσταση των «πολιτικών» των ταγμάτων 999. Κατά την υποχώρηση των Γερμανών από την Ελλάδα, ήταν πολύ δύσκολο λόγω της αγγλικής ναυτικής υπεροχής να εκκενωθούν τα Δωδεκάνησα. Οι πιο αξιόμαχες μονάδες απομακρύνθηκαν αεροπορικώς, κάποιες με απώλειες διά θαλάσσης, αλλά τελικά έμειναν αποκλεισμένοι περίπου 11.000 Γερμανοί στρατιώτες. Ανάμεσά τους ήταν φανατικοί έτοιμοι να πολεμήσουν μέχρι την τελευταία σφαίρα, που ονειρεύονταν να μετατρέψουν τη Ρόδο σε πυρήνα του μελλοντικού Τέταρτου Ράιχ. αλλά και «πολιτικοί» των ταγμάτων 999 που υφίσταντο άγρια καταπίεση. Ανάμεσα στον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 1945 εκτελέστηκαν στη Ρόδο 11 Γερμανοί στρατιώτες και καθώς οι Βρετανοί, μετά τη συνθηκολόγηση της Γερμανίας στις 8 Μαΐου 1945, άφησαν τους τυπικά παραδοθέντες Γερμανούς της Ρόδου κάτω από την παλαιά τους διοίκηση, οι διώξεις των αντιφασιστών στρατιωτών συνεχίστηκαν. Οι επικεφαλής μιας μικρής έκτασης τοπικής ανταρσίας παραδόθηκαν από τους Γερμανούς αξιωματικούς στους Άγγλους, οι οποίοι τους μετέφεραν και τους φυλάκισαν σε απομόνωση στην Αίγυπτο.[13]
Στελέχη της αντιφασιστικής επιτροπής Ελεύθερη Γερμανία (ΑΕΕΓ) στην Κοζάνη, 19 Ιανουαρίου 1945. Ανάμεσά τους ο Φάλκ Χάρνακ (τρίτος από αριστερά) και ο Γκερχάρντ Ράινχαρντ (τέταρτος από αριστερά). Συλλογή Falk Harnuck – Deutscher Widerstand im besetzten Griechenland, έκδοση στα ελληνικά και τα γερμανικά, επιμ. Χάγκεν Φλάισερ, Ινστιτούτο Γκαίτε Αθήνας, Αθήνα, 1987.

Στη Λήμνο επίσης δρούσε ανάμεσα στις γερμανικές δυνάμεις ένας ισχυρός αντιφασιστικός πυρήνας, στον οποίο ανήκε μεταξύ άλλων ο κατοπινός ιστορικός του εργατικού κινήματος , καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μάρμπουργκ, Βόλφγκανγκ Άμπεντροτ. Η ομάδα αυτή απέτρεψε την καταστροφή της μονάδας παραγωγής ηλεκτρισμού της Λήμνου. Κατά την εκκένωση του νησιού από τους Γερμανούς, ο Άμπεντροτ αυτομόλησε μαζί με άλλους πέντε στρατιώτες στον ΕΛΑΣ , από τον οποίο προωθήθηκαν στη Λέσβο , όπου χρησιμοποιήθηκαν στην προπαγάνδα που απευθυνόταν στη γερμανική φρουρά.[14]
Γερμανοί της αντιφασιστικής επιτροπής στο Γ.Σ. του ΕΛΑΣ. Σκίτσα του Δημήτρη Μεγαλίδη από «Το Λεύκωμα του Αγώνα, ΕΑΜ/ΕΛΑΣ 1941-1944», Αθήνα 1946.


Αντιφασιστικοί πυρήνες υπήρχαν και στους κόλπους των γερμανικών μονάδων της φρουράς της Κέρκυρας. Η στάση τους ανησύχησε τους ανωτέρους τους, που διέταξαν τον αφοπλισμό του πειθαρχικού τάγματος, ο οποίος, όμως, απετράπη όταν η διαταγή ανακλήθηκε την τελευταία στιγμή μετά από στάση των στρατιωτών. Κατά τα άλλα, η δράση των αντιφασιστών περιλάμβανε την παροχή πληροφοριών και εφοδίων στο ΕΑΜ /ΕΛΑΣ, δολιοφθορές και περιορισμένο αριθμό αυτομολήσεων κατά την εκκένωση του νησιού.[15]

 Ο αντιφασίστας Γκέρχαρτ Ράινχαρντ.

Στη Θεσσαλία οι στρατιώτες των ταγμάτων 999 χρησιμοποιούνταν κυρίως στη φύλαξη της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Καρδίτσας- Τρικάλων. Οι «πολιτικοί» ανάμεσά τους ανέρχονταν σε περίπου 150 οργανωμένους, μέλη του ΚΚ Γερμανίας, του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος και άλλων αριστερών οργανώσεων. Η δράση τους συνίστατο σε παροχή πληροφοριών και εφοδίων, στην κάλυψη της απελευθέρωσης ομήρων από τον ΕΛΑΣ και σε δολιοφθορές. Τον Αύγουστο του 1944 αυτομόλησαν ομαδικά 58 στρατιώτες από τη φρουρά των Φαρσάλων, πέρα από τις μεμονωμένες περιπτώσεις αυτομόλησης.[16] Την ίδια εποχή, στον Βόλο, υπήρξαν ομαδικές αυτομολήσεις μετά την προδοσία σχεδίων εξέγερσης των «πολιτικών» των μονάδων 999. Οι φυγάδες σύστησαν την Αντιφασιστική Επιτροπή Βόλου και Περιχώρων, στο όνομα της οποίας κυκλοφόρησαν προκηρύξεις προς τους Γερμανούς στρατιώτες. Παράλληλα , συγκρότησαν στο πλαίσιο του ΕΛΑΣ μια διμοιρία με διοικητή τον Λούντβιχ Γκεμ, μέλος του άλλοτε Διεθνούς Μαχητικού Σοσιαλιστικού Συνδέσμου (Internationaler Sozialistischer Kampfbund). Ο Γκεμ, πριν επιστρατευθεί στα 999, ήταν κρατούμενος επί χρόνια στις φυλακές και τέλος στο στρατόπεδο του Mπoύxενβαλντ. Στην περιοχή Λάρισας-Βόλου δρούσαν και άλλες ομάδες. 
Γερμανοί αντιφασίστες, μέλη της ΑΕΕΓ, μαζί με αντάρτες του ΕΛΑΣ έξω από το Βόλο, Αύγουστος 1944 (Πηγή: P. Altman et al. “Der Deutsche Antifaschistische Widerstand 1933-1945 in Bildern und Dokumenten, Φραγκφούρτη, 1975.)


Στο 54ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ οι γερμανοί αντάρτες εξέδιδαν την εφημερίδα Die Wahrheit (Αλήθεια). Τον Αύγουστο του 1944 ιδρύθηκε η Αντιφασιστική Επιτροπή Γερμανών Στρατιωτών «Ελεύθερη Γερμανία» , κατά το πρότυπο της επιτροπής που λειτουργούσε στη σοβιετική πλευρά του ανατολικού μετώπου. Ανάμεσα στους αρχηγούς της συγκαταλεγόταν ο Φαλκ Χάρνακ, αδελφός του μέλους του κατασκοπευτικού δικτύου «Κόκκινη Ορχήστρα» Άρβιντ Χάρνακ. Στόχος τους ήταν η ενιαία πολιτική και στρατιωτική οργάνωση των Γερμανών που είχαν προσχωρήσει στον ΕΛΑΣ, αλλά η διοίκηση της ελληνικής οργάνωσης προτίμησε την ένταξη των Γερμανών στρατιωτών ανά μικρές ομάδες σε διαφορετικές μονάδες. Τελικά η ίδρυση της ενιαίας Αντιφασιστικής Επιτροπής ως μετωπικής οργάνωσης πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 1944 στην Καστανιά, παρουσία του Σαράφη και του Δεσπoτόπoυλoυ. Το πρόγραμμά της έθετε ως στόχους: «1. Το συνασπισμό όλων των Γερμανών αντιφασιστών ανεξάρτητα από την πολιτική τους τοποθέτηση. 2. Την πάλη για την απελευθέρωση του γερμανικού .λαού και της Ευρώπης από τη σκλαβιά στην οποία τους είχαν υποβάλει ο Χίτλερ, ο εθνικοσοσιαλισμός και η Γκεστάπο. 3. Τον τερματισμό του άσκοπου πολέμου και την άμεση ειρήνευση 4. Την ετοιμότητα για την οικοδόμηση μιας Νέας Γερμανίας. 5. Την πολιτική και οικονομική συνεργασία των λαών στη βάση των ίσων δικαιωμάτων.»[17]
Η πρώτη σελίδα προκήρυξης της Αντιφασιστικής Επιτροπής Γερμανών Στρατιωτών «Ελεύθερη Γερμανία» από «τα ελεύθερα ελληνικά βουνά» 10.8.1944. Στην προκήρυξη αναπτύσσεται το πρόγραμμα της επιτροπής.

Η διακήρυξη δημοσιεύθηκε σε δύο εφημερίδες του ΕΑΜ και κοινοποιήθηκε στους Γερμανούς στρατιώτες μέσω προκηρύξεων. Η δραστηριότητα της Επιτροπής Ελεύθερη Γερμανία ενθαρρύνθηκε από τον αρχηγό της σοβιετικής στρατιωτικής αποστολής στην ελληνική Αντίσταση Ποπώφ, αλλά συνάντησε, σύμφωνα με τις μεταγενέστερες μαρτυρίες των μελών της, δυσκολίες από την πλευρά της αγγλικής αποστολής.[18]
Γερμανοί αντιφασίστες, μέλη του ΕΛΑΣ παρελαύνουν στη Θεσσαλονίκη κατά την απελευθέρωση της πόλης.


Το καλοκαίρι του 1944 υπήρχαν περισσότεροι από 600 Γερμανοί αντιφασίστες στις τάξεις του ΕΛΑΣ. ΤΟ 80% από αυτούς υπήρξαν μέλη κάποιας οργάνωσης του γερμανικού εργατικού κινήματος, ορισμένοι είχαν συμμετάσχει στον ισπανικό Εμφύλιο και οι μισοί από αυτούς είχαν περάσει από τις ναζιστικές φυλακές και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Με την έναρξη της αποχώρησης των Γερμανών από την Ελλάδα αυξήθηκε ο αριθμός των αυτομολησάντων . Οι περισσότεροι έμειναν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες και ενταγμένοι σε διαφορετικές μονάδες του ΕΛΑΣ. Η Επιτροπή Ελεύθερη Γερμανία είχε, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο έμμεση επαφή με αυτές τις ομάδες. Από τον Σεπτέμβριο του 1944 η επιτροπή προσπάθησε να εντάξει τις δ ι άσπαρτες ομάδες στην οργάνωσή της και να επιβάλει τη γραμμή του λαϊκού μετώπου. Παράλληλα, προσπάθησε να συγκροτήσει αμιγώς γερμανικές εκατονταρχίες. Τελικά συγκροτήθηκαν μια εκατονταρχία στον Βόλο , άλλη μία στη Λάρισα και μια τρίτη, μειωμένης δύναμης, στο Αγρίνιο. Σε αυτή την τελευταία φάση προσχώρησαν και λίγοι αξιωματικοί της Βέρμαχτ . Η απόπειρα να αποκατασταθεί επαφή με τους Γερμανούς του ΕΛΑΣ Πελοποννήσου απέτυχε καθώς ο απεσταλμένος στην επιστροφή του συνελήφθη από τους Άγγλους και χάθηκαν τα ίχνη του.[19]
Μετά την εκκένωση της Λήμνου από τους Γερμανούς ορισμένα τμήματα του τάγματος 999 διατάχθηκαν στη Μακεδονία. Στα μέσα Σεπτεμβρίου συμμετείχαν σε επιχειρήσεις αντιποίνων στην περιοχή της Νιγρίτας. Εκεί αυτομόλησε, εφοδιασμένος με το πιστοποιητικό που του είχε χορηγήσει ο ΕΛΑΣ Λήμνου, ο Αυστριακός Άουγκουστ Πίρκερ. Από τις τάξεις του ΕΛΑΣ πλέον. ο Πίρκερ παρακίνησε να αυτομολήσουν και άλλοι Γερμανοί στρατιώτες, με τους οποίους συγκρότησε μια μαχητική ομάδα 35 ανδρών. Μια λίγο μεγαλύτερη ομάδα Γερμανών μαχητών του ΕΛΑΣ συγκροτήθηκε βόρεια της Θεσσαλονίκης. Και οι δύο αυτές μονάδες ενεπλάκησαν στο πλευρό του ΕΛΑΣ σε συγκρούσεις με τους αποχωρούντες Γερμανούς. Την 1η Νοεμβρίου 1944 πήραν μέρος στη θριαμβευτική είσοδο του ΕΛΑΣ στη Θεσσαλονίκη και τρεις μέρες αργότερα στη μάχη του Κιλκίς μεταξύ του ΕΛΑΣ και των διαφόρων σωμάτων που είχαν συνεργασθεί με τους Γερμανούς.[20] Μετά την απελευθέρωση οι Βρετανοί απαίτησαν να τους παραδοθούν όλοι οι Γερμανοί που βρίσκονταν στον ΕΛΑΣ είτε ως μαχητές είτε ως αιχμάλωτοι. Ο ΕΛΑΣ έθεσε τους Γερμανούς που βρίσκονταν στις τάξεις του μπροστά στο δίλημμα είτε να παραδοθούν στους Άγγλους είτε να οδηγηθούν στα σύνορα και να διαφύγουν στη Γιουγκοσλαβία και τη Βουλγαρία. Από τους Γερμανούς ελασίτες 50 ζήτησαν να προωθηθούν προς την πρώτη κατεύθυνση και 40 προς τη Βουλγαρία , όπου έλπιζαν να έρθουν σε επαφή με τον Κόκκινο Στρατό και να πολεμήσουν από τις τάξεις του εναντίον των Ναζί στη Γερμανία. Τελικά χρησιμοποιήθηκαν ως προπαγανδιστές σε στρατόπεδα Γερμανών αιχμαλώτων στη Βουλγαρία και την Ουκρανία. Ορισμένοι Γερμανοί αυτόμολοι, που πολεμούσαν με τον ΕΛΑΣ κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα, πέρασαν στην Αλβανία και εντάχθηκαν στον Εθνικοαπελευθερωτικό Στρατό Αλβανίας. Οι περισσότεροι, όμως, επέλεξαν να παραδοθούν στους Βρετανούς, οι οποίοι τους μετέφεραν σε στρατόπεδα αιχμαλώτων στην Αίγυπτο, στα οποία λόγω των πολιτικών τους φρονημάτων κατά κανόνα αντιμετώπισαν χειρότερη μεταχείριση από εκείνη των πρώην αξιωματικών τους.
Συνολικά περί τους χίλιους Γερμανούς στρατιώτες αυτομόλησαν στον ΕΛΑΣ. Γνωρίζουμε ότι περίπου 200 στρατιώτες που επιχείρησαν να αυτομολήσουν ή αντιτάχθηκαν άλλως πώς στους Ναζί τoυφεκίσθηκαν από τη Βέρμαχτ ή τα SS. Από τους εκτελεσθέντες είναι εξακριβωμένα τα ονόματα περίπου 60 στρατιωτών. Σε αυτά τα θύματα των Ναζί θα πρέπει να προστεθούν και όσοι εκτελέσθηκαν συνοπτικά και εν κρυπτώ στη διάρκεια της Κατοχής είτε από Γερμανούς είτε ακόμη και από Έλληνες συνεργάτες τους.


Βιβλιογραφία:
*Wolfgang Abendroth, Ein Leben in der Arbeiterbewegung Gespräche, Φραγκφούρτη 1976.
*Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982.
*Heigen Fleischer, Im Kreuzschatten der Mächte. Griechenland 1941-1944,Φραγκφούρτη 1986.
*Haase, Gerhard Paul. Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, Φραγκφούρτη 1995.
*Hans-Peter Klausch, Die 999er, Die Bewahrungbataillone und ihr Anteil am antifaschistischen Widerstand, Φραγκφούρτη, 1986.
*Frank Meyer, Von Wien nach Kalavryta Die blutige Spur der 117 Jäger Division durch Serbien und Griechenland, Moehnesee 2002.

Σημειώσεις:
[1] Jurgen Thοmas, «Nur das ist für die Truppe Recht, was ist nützt…”, και Fietze Ausländer, “Zwölf Jahre Zachthaus! Absusitzen nach Kriegsende!”, Norbert Haase, Gerhard Paul. Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, Φραγκφούρτη 1995, σ. 44-48 και 64 αντίστοιχα.
[2] Dieter Knippschild, “Für mich ist der Krieg aus”, Deserteure in der Deutschen Wehrmacht”, Norbert Haase, Gerhard Paul, Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, ό.π., σ.123.
[3] Dieter Knippschild, “Für mich ist der Krieg aus”, Deserteure in der Deutschen Wehrmacht”, ό.π. σ. 127-129.
[4] Bernward Dörner, “Der Krieg ist verloren!”, Norbert Haase, Gerhard Paul, Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, ό.π., σ.108-112.
[5] Gerhard Paul, “Die verschwanden einfach nachts”, Norbert Haase, Gerhard Paul, Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, ό.π., σ. 147-149 και 152 κ.ε.
[6] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, Norbert Haase, Gerhard Paul, Die anderen Soldaten. Wehrkraftzersetzung, Gehorsamsverweigerung und Fahnenflucht im Zweiten Weltkrieg, ό.π., σ. 76-82.
[7] Wolfgang Abendroth, Ein Leben in der Arbeiterbewegung Gespräche,Φραγκφούρτη 1976, σ. 184-186. Βλ. επίσης Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, σ. 6.
[8] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 161-164 και Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 134-136.
[9] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 187-189 και Hermann Frank Meyer, Von Wien nach Kalavryta Die blutige Spur der 117 Jäger Division durch Serbien und Griechenland, Moehnesee 2002, σ. 166.
[10] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 200.
[11] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 170-172.
[12] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 180.
[13] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 317 και Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 266-270.
[14] Wolfgang Abendroth, Ein Leben in der Arbeiterbewegung Gespräche, ό.π., σ. 187-189.
[15] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 230.
[16] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 243-246.
[17] Hans-Peter Klausch, “Erziehungsmänner und Wehrunwürdige”, ό.π., σ. 336.
[18] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 275-278.
[19] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 286-288.
[20] Hans Burkhardt, Günter Erxleben, Kurt Nettbal, Die mit dem blauen Schein. Über den antifaschistischen Widerstand in den 999er Formationen der faschistischen deutchen Wehrmacht (1942-1945), Βερολίνο 1982, ό.π., σ. 300.



Πηγή:

Ευρωπαϊκή Ένωση τραπεζών, όχι κρατών!


Του Γιώργου Δελαστίκ.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Έθνος".

Γροθιά στο στομάχι η ερώτηση Γερμανού δημοσιογράφου προς τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια, μετά την υποβολή αίτησης από τη Λευκωσία για να υπαχθεί η χώρα σε καθεστώς μνημονίου: «Η Κύπρος είναι προς πώληση;». Σκληρό, ανελέητο, προβοκατόρικο το ερώτημα. Αποτυπώνει όμως πιστά τη διεθνή εικόνα κάθε χώρας που τίθεται υπό καθεστώς μνημονιακής υποτέλειας. Αυτομάτως θεωρείται χώρα δεύτερης κατηγορίας. Κανείς δεν θεωρεί ότι οφείλει να σέβεται την κρατική υπόσταση, την εθνική κυριαρχία, τα δικαιώματα μιας τέτοιας χώρας. Η Κύπρος το ένιωσε ήδη πολύ καλά αυτό, καθώς ο επικεφαλής του Συμβουλίου Οικονομικών των Γερμανών χριστιανοδημοκρατών ονόματι Κουρτ Λάουκ απαίτησε να... απαγορευθεί στην Κύπρο να αναλάβει την προεδρία της ΕΕ από σήμερα λόγω μνημονίου!
«Είναι απαράδεκτο μια χώρα που αναγκάστηκε να ζητήσει βοήθεια να μπορεί να αναλαμβάνει την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ. Πώς μπορεί η Κύπρος να διαχειριστεί κρίσεις, όταν η ίδια βρίσκεται στη μέση μιας κρίσης; Δεν θα μπορέσουμε ποτέ να θεραπεύσουμε την Ευρώπη, αν ο πρόεδρός της βρίσκεται στην εντατική με μια εξαιρετικά μεταδοτική ασθένεια!» είπε ο Λάουκ.
Ζόφος και δεινά περιμένουν την Κύπρο κάτω από καθεστώς μνημονίου. Με την Ελλάδα επίσης υπό ακόμη σκληρότερο καθεστώς υποτέλειας, οι δυνατότητες αντίστασης της Λευκωσίας είναι μηδαμινές. Δεν είναι μόνο ότι θα καταρρεύσει η οικονομία του νησιού. Το χειρότερο είναι ότι θα απειληθεί λύση του Κυπριακού από την ΕΕ εις βάρος των Ελληνοκυπρίων. Ρίγος προκαλεί η ανάμνηση της στάσης των Γερμανών, των Βρετανών, των οργάνων της ΕΕ το 2004. Πώς προσπάθησαν δηλαδή να πιέσουν τους Κύπριους να αποδεχθούν το απαράδεκτο σχέδιο Ανάν, με πόση έχθρα αντιμετώπισαν το απορριπτικό αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος...
Πάθος υπέρ τραπεζών διακατέχει τους Ευρωπαίους ηγέτες, όπως απέδειξε και η τελευταία Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ, όχι πάθος υπέρ των κρατών που τη συναποτελούν. Για τα κράτη της Ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν δυσκολίες έχουν συγκροτήσει τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης, που η λειτουργία του αρχίζει από σήμερα. Αποφάσισαν όμως να μπορούν να χρηματοδοτούνται από τον μηχανισμό αυτόν απευθείας και οι τράπεζες. Αντί να σώζονται κράτη, θα σώζονται τράπεζες!
Θα πληρώνουν τα κράτη, όλα τα κράτη της Ευρωζώνης, αφού αυτά δίνουν αναλογικά τα λεφτά του μηχανισμού, για να τα παίρνει όποια ευρωπαϊκή τράπεζα θέλει! Εξοχα! Ψίχουλα θα απομείνουν για όποιο κράτος χρειαστεί βοήθεια. Παράλληλα, όποια τράπεζα προσφεύγει στον μηχανισμό θα τίθεται σταδιακά υπό τον έλεγχο μιας ευρωπαϊκής αρχής τραπεζικού ελέγχου που θα συγκροτηθεί υπό την ΕΚΤ. Σε απλά ελληνικά, αρχίζει ο γερμανικός έλεγχος του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος μέσω Βρυξελλών και ΕΚΤ, με έξοδα όλων των κρατών της Ευρωζώνης. Εξυπνο κόλπο - και στοιχίζει φτηνά στο Βερολίνο...
Ο Μόντι πέτυχε να αποσπάσει απόφαση ότι ο μηχανισμός στήριξης μπορεί να αγοράζει κρατικά ομόλογα χωρών «πρόθυμων να κάνουν μεταρρυθμίσεις» χωρίς να τους επιβάλλεται καθεστώς μνημονίου - τουλάχιστον επισήμως. Οπως και στη «Φάρμα των ζώων» του Οργουελ έτσι και στην Ευρωζώνη κάποιοι είναι... «πιο ίσοι» από τους άλλους! Δάνεια χωρίς μνημόνιο η Ιταλία, δάνεια με εξοντωτικά μνημόνια η Ελλάδα ή η Πορτογαλία.
Οι ισπανικές τράπεζες παίρνουν 100 δισεκατομμύρια που δεν περνούν στο δημόσιο χρέος. Αντιθέτως, στην Ιρλανδία η Ευρωζώνη φορτώνει τις ζημιές των ιρλανδικών τραπεζών στο κράτος και στη συνέχεια εξοντώνει τους Ιρλανδούς πολίτες μέσω λιτότητας για να πληρώσουν αυτά που έφαγαν οι τραπεζίτες.
Η Ελλάδα δεν κερδίζει τίποτα από αυτές τις καινούργιες αποφάσεις. Οι «φωστήρες» της πολιτικής που μας κυβερνούν φρόντισαν να υποκύψουν προθύμως, να υπογράψουν μνημόνια, να αναλάβει το κράτος να δανειστεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, να υπογράψουν τη σχετική δανειακή σύμβαση που δένει χειροπόδαρα τη χώρα μας. Τι να πει κανείς...

Αρκούδες και στην Ορεινή Τριχωνίδα;

Μετά τις επιβεβαιωμένες πληροφορίες για την επανεμφάνιση αρκούδας στην Οίτη και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Φθιώτιδας, νέες πληροφορίες θέλουν την επανεμφάνιση του πανέμορφου αυτού θηλαστικού- μετά από πάνω από δύο αιώνες- και στην περιοχή της Ορεινής Τριχωνίδας.   
Εδώ και ένα περίπου μήνα σε χωριά της ορεινής Τριχωνίδας πολλοί μελισσοτρόφοι καταγγέλλουν ότι βρήκαν τις κυψέλες τους κατεστραμμένες από αρκούδες. Μάλιστα μερικοί ισχυρίζονται ότι τις είδαν κιόλας.
Ας σημειώσουμε ότι σε ολόκληρη την Αιτωλοακαρνανία αναφορές για την επανεμφάνιση αρκούδας υπήρχαν μόνο για τα βουνά της Ναυπακτίας- και αυτές δυστυχώς αφορούσαν την θανάτωση δύο ζώων! 
Ας ελπίσουμε ότι η "ψυχραιμία" από πλευράς κατοίκων θα πρυτανεύσει, και ότι σε συνδυασμό με την άμεση κινητοποίηση των αρμόδιων πολιτειακών αρχών αλλά και τις απαιτούμενες δράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, θα αφεθεί ο απαιτούμενος ζωτικός χώρος για την επιβίωση αυτών των μοναδικών από όλες τις απόψεις ζώων, της Άγριας Πανίδας του τόπου μας!