16/10/12

Το χρονικό μιας περιβαλλοντικής καταστροφής!

Οι μπουλντόζες των Μεγαλοεργολάβων εφορμούν στο Ξεροβούνι Πλατάνου...
Στο βάθος η έρμη Καλιακούδα περιμένει κι αυτή την σειρά της! 
Δεκάδες χιλιόμετρα δρόμων χαρακώνουν την καρδιά του άλλοτε παρθένου τοπίου...
Τεράστιοι λάκκοι ανοίγονται για να μπουν τα θεμέλια της "Πράσινης Ανάπτυξης"...
Εκατοντάδες τόνοι "οικολογικών υλικών"  χρησιμοποιούνται...
Τόνοι τσιμέντου σκεπάζουν τις κορυφές του βουνού...
Στο βάθος  οι κορυφές των Κραβάρων περιμένουν την σειρά τους!
Οι Μεγαλοεργολάβοι έχουν βαθιά οικολογική συνείδηση...
Και επειδή για αυτούς κίνητρο είναι η προστασία της Φύσης και όχι το κέρδος, τοποθετούν τα εργοτάξια τους μέσα σε Καταφύγια Άγριας Ζωής!
Στο βάθος τα Βαρδούσια περιμένουν την σειρά τους...
Το μπετό είναι το πιο οικολογικό υλικό στην Γη γι' αυτό και συνάδει με την "Πράσινη Ανάπτυξη"!
Και όταν η "Πράσινη Ανάπτυξη" θεμελιωθεί γερά έρχονται τα ...φιλικά προς το περιβάλλον  σίδερα!
Σίδερα κατευθείαν από τα χαλυβουργεία της Γερμανίας...
Στο βάθος η έρμη η Σαράνταινα περιμένει την σειρά της!
Και μετά έρχονται οι  οικολογικές ανεμογεννήτριες...
Στο βάθος οι κορυφές του Παναιτωλικού περιμένουν την σειρά τους!
Ανεμογεννήτριες τελευταίας τεχνολογίας πάντα, εισαγόμενες και πλήρως επιδοτούμενες  με τα χρήματα του Ελληνικού Λαού...
Στο βάθος οι κορυφές της Ευρυτανίας περιμένουν την σειρά τους!
Και επειδή ένα αιολικό πάρκο δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας, καλό είναι να υπάρχει και ένα σπιτάκι... 
...για τα  πέντε άτομα (!!!) προσωπικό που θα βρουν δουλειά χάρη στην "Πράσινη Ανάπτυξη"!
Το "Αιολικό Πάρκο" είναι έτοιμο πλέον ... μόνο που δεν φυσάει!
... γι΄αυτό και χρειάζεται ένα καλό δίκτυο μεταφοράς ενέργειας ώστε όταν δεν φυσάει (ή  όταν φυσάει πολύ!) να λειτουργούν τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ, για να εξισορροπούν τις μεταβολές τάσης!

Και έτσι οι Ανεμογεννήτριες στέκουν όρθιες πια στο Ξεροβούνι Πλατάνου να σηματοδοτούν την αρχή μιας  άνευ προηγουμένου περιβαλλοντικής καταστροφής σε όλα τα βουνά της Χώρας και μιας τεράστιας οικονομικής απάτης σε βάρος του Ελληνικού Λαού!  
Στο βάθος τα Βουνά που χάνουμε για πάντα... 
ΥΓ1) όλες οι φωτογραφίες προέρχονται από την ίδια την εταιρεία που κατασκεύασε το αιολικό πάρκο στο Ξεροβούνι Πλατάνου και ...δεν ζητήθηκε η άδειά της για να αναδημοσιευτούν. 
ΥΓ2) μετά από αυτό το φωτογραφικό οδοιπορικό  δεν νομίζουμε ότι θα υπάρξει έστω και ένας νοήμων άνθρωπος που να θέλει να συνεχίσουμε να επιδοτούμε την κατασκευή αιολικών πάρκων σε παρθένα βουνά! Εκτός κι αν έχει οικονομικά συμφέροντα που τον οδηγούν στην αντίθετη κατεύθυνση! 


15/10/12

Η πικρή γεύση της Ελληνικής Ζάχαρης!

Το μεγάλο και διαχρονικό σκάνδαλο της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης!
Περίπου δέκα υποψήφιοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την εξαγορά του 82,33% της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης που πωλει η υπό εκκαθάριση "κακή" Αγροτική Τράπεζα. Ο εκκαθαριστής της τράπεζας λίγες ημέρες μετά την κήρυξη του πρώτου διαγωνισμού ως άγονου επανεκκίνησε τις διαδικασίες πώλησης και σήμερα έληξε η διορία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο σύμβουλο "Eurοbank Equities".
Σύμφωνα με πληροφορίες,  μεταξύ των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον περιλαμβάνονται οι τρεις εταιρείες που είχαν υποβάλει δεσμευτικές προσφορές στον τελευταίο διαγωνισμό (η  πολωνική Polski, η βουλγαρική Litex και η ελληνική Επίλεκτος Νηματουργία ΑΕΒΕ), ο νέος ιδιοκτήτης της ΠΑΕ ΠΑΟΚ κ. Ιβάν Σαββίδης αλλά και η μεγάλη γαλλική εταιρεία του κλάδου Cristal Union. Βεβαίως, και στον πρώτο διαγωνισμό στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος η συμμετοχή ήταν μεγάλη, αλλά όταν ήρθε η ώρα για τις δεσμευτικές προσφορές, μόνο τρεις κατέθεσαν φάκελο. Για να κάνουμε ένα σύντομο "flash back", στο πρώτο διαγωνισμό, είχαν κατεβεί δέκα εταιρείες, όλες ξένες- πλην δύο. Οι δέκα ενδιαφερόμενοι, ήταν:
1.CEVITAL SPA (Αλγερία)
2.DAMCO ENERGY S.A. (Ελλάδα)
3.ED&F MAN HOLDINGS LIMITED (Βρετανία)
4.LITEX COMMERCE JSC (Βουλγαρία)
5.NORDZUCKER AG (Γερμανία)
6.POLSKI CUKIER S.A. ( Πολωνία)
7.ROS AGRO PLC (Ρωσία)
8.SÜDZUCKER AG ( Γερμανία)
9.SUNOKO D.O.O. NOVI SAD (Σερβία)
10.ΕΠΙΛΕΚΤΟΣ ΚΛΩΣΤΟΫΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ Α.Ε.Β.Ε. (Ελλάδα).
Από εκείνες τις δέκα, η γερμανική Sudzucker αντιμετώπιζε κώλυμα στη συμμετοχή της, λόγω υπόθεσης που εκκρεμούσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η Sunoko είχε άλλης φύσης προβλήματα, εξ’ αιτίας δεσπόζουσας θέσης στη σερβική αγορά. Τελικά οικονομικές δεσμευτικές προσφορές είχαν υποβάλλει τρεις, η Polski Cukier, η βουλγαρική Litex και η Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία. Οι προσφορές είχαν εξετασθεί σχολαστικά, κρίθηκαν ασύμφορες και τελικά ο διαγωνισμός είχε κηρυχτεί άγονος.
Στη συνέχεια, την πώληση του μετοχικού πακέτου της ΑΤΕ, ανέλαβε ο ειδικός εκκαθαριστής της «κακής» ΑΤΕ, με στόχο αυτή τη φορά οι διαδικασίες του δεύτερου διαγωνισμού να συντελεστούν γρήγορα. Όπερ και εγένετο.
Μετά την αξιολόγηση από τον ειδικό εκκαθαριστή με τη βοήθεια του συμβούλου των στοιχείων που θα υποβληθούν, οι υποψήφιοι που θα προκριθούν στο επόμενο στάδιο: α) θα ενημερωθούν για τα επόμενα βήματα της διαδικασίας, β) θα λάβουν πρόσθετη πληροφόρηση για την εταιρεία και γ) θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν σύντομης διάρκειας δικό τους έλεγχο πριν υποβάλλουν τη δεσμευτική τους προσφορά.
Η Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε. είναι ο μοναδικός παραγωγός ζάχαρης στην Ελλάδα και συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων βιομηχανιών ζάχαρης στην Ευρώπη. Αποτελεί την σημαντικότερη γεωργική βιομηχανία της χώρας, καθώς πάνω από 10.000 τευτλοπαραγωγοί εξαρτούν το εισόδημα τους από την λειτουργία της. 
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1960 και γρήγορα έφτασε να είναι η με­γαλύτερη αγροτική βιομηχανία της χώρας μας: με 5 μεγάλα εργοστάσια, 1.320 μόνιμους ερ­γαζόμενους και 320.000 τόνους παραγωγής- παραγωγή επαρκή για την πλήρη κάλυψη του συνόλου των εγχώριων αναγκών σε ζάχαρη. Για την παραγωγή αυτή η εταιρεία υποστήριζε (ασκώντας μια πρωτοποριακή μέθοδο προμισθωμένης με συμβόλαια γεωργικής παραγωγής) την καλλιέργεια εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων (περίπου 450.000) δίνοντας δουλειά σε πάνω από 10.000 παραγωγούς, για την παραγωγή ζαχαροτεύτλων-των οποίων άλλωστε ήταν και ο μοναδικός αποδέκτης. Το 2003 η Ε.Β.Ζ. ΑΕ. συμμετείχε στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης των ζαχαρουργείων της Σερβίας, αποκτώντας δύο Εταιρείες με ένα ζαχαρουργείο η κάθε μια, στρατηγική κίνηση η οποία αποδείχθηκε πολύ σημαντική για τα συμφέροντα της Εταιρείας. Το 2005 η Ε.Β.Ζ. ΑΕ. κατέγραφε 10 εκατ. καθαρά κέρδη στον ισολογισμό της.
Το 2006 η τότε Ελληνική Κυβέρνηση δέχθηκε την υπαγωγή της χώρας σε καθεστώς «μέγιστης ποσόστωσης» στην παραγωγή ζάχαρης σύμφωνα με τον Κανονισμό 320/2006, στα πλαίσια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Όλες οι χώρες Ε.Ε. υποχρεώθηκαν να μειώσουν την παραγωγή ζάχαρης κατά τουλάχιστον 50%. Για την Ελλάδα το νέο πλαφόν ανέρχεται σε 158.000 τόνους/έτος.  Στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κανονισμού, οι αγρότες έλαβαν αποζημίωση για να μην ξανακαλλιεργήσουν τεύτλα, και οι βιομηχανίες έλαβαν αποζημίωση εφόσον σταματούσαν την λειτουργία και αποσυναρμολογούσαν παραγωγικά ζαχαρουργεία.
Η Κυβέρνηση χωρίς κάποια μελέτη, έλαβε απόφαση για το κλείσιμο των εργοστασίων της Λάρισας (είχε πρωτολειτουργήσει το 1961) και της Ξάνθης (είχε ανοίξει τις πύλες του το 1972). Σημειώνεται ότι το εργοστάσιο της Λάρισας ήταν το μεγαλύτερο από τα 5 της Ε.Β.Ζ. ΑΕ. και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, εγκατεστημένο στο κέντρο του πιο παραγωγικού γεωργικά τμήματος της χώρας (Θεσσαλικός κάμπος) με εύκολη πρόσβαση στο λεκανοπέδιο της Αττικής και στην Θεσσαλονίκη, και το σημαντικότερο, εργοστάσιο στο οποίο μόλις πριν από δύο χρόνια (2003-2004) είχαν γίνει σημαντικές επενδύσεις εκσυγχρονισμού, με εγκατάσταση του πιο σύγχρονου εξοπλισμού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. 
Ταυτόχρονα υπήρχε σχεδιασμός τόσο για την παραγωγή Βιοαιθανόλης αλλά και για την άμεση παραγωγή ενέργειας από τα παραπροϊόντα που παράγονται καθ΄ όλη την διαδικασία παραγωγής ζάχαρης από τεύτλα, κίνηση που θα επέφερε τεράστια έσοδα τόσο για την Ε.Β.Ζ. ΑΕ. όσο και για τον Ελληνικό Προϋπολογισμό καθώς έτσι θα υποκαθίστανται εκατοντάδες εισαγόμενες ανεμογεννήτριες και χιλιάδες φωτοβολταϊκά, που με βάση τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες ήταν αναγκασμένη να αναπτύξει η χώρα μας για να αντεπεξέλθει στις συμβατικές της υποχρεώσεις για την παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές.  
Συνέπεια όλων αυτών ήταν πάνω από 30.000 άνθρωποι στην βόρεια Ελλάδα να βρεθούν χωρίς δουλειά (αγρότες, εργαζόμενοι, κ.λ.π) αφού η καλλιέργεια από τα 400.000 στρέμματα το 2006 έπεσε το 2010 στα 55.000 στρέμματα. Ταυτόχρονα ο δρόμος για τις εισαγωγές ζάχαρης ( κυρίως από Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία κ.ά.) ανοίγει. Και ταυτόχρονα οι τιμές της Ζάχαρης παίρνουν την ανηφόρα.
Έτσι χάρη στην Κοινή Αγροτική Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ανικανότητα (;) των Ελληνικών Κυβερνήσεων η άλλοτε κραταιά Ε.Β.Ζ. ΑΕ. καταρρέει και μαζί της καταρρέει ένας από τους πιο παραγωγικούς και ταυτόχρονα πιο ελπιδοφόρους τομείς της Ελληνικής Πρωτογενούς Παραγωγής. 
Παρόλα αυτά και χάρη στην ραγδαία αύξηση των τιμών της Ζάχαρης παγκοσμίως η Ε.Β.Ζ. ΑΕ. το 2011 ξαναγίνεται κερδοφόρα. Η τιμή της ζάχαρης φέτος έπιασε ιστορικό υψηλό 30 ετών κι αναμένεται να ανέβει κι άλλο. 
Ο όμιλος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης εμφάνισε και ανακοίνωσε καθαρά κέρδη στη δωδεκάμηνη χρήση που έληξε στις 30/6/2012. Η διοίκηση ακολούθησε ευρύ πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και εκμεταλλευόμενη τις σταθερά αυξημένες τιμές της ζάχαρης κατάφερε να βελτιώσει τα περιθώρια κέρδους και να εμφανίσει θετικό πρόσημο ακόμη και στην τελική γραμμή των αποτελεσμάτων. Κατά τη χρήση Ιουλίου 2011-Ιουνίου 2012, ο τζίρος της μητρικής Ε.Β.Ζ. ΑΕ μπορεί να ήταν μειωμένος κατά 9,97%, στα 175,30 εκατ. ευρώ, αλλά τα καθαρά αποτελέσματα μετά φόρων ανήλθαν σε κέρδη 2,32 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε επίπεδο εταιρείας, το μικτό περιθώριο κέρδους εκτινάχθηκε στο 16,30% από μόλις 0,35% στην προηγούμενη χρήση. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, που ανακοίνωσε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τον Σεπτέμβριο, τα αποτελέσματα προ Φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων  της Ε.Β.Ζ. ΑΕ. ανήλθαν σε κέρδη 10,63 εκατ. Το αντίστοιχο μέγεθος για τον Όμιλο, ο οποίος περιλαμβάνει επιπλέον και τις σερβικές θυγατρικές AD FABRIKA SECERA «SAJKASKA» και AD FABRIKA SECERA «CRVENKA» καθώς και την κυπριακή EBZ CYPRUS LTD, ανήλθε σε κέρδη 26,25 εκατ., έναντι κερδών 12,96 εκατ. της χρήσης 2010/2011(!) 
Βέβαια οι επίδοξοι αγοραστές της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης δεν εποφθαλμιούν μόνο σε αυτά τα κέρδη, αλλά ποντάρουν στο να αποκτήσουν κυρίως πρόσβαση είτε στην εθνική ποσόστωση των περίπου 160.000 τόνων ζάχαρης που θα απολαμβάνει μέχρι το 2015 η Ελλάδα (και ταυτόχρονα και στα δύο εξόχως αποδοτικά εργοστάσια παραγωγής ζάχαρης στη Σερβία που τροφοδοτούν με θετικά αποτελέσματα την Ε.Β.Ζ), είτε στις «ενεργειακές» προοπτικές της εταιρείας που διαθέτει άδειες συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας/Θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) αλλά και εκτάσεις και εγκαταστάσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Τα τρία εναπομείναντα εργοστάσια της Ε.Β.Ζ. στην Ελλάδα με τους 298 εργαζόμενους στο Πλατύ Ημαθίας, την Ορεστιάδα, και τις Σέρρες σήμερα ουσιαστικά υπολειτουργούν αφού δεν υπάρχει επαρκής πρώτη ύλη για να δουλέψουν, με αποτέλεσμα η παραγωγή της μεγαλύτερης ελληνικής αγροτικής βιομηχανίας να φτάνει σήμερα μόλις το 25-30% της εθνικής ποσόστωσης (158.702 τόνοι) και το υπόλοιπο 70% να γίνεται εισαγωγή με τη μέθοδο του «φασόν» από ανταγωνιστικές βιομηχανίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως η γαλλική πολυεθνική Crystal και η γερμανική Nordzucker.

Ενδεικτικό είναι πως σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρονται στην οικονομική έκθεση των αποτελεσμάτων 9μήνου της Ε.Β.Ζ. για τη χρήση 2011-2012, ενώ για την προηγούμενη καλλιεργητική περίοδο είχε προγραμματιστεί τευτλοκαλλιέργεια 225.000 στρεμμάτων ώστε να παραχθεί το σύνολο της εθνικής ποσόστωσης των 157.700 τόνων ζάχαρης, τελικά από τα 145.636 στρέμματα που εγκρίθηκαν και τα 99.091 στρέμματα για τα οποία υπογράφηκαν συμφωνητικά, σπάρθηκαν μόλις 58.000 στρέμματα από μόλις 2.134 παραγωγούς. Η παραγωγή τελικά ανήλθε πέρυσι σε μόλις 38.265 τόνους (από 77.182 το 2010) και ήταν από τις χαμηλότερες στην ιστορία της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης που παράλληλα είδε το κόστος παραγωγής της ελληνικής ζάχαρης να εκτινάσσεται στα ύψη (+25%) και από τα 833 ευρώ/τόνο το 2010 να ξεπερνά τα 1043 ευρώ πέρυσι, όταν το 2009-2010 ήταν στα 613 ευρώ/ τόνο. Για να καλύψει πέρυσι τη διαφορά των περίπου 120.000 τόνων και να φτάσει την εθνική ποσόστωση της παραγωγής, η ΕΒΖ έκλεισε για μια ακόμη χρονιά συμφωνίες με ευρωπαϊκές βιομηχανίες ώστε να παράγουν ζάχαρη για λογαριασμό της, σε ποσότητες, όμως, πολύ μεγαλύτερες από ό,τι στο παρελθόν. Το απτό αποτέλεσμα είναι το μεγαλύτερο μέρος από τις ποσότητες ζάχαρης που υποτίθεται ότι πωλείται  στα σούπερ μάρκετ ως ελληνική (και μάλιστα σε τιμές πάνω από 1 ευρώ το κιλό), είναι πλέον γερμανικής, γαλλικής, σερβικής ή άλλης προέλευσης.



Όχι στην Λιτότητα λέει το ΔΝΤ...


Η Βρετανία θα πρέπει να ΄"μεταθέσει" χρονικά τις περικοπές δαπανών που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο έτος, αν αποδειχθεί ότι η ανάπτυξη είναι ασθενέστερη σε σχέση με τις προβλέψεις, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα σχέδια της Βρετανίας για τη μείωση του ελλείμματος ήταν ήδη πίσω σε σχέση με τις προβλέψεις, ενώ ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Τζορτζ Όζμπορν, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να τα καθυστερήσει παραπάνω εάν τα μέτρα για την τόνωση της ζήτησης αποτύχουν.
Η εκτίμηση του προϋπολογισμού από το ΔΝΤ, έρχεται μόλις λίγες ώρες αφότου υποβάθμισε τις προοπτικές ανάπτυξης της Βρετανίας, προβλέποντας ότι η οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 0,4% για αυτό το έτος, προτού καταφέρει να φτάσει το 1,1% το 2013.
Όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters, αυτές οι αναφορές θα αποβούν δυσάρεστες για τον Όζμπορν, ο οποίος στις 5 Δεκεμβρίου αναμένεται να παρουσιάσει τις προβλέψεις για τον προϋπολογισμό. 
Σύμφωνα με το Reuters, πολλοί οικονομολόγοι ήδη πιστεύουν ότι ο υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας θα δυσκολευτεί να επιτύχει τους στόχους του για την εξάλειψη του διαρθρωτικού ελλείμματος του προϋπολογισμού μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια και θέτοντας το καθαρό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ σε μια καθοδική πορεία μέχρι το 2015.
Σύμφωνα με την αναφορά του ΔΝΤ, μια πρώτη γραμμή άμυνας ενάντια στην ισχνότερη ανάπτυξη θα ήταν η Τράπεζα της Αγγλίας να χαλαρώσει τη νομισματική πολιτική της και η κυβέρνηση να επιτρέψει τις συνολικές πληρωμές των επιδομάτων ανεργίας, εάν αυτή συνέχιζε να αυξάνεται.
Οι προβλέψεις του ΔΝΤ για το έλλειμμα του προϋπολογισμού της Βρετανίας είναι ότι θα φτάσει συνολικά το 8,2% του ΑΕΠ για το τρέχον έτος και το 7,3% του ΑΕΠ για το 2013 -0,3 και 0,7 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο σε σχέση με αυτά που είχαν προβλεφθεί τον Απρίλιο.

"Μόνο μεγάλη αναδιάρθρωση του χρέους μπορεί να σώσει ευρώ!"


"Μόνο μια μεγάλη αναδιάρθρωση χρέους μπορεί να σώσει το ευρώ" είναι ο τίτλος άρθρου - παρέμβασης του Willem Buiter, κορυφαίου οικονομολόγου της Citigroup, στους "Financial Times".
O Buiter είχε προκαλέσει αίσθηση και αντιδράσεις - πριν από μερικούς μήνες - για την πρόβλεψή του πως η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει και θα αποχωρήσει από το ευρώ την 1η Ιανουαρίου 2013.
Όπως αναφέρει στο σημερινό του άρθρο, στη διάρκεια του καλοκαιριού, μια σειρά σημαντικών εξελίξεων γέμισε αισιοδοξία τους επενδυτές για τη διάσωση του ευρώ. Από τα τέλη Σεπτεμβρίου όμως, εκτιμά ο Buiter, οι Ευρωπαίοι ηγέτες έπραξαν ότι ήταν δυνατόν προκειμένου να χαθεί αυτή η αισιοδοξία.
Στις θετικές αποφάσεις των Ευρωπαίων ο επικεφαλής οικονομολόγος της Citigroup συγκαταλέγει α) την επίσημη εφαρμογή του ESM, του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της ΕΕ, μέσω του οποίου μπορεί να στηριχθεί η απευθείας ανακεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών, β) την έκβαση των ολλανδικών εκλογών, καθώς η κάλπη ήταν επί της ουσίας ψήφος εμπιστοσύνης στο ευρώ, γ) το νέο πρόγραμμα αγοράς κρατικών ομολόγων της ΕΚΤ, το ΟΜΤ.
Και μετά όλα... χάθηκαν, εξηγεί ο Buiter, επικαλούμενος τις αντιρρήσεις του Βερολίνου για την άμεση ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω ESM, καθώς και τις επιφυλάξεις της Γερμανίας - αλλά και των συμμάχων της - έναντι του ρόλου εποπτείας των ευρωπαϊκών τραπεζών από την ΕΚΤ.
"Οι όροι για να παραμείνει η Ελλάδα μερικούς μήνες ακόμη στο ευρώ δεν έχουν εκπληρωθεί", σημειώνει μεταξύ άλλων ο κορυφαίος αναλυτής της Citigroup. Kαι προσθέτει: "Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει συμμορφωθεί ούτε με την επιβολή της λιτότητας, ούτε με τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται η ανάγκη επιτάχυνσης των αποκρατικοποιήσεων."
Εστιάζοντας ο ίδιος στο ενδεχόμενο παράτασης του ελληνικού προγράμματος, διαμηνύει πως θα χρειαστεί πρόσθετη χρηματοδότηση, ωστόσο προειδοποιεί πως οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις - αυτή τη φορά - δεν είναι διατεθειμένες να παράσχουν στην Αθήνα πρόσθετα κεφάλαια.
"Η επίσκεψη της Γερμανίδας Καγκελαρίου Α. Μerkel στην Αθήνα, την περασμένη εβδομάδα, ήταν απλά ένα... γερμανικό άλλοθι στα σενάρια εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ", τονίζει με τρόπο κατηγορηματικό ο Buiter. "H Eλλάδα θα αναγκαστεί να αποχωρήσει από το ευρώ, αν δεν υπάρξει πλήρης αναδιάρθρωση του χρέους της, ύψους 300 δισ. ευρώ", εκτιμά στη συνέχεια.
Ωστόσο, όπως ο Buiter εξηγεί, υπάρχει ελπίδα για οικονομική αναγέννηση της Ελλάδας, αν η Αθήνα προχωρήσει σοβαρά στη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, στη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα και στην αναμόρφωση του φορολογικού της συστήματος.
"Για να σωθεί το ευρώ μια είναι η λύση: Να υπάρξει αναδιάρθρωση του χρέους της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας, της Κύπρου και πιθανότατα του χρέους της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Σλοβενίας", εκτιμά ο Buiter.

Μνημονιακές ΑΠΕτεωνιές!


Σπάνια αναδημοσιεύουμε ρεπορτάζ από το "κυανοπράσινο" "Εnergypress". Αξίζει όμως μια εξαίρεση, μιας και το σημερινό του δημοσίευμα πραγματικά είναι αποκαλυπτικό για την ασύλληπτη ΑΠΕτεωνιά που συντελείτε μπροστά στα μάτια μας:
"Τη μεταφορά, εντός του Οκτωβρίου, του 51% τουλάχιστον των μετοχών του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) στο Ταμείο Αξιοποίησης της Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προβλέπει, μεταξύ άλλων, το κείμενο του «νέου μνημονίου» που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με την τρόικα προκειμένου να κλείσει, μαζί με το πακέτο των 13,5 δις. ευρώ, το πακέτο των διαρθρωτικών αλλαγών που θεωρούνται απαραίτητες για να εκταμιευθεί η δόση των 31,5 δις. ευρώ.
Πρόκειται για ένα καινούργιο κείμενο συμφωνίας ανάμεσα στην τρόικα και την κυβέρνηση, το οποίο βασίζεται σε δύο άξονες: 
Πρώτον, στην επικαιροποίηση και εξειδίκευση του δεύτερου μνημονίου με την κατάρτιση ενός νέου χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση των ήδη γνωστών δράσεων. 
Δεύτερον, σε μια σειρά νέων υποχρεώσεων που τίθενται για πρώτη φορά, στο πνεύμα πάντα των αλλαγών που επιβάλλει το δεύτερο μνημόνιο.
Το «νέο μνημόνιο» έχει ακόμα κενά όσον αφορά τα εργασιακά και τις απολύσεις στο δημόσιο, θέματα για τα οποία υπάρχει εμπλοκή και συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις. Ωστόσο για τα θέματα της ενέργειας το κείμενο έχει οριστικοποιηθεί και το έχουν στα χέρια τους (μάλιστα στα αγγλικά και όχι στα ελληνικά!) οι αρμόδιοι της πολιτικής ηγεσίας.
Το κείμενο αυτό, το οποίο φέρνει για πρώτη φορά στη δημοσιότητα το "Εnergypress", περιλαμβάνει τα εξής νέα μέτρα:
- Τα δίκτυα ηλεκτρισμού βγαίνουν προς πώληση
Η κυβέρνηση οφείλει να ανακοινώσει μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου το διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ και τη μεταφορά τουλάχιστον του 51% των μετοχών του στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να πουληθεί. Ως γνωστόν η πρόβλεψη του δεύτερου μνημονίου περιοριζόταν στον νομικό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έχει ήδη πραγματοποιηθεί.
-Πωλούνται και υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ. 
Στο δεύτερο μνημόνιο υπήρχε πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση θα έπρεπε να λάβει τα απαραίτητα μέτρα ώστε να είναι δυνατή η πώληση. Τώρα ορίζονται προθεσμίες για τη διατύπωση τελικού πλάνου (Οκτώβριος 2012) και για την πώληση (έως Σεπτέμβριο 2013).
-Παγώνουν όλες οι αιτήσεις για «φωτοβολταϊκά στις στέγες». 
-Θεσπίζεται τέλος για λιγνίτη και υδροηλεκτρικά με προθεσμία έως το α΄ τρίμηνο του 2013.
-Υποχρεώνεται η κυβέρνηση να υποβάλλει μέχρι το Νοέμβριο του 2012 στην τρόικα, μελέτη που να συγκρίνει τις αμοιβές των υπαλλήλων της ΔΕΗ με αυτές των εργαζομένων σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες. Θα υπάρξει στη συνέχεια αξιολόγηση αμοιβών και προαγωγών.
-Επιβάλλεται η μηνιαία έκδοση λογαριασμών της ΔΕΗ ή (εναλλακτικά) ο καθορισμός μηνιαίων δόσεων.
-Ορίζεται η υποχρέωση, έως το Δεκέμβριο του 2012, για κατάρτιση σχεδίου που να ορίζει το χρόνο και το κόστος ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Ολόκληρο το κείμενο του «νέου μνημονίου» σε ότι αφορά τον ενεργειακό τομέα έχει ως εξής (ανεπίσημη μετάφραση):
«O σχεδιασμός μιας κατάλληλης ενεργειακής πολιτικής, που θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τις δυνατότητες της χώρας, είναι θεμελιώδους σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση θα πρέπει να ακολουθήσει μια ολιστική προσέγγιση η οποία να μεγιστοποιεί τα οφέλη για τους συμμετέχοντες στην αγορά, αλλά και να προστατεύει τους καταναλωτές και τα ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας και τα δικαιώματα των φορολογουμένων.
Οι μεταρρυθμίσεις στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της αποτελεσματικότητας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, ώστε να αποτραπεί η επανάληψη μιας κρίσης ρευστότητας αντίστοιχης με αυτήν του 2012.
1. Αποτελεσματικός διαχωρισμός του δικτύου μεταφοράς από το δίκτυο προμήθειας.
- Η κυβέρνηση να ανακοινώσει μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου το διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ και τη μεταφορά τουλάχιστον του 51% των μετοχών του στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. Η πώληση του ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να οδηγήσει στην επανένταξή του σε μία καθετοποιημένη εταιρεία.
- Να υιοθετηθεί η νομοθεσία όπου δίνονται οι λεπτομέρειες του ITO για τον ΔΕΣΦΑ (τέλος Οκτωβρίου).
- Ο ΔΕΣΦΑ να πιστοποιηθεί από την ελληνική νομοθεσία (4ο τρίμηνο 2012 ή νωρίτερα με την οριστικοποίηση της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ).
2. Διατάξεις για την αποκρατικοποίηση ΔΕΗ - ΔΕΣΦΑ.
Στους όρους για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, πρέπει η κυβέρνηση να θέσει ένα πλάνο με τις τελικές προθεσμίες για την εκποίηση της παραγόμενης ενέργειας από τα κοιτάσματα λιγνίτη και τα υδροηλεκτρικά που τώρα διαχειρίζεται η ΔΕΗ. (Οκτώβριος 2012)
- Η κυβέρνηση να ακολουθήσει τα αναγκαία βήματα για την πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών σταθμών μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2013. Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές να προχωρήσουν στην εξαγορά είτε μεμονωμένα είτε με κοινοπραξίες.
- Ανεξαρτήτως του τρόπου αποκρατικοποίησης τόσο της ΔΕΗ όσο και της ΔΕΣΦΑ, η κυβέρνηση οφείλει να συμβαδίζει πλήρως με τις διατάξεις της οδηγίας 2009/73/EC.
3. Διασφάλιση τιμών-κόστους.
- Η κυβέρνηση να λάβει μέτρα για τη σταδιακή κατάργηση των ρυθμιζόμενων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας για όλους, εκτός από την ευπαθή ομάδα καταναλωτών μέχρι τον Ιούνιο του 2013. Με βάση αυτό:
* Να εκδώσει υπουργική απόφαση για την αύξηση των τιμών  για τους καταναλωτές χαμηλής τάσης, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2013 (Νοέμβριος 2012).
* Επιπλέον τροποποιήσεις στις χρεώσεις των καταναλωτών χαμηλής τάσης μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, με ισχύ  από το Μάρτιο του 2013.
* Κατάργηση ρυθμιζόμενων τιμολογίων για όλους εκτός των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. (β τρίμηνο 2013)
- Παράλληλα, η κυβέρνηση θα αξιολογήσει τις βέλτιστες πρακτικές για τη χρέωση τελών στα υδροηλεκτρικά και στο λιγνίτη. (α’ τρίμηνο 2013)
- Για την αξιολόγηση του ήδη υφιστάμενου λειτουργικού κόστους της ΔΕΗ, η κυβέρνηση οφείλει να παραδώσει στην Τρόικα μελέτη, όπου θα συγκρίνει τις αμοιβές των υπαλλήλων της ΔΕΗ με αυτές εργαζομένων σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες. Οι αμοιβές και οι προαγωγές θα αξιολογηθούν σύμφωνα και με τις αντίστοιχες σε ιδιωτικές ελληνικές επιχειρήσεις.
4. Βελτίωση της είσπραξης των λογαριασμών ηλεκτρικού και εφαρμογή έξυπνων συστημάτων μέτρησης.
- Η ΔΕΗ πρέπει να αλλάξει σε μηνιαία  την είσπραξη των λογαριασμών, είτε με το να εκδίδει κάθε μήνα το λογαριασμό είτε με το να προσθέσει μηνιαίες δόσεις.(τέλη Δεκεμβρίου 2012)
- Με υπουργική απόφαση, και λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση της ΡΑΕ, να προχωρήσει σε ριζική αλλαγή των συστημάτων μέτρησης με «έξυπνα» συστήματα, μέσω ενίσχυσης από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία ή/και από την ΕΤΕπ για την υλοποίηση αυτής της στρατηγικής επένδυσης.( τέλη Δεκεμβρίου 2012)
5. Προβλέψεις για οικονομικά βιώσιμη ανάπτυξη των Aνανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Εντός ενός βραχυπρόθεσμου σχεδιασμού η Κυβέρνηση:
- Να εξασφαλίσει από τον Οκτώβριο του 2012 και μετά ότι ο ΛΑΓΗΕ θα  δημοσιεύει μηνιαία στοιχεία για την εξέλιξη του λογαριασμού ΑΠΕ με προβολές καθ 'όλο το 2013.
- Μέχρι τον Νοέμβριο να ακυρώσει όλες τις αχρησιμοποίητες άδειες για κάθε εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που έχουν περάσει τις σχετικές προθεσμίες και να παγώσει προσωρινά τις νέες αιτήσεις για φ/β στις στέγες.
- Να ρυθμίσει το «τέλος ΑΠΕ» κάθε έξι μήνες (τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο 2013) έτσι ώστε να εξαλειφθεί το έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ (του ΛΑΓΗΕ) μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου του 2013.
Για να επιτύχει μια μακρά και σταθερή μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ανανεώσιμων πηγών, η κυβέρνηση θα πρέπει:
- Να υποβάλλει μέχρι το τέλος του έτους στις υπηρεσίες της Κομισιόν ένα λεπτομερές σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έτσι ώστε να είναι πιο συμβατό με τις εξελίξεις στην αγορά και την ανάγκη δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Η μεταρρύθμιση θα πρέπει να εξετάσει:
* Τις επιλογές που ισχύουν για το καθεστώς στήριξης, συμπεριλαμβανομένων παρεμβάσεων στις ταρίφες και την εξέταση συστήματος feed-in-premium. Επίσης σε συνδυασμό με ένα ανώτατο όριο για τον αριθμό των αδειών, και των ενισχύσεων που πρέπει να παρέχονται ανά τεχνολογία.
* Τις τρέχουσες και αναμενόμενες τάσεις του κόστους για όλες τις σχετικές τεχνολογίες.
* Ένα βιώσιμο και διαφανές πλαίσιο για την τακτική προσαρμογή του Τέλους ΑΠΕ.
- Να υιοθετήσει τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος στήριξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2ο τρίμηνο του 2013.
6. Προγραμματισμός της ανάπτυξη της ηλεκτρικής αγοράς σε μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βάση.
- Πρέπει να υποβληθεί στην Κομισιόν ένας οδικός χάρτης, δηλαδή ένα λεπτομερές σχέδιο που θα αλλάξει το μοντέλο της αγοράς, το οποίο θα περιλαμβάνει μέτρα για θεμιτό ανταγωνισμό στην παραγωγή και προμήθεια, την προώθηση της εισαγωγής-εξαγωγής ενέργειας αλλά και θα δίνει τα ημερήσια στοιχεία συναλλαγών  τόσο της ελληνικής  όσο και των γειτονικών αγορών. Στο σχέδιο που θα κατατεθεί θα πρέπει να συμπεριληφθεί ο χρόνος αλλά και το κόστος διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα (μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2012).
7. Διανομή καυσίμων.
- Για την ορθή εισαγωγή και το εμπόριο πετρελαίου και πετρελαϊκών παραγώγων, σύμφωνα με την οδηγία 2009/119, η κυβέρνηση θα πρέπει να δημιουργήσει το πλαίσιο για τη δημιουργία ενός Κεντρικού φορέα διατήρησης αποθεμάτων. Επιπρόσθετα, ο νόμος περί μεταφοράς θα χορηγεί τους οικονομικούς φορείς, στους οποίους επιβάλλει υποχρεώσεις διατήρησης αποθεμάτων, το δικαίωμα της διαμοιρασμού των εν λόγω υποχρεώσεων με:
* τον Κεντρικό Φορέα της Ελλάδας (εφόσον συσταθεί) ή με οικονομικούς διαχειριστές που έχουν πλεονασματικά αποθέματα, χωρίς ποσοτικούς περιορισμούς και/ή
* τους αντίστοιχους φορείς άλλων μελών κρατών της ΕΕ, στους οποίους να επιβάλλεται τουλάχιστον το 30% των υποχρεώσεων διατήρησης αποθεμάτων, σύμφωνα με τη νομοθεσία
* οικονομικούς διαχειριστές του εξωτερικού, που έχουν πλεόνασμα αποθεμάτων ή έχουν την ικανότητα διατήρησης αποθεμάτων ποσοστού τουλάχιστον 30% που ορίζει η νομοθεσία.
- Για την άρση των περιορισμών στη δημόσια και ιδιωτική χρήση φορτηγών για τη διανομή καυσίμων, πριν από την εκταμίευση, η κυβέρνηση πρέπει να πάρει μέτρα με τα οποία:
* θα επιτρέπει σε ανεξάρτητα πρατήρια να κατέχουν ή να μισθώνουν φορτηγά ανεξαρτήτου χωρητικότητας, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα πρότυπα ασφάλειας για τη μεταφορά των καυσίμων.
*  θα επιτρέπει σε ανεξάρτητα πρατήρια να προσλάβουν δημόσια βυτιοφόρα φορτηγά, για τη μεταφορά καυσίμων χωρίς να χρειάζεται να πληρούν τις προϋποθέσεις των ιδιωτικών φορτηγών.
* θα επιτρέπει σε κάθε βυτιοφόρο, ανεξαρτήτου χωρητικότητας, να εισέρχεται στα διυλιστήρια και σε τελωνειακές εγκαταστάσεις να μεταφέρουν τα καύσιμα, χρησιμοποιώντας τη δική τους επωνυμία.
- Για τη βελτίωση των συστημάτων παρακολούθησης και την πρόληψη του παράνομου εμπορίου και της φοροδιαφυγής στη διανομή καυσίμων, η κυβέρνηση:
* θα εκδώσει τις τεχνικές προδιαγραφές και τα επόμενα βήματα για την εφαρμογή του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια καυσίμων.
* να εξισώσει τον ΕΦΚ για τα πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης.
* να εκδώσει υπουργική απόφαση που προβλέπει την εγκατάσταση των συστημάτων GPS, όπως προβλέπεται στο άρθρο.320 του νόμου 4072/2012 (δ τρίμηνο 2012)."
ΥΓ) Δεν νομίζουμε ότι χρειάζεται κανείς ιδιαίτερες γνώσεις οικονομικών επιστημών για να καταλάβει που θα μας οδηγήσει αυτό το "νέο μνημόνιο". Αξίζει να γίνουν όμως κάποιες στοιχειώδεις παρατηρήσεις:
1) Τι είδους οικονομικές επιστήμες έχουν σπουδάσει οι επικεφαλής της Τρόικας που δεν ξέρουν ότι η αύξηση στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αύξηση του κόστους παραγωγής και κατά συνέπεια σε επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας; Και καλά οι Τροικανοί, οι Έλληνες Κυβερνώντες δεν το ξέρουν ούτε αυτοί; Και μετά τι θα λένε, ότι "πρέπει να πέσουν κι άλλο τα μεροκάματα για να αντισταθμιστεί η αύξηση στο κόστος παραγωγής και να μην αποβιομηχανοποιηθεί η χώρα";
2) Γιατί να μπει φόρος στον λιγνίτη που στο κάτω-κάτω είναι και Ελληνικός τουλάχιστον προς το παρόν, και να μην μπουν δασμοί στις εισαγόμενες ανεμογεννήτριες; Ποιοι ωφελούνται από αυτήν την πολιτική; Και μην βιαστούν κάποιοι να μας απαντήσουν πως έτσι ωφελούνται το Κλίμα του Πλανήτη και η Γη ολόκληρη.
3) Γιατί και καλά ας υποθέσουμε ότι οι Τροικανοί κόπτονται περισσότερο για την "σωτηρία του Πλανήτη από το φαινόμενο του Θερμοκηπίου" παρά για την "σωτηρία της Ελλάδας από την οικονομική ύφεση", τότε γιατί καταργούν τα "φωτοβολταϊκά στις στέγες"-που αφορούν χιλιάδες μικροπαραγωγούς, και προκρίνουν τα "αιολικά στα βουνά"-που αφορούν δυο με τρεις εταιρείες Μεγαλοεργολάβων και σε τελική ανάλυση αυξάνουν τους ρύπους του CO2 αντί να τους μειώνουν;
4) Σε καμία περίπτωση δεν θα αμφισβητήσουμε τις ...οικολογικές ανησυχίες της Τρόικας, αλλά τουλάχιστον θα μας επιτραπεί να αμφισβητήσουμε την ...επάρκεια των Ελλήνων Συγκυβερνώντων ως αναφορά τις στοιχειώδεις γνώσεις οικονομικών που διαθέτουν: 
- ποιο θα είναι το κόστος διασύνδεσης του δικτύου της Κρήτης με την Ηπειρωτική Ελλάδα, πόσο θα στοιχίσουν τα "έξυπνα δίκτυα", ποιος θα χρεωθεί για να υλοποιηθούν αυτά τα προγράμματα και ποιες εταιρείες θα δουν ζεστό ρευστό χρήμα να εισέρχεται στα ταμεία τους;  
- το "τέλος ΑΠΕ"  που πληρώνουν οι  οικιακοί καταναλωτές και οι Κρατικές Επιδοτήσεις που προερχονται από την φορολογία των Έλληνων Πολιτών που τελικά καταλήγει; Σε τι ποσοστό τελικά φεύγει σε εταιρείες του εξωτερικού αυξάνοντας έτσι την τρύπα του ισοζυγίου εμπορικών συναλλαγών της Χώρας, καθώς αφορά την αγορά ανεμογεννητριών από την Γερμανία και την Ισπανία;
- πόσες νέες θέσεις εργασίας δημιουργεί η "Πράσινη Ανάπτυξη" που επαγγέλλεται η τρόικα, και πόσες τελικά χάνονται στην πραγματική οικονομία;
5) Και καλά ο επικεφαλής της Τρόικας κ. Τόμσεν, μπορεί να βγει σε δύο χρόνια και να ισχυριστεί και πάλι "ελαφρά  τη καρδία" πως έκανε ...λάθος εκτίμηση, εμείς που θα έχουμε υποστεί τις συνέπειες της ...λάθος εκτίμησης του κ. Τόμσεν, τι θα ισχυριστούμε: "πως και καλά δεν ξέραμε!" Και καλά δεν ξέραμε, δεν ρωτάγαμε τουλάχιστον την μαντάμ Μέρκελ κατά την τελευταία της επίσκεψη στην Αθήνα, γιατί αυτή ανοίγει και άλλα ανθρακωρυχεία στην Γερμανία, και ενώ πουλάει ανεμογεννήτριες στην Ελλάδα, θέλει να βάλει στο χέρι και τον Ελληνικό λιγνίτη;

14/10/12

Η καυτή πατάτα της ...επιμήκυνσης!


"Η τρόικα ερίζει για την ελληνική έκθεση", είναι ο τίτλος δημοσιεύματος στο γερμανικό περιοδικό "Der Spiegel", στο οποίο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ΕΚΤ και το ΔΝΤ "τα έσπασαν" για την αναμενόμενη από καιρό έκθεση της τρόικας για την Ελλάδα.
Αρχικά, επισημαίνει το γερμανικό περιοδικό, είχε συμφωνηθεί μεταξύ των διεθνών δανειστών και της ελληνικής κυβέρνησης η μείωση του χρέους μέχρι το 2020 στο 120% του ΑΕΠ και η τήρηση αυτού του στόχου αποτελεί προϋπόθεση για να μπορέσει να εκταμιευθεί η επόμενη δανειακή δόση ύψους 31, 5 δισ. ευρώ. "Λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης, όμως, η Αθήνα δεν θα πετύχει τον στόχο του 120%, όπως δείχνουν εσωτερικοί υπολογισμοί της τρόικας", τονίζεται στο δημοσίευμα και εξηγείται ότι "η διαμάχη περιστρέφεται γύρω από το πόσο μεγάλη θα είναι η απόκλιση, με το ΔΝΤ να προβλέπει ότι το ελληνικό χρέος το 2020 θα ανέρχεται τουλάχιστον στο 140% του ΑΕΠ, την ΕΚΤ να υπολογίζει παρόμοιο ποσοστό, αλλά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκτιμά αισιόδοξα την κατάσταση και να προβλέπει το ύψος του χρέους στο 128% του ΑΕΠ το 2020".
Οι ειδικοί της τρόικας εισηγήθηκαν, υποστηρίζει το Spiegel, την περασμένη εβδομάδα στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης να δώσουν δύο χρόνια επιμήκυνση στην Αθήνα, κάτι τέτοιο όμως θα κόστιζε, σύμφωνα με τις προβλέψεις, περίπου 30 δισ. ευρώ επιπλέον. Με την επιμήκυνση οι εκπρόσωποι της Τρόικας θα έχουν «περισσότερα περιθώρια» για την έκθεση τους, γράφει το περιοδικό. Με άλλα λόγια, χωρίς επιμήκυνση, το πόρισμα της έκθεσης αναμένεται να είναι αρνητικό για την βιωσιμότητα του Ελληνικού Χρέους. Στο δημοσίευμα υπενθυμίζεται επίσης πως εντός της τρόικας υπάρχουν «διαφορετικές απόψεις» για το πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί τελικά το ζήτημα του ελληνικού χρέους. Μια επιμήκυνση κοστίζει πολλά επιπλέον δισ. ευρώ. Το ποσό θα μπορούσε να βρεθεί μόνο με νέο «κούρεμα», που θα αφορούσε πλέον κυρίως τις απαιτήσεις των επίσημων πιστωτών της Χώρας ή με ένα τρίτο πακέτο «βοήθειας», ενδεχόμενα τα οποία απορρίπτει μέχρι τώρα η γερμανική κυβέρνηση, επειδή αναμένει ισχυρές αντιδράσεις εντός του κυβερνητικού συνασπισμού, τονίζει το Γερμανικό περιοδικό.
"Δεν διαβλέπω κοινοβουλευτική πλειοψηφία για ένα τρίτο πακέτο προς την Ελλάδα", λέει για παράδειγμα ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας των συγκυβερνώντων Ελεύθερων Δημοκρατών FDP Ράινερ Μπρούντερλε. Αλλά και ο εκτελεστικός διευθυντής της κοινοβουλευτικής ομάδας των επίσης συγκυβερνώντων Χριστιανοδημοκρατών Μίχαελ Γκρόσε-Μρέμερ διατηρεί επιφυλάξεις: "Θα ολοκληρώσουμε πρώτα το δεύτερο πακέτο. Ένα τρίτο πακέτο για την Ελλάδα δεν συζητείται αυτή τη στιγμή:!" δήλωσε σύμφωνα με το Spiegel.
Εξάλλου πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν πια την Ελλάδα χαμένη «υπόθεση» και που πιστεύουν πως το μεγάλο πρόβλημα της Ευρωζώνης τώρα πλέον δεν είναι καν η Ισπανία αλλά η ίδια η Γερμανία!
«...Τελικά όμως θα καταφέρουν μήπως οι Γερμανοί να ξεπεράσουν την Οικονομική Κρίση, ρίχνοντας τα βάρη της δικής τους ανάκαμψης στα υπόλοιπα Κράτη -Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Με τις αγορές των Κρατών Μελών σε ύφεση μειώνονται και οι καταναλωτικές δαπάνες των πολιτών τους! Οπότε αναγκαστικά και η Γερμανία θα πρέπει να στραφεί προς άλλες αγορές: τις ίδιες αγορές στις οποίες στρέφονται και οι ευρισκόμενοι σε ύφεση Αμερικάνοι! Και τότε η αντιπαράθεση Ευρώ-Δολαρίου πέρνει χαρακτήρα ανοικτού πολέμου!»
Την αρχή αυτού του πολέμου την βλέπουμε στην αντιπαράθεση του ΔΝΤ με την Κομισιόν. Ας μην ξεχνάμε ποιος είναι ποιος - και αυτό δεν είναι ...«συνωμοσιολογία» αλλά απλή παρατήρηση: το ΔΝΤ είναι τόσο ανεξάρτητο από τους Αμερικάνους, όσο ανεξάρτητη είναι η Κομισιόν από τους Γερμανούς! Αν πιστεύετε το αντίθετο τότε σίγουρα ανήκετε σε αυτούς που θα υποδεχθούν με χαρά τις εξαγγελίες της Ελληνικής Συγκυβέρνησης για την επιμήκυνση του Μνημονίου!

"Τα κέρδη για τους λίγους - κι ο λογαριασμός στους πολλούς!"


Όταν και το Spiegel ανακαλύπτει την απάτη της πράσινης ανάπτυξης!

Η "πράσινη" ενέργεια και δη η αιολική ενέργεια είναι ακριβή, τονίζει σε άρθρο του το γερμανικό περιοδικό Spiegel. Το "πράσινο τέλος" στους λογαριασμούς ηλεκτροδότησης της Γερμανίας θα αυξηθεί το επόμενο έτος από 3,6 σεντ ανά κιλοβατώρα σε 5,3 σεντ. Η Γερμανική κυβέρνηση το δικαιολογεί αυτό ως προαπαιτούμενο για την μετάβαση στον τομέα της "πράσινης ενέργειας", αλλά αυτό είναι μόνο ένα μικρό μέρος της αλήθειας: ένας τουλάχιστον εξίσου σημαντικός λόγος είναι το ότι οι βιομηχανίες εξαιρούνται από αυτόν τον "οικολογικό" φόρο και κατά συνέπεια όλο το κόστος πέφτει στους οικιακούς καταναλωτές. 
Μόνο τον περασμένο χρόνο, τα χρήματα που γλύτωσαν έτσι οι μεγάλες Βιομηχανίες της Γερμανίας ανήλθαν σε  8,6 δισεκατομμύρια €.
Με άλλα λόγια, το κόστος της μετάβασης στην "πράσινη" ενέργεια θα το πληρώσουν ιδίως οι απλοί καταναλωτές, ενώ οι εταιρείες απαλλάσσονται κατά ένα μεγάλο μέρος από την προκαλούμενη αύξηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας. Το 2011, 813 μεγάλες εταιρείες είχαν υποβάλει αίτηση για απαλλαγή από τον "πράσινο ενεργειακό φόρο", ενώ φέτος ο αριθμός εκτοξεύτηκε σε περισσότερες από 2000, αναφέρει το περιοδικό.
Με βάση το πλαίσιο του νόμου περί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (EEG) η επιπλέον χρέωση σε κάθε κιλοβατώρα που πληρώνουν οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας πηγαίνει για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Με κάθε μεγάλη εταιρεία όμως που αρνείται να πληρώσει αυτόν τον "πράσινο" φόρο, οι απλοί καταναλωτές πρέπει να επωμιστούν το παραπάνω κόστος που δημιουργείται, τονίζει το περιοδικό.
Με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία οι επιχειρήσεις που καταναλώνουν πολύ ρεύμα, μπορούν να αρνηθούν να πληρώσουν τον "πράσινο φόρο" και αυτό έχει έναν σκοπό: οι ενεργοβόρες επιχειρήσεις απαλλάσσονται από την εισφορά, διότι, όπως υποστηρίζει, επίσης και ο Ομοσπονδιακός Υπουργός Περιβάλλοντος Peter Altmaier, έχουν να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος παραγωγής σε ένα πλαίσιο σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού. Σε άλλες χώρες, η ηλεκτρική ενέργεια για τη βιομηχανία είναι σημαντικά λιγότερο δαπανηρή, και οι Γερμανικές εταιρείες προειδοποιούν για μεγάλες ζημίες στις πωλήσεις τους και για σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας, αν δεν μειωθεί κι γι αυτές το ενεργειακό κόστος.
Αυτό το ίδιο επιχείρημα το συμμερίζονται και το χρησιμοποιούν οι Γερμανοί Οικολόγοι ακόμη και η Greenpeace. 
Και σίγουρα είναι αναγκαίο για τις μεγάλες βιομηχανίες, όπως είναι οι τσιμεντοβιομηχανίες, οι κατασκευαστικές εταιρείες, τα χυτήρια και τα εργοστάσια χάλυβα. Στην πραγματικότητα, όμως, όταν διαβάζει κανείς τον κατάλογο του προηγούμενου έτους με τις εταιρείες που "γλύτωσαν" τον "πράσινο φόρο" στο ηλεκτρικό ρεύμα παρατηρεί ένα συνονθύλευμα: μέσα βρίσκει από εταιρείες γαλακτοκομικών εκμεταλλεύσεων, σφαγεία, κατασκευαστές ζωοτροφών, επεξεργαστές πατάτας, εμφιαλωτές μεταλλικού νερού, μέχρι και φούρνους. Ακόμη και εταιρείες που αποτελούν μέρος του συστήματος της "πράσινης ενέργειας" είναι μεταξύ αυτών: για παράδειγμα, κατασκευαστές wood pellet-καυσίμων δηλαδή που θεωρούνται φιλικά προς το περιβάλλον, ή μια θυγατρική της Solar World, που κατασκευάζει εξοπλισμό για φωτοβολταϊκά πάρκα, υποστηρίζει το Γερμανικό περιοδικό.
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία μια επιχείρηση μπορεί να μπει στην ρύθμιση και να μην πληρώνει "πράσινο φόρο" αν καταναλώνει τουλάχιστον δέκα γιγαβατώρες ετησίως ή αν το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει είναι τουλάχιστον το 14 τοις εκατό της αξίας της παραγωγής της. Όμως αυτή η διάταξη  έχει και τα τραγελαφικά αποτελέσματα, αναφέρει το Spiegel, και φέρνει ως παράδειγμα μια κλωστοϋφαντουργία της Βαυαρίας, η οποία αποφάσισε να εξοικονομήσει ενέργεια και κόστος, κι για αυτό εκσυγχρόνισε τις μηχανές της. Όμως καθώς πλέον έπεσε κάτω από τα όρια που προέβλεπε η νομοθεσία για τον "πράσινο φόρο" βρέθηκε να πληρώνει περισσότερο ηλεκτρικό ρεύμα από ότι πριν. Φέτος η βιομηχανία αυτή είναι έτοιμη να κλείσει καθώς το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που κατανάλωσε ήταν μεγαλύτερο από τα κέρδη της!
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος αναγνωρίζοντας αυτό το πρόβλημα και στην πλέον πρόσφατη αναθεώρηση του νόμου μείωσε το όριο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για τις εταιρείες ώστε να μπορούν να αποφύγουν τον "πράσινο φόρο". Η απαλλαγή θα ισχύει από το 2013 μόνο για την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που υπερβαίνει αυτό το όριο- και όχι όπως πριν για τη συνολική κατανάλωση.
Τώρα όλο και περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να ξεγλιστρήσουν μέσα από ένα άλλο παραθυράκι του νόμου: το αποκαλούμενο προνόμιο εσωτερικής παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Αυτό υποτίθεται πως έρχεται να ευνοήσει τις επιχειρήσεις που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια για τον εαυτό τους. Επειδή ο νόμος διαμορφώθηκε και διατυπώθηκε με πολλές ατέλειες,  οι πολυμήχανες εταιρείες έχουν βρει τρόπους για να επωφεληθούν από την απαλλαγή που προσφέρει κι αυτός ο νόμος. Πολλές πλέον μισθώνουν σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ή τμήματα αυτών, ή αγοράζουν ηλεκτρική ενέργεια ως υπηρεσία προς τρίτους και αυτό το παρουσιάζουν ως αυτο-κατανάλωση, αναφέρει το Spiegel. Με αυτόν τον τρόπο γλιτώνουν τον "πράσινο ενεργειακό φόρο"!

13/10/12

Το Νοέμβριο το ισπανικό αίτημα "βοήθειας"!


Η Ισπανία θα ζητήσει οικονομική βοήθεια από την Ευρωζώνη τον επόμενο μήνα, και όταν αυτό συμβεί, το αίτημα θα συνδυαστεί με ένα αναθεωρημένο πρόγραμμα δανεισμού για την Ελλάδα και ένα πρόγραμμα για την Κύπρο, σε ένα μεγάλο ενιαίο πακέτο, αναφέρουν αξιωματούχοι της ευρωζώνης σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Το διεθνές πρακτορείο αναφέρει ότι η ισπανική κυβέρνηση εξετάζει τις συνθήκες ενός αιτήματος βοήθειας και θα λάβει την τελική απάντηση όταν διευκρινιστούν οι όροι, οι προϋποθέσεις και το ύψος της ενίσχυσης. Τα υψηλά επιτόκια των δεκαετών ομολόγων έχουν καταστήσει απαγορευτικό τον δανεισμό της χώρας από την ελεύθερη αγορά. Η Ισπανία ήρθε να προστεθεί στον προβληματικό ευρωπαϊκό Νότο μετά την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Κύπρο, προκαλώντας πανικό στους επενδυτές με την δεύτερη ύφεση της οικονομίας της σε τρία χρόνια και με την κατάρρευση των τραπεζών της. Σημειώνεται πως ήδη έχει συμφωνηθεί η παροχή δανείου ύψους 100 δις στην Ισπανία ώστε να διασωθούν οι τράπεζες της χώρας που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα. Αξιωματούχος ο οποίος μετέχει στις συνομιλίες για πιθανή βοήθεια προς την Ισπανία δήλωσε μάλιστα πως: «Κινούμαστε, κάνουμε βήματα, το προετοιμάζουμε, τα πράγματα θα κατασταλάξουν τον Νοέμβριο». «Είμαι βέβαιος ότι αυτό θα γίνει τότε, τον Νοέμβριο», απάντησε χαρακτηριστικά σε ερώτηση σχετικά με το χρονοδιάγραμμα των συνομιλιών. Και δεύτερος ανώτατος αξιωματούχος υπαινίχθηκε το ίδιο: «Αν έβαζα στοίχημα, μάλλον θα έλεγα Νοέμβριο αντί για Οκτώβριο. Τότε θα μιλάγαμε για πακέτο- θα είχαμε την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ισπανία. Δεν νομίζω τη Σλοβενία», δήλωσε. «Αυτό γίνεται γιατί οι Γερμανοί και άλλες χώρες δεν θέλουν να στρέφονται συνέχεια στα εθνικά τους κοινοβούλια και να προκαλούν συζητήσεις και διαφωνίες», συμπλήρωσε. Η κοινή γνώμη στη Γερμανία, όπως και στη Φινλανδία και την Ολλανδία, είναι όλο και περισσότερο αντίθετη στα πακέτα διάσωσης προς τις κυβερνήσεις της ευρωζώνης, σημειώνει το πρακτορείο.
Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας κ. Mario Monti, η χώρα του οποίου αναμένεται να είναι η επόμενη υποψήφια για ένα σχέδιο διάσωσης μετά την Ισπανία, δήλωσε την Παρασκευή ότι ένα ισπανικό αίτημα για υποστήριξη θα ηρεμήσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Ιδιωτικά και ανώνυμα, κι άλλοι ανώτατοι αξιωματούχοι της Ευρωζώνης συμφωνούν ότι ένα αίτημα από τη Μαδρίτη είναι μάλλον αναπόφευκτο. «Δεν είναι χρήσιμο το γεγονός ότι η Ισπανία είναι σε αναμονή. Έχουμε ένα πλαίσιο και θα ήταν καλύτερα κι ασφαλέστερα, αν θα χρησιμοποιεί το εν λόγω πλαίσιο όσο πιο άμεσα γίνεται. Χάνουμε πολύτιμο χρόνο», δήλωσε ένα τρίτο ανώτερο στέλεχος της ευρωζώνης, που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του. Σημειώνει μάλιστα ότι η Ισπανία έχει καθυστερήσει το αίτημα, επειδή είχε εμπλακεί σε ένα παιχνίδι με τη Γερμανία όπως η γάτα με το ποντίκι.

Πάνω από 2 τρισ. ευρώ το χρέος της Γερμανίας!


Σε επίπεδο-ρεκόρ ανήλθε το δημόσιο χρέος της Γερμανίας, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung
Το γερμανικό χρέος σε επίπεδο ομοσπονδίας, κρατιδίων και δήμων, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, άγγιξε στα μέσα του έτους τα 2,082 τρισεκατομμύρια ευρώ! Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στο δημοσίευμα, μέσα σε ένα έτος το χρέος αυξήθηκε κατά 3% ή 61,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το "παράδοξο" είναι ότι ενώ και η Γερμανία πλέον βαδίζει προς την ύφεση, το χρέος της θεωρείται βιώσιμο και πλήρως εξυπηρετήσιμο, καθώς εξαιτίας ακριβώς της κρίσης που μαίνεται στην Ευρώπη, η Γερμανία είναι από τα λιγοστά κράτη που μπορούν ακόμη και δανείζονται από τις διεθνείς αγορές με πρακτικά "μηδενικά επιτόκια"Και αυτό της δίνει λίγο χρόνο ακόμη...   
Θα υπενθυμίσουμε όμως την ανάλυση του καθηγητή Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ, Μπερντ Ραφελχύσεν, η οποία και εμφανίζει υπερτριπλάσιο το χρέος πραγματικό χρέος της Γερμανίας. Ο καθηγητής Ραφελχύσεν αθροίζει στα δύο τρισ. ευρώ του δημόσιου χρέους και άλλα πέντε τρισ. του λεγόμενου "συγκαλυμμένου" χρέους των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας. Το "συγκαλυμμένο" χρέος προκύπτει από την υπόθεση πως για τη μελλοντική εξέλιξη των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και την επιβίωση των συνταξιοδοτικών ταμείων θα υπάρξουν σημαντικά κενά χρηματοδότησης εξαιτίας της δημογραφικής γήρανσης του πληθυσμού, των αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις υπέρ των ελαστικών σχέσεων που επιφέρουν και λιγότερες εισφορές προς το ασφαλιστικό σύστημα, της έλλειψης κερδοφόρων επενδύσεων στις διεθνείς αγορές όπου θα μπορούσαν να επενδυθούν τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων. Έτσι τα "κενά" στην χρηματοδότηση των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας, αναγκαστικά θα λειτουργήσουν ως το βραδύκαυστο φιτίλι για το ογκώδες χρέος της Γερμανίας. 
Η λύση που ακολουθεί η Γερμανία μέχρι τώρα για να αντιμετωπίσει την ύφεση που της κτυπάει την πόρτα και που συμπυκνώνεται στην ρήση: "Profit für wenige – Schaden für viele!" μπορεί να της παρέχει πίστωση χρόνου, αλλά το "μοιραίο φυγείν αδύνατο"... Και η πολιτική αυτή θα αποδειχθεί τελικά μοιραία όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την ίδια την Γερμανία και ίσως για όλο τον κόσμο! Αντί άλλης προειδοποίησης θα σας υπενθυμίσουμε μόνο το τι σημειώναμε πριν από σχεδόν 3 χρόνια: "...τελικά θα καταφέρουν μήπως οι Γερμανοί να ξεπεράσουν την Οικονομική Κρίση, ρίχνοντας τα βάρη της δικής τους ανάκαμψης στα υπόλοιπα Κράτη -Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Με τις αγορές των Κρατών Μελών σε ύφεση μειώνονται και οι καταναλωτικές δαπάνες των πολιτών τους! Οπότε και η Γερμανία θα πρέπει να στραφεί προς άλλες αγορές: τις ίδιες αγορές στις οποίες στρέφονται και οι ευρισκόμενοι σε ύφεση Αμερικάνοι! Και τότε η αντιπαράθεση Ευρώ-Δολαρίου πέρνει χαρακτήρα ανοικτού πολέμου!"
Ελπίζουμε και ευχόμαστε η ιστορία να μας διαψεύσει...