29/9/12

Ισπανία: σώζει τις Τράπεζες και θυσιάζει τον λαό της!


Ισπανία: Η διάσωση των τραπεζών, εκτοξεύει το έλλειμμα, εκτροχιάζει το χρέος της και την στέλνει νωρίτερα στην θανατηφόρα αγκαλιά της Τρόικας!
Ο υπουργός Οικονομίας της Ισπανίας Cristobal Montoro ανακοίνωσε σήμερα ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας για το 2011, που αρχικά είχε εκτιμηθεί στο 8,96% του ΑΕΠ, αναθεωρήθηκε προς τα επάνω, στο 9,44% και για το 2012 αναμένεται να κλείσει στο 7,4%, αντί για το 6,3% που έχει δεσμευτεί η Μαδρίτη απέναντι στους Ευρωπαίους εταίρους της. Η αναθεώρηση των στοιχείων προς το χειρότερο οφείλεται στην κρατική ενίσχυση προς τις τράπεζες, εξήγησε ο υπουργός σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με την ευκαιρία της κατάθεσης του προϋπολογισμού του 2013 στο κοινοβούλιο. Ταυτόχρονα το χρέος της Ισπανίας θα εκτοξευθεί στο 90,5% του ΑΕΠ της, καθώς η χώρα θα πρέπει να απορροφήσει το κόστος διάσωσης των τραπεζών, αλλά και των χωρών που είναι ήδη σε προγράμματα βοήθειας, δηλαδή της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας. 
Η Ισπανία ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση "βοήθεια" 100 δισ. ευρώ για την κρίση που πλήττει τις τράπεζές της, αν και η συζήτηση μεταξύ των ευρωπαίων εταίρων και της Ισπανικής Κυβέρνησης συνεχίζεται κυρίως για το αν τα χρήματα θα πάνε απευθείας στις Τράπεζες ή μέσω των δημόσιων ταμείων. Την Παρασκευή, μια ανεξάρτητη έκθεση έδειξε ότι οι ισπανικές τράπεζες θα χρειαστούν έως και € 59,3 δισεκατομμύρια σε επιπλέον κεφάλαια για να ξεπεράσουν την οικονομική ύφεση. Τα στοιχεία του προϋπολογισμού που κατέθεσε η Κυβέρνηση Rajoy έδειξε ότι στο χρέος της Ισπανίας περιλαμβάνονται για την επόμενη χρονιά τουλάχιστον € 30 δισεκατομμυρίων από την προβλεπόμενη αίτηση ενίσχυσης 100 δισ. ευρώ για τις τράπεζες της χώρας. 
Τα στοιχεία του προϋπολογισμού περιλαμβάνουν περικοπές των κρατικών δαπανών κατά 3,1 τοις εκατό στον τομέα της υγείας, 14,4 τοις εκατό στον τομέα της εκπαίδευσης και 6,3 τοις εκατό σε επιδόματα ανεργίας. Η Κυβέρνηση θα μειώσει επίσης την κρατική χρηματοδότηση προς το εμπόριο, τον τουρισμό και τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις κατά 18,8 τοις εκατό και των βασικών υποδομών (κυρίως έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας)  κατά 13,5 τοις εκατό. Με βάση τον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση ευελπιστεί να εισπράξει 15 δισεκ. ευρώ από την αύξηση του ΦΠΑ κι άλλων φόρων. Παράλληλα προσδοκά να εξοικονομήσει άλλα 7 δισεκ. από τις περικοπές στα κονδύλια για τις Αυτόνομες Περιφέρειες, οι οποίες διαχειρίζονται μόνες τους τις δαπάνες για υγεία και παιδεία- πράγμα που θα ωθήσει πολλές από αυτές στην εσωτερική παύση πληρωμών. Οι δαπάνες των υπουργείων θα περικοπούν κατά 12% κατά μέσον όρο! Ταυτόχρονα η κυβέρνηση αποφάσισε να χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά 3,063 δισ. ευρώ από το αποθεματικό της Κοινωνικής Ασφάλειας (τον λεγόμενο και «κουμπαρά» των συντάξεων), προκειμένου να καλύψει «μία σειρά από ανάγκες της οικονομίας». 
Όλα τα μέτρα αυτά σκοπεύουν να μειώσουν τις ανάγκες εξωτερικού δανεισμού της Χώρας για το νέο έτος: έτσι η Ισπανία σχεδιάζει να δανειστεί €207 δισεκατομμύρια μέσα στο 2013! Μεγάλο ζήτημα βέβαια θα είναι το κόστος δανεισμού της, καθώς δεν είναι βέβαιο αν και πότε η κυβέρνηση Ραχόι θα καταθέσει επίσημο αίτημα βοήθειας προς την Ευρώπη. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι κατά πολλούς ένδειξη ότι η Ισπανία θα προσφύγει τελικά για "βοήθεια", και μάλιστα μέσα στον Οκτώβριο.

"Είναι τρέλα η μανία με τη λιτότητα στην Ευρώπη"


Οι διαδηλωτές στην Ευρώπη έχουν δίκιο!
Άρθρο του Paul Krugman για την εφημερίδα "Τhe New York Times".
Φτάνει πια τόσος εφησυχασμός.  Μέχρι και πριν από λίγες μέρες «κοινή πεποίθηση» ήταν ότι η Ευρώπη επιτέλους έθεσε την κατάσταση υπό έλεγχο. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, υποσχόμενη ότι εν ανάγκη θα αγοράσει κρατικά ομόλογα προβληματικών κρατών, εξευμένισε τις αγορές. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν τα κράτη-οφειλέτες, σύμφωνα με αυτό το παραμύθι, ήταν να συμφωνήσουν σε περισσότερη και πιο σκληρή λιτότητα - ο όρος για να δανειοδοτηθούν - κι όλα θα πήγαιναν καλά.
Αλλά όσοι σερβίρουν «κοινές πεποιθήσεις» ξέχασαν ότι εδώ εμπλέκονται και οι λαοί. Ξαφνικά, στην Ισπανία και την Ελλάδα ξεσπούν απεργίες, οργανώνονται τεράστιες διαδηλώσεις. Ο κόσμος σε αυτές τις δύο χώρες λέει, πολύ απλά, ότι έφτασε στα όριά του: με την ανεργία σε επίπεδα Μεγάλης Υφεσης και με τους πρώην εργαζόμενους της μεσαίας τάξης να γυρεύουν τροφή στα σκουπίδια, η πολιτική της λιτότητας ήδη έχασε το μέτρο. Κι αυτό δείχνει ότι τα συμπεφωνημένα μπορεί πλέον να μην ισχύουν.
Αρκετοί σχολιαστές υποστηρίζουν ότι Ισπανοί και 'Ελληνες απλώς καθυστερούν την έλευση του αναπόφευκτου, διαδηλώνοντας εναντίον θυσιών τις οποίες πρέπει ούτως ή άλλως να υποστούν. Ομως η αλήθεια είναι ότι οι διαδηλωτές έχουν δίκιο. Η επιπλέον λιτότητα δεν εξυπηρετεί κανέναν χρήσιμο στόχο. Οι παράλογοι παίκτες εδώ είναι οι, υποτίθεται, σοβαροί πολιτικοί και αξιωματούχοι που απαιτούν από τον κόσμο να υποφέρει κι άλλο.
Αναλογιστείτε τα βάσανα της Ισπανίας. Ποιό είναι το πραγματικό οικονομικό πρόβλημα; Βασικά η Ισπανία υφίσταται τις παρενέργειες μιας τεράστιας «φούσκας» στην αγορά ακινήτων, κάτι που προκάλεσε οικονομική έκρηξη και μια περίοδο πληθωρισμού, καθιστώντας ανίκανη την ισπανική βιομηχανία να αντιμετωπίσει τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.
Οταν η φούσκα έσκασε η Ισπανία αφέθηκε να λύσει μόνη της το δύσκολο πρόβλημα: πώς να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της, μια επώδυνη διαδικασία που παίρνει χρόνια. Διότι αν η Ισπανία δεν εγκαταλείψει το ευρώ - ένα βήμα που κανείς δεν επιθυμεί να κάνει - είναι καταδικασμένη σε πολυετή και υψηλή ανεργία. Το αδιέξοδο επιβαρύνεται από τις μεγάλες περικοπές δαπανών.
Κατ' αρχάς, η Ισπανία δεν έφτασε εδώ που έφτασε λόγω της ανήθικης κυβέρνησής της. Αντιθέτως, την παραμονή της κρίσης, ο προϋπολογισμός της Ισπανίας ήταν πλεονασματικός και το χρέος της μικρό. Τα μεγάλα ελλείμματα προέκυψαν όταν η οικονομία της βούλιαξε, συμπαρασύροντας τα έσοδα - και πάλι όμως το ισπανικό πρόβλημα χρέους δεν μοιάζει τόσο δυσβάσταχτο.
Πράγματι, η χώρα δυσκολεύεται να βρει δανειστές για να χρηματοδοτήσει τα ελλείμματά της. Αυτό οφείλεται κυρίως στους φόβους που καλλιεργούν οι γενικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το κράτος, από τους οποίους δεν εξαιρείται ο φόβος πολιτικών αναταραχών λόγω της ιδιαίτερα υψηλής ανεργίας. Οι φόβοι αυτοί δε θα εξαλειφθούν μειώνοντας κατά λίγες μονάδες το έλλειμμα του προϋπολογισμού.
Εν ολίγοις, με απλούς οικονομικούς συλλογισμούς προκύπτει ότι η Ισπανία δεν χρειάζεται άλλα μέτρα λιτότητας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει και να πανηγυρίζει - πιθανόν να μην έχει καν εναλλακτική (εκτός από την έξοδο από την ευρωζώνη) από μία παρατεταμένη δύσκολη περίοδο. Όμως οι άγριες περικοπές σε βασικές δημόσιες υπηρεσίες, προνοιακά επιδόματα κτλ. στην πραγματικότητα μειώνουν τις πιθανότητες τις χώρας για ανάκαμψη.
Γιατί τότε διατυπώνονται απαιτήσεις για ακόμη μεγαλύτερα βάσανα; Αυτό εξηγείται εν μέρει λόγω του ότι στην Ευρώπη, όπως και στην Αμερική, ουκ ολίγοι VSP, δηλαδή Πολύ Σοβαροί Άνθρωποι (Very Serious People) εξαπατήθηκαν από την κουλτούρα της λιτότητας, τουτέστιν από την πεποίθηση ότι ο άμεσος κίνδυνος είναι τα ελλείμματα του προϋπολογισμού κι όχι η μαζική ανεργία και ότι η μείωση του ελλείμματος θα λύσει κατά κάποιον τρόπο το έλλειμμα που γεννήθηκε από υπερβολές στον ιδιωτικό τομέα.
Πέραν τούτου, σε μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης στο σκληρό πυρήνα της Ευρώπης - ιδίως στη Γερμανία - είναι βαθιά ριζωμένη μία εσφαλμένη αντίληψη της κατάστασης. Μιλήστε σε Γερμανούς αξιωματούχους για το ευρώ και θα κάνουν λόγο για ένα παιχνίδι ηθικής, για κράτη που έζησαν κάποτε καλά και τώρα καλούνται να πληρώσουν τον αναπόφευκτο λογαριασμό. Αδιαφορούν για τα γεγονότα που αποδεικνύουν ότι δεν συνέβη καθόλου έτσι. Ξεχνούν το ενοχλητικό γεγονός ότι οι γερμανικές τράπεζες έπαιξαν μεγάλο ρόλο στη διόγκωση της φούσκας των ακινήτων της Ισπανίας. «Έγκλημα και Τιμωρία» είναι η δική τους αντίληψη - και επιμένουν σε αυτή.
Δυστυχώς, την ίδια αντίληψη έχουν πολλοί Γερμανοί ψηφοφόροι, κυρίως γιατί έτσι τους είπαν οι πολιτικοί. Ο δε φόβος αντιδράσεων από τους ψηφοφόρους που πιστεύουν - εσφαλμένα - ότι πληρώνουν τις συνέπειες της ανευθυνότητας των χωρών της νότιας Ευρώπης, δεν αφήνει περιθώρια στους γερμανούς πολιτικούς να προβούν σε δανεισμό έκτακτης ανάγκης προς την Ισπανία και άλλες χώρες προτού «τιμωρηθούν» οι δανειζόμενοι. Και πέρασε η εποχή που θα μπορούσε να μπει ένα τέλος σε αυτή την ανελέητη ανοησία.
Αν η Γερμανία θέλει πραγματικά να σώσει το ευρώ, ας αφήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να πράξει ό,τι είναι απαραίτητο για τη διάσωση των χρεωμένων χωρών. Χωρίς να απαιτεί από τους λαούς να υποφέρουν περισσότερο.

Τα Άνθη του Κακού: Η Ομορφιά.


Ωραία σαν πέτρινο όνειρο είμαι, θνητοί μου φίλοι!
Τα στήθια μου, που τις καρδιές πληγώνουν και τις καίουν,
πανέμορφα πλαστήκανε, στον ποιητή να εμπνέουν
κάποιαν αγάπη σιωπηλή κι αιώνια σαν την ύλη.
Σαν σφίγγα ακατανόητη στους ουρανούς καθίζω,
λευκή σαν κύκνος, με καρδιά από χιόνι καμωμένη.
Εχθρεύομαι την κίνηση που τη γραμμή ασκημαίνει
κι ούτε γελάω εγώ ποτέ ούτε ποτέ δακρύζω.
Οι ποιητές, τις φανταχτερές πόζες μου σαν κοιτάνε,
που λες των πιο περήφανων μνημείων τη χάρη κλέβουν,
μέρα και νύχτα τρώγονται για να τις μελετάνε
γιατί τους εραστές μου αυτούς κάνω και τους μαγεύουν
κάτι καθρέφτες διάφανοι, που όλα πιο ωραία τα δείχνουν:
τα μάτια, τα θεία μάτια μου, που φέγγη αιώνια ρίχνουν!
(Charles Baudelaire-les Fleurs du Mal)

Ο καρκίνος στο πιάτο μας και στο ποτήρι μας!

Διεθνή σάλο έχουν προκαλέσει τα ευρήματα Γαλλικής έρευνας η οποία δείχνει πως πειραματόζωα ανέπτυξαν καρκινικούς όγκους και βλάβες σε ζωτικά όργανα σε δοκιμές διατροφής με “ασφαλή” όρια γενετικά τροποποιημένου  καλαμποκιού και του εντομοκτόνου Roundup. Ήδη η Ρωσία και επίσημα απαγόρευσε τις εισαγωγές προϊόντων και πιο ειδικά του μεταλλαγμένου καλαμποκιού ΝΚ603 που παράγει η εταιρεία Monsanto ύστερα από τη δημοσιοποίηση αυτών των ερευνών.
Η έρευνα των Γάλλων επιστημόνων-με διάρκεια κατά πολύ μεγαλύτερη από τις αντίστοιχες των εταιρειών, στις οποίες στηρίζονται οι εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς- προσέβαλε την ήδη κλονισμένη αξιοπιστία της Ευρωπαϊκής Αρχής τροφίμων (EFSA), η οποία είχε εγκρίνει την εν λόγω γενετικά τροποποιημένη ποικιλία ως ασφαλή  (!!!) και ταυτόχρονα κατέκρινε και το “μορατόριουμ” Ελλάδας και Αυστρίας στους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς ως “επιστημονικά αβάσιμο”. Η έρευνα που ήρθε πρόσφατα στο φως της δημοσιότητας αποκαλύπτει πως το πιο διαδεδομένο ζιζανιοκτόνο στον κόσμο -το περιβόητο Roundup, παραγωγής και επινόησης της περίφημης εταιρείας βιοτεχνολογίας Monsanto, αλλά και ο γενετικά τροποποιημένος αραβόσιτος ΝΚ603, γνωστού και ως Roundup Ready (πάλι επινόησης και παραγωγής της Monsanto)-που έχει αναπτυχθεί να είναι ανθεκτικός σε αυτό το συγκεκριμένο ζιζανιοκτόνο , το οποίο και καλλιεργείται σε όλο τον κόσμο, συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης όγκων, φθορών σε ζωτικά όργανα και πρόωρο θάνατο.
Καρκινικοί όγκοι και σοβαρές βλάβες εσωτερικών οργάνων!

Στην εργασία που δημοσίευσε πριν μερικές μέρες ο καθ. Μοριακής βιολογίας του Πανεπιστήμιου της Caen, Gilles-Eric Séralini, σε συνεργασία με το ινστιτούτο Criigen, στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό "Food and Chemical Toxicology" τα ευρήματα ήταν κάτι παραπάνω από ανησυχητικά. Η γενετικά τροποποιημένη (γ.τ.) ποικιλία καλαμποκιού NK603 της εταιρείας Monsanto και το ζιζανιοκτόνο της Roundup για το οποίο είναι φτιαγμένη να αντέχει, είχε δραματικές επιπτώσεις στην υγεία των πειραματόζωων, αναπτύσσοντας καρκινικούς όγκους και παθολογίες σε ζωτικά όργανα. Το σημαντικότερο εύρημα είναι ότι όχι μόνο τα πειραματόζωα που εκτέθηκαν σε διατροφή που περιείχε το ζιζανιοκτόνο Roundup πέθαιναν νωρίτερα, αλλά και εκείνα επίσης που τρέφονταν μόνο με το γ.τ. καλαμπόκι ανέπτυσσαν καρκινικούς όγκους.
Σύμφωνα με τον ίδιο ερευνητή, πρόκειται για την μεγαλύτερη σε διάρκεια και πιο λεπτομερή σχετική έρευνα που έχει πραγματοποιηθεί για το εν λόγω ζιζανιοκτόνο και για οποιοδήποτε από τους ελεύθερα κυκλοφορούντες γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς.  Στις μέχρι τώρα έρευνες -οι οποίες πραγματοποιούνταν αποκλειστικά (;) από τις ίδιες και μόνο εταιρείες βιοτεχνολογίας και αγροχημικών- η διάρκεια των δοκιμών διατροφής σε πειραματόζωα δεν ξεπερνούσε τις 90 μέρες. Αξιοσημείωτο στην ερεύνα, το οποίο και αποκαλύφθηκε χάρη στο ότι οι δοκιμές του Séralini διήρκεσαν 2 ολόκληρα χρόνια, όσο δηλαδή και η διάρκεια ζωής των πειραματόζωων, είναι το ότι οι καρκινικοί όγκοι  εντοπίστηκαν μετά τις 120 μέρες. Σημαντική είναι επίσης η αποκάλυψη ότι τα επίπεδα του ζιζανιοκτόνου που χρησιμοποιήθηκαν είναι αυτά που θεωρούνται ως “ασφαλή προς κατανάλωση”.
Το πείραμα που εκθέτει την πολυεθνική....
Οι ερευνητές έφτιαξαν 10 ομάδες ποντικιών στις οποίες έδιναν τροφή που περιείχε διάφορες αναλογίες αραβόσιτου και του γενετικά τροποποιημένου αραβόσιτου που είναι ανθεκτικός στο Roundup, το ζιζανιοκτόνο. Σε τρεις από αυτές τις ομάδες έδωσαν τροφή που περιείχε τον γενετικά τροποποιημένο αραβόσιτο σε ποσοστά 11, 22 και 33%. Σε άλλες τρεις, δόθηκε νερό που περιείχε διάφορες ποσότητες του ζιζανιοκτόνου. Στις επόμενες τρεις ομάδες, δόθηκε τροφή που περιείχε ίσες ποσότητες αραβόσιτου, τροποποιημένου και μη. Και σε μία από τις ομάδες, δόθηκε τροφή που απαρτιζόταν μόνο από κανονικό αραβόσιτο, ώστε η ομάδα των ερευνητών να έχει μέγεθος σύγκρισης.
Μέσα στα δύο χρόνια που διήρκεσε αυτό το πείραμα, το αποτέλεσμα ήταν τα ποντίκια που λάμβαναν για τροφή τον γενετικά τροποποιημένο αραβόσιτο που είναι ανθεκτικός στο ζιζανιοκτόνο, ή έπιναν το νερό που το περιείχε, πέθαιναν πολύ νωρίτερα από τα ποντίκια που λάμβαναν συμβατική τροφή. Αν θέλουμε μάλιστα να το μεταφράσουμε αυτό σε αριθμούς, το 50% των αρσενικών και το 70% των θηλυκών ποντικιών που ανήκαν στις ομάδες που διατηρούσαν την παραπάνω δίαιτα, πέθαναν πρόωρα. Τα αντίστοιχα ποσοστά στην ομάδα που είχε κανονική διατροφή ήταν 30 και 20%.
Το πιο αξιοσημείωτο και τρομακτικό είναι πως ο γενετικά τροποποιημένος αραβόσιτος NK603 που έχει φτιαχτεί για να είναι ανθεκτικός στο Roundup, έχει σχεδόν την ίδια επίδραση στον οργανισμό με το ίδιο το ζιζανιοκτόνο.
Θα αναρωτηθεί κάποιος, «μα πώς πήραν έγκριση από τις αρχές αυτά τα προϊόντα»; Οι εγκρίσεις που δόθηκαν από τους φορείς ελέγχου τροφίμων σε καλλιέργειες γενετικά τροποποιημένων καρπών όπως ο NK603, δόθηκαν μετά από δοκιμές σε ζώα που είχαν διάρκεια τριών μηνών. Η παραπάνω έρευνα όμως, δείχνει πως η ανάπτυξη όγκων και οι επιδράσεις στη λειτουργία οργάνων όπως το συκώτι και το πάγκρεας στα ποντίκια, συνέβησαν μετά από τους 4 μήνες λήψης της συγκεκριμένης τροφής.
Το βιοτεχνολογικό τέρας που καλείται "Monsanto"!
Η Monsanto είναι μία από τις πλέον δραστηριοποιημένες εταιρείες παγκοσμίως στον χώρο της βιοτεχνολογίας και ίσως η πιο αμφισβητούμενη εταιρεία στον χώρο της διαχείρισης της παγκόσμιας αγροτικής παραγωγής. Δημιουργήθηκε το 1901 ως η πρώτη εταιρεία παραγωγής ζαχαρίνης, του γλυκαντικού που θα προσφερόταν στην αγορά στο 1/6 της τιμής της ζάχαρης. Κύριος προμηθευτής της Coca Cola, μέσα στα χρόνια η Mosanto έστησε ένα τεράστιο «εργαστήριο» χημικών της αγροτικής παραγωγής, εργαστήριο που διοχέτευε στην αγορά μία μακρά σειρά από λιπάσματα και ζιζανιοκτόνα από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα που υποσχόταν να κάνει τις καλλιέργειες των αγροτών καλύτερες, ασφαλέστερες, γρηγορότερες, πιο προσοδοφόρες και λιγότερο ευαίσθητες στις μεταβολές του καιρού και τις επιταγές της φύσης. Με την εισαγωγή των ζιζανιοκτόνων στην αγορά και την επικράτηση, αλλά και την εξέλιξη του Roundup, η Monsanto παράλληλα ξεκίνησε εδώ και πάρα πολλά χρόνια να εισάγει την ιδέα των γενετικά τροποποιημένων σπόρων και καλλιεργειών.
Το σκεπτικό πολλών βιοτεχνολόγων, αλλά και της συγκεκριμένης εταιρείας, ήταν πως δεν αρκούσαν τα ζιζανιοκτόνα για να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη και γρηγορότερη γεωργική παραγωγή, αλλά με την βοήθεια της επιστήμης και της τεχνολογίας, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν σπόροι, γενετικά τροποποιημένοι που είχαν όλες εκείνες τις ιδιότητες που θα επέτρεπαν την καλλιέργεια χωρίς το επιπλέον κόστος των ζιζανιοκτόνων και των λιπασμάτων. Σε μία προσπάθεια να πετύχουν ευρύτερης αποδοχής των παραπάνω, επισήμαιναν και συνεχίζουν να επισημαίνουν πως οι γενετικά τροποποιημένοι σπόροι είναι και η μόνη απάντηση στην αντιμετώπιση της πείνας στον κόσμο...

Ποιοι έφεραν τα μεταλλαγμένα στο πιάτο μας!
Δεν είναι ευρέως γνωστό το βρώμικο παρασκήνιο που παίχθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να δοθεί το πράσινο φως για την κυκλοφορία της μεταλλαγμένης ποικιλίας καλαμποκιού.
Ένα παρασκήνιο, με πρωταγωνιστές λομπίστες, επιστήμονες με εύκαμπτη μέση και βέβαια το βαρύ πυροβολικό τους Αμερικανούς πρέσβεις σε όλες τις χώρες της ΕΕ, μηδέ εξαιρουμένης της  Ελλάδας!
Δυο από τους Αμερικανούς πρέσβεις που έχουν περάσει από την Αθήνα είναι και οι πρώτοι που άρχισαν να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τη θετική ψήφο της Ελλάδας στις κρίσιμες ψηφοφορίες που γίνονταν στην ΕΕ για τις γενετικά τροποποιημένες ποικιλίες.
Ο Τόμας Νάιλς  πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα, το 1997 επισκέφθηκε τον τότε υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ Θόδωρο Κολιοπάνο στο γραφείο του ως πλασιέ των μεταλλαγμένων της Zeneca και της Μοnsanto, αφού η Αθήνα τότε μαζί με τη Δανία πρωτοστατούσε στην επιβολή του ευρωπαϊκού μορατόριουμ στα μεταλλαγμένα, στο συμβούλιο υπουργών Περιβάλλοντος. Όπως έχει αποκαλύψει ο Θόδωρος Κολιοπάνος, ο Αμερικανός πρέσβης αφού διαπίστωσε ότι η ελληνική θέση θα παρέμενε αρνητική κατέληξε λέγοντας απειλητικά ότι αυτό θα έχει συνέπειες για την ελληνική κυβέρνηση. Στην ίδια γραμμή πίεσης ήταν επίσης και ο Καναδός πρέσβης αλλά και η τότε υπεύθυνη εμπορίου της κυβέρνησης των ΗΠΑ για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, η οποία έφαγε «πόρτα» και από την ΠΑΣΕΓΕΣ.
Η Ελλάδα δεν άλλαξε στάση και καταψήφισε όλες τις προτάσεις για την έγκριση μεταλλαγμένων ποικιλιών στα Συμβούλια των Υπουργών Περιβάλλοντος. Τα χρόνια περνούσαν, η διείσδυση των μεταλλαγμένων στην Ευρώπη δεν είχε επιτευχθεί και οι πιέσεις των Αμερικανών συνεχίζονταν το ίδιο απροκάλυπτα.
Τη σκυτάλη από τον Τόμας Νάιλς πήρε ο Τόμας Μίλερ, ο οποίος μετά την έγκριση του καλαμποκιού ΝΚ603 από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων αναζητούσε εναγωνίως τη θετική απόφαση της Ρυθμιστικής Επιτροπής της ΕΕ και του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος.
Τον Φεβρουάριο του 2004 ο Τόμας Μίλερ έστειλε επιστολή στην τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου, στην οποία μεταξύ άλλων ανέφερε: «Όπως γνωρίζετε, η Ρυθμιστική Επιτροπή της Ε.Ε. θα εξετάσει στις 18 Φεβρουαρίου την αίτηση της Monsanto για το καλαμπόκι ΝΚ603... Ελπίζουμε ότι η Ελλάδα θα ψηφίσει υπέρ. Μια αρνητική ψήφος θα μπορούσε να στείλει το μήνυμα ότι η Ελλάδα αντιτίθεται στις συστάσεις της Επιτροπής. Αν η θετική ψήφος δεν είναι δυνατή, η αποχή θα αποδείκνυε ότι η Ελλάδα έχει εγκαταλείψει την αναστέλλουσα μειοψηφία που μπορεί να μπλοκάρει τη λήψη απόφασης και αναγνωρίζει ότι η διαδικασία της Ε.Ε. για την έγκριση προϊόντων βιοτεχνολογίας λειτουργεί». Η Ελλάδα καταψήφισε την πρόταση στη Ρυθμιστική Επιτροπή και η ίδια πολιτική ακολουθήθηκε και από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Έτσι τον Ιούνιο του 2004 στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος καταψήφισε τη διάθεση στην ευρωπαϊκή αγορά του καλαμποκιού ΝΚ603 ο τότε αρμόδιος υφυπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλογιάννης.
 Η Monsanto και οι αμερικανοί πρέσβεις μπορεί να μην κατάφεραν στο θέμα των μεταλλαγμένων να πείσουν τους Έλληνες υπουργούς, κατάφεραν, όμως, τελικά να ελέγξουν την σχετική ψηφοφορία στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος, αφού όπως προέκυψε από το αποτέλεσμα η προτροπή τους για αποχή σε όσους διαφωνούσαν έπιασε σε αρκετές χώρες. Το αποτέλεσμα ήταν ότι το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος απέτυχε να πάρει απόφαση αφού δεν κατάφερε ούτε να εγκρίνει αλλά ούτε και να απορρίψει, την πρόταση έγκρισης της Επιτροπής για το μεταλλαγμένο καλαμπόκι!
Έτσι, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται για την λειτουργία της ΕΕ η Κομισιόν, εφόσον το Συμβούλιο Υπουργών δεν έβγαλε απόφαση, ενέκρινε η ίδια την πρότασή της τον Οκτώβριο του 2004 και από τότε το καλαμπόκι NK603 περιέχεται σε τρόφιμα και ζωοτροφές που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, αλλά δεν καλλιεργείται. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την απόφαση όταν περιέχεται σε ένα προϊόν, πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία του.
Έντονες αντιδράσεις από Λόμπι Βιοτεχνολογίας και “φιλικά προσκείμενους”...

Η δημοσίευση της εργασίας που αποκαλύπτει το μέγα διατροφικό σκάνδαλο, προκάλεσε άμεσα μια σειρά αντιδράσεων από τις εταιρείες βιοτεχνολογίας, το αντίστοιχο λόμπι αλλά και διάφορους επιστήμονες. Στις Η.Π.Α. σε λιγότερο από μια μέρα εμφανίστηκαν στα πρωτοσέλιδα μεγάλων εφημερίδων ανακοινώσεις και  απαξιωτικά άρθρα από επιστήμονες οι οποίοι κριτίκαραν την αξιοπιστία της έρευνας ως διάτρητη, παρόλη την εγκυρότητα του επιστημονικού περιοδικού που την δημοσίευσε και την διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης από την οποία πρέπει να περάσει μια έρευνα για να δημοσιευθεί. 
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ως ανταπάντηση ο Séralini σε παρουσίαση τύπου στις Βρυξέλλες “η έρευνα αυτή αξιολογήθηκε από το καλύτερο επιστημονικό περιοδικό Τοξικολογίας Τροφίμων, κάτι που διήρκεσε κατά πολύ περισσότερο από τις 24 ώρες που χρειάστηκαν διάφοροι για να την παρουσιάσουν ως μη-έγκυρη” ενώ απαντήσεις στα επιχειρήματα κατά της εγκυρότητας της έρευνας του αναρτήθηκαν τόσο από την ερευνητική του ομάδα όσο και από την οργάνωση επιστημόνων Sustainable Food Trust.
Η αμφιλεγόμενη στάση και ρόλος της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια Τροφίμων  (EFSA)!

Η EFSA η οποία είναι η αρμόδια Ευρωπαϊκή επιστημονική αρχή για την αξιολόγηση και την κοινοποίηση της διατροφικής ασφάλειας στην Ε.E., έχει επικριθεί έντονα λόγω επιστημονικών αξιολογήσεων νέων φυτοφαρμάκων και γενετικά τροποποιημένων τροφίμων, βασιζόμενων σχεδόν αποκλειστικά σε εταιρικά και όχι σε ανεξάρτητα ερευνητικά στοιχεία! Έχει επίσης κατηγορηθεί και για την σχέση μελών με εταιρείες και αντίστοιχα λόμπι, με αποτέλεσμα κάποια στελέχη της να  οδηγηθούν σε παραίτηση λόγω ...σύγκρουσης συμφερόντων. Πριν μερικές μέρες δε, σύμφωνα με το EUfoodpolicy, η Ευρωπαϊκή Αρχή, με ένα δείγμα εκλαϊκευμένης και λιγότερο τεχνικής γραφής, κριτίκαρε το Ελληνικό και Αυστριακό Μορατόριουμ στους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς αναφέροντας ότι στερούνται επιστημονικής βάσης (!!!).
Το γεγονός με τις περισσότερες συνέπειες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ότι η γενετικά τροποποιημένη ποικιλία καλαμποκιού ΝΚ603 είχε ήδη λάβει έγκριση στην Ε.Ε. από το 2003 προς χρήση ως τρόφιμο και ζωοτροφή από την EFSA. Η απόφαση στηρίχτηκε σε δεδομένα δοκιμών που η ίδια εταιρεία παραγωγής, Μοnsanto, είχε πραγματοποιήσει και τα οποία θεωρούνται απόρρητα και δεν μπορούν να κοινοποιηθούν.
Σημαντικό είναι επίσης ότι οι κατευθυντήριες γραμμές της EFSA σχετικά με την ανάλυση κινδύνου για την έγκριση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, επρόκειτο να ενσωματωθούν σε νέους κανονισμούς της Ε.Ε. και προέβλεπαν περαιτέρω αποδυνάμωση των ελέγχου, θεωρώντας πως δεν είναι απαραίτητο καν να πραγματοποιούνται οι δοκιμές διατροφής 90 ημερών. 
Απαγόρευση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών στη Ευρώπη θα ζητήσει η Γαλλία. Η Ελλάδα;
Οι μόνες γ.τ. καλλιέργειες που έχουν λάβει έγκριση και καλλιεργούνται εμπορικά αυτή την στιγμή στην Ε.Ε. είναι το καλαμπόκι ΜΟΝ810 της Monsanto και η πατάτα amflora η οποία ουσιαστικά έχει αποσυρθεί απο την αγορά. Επτά χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και η Γαλλία, έχουν απαγορέψει την καλλιέργεια του ΜΟΝ810 στα εδάφη τους. Υπό το φως των νέων εξελίξεων η κυβέρνηση της Γαλλίας προτίθεται να ζητήσει την πλήρη απαγόρευση του γ.τ. καλαμποκιού σε όλη την Ε.Ε. εάν τα αποτελέσματα των δοκιμών που δημοσιοποιήθηκαν πριν μερικές μέρες αποδειχθούν ακριβή. Aπο την άλλη ο Υπουργός Γεωργίας της Αυστρίας δήλωσε ότι: "Ένα πράγμα είναι σαφές: Δεδομένης αυτής της μελέτης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να επανεξετάσει τις πρακτικές ελέγχου της και η διαδικασία έγκρισης [των γ.τ.ο.] πρέπει επαναπροσδιορισθούν σε βάθος". Επίσης η Ευρωπαϊκή  Επιτροπή φαίνεται όρισε την εξέταση της νέας έρευνας του Séralini ενώ δήλωσε ότι θα ορίσει αναγκαστικές δοκιμές 90 ημερών για την αξιολόγηση των υπό έγκριση γ.τ. ποικιλιών.
Το κρίσιμο ερώτημα βέβαια για τα Ελληνικά δεδομένα είναι το ποια θα είναι η στάση της Ελληνικής κυβέρνησης και του νέου υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Α. Τσαυτάρη. Δεδομένης της δηλωμένης στάσης του υπέρ των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών αναμένεται με ενδιαφέρον το ποια γραμμή θα ακολουθήσει και για το αν θα ενδυναμώσει την απόφαση απαγόρευσης καλλιέργειας και χρήσης γενετικά τροποποιημένων οργανισμών στην Χώρα μας και στην Ευρώπη!
Πηγές:
Δηλητήριο στο πιάτο μας. Η νέα έρευνα που εκθέτει την Monsanto...
Πόσο NK603 φάγατε σήμερα;
Νέα έρευνα επιβεβαιώνει την επικινδυνότητα των γ.τ.ο και Roundup!

28/9/12

Η εμπορευματοποίηση των ποταμών και της βροχής μας μειώνει όλους!


Οι πληρωμές για “υπηρεσίες οικοσυστήματος” μοιάζουν με το προοίμιο της μεγαλύτερης όλων των ιδιωτικοποίησεων: της πλήρους ιδιωτικοποίησης της φύσης.
Του George Monbiot.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Guardian". 
“Ο πρώτος άνθρωπος που περιέφραξε ένα κομμάτι γης και σκέφτηκε να πει “αυτό είναι δικό μου” και βρήκε ανθρώπους τόσο αφελείς ώστε να τον πιστέψουν ήταν ο πραγματικός θεμελιωτής της πολιτικής κοινωνίας. Από πόσα εγκλήματα δεν θα είχε γλιτώσει το ανθρώπινο γένος αν κάποιος είχε βγάλει τους πασσάλους, είχε σκεπάσει με χώμα τα χαντάκια και φώναζε στους συνανθρώπους του: Προσοχή στα λόγια αυτού του απατεώνα, είστε χαμένοι αν ξεχάσετε ότι οι καρποί της γης ανήκουν σε όλους και η ίδια η γη σε κανέναν”!
Ο Jean Jacques Rousseau θα αναγνώριζε αυτή τη στιγμή. Τώρα δεν είναι η γη που περικλείουν οι απατεώνες, αλλά όλος ο υπόλοιπος φυσικός κόσμος. Σε πολλές χώρες, και ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, η φύση αποτιμάται και εμπορευματοποιείται, έτσι ώστε να μπορεί να ανταλλαχθεί με μετρητά.
Η προσπάθεια ξεκίνησε με ζήλο από την προηγούμενη κυβέρνηση. Με κόστος £ 100.000, ανέθεσε σε μια ερευνητική εταιρεία να βγάλει μια συνολικά ετήσια τιμή για τα οικοσυστήματα της Αγγλίας. Αφού πήρε τα χρήματα, η εταιρεία ανέφερε ότι αυτή η άσκηση ήταν “θεωρητικά δύσκολο να ολοκληρωθεί και ότι, κατά την άποψη ορισμένων, δεν ήταν μια θεωρητικά σωστή προσπάθεια”. Μερικές από τις υπηρεσίες που παρέχουν τα οικοσυστήματα της Αγγλίας, τόνισε, “μπορεί στην πραγματικότητα να είναι άπειρης αξίας”.
Αυτή η σπάνια αναλαμπή κοινής λογικής δεν κατάφερε να αποθαρρύνει τη σημερινή κυβέρνηση από την προσπάθεια να βάλει πρώτη μια τιμή στη φύση και, στη συνέχεια, να δημιουργήσει μια αγορά στην διάθεσή της. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τώρα μια Επιτροπή Φυσικού Κεφαλαίου, μια Ομάδα Εργασίας για τα Οικοσυστήματα και ένα εμπνευσμένο νέο λεξιλόγιο. Δεν την ονομάζουμε πια φύση: τώρα ο σωστός όρος είναι “φυσικό κεφάλαιο”. Οι φυσικές διεργασίες έχουν γίνει “υπηρεσίες του οικοσυστήματος”, δεδομένου ότι υπάρχουν μόνο για να μας εξυπηρετούν. Λόφοι, δάση και λεκάνες απορροής ποταμών είναι τώρα “πράσινες υποδομές, ενώ η βιοποικιλότητα οι οικότοποι είναι “κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων” μέσα σε μια “αγορά οικοσυστημάτων”. Σε όλα θα δοθεί μια τιμή και όλα θα γίνουν εξαργυρώσιμα.
Το επιχείρημα υπέρ αυτής της προσέγγισης είναι συγκροτημένο και ευλογοφανές. Οι επιχειρήσεις σήμερα αντιμετωπίζουν το φυσικό κόσμο σα να μην αξίζει τίποτα. Τιμολογώντας τη φύση και ενσωματώνοντας αυτή την τιμή στο κόστος των αγαθών και των υπηρεσιών δημιουργείται ένα οικονομικό κίνητρο για την προστασία της. Σίγουρα είναι ελκυστικό, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το κράτος. Η Ομάδα Εργασίας για την Αγορά Οικοσυστημάτων κάνει λόγο για “σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης σε αγορές που σχετίζονται με τη φύση – της τάξης των δισεκατομμυρίων λιρών σε παγκόσμιο επίπεδο”.
Η εμπορευματοποίηση, η οικονομική μεγέθυνση, οι αφηρημένη οικονομία, η εξουσία των εταιρειών: αυτές δεν είναι οι διαδικασίες που οδηγούν την παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση; Τώρα μας λένε ότι για να σώθει η βιόσφαιρα χρειαζόμαστε περισσότερο από αυτές.
Οι πληρωμές για τις υπηρεσίες των οικοσυστημάτων μου φαίνονται σαν το προοίμιο της μεγαλύτερης ιδιωτικοποίησης από τότε που ο απατεώνας του Rousseau αξίωσε για πρώτη φορά την αποκλειστικότητα πάνω στη γη. Η κυβέρνηση έχει ήδη αρχίσει να περιγράφει τους ιδιοκτήτες γης ως “πάροχους” των υπηρεσιών οικοσυστήματος, σα να είχαν δημιουργήσει τη βροχή και τους λόφους και τα ποτάμια και την άγρια ​​φύση που τους κατοικεί. Θα πληρώνονται για τις υπηρεσίες αυτές, είτε από την κυβέρνηση είτε από “χρήστες”. Ακούγεται σαν το σχέδιο για το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Η ιδιοκτησία γης από την εποχή του πρώτου απατεώνα περιλάμβανε την σταδιακή συσσώρευση αποκλειστικών δικαιωμάτων, τα οποία κατασχέθηκαν από το λαό. Οι πληρωμές για υπηρεσίες οικοσυστήματος προεκτείνουν την καταπάτηση με το διορισμό του ιδιοκτήτη της γης ως ιδιοκτήτη και υποκινητή της άγριας ζωής, της ροής του νερού, του κύκλου του άνθρακα, των φυσικών διεργασίων που προηγουμένως θεωρούνταν ότι ανήκουν σε όλους και σε κανέναν.
Αλλά δεν τελειώνει εκεί. Μόλις ένας πόρος έχει εμπορευματοποιηθεί, έρχονται οι κερδοσκόποι και οι έμποροι. Η Ομάδα Εργασίας για την Αγορά Οικοσυστημάτων μιλά τώρα για “αξιοποίηση της χρηματοοικονομικής εξειδίκευσης του Σίτυ για να αξιολογηθούν οι τρόποι που αυτές οι ανάμικτες πηγές εσόδων και τιτλοποιήσεις ενισχύουν την απόδοση της επένδυσης ενός περιβαλλοντικού ομολόγου” . Αυτό δίνει μια ιδέα για το πόσο μακριά αυτή η διαδικασία έχει προχωρήσει – και για τη μπουρδολογία που έχει αρχίσει να παράγει.
Ήδη η κυβέρνηση αναπτύσσει μια αγορά για την εμπορία της άγριας ​​ζωής, πειραματιζόμενη με αυτό που αποκαλεί “αντιστάθμιση της βιοποικιλότητας”. Αν μια μεταλλευτική εταιρεία θέλει να καταστρέψει ένα σπάνιο λιβάδι, για παράδειγμα, μπορεί να αγοράσει άφεση αμαρτιών πληρώνοντας κάποιον για να δημιουργήσει ένα άλλο κάπου αλλού! Η κυβέρνηση προειδοποιεί ότι αυτές οι ανταλλαγές πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο για να αντισταθμιστεί μια “πραγματικά αναπόφευκτη ζημία” και “δεν πρέπει να γίνουν μια άδεια για καταστροφή”. Αλλά από τη στιγμή που η βασική αρχή έχει καθιερωθεί  και η αγορά λειτουργεί, για πόσο καιρό θα εκτιμούν ότι η αυτή η γραμμή θα κρατήσει; Η φύση, κάτω από αυτό το σύστημα, θα γίνει εμπορεύσιμη όπως όλα τα άλλα.
Όπως και άλλες πτυχές του νεοφιλελευθερισμού, η εμπορευματοποίηση της φύσης ματαιώνει τη δημοκρατική επιλογή. Δεν θα είμαστε πλέον σε θέση να υποστηρίζουμε ότι ένα οικοσύστημα ή ένα τοπίο πρέπει να προστατευθεί γιατί μας δίνει απόλαυση και θαυμασμό. Θα μας πούνε ότι η εγγενής του αξία έχει ήδη υπολογιστεί και, χωρίς αμφιβολία, ότι αποδεικνύεται πως αξίζει λιγότερο από ό,τι οι άλλες χρήσεις για τις οποίες θα μπορούσε να διατεθεί η γη. Η αγορά μίλησε: τέλος της συζήτησης.
Όλα αυτά τα μπερδεμένα, υποκειμενικά θέματα, οι κινητήριες δυνάμεις της δημοκρατίας, θα επιλυθούν σε μια στήλη με αριθμούς. Οι κυβερνήσεις δεν θα χρειάζεται να ρυθμίσουν. Η αγορά θα πάρει τις αποφάσεις που οι πολιτικοί αποφεύγουν. Αλλά το εμπόριο είναι ένας άστατος αφέντης, και δεν ανταποκρίνεται σε κανέναν παρά μόνο  σε εκείνους με τα λεφτά. Η κοστολόγηση και πώληση της φύσης αποτελεί άλλη μια μεταβίβαση εξουσίας στις εταιρείες και τους πολύ πλούσιους.
Μας μειώνει, μειώνει τη φύση. Μετατρέποντας τον φυσικό κόσμο σε μια θυγατρική της εταιρικής οικονομίας, επαναβεβαιώνει το βιβλικό δόγμα της κυριαρχίας. Τεμαχίζει τη βιόσφαιρα σε συστατικά εμπορεύματα: ήδη η ομάδα εργασίας της κυβέρνησης μιλάει για “διαχωρισμό” των υπηρεσιών οικοσυστήματος, έναν όρο που δανείστηκε από προηγούμενες ιδιωτικοποιήσεις. Αυτό μπορεί να έχει νόημα από οικονομική άποψη. Δεν έχει κανένα οικολογικό νόημα. Όσο περισσότερο μαθαίνουμε για το φυσικό κόσμο, τόσο περισσότερο ανακαλύπτουμε ότι οι λειτουργίες του δεν μπορούν να διαχωριστούν με ασφάλεια.
Σπάνια θα είναι τα λεφτά που θα βγουν από την προστασία της φύσης συγκρίσιμα με τα λεφτά που βγουν από την καταστροφή της. Η φύση προσφέρει χαμηλά ποσοστά απόδοσης σε σύγκριση με άλλες επενδύσεις. Αν επιτρέψουμε να μετατοπιστεί η συζήτηση  από τις αξίες στην αξία – από την αγάπη στην απληστία – παραχωρούμε το φυσικό κόσμο στις δυνάμεις που τον καταστρέφουν. 
Tραβήξτε τους πασσάλους, γεμίστε το χαντάκι, πάλι μας εξαπατούν.

Δημοφιλείς πλάνες για την κρίση χρέους!


Δύο χρόνια ευρωκρίση: την άνοιξη του 2010 τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διέσωσαν την ελληνική κυβέρνηση  από αδυναμία πληρωμής. Εντούτοις, μόλις δυο χρόνια αργότερα η Αθήνα  χρειάζεται ένα ακόμη πακέτο δανείων. Το Μάρτιο του 2012 εγκρίθηκε επιτέλους η πίστωση έπειτα από έντονες συζητήσεις. Στην Ευρώπη οι κυβερνήσεις ερίζουν για το εάν ο δανεισμός είναι αναγκαίος και ποιος θα τον πληρώσει.
Στη Γερμανία κυριαρχεί η άποψη ότι η ίδια η Ελλάδα ευθύνεται για τη συμφορά της: πρώτα κατάφερε με πονηριές να ενταχθεί στην Ευρωζώνη, έπειτα η ελληνική κυβέρνηση ξόδευε πάρα πολλά και, κυρίως, οι κυβερνώμενοι δούλευαν πολύ λίγο.
Τέτοιου είδους "ερμηνευτικά" μοτίβα, στα οποία λανθάνει ο εθνικισμός, καλλιεργήθηκαν από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης και τους γερμανούς πολιτικούς, οι οποίοι μάλιστα προτείνουν αντίστοιχες «λύσεις» για την κρίση: οι Έλληνες πρέπει να ξοδεύουν λιγότερο, να εργάζονται περισσότερο και να πουλήσουν τη δημόσια περιουσία τους – και, εφόσον αυτές οι λύσεις αποτύχουν, η Ελλάδα πρέπει να βγει από την Ευρωζώνη. Η ανοησία σε όλα αυτά είναι πως ούτε οι αναφερόμενες ως αιτίες της κρίσης είναι σωστές ούτε οι προτεινόμενες λύσεις οδηγούν πράγματι στην έξοδο από την κρίση.
To Γερμανικό Ινστιτούτο Rosa Luxemburg κυκλοφόρησε την αναθεωρημένη έκδοσή του για την κρίση χρέους στην Ευρώπη. Τίτλος της έκθεσης είναι "Όλα όσα θα θέλατε να μάθετε για τις Ελληνογερμανικές σχέσεις στην κρίση, αλλά δεν τολμάνε να σας πουν"!
Το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ δημιουργήθηκε το 1990 ως μη-κερδοσκοπική οργάνωση με τον τίτλο Ένωση για την Κοινωνική Ανάλυση και την Πολιτική Εκπαίδευση. Το 1996, το συνέδριο του Κόμματος Δημοκρατικού Σοσιαλισμού (PDS), το αναγνώρισε ως επίσημο κομματικό ινστιτούτο. Το 1999, ονομάστηκε επισήμως Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ (Rosa-Luxemburg-Stiftung).
Το Ίδρυμα είναι μια από τις βασικές δυνάμεις στο χώρο της πολιτικής εκπαίδευσης στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και έχει εξελιχθεί σε εθνικό ινστιτούτο για την πολιτική εκπαίδευση, φόρουμ διαλόγου, κριτικής σκέψης και εναλλακτικών πολιτικών προτάσεων, καθώς και εταίρος σε διεθνείς συνεργασίες. Το Ίδρυμα δίνει υποτροφίες και στηρίζει την έρευνα, τις τέχνες και τον πολιτισμό.  
Η έκθεση που παρουσίασε την κρίση χρέους στην Ευρώπη, είναι δομημένη σε μορφή  συνηθισμένων ερωτήσεων όπου οι απαντήσεις αποκαλύπτουν το ψεύδος της καθεστωτικής ρητορείας σε όλο της το μεγαλείο. Είναι γραμμένη με απλά λόγια έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να την διαβάσει πολύ εύκολα, χωρίς ειδικές γνώσεις. Όχι μόνο αξίζει και πρέπει αλλά επιβάλλεται πραγματικά να διαβαστεί από όλους! 
Στο πρώτο μέρος της η Έκθεση, αντικρούει τις συνήθεις απόψεις για  την Ελλάδα και την κρίση και θα δείξει ποια είναι τα πραγματικά προβλήματα της χώρας. Αυτό το πρώτο μέρος είναι η ενημερωμένη μορφή του φυλλαδίου «Πουλήστε τα νησιά σας, ξοφλημένοι Έλληνες!», που κυκλοφόρησε το 2011. Ακολουθεί ένα δεύτερο μέρος για την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα μέτρα που λαμβάνονται για τη δήθεν λύση της ευρωκρίσης, όπου εξηγείται γιατί το κούρεμα του χρέους δεν σώζει την Ελλάδα, ποιο σκοπό εκπληρώνει ο μηχανισμός διάσωσης του ευρώ και ποιος θα πληρώσει στο τέλος το λογαριασμό για τη «διάσωση» του ευρώ.
Διαβάστε όλη την αποκαλυπτική μελέτη στο συνημμένο αρχείο:

Ο αντιδημοκρατικός άνεμος της Πράσινης Ανάπτυξης!


Ω, τι ειρωνεία: Καθώς ο δυνατός άνεμος που συνόδευε τις ισχυρές βροχοπτώσεις στην Αγγλία λυσσομανούσε όλη αυτή την εβδομάδα, οι σειρές με τις ανεμογεννήτριες σε όλη την Χώρα, σταμάτησαν να γυρνάνε. Οι άνεμοι ήταν πάρα πολύ θυελλώδεις για να μπορούν τα αιολικά πάρκα να λειτουργούν με ασφάλεια.
Όχι βέβαια ότι αυτό έφερε και μεγάλη ανακούφιση στους ανθρώπους στο Seaton της Cumbria, το οποίο βρίσκεται σε μια ...προνομιακή περιοχή για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων με βάση τα Κυβερνητικά Σχέδια- και ήδη θεωρείται κορεσμένο από τις ανεμογεννήτριες.
Αυτό το "καυτό θέμα" - το οποίο και ενώ αποτελεί θέμα μεγάλης αντιπαράθεσης ανάμεσα σε όσους τάσσονται υπέρ των Αιολικών Πάρκων και σε όσους αμφισβητούν την αποτελεσματικότητά τους- δεν τυγχάνει και μεγάλης απήχησης στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης: έτσι πολλοί λίγοι πολίτες είναι και πλήρως ενημερωμένοι για την τελική χρησιμότητα των ανεμογεννητριών!
Αυτό ισχύει και για το λαϊκό Seaton! Ο λόγος για τον οποίο πολλοί κάτοικοί του  εμφανίζονται οργισμένοι αυτή τη στιγμή είναι ότι πρόσφατα δόθηκε το "πράσινο φως" για την εγκατάσταση μιας ακόμη ανεμογεννήτριας στην περιοχή Wythegill Syke του Seaton.
Το Seaton έχει ήδη πολλές ανεμογεννήτριες εγκατεστημένες στην περιοχή του!  Γιατί λοιπόν κάποιοι ενοχλούνται με μια και μόνο επιπλέον ανεμογεννήτρια; 
Λοιπόν, είναι το ύψος αυτής που ξεπερνάει τα 303 πόδια, οι σωρευτικές επιπτώσεις στην αισθητική του τοπίου από τις άλλες ανεμογεννήτριες, και κυρίως το γεγονός ότι το Δημοτικό Συμβούλιο του Allerdale  είχε ήδη απορρίψει την αίτηση για την εγκατάστασή της.
Η "τουρμπίνα" θα εγκατασταθεί στο εργοστάσιο χημικών Eastman Siddick, πράγμα το οποίο θα μπορούσε θεωρητικά να θεωρηθεί ένας αξιέπαινος στόχος- για τους μη γνωρίζοντες όμως. Γιατί η εγκατάσταση αυτής της ανεμογεννήτριας εντός μιας ήδη υποβαθμισμένης αισθητικά  αλλά και περιβαλλοντικά περιοχής, κάνει κάτι πολύ χειρότερο: αμφισβητεί την λαϊκή βούλησητον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης και κυρίως τις δημοκρατικές διαδικασίες οι οποίες πρέπει να διέπουν την λήψη όλων των αποφάσεων στον σύγχρονο Κόσμο.
Οι τοπικές επιτροπές των κατοίκων, το δημοτικό συμβούλιο του Allerdale, αλλά και η τοπική βουλευτής, έχουν σαφώς εκφράσει την αντίθεσή τους στα Αιολικά Πάρκα θεωρώντας ότι η περιοχή είναι πλέον κορεσμένη από τις υπάρχουσες τουρμπίνες, όμως παρόλα αυτά όλο και νέα σχέδια για φαραωνικά Αιολικά Πάρκα ανακύπτουν μπροστά τους!
Δύο αναφορές με 800 υπογραφές και περισσότερες από 30 ενστάσεις τοπικών φορέων υποβλήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο του Allerdale, με αφορμή και την νέα αυτή ανεμογεννήτρια. Και ενώ αρχικά φάνηκε ότι οι κάτοικοι είχαν κερδίσει τη μάχη καθώς το Δημοτικό Συμβούλιο του Allerdale πριν από εννέα μήνες, απέρριψε το σχέδιο για την νέα αυτή ανεμογεννήτρια, στα μέσα του τρέχοντος μηνός ήρθε η απόφαση ενός Κυβερνητικού Ενεργειακού και Περιβαλλοντικού Επιθεωρητή, να ανατρέψει κάθε προηγούμενη απόφαση και να φέρει τους ανθρώπους που ζουν σε Seaton σε κατάσταση οργής: πλέον δεν είναι το θέμα αν αυτοί δέχονται να εγκατασταθεί ή όχι μια ακόμη ανεμογεννήτρια στην περιοχή τους, αλλά αν το Κράτος και οι Εταιρείες Αιολικής Ενέργειας σέβονται ή όχι την δημοκρατικά εκφρασμένη βούλησή τους! 
Τα ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της αιολικής ενέργειας και το κατά πόσο οι ανεμογεννήτριες παράγουν ρεύμα ή όχι παραμένουν. Πλέον όμως γεννάται ένα μεγαλύτερο ερωτηματικό: αν το ρεύμα της "Πράσινης Ανάπτυξης" σέβεται τις αρχές της Δημοκρατίας ή όχι; Ή αν τελικά ισχύει το ότι η "Πράσινη Ανάπτυξη" είναι η "Νέα Αποικιοκρατία";
Και το μεγαλύτερο πρόβλημα, δυστυχώς, είναι όπως φαίνεται και από το παράδειγμα του Seaton, πως τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει το αδυσώπητο στριφογύρισμα των λεπίδων των ανεμογεννητριών - εκτός τελικά από τον ίδιο τον άνεμο.
Πηγή: εφημερίδα "Times & Star".

26/9/12

Οι παγίδες της θεωρίας για την "επανατοπικοποίηση" της παραγωγής!


Άρθρο των Gerard Dumenil και Dominique Levy.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Le Monde diplomatique".

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε φάση ανόρθωσης• η γερμανική βιομηχανία αυξάνει τις εξαγωγές της• και εμφανίζονται πλέον οι πρώτες περιπτώσεις «επανατοπικοποίησης» της παραγωγής, δηλαδή της επιστροφής των παραγωγικών μονάδων κοντά στον τόπο όπου καταναλώνονται τα προϊόντα τους, τον οποίο είχαν εγκαταλείψει για να μεταφερθούν σε χώρες με χαμηλό εργατικό κόστος και ανύπαρκτες περιβαλλοντικές προδιαγραφές… Ωστόσο, πίσω από τις δηλώσεις κρύβονται πραγματικότητες πολύ λιγότερο ελπιδοφόρες.
Η παράταση της κρίσης που ξεκίνησε το 2008 έφερε στο προσκήνιο του δημόσιου διαλόγου μια νέα θεματολογία: την αποβιομηχάνιση των χωρών του «κέντρου» του παγκόσμιου συστήματος (των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρώπης). Ο Αμερικανός πρόεδρος, Μπάρακ Ομπάμα, αποφάσισε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα θα κατέχει κομβική θέση στην προεκλογική του εκστρατεία (μαζί με το ζήτημα των ανισοτήτων και τον αγώνα ενάντια στον χρηματοοικονομικό τομέα, ο οποίος θεωρείται υπεύθυνος για το πρώτο επεισόδιο της κρίσης [1]). Μάλιστα, μια νέα λέξη έκανε την εμφάνισή της : το «insourcing» [2], το ακριβώς αντίθετο της λέξης «outsourcing» (υπεργολαβία). Το ζητούμενο είναι η επιστροφή της βιομηχανικής παραγωγής εντός των ορίων της επικράτειας μιας χώρας. Στη Γαλλία, η τάση αυτή ονομάστηκε «επανατοπικοποίηση» (relocalisation) [3].
Δύσκολα θα μπορούσε να αμφισβητήσει κανείς την αναγκαιότητα της επιστροφής της βιομηχανικής παραγωγής από την περιφέρεια. Αναγνωρίζεται ως ένα μέσο το οποίο θα επιτρέψει τη μείωση της ανεργίας και την επιβράδυνση της -σχετικής- παρακμής των οικονομιών του «κέντρου», αλλά και ως μια προσπάθεια για τον περιορισμό των ανισορροπιών στο εξωτερικό εμπόριο. Μάλιστα, αυτές ακριβώς οι ανισορροπίες αποκτούν μεγάλη σημασία μέσα στη σημερινή συγκυρία της κρίσης του δημόσιου χρέους, δεδομένου ότι οι διεθνείς χρηματοοικονομικοί θεσμοί (οι «αγορές», όπως συνηθίζεται να αποκαλούνται) τιμωρούν προπάντων τη συσσώρευση δύο ελλειμμάτων: του δημοσιονομικού ελλείμματος και του ελλείμματος του εξωτερικού εμπορίου.
Πρέπει, καταρχάς, να υπενθυμίσουμε ότι η αποβιομηχάνιση είναι μια διαδικασία ευρύτερη και παλαιότερη από τη μεταφορά της παραγωγικής δραστηριότητας σε χώρες της περιφέρειας. Για τις οικονομίες του «κέντρου», το πέρασμα στον νεοφιλελευθερισμό, το οποίο πραγματοποιήθηκε κατά τη δεκαετία του 1980, δεν προκάλεσε κάποια ριζοσπαστική ρήξη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η βιομηχανική παραγωγή, η οποία αντιπροσώπευε το 26% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος τη δεκαετία του 1960, μειώθηκε στο 19% τη δεκαετία του 1980 και στο 11% το 2007, τις παραμονές της κρίσης. Στη Γαλλία καταγράφηκαν παραπλήσια ποσοστά και στη Γερμανία ακόμα υψηλότερα, αλλά παρόμοιας εμβέλειας [4]. Γνωρίζουμε ότι παρόμοιες τάσεις αποτελούν την αντανάκλαση μιας μακροπρόθεσμης αλλαγής της δομής της κατανάλωσης προς όφελος των υπηρεσιών. [5] Παρόλα αυτά, η μεταφορά της παραγωγής σε άλλες περιοχές του κόσμου αποτελεί ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης.
Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των δεκαετιών, αποφασιστικό ρόλο διαδραμάτισε η βιομηχανική στρατηγική που υιοθέτησαν οι μεγάλες εταιρείες, οι οποίες μετατράπηκαν σε υπερεθνικές εταιρείες. Η αμερικανική πραγματικότητα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του πλέον προφανούς τρόπου με τον οποίο υλοποιήθηκε η συγκεκριμένη στρατηγική: με την άμεση επένδυση στο εξωτερικό, δηλαδή με την αγορά επιχειρήσεων ή με τη δημιουργία θυγατρικών σε άλλες χώρες. Τη δεκαετία του 1970, δηλαδή τις παραμονές της έλευσης της νεοφιλελεύθερης εποχής, οι άμεσες επενδύσεις που πραγματοποίησαν στο εξωτερικό οι αμερικανικές εταιρείες που δεν ανήκαν στον χρηματοοικονομικό τομέα, αντιστοιχούσαν στο 23% των καθαρών επενδύσεών τους σε κτήρια και σε εξοπλισμό στις ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας που προηγήθηκε της κρίσης (1998-2007), το ποσοστό ανήλθε στο 81%, αποτελώντας αδιαμφισβήτητη ένδειξη της συνειδητής επιθυμίας να παράγονται αγαθά εκτός της επικράτειας της χώρας. Συνεπώς, μήπως η αξίωση του Ομπάμα να εγκαταλείψουν οι υπερεθνικές εταιρείες αυτήν τη στρατηγική αποτελεί μια κατά μέτωπον επίθεση εναντίον τους;
Είναι αλήθεια ότι σήμερα, σε πολλές χώρες της περιφέρειας, το μισθολογικό κόστος ανά παραγόμενη μονάδα προϊόντος αυξάνεται με ταχύ ρυθμό και τείνει να φθάσει στο επίπεδο του αμερικανικού. Αυτή η σύγκλιση αναγνωρίζεται από τον Αμερικανό πρόεδρο, ο οποίος την αποδίδει στη ραγδαία αύξηση του ωρομισθίου στην Κίνα (άνοδος της τάξης του 13% ετησίως, σε σταθερές τιμές, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα που είναι διαθέσιμα για τις μεγάλες πόλεις). Σε αυτήν την εξέλιξη συνέβαλε και η ανατίμηση του κινεζικού νομίσματος. Μεταξύ 2005 και 2012, το γιουάν ανατιμήθηκε κατά 30% σε σχέση με το δολάριο. Αν λάβουμε δε υπόψη και την αύξηση των τιμών στην Κίνα, η οποία ακολουθεί ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι στις ΗΠΑ, τότε η ανατίμηση του γιουάν πλησιάζει το 40%. Ταυτόχρονα, παρατηρείται μείωση του μισθολογικού κόστους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε ορισμένες αμερικανικές επιχειρήσεις να επαναπατρίσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα σε συγκεκριμένες πολιτείες των Η.Π.Α. (Νότια Καρολίνα, Αλαμπάμα, ή ακόμα στο Τενεσί [6]). Η κρίση απλώς επιτάχυνε αυτήν την τάση, η οποία υπογραμμίζει την επιτυχία της νεοφιλελεύθερης στρατηγικής που αποσκοπούσε στο να πυροδοτηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους εργαζόμενους του «κέντρου» και των χωρών της περιφέρειας.
Η παραγωγή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ; 
Βελτίωση, όχι όμως και θαύμα!

Η «επανατοπικοποίηση», στην οποία ο Αμερικανός πρόεδρος σκοπεύει να συμβάλει, δικαιολογείται ήδη προ πολλού από τη σκοπιά της κερδοφορίας. Συνεπώς, είναι πολύ πιθανόν ότι οι υπερεθνικές επιχειρήσεις δεν θα χρειαστεί να καταβάλουν καμία προσπάθεια για να συμβάλουν στην προώθηση του στόχου (εκτός ίσως από εκείνη που απαιτείται για να συνειδητοποιήσουν τη νέα πραγματικότητα!). Πόσω μάλλον που η κυβέρνηση θα κάνει το «καθήκον» της για να ενθαρρύνει τη συγκεκριμένη τάση, κυρίως με τη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων που θα επενδύσουν στη χώρα…
Τον περασμένο Ιανουάριο, στον λόγο του για την κατάσταση της Ένωσης, ο Ομπάμα παρουσίασε το σχέδιό του για «μια Αμερική φτιαγμένη έτσι ώστε να αντέξει στον χρόνο», ανακοινώνοντας την «επιστροφή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας». Πράγματι, αν θεωρήσουμε ότι η παραγωγή του κλάδου το 2007, δηλαδή την παραμονή της κρίσης, αντιστοιχεί σε μια βάση εκφρασμένη με τον αριθμό 100, θα διαπιστώσουμε ότι τον Ιούνιο του 2009 είχε πέσει στο 48: επρόκειτο για μια πραγματική πανωλεθρία και ορισμένοι υποστήριζαν ότι υπήρχε ο κίνδυνος να μην κατορθώσει να συνέλθει ποτέ ο κλάδος. Τον Δεκέμβριο του 2011, μετά τη μαζική αναχρηματοδότησή του από την κυβέρνηση, ο αριθμός είχε φθάσει στο 84. Σήμερα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κλάδος έχει διασωθεί, ωστόσο, είναι ακόμα πολύ νωρίς για πανηγυρισμούς.
Ορισμένοι κλάδοι βρίσκονται σε ακόμα χειρότερη θέση, ενώ κάποιοι άλλοι, όπως ο κλάδος των ηλεκτρονικών προϊόντων, τα καταφέρνουν καλύτερα. Για το σύνολο του βιομηχανικού τομέα, στην κλίμακα καταγράφεται μια πτώση στο 80 τον Ιούνιο του 2009 και μια επιστροφή στο 93 τον Δεκέμβριο του 2011. Σίγουρα πρόκειται για βελτίωση, όχι όμως για θαύμα. Οι φωνές που πανηγυρίζουν για την ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας στις Ηνωμένες Πολιτείες -οι οποίες σίγουρα υποκρύπτουν μια σκοπιμότητα, δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο- ενδέχεται να αποδειχθούν πρόωρες, αν όχι και υπερβολικά αισιόδοξες.
Ιδωμένες από την πλευρά της Ευρώπης, αυτές οι φωνές παραπέμπουν στη σύγκριση των επιδόσεων των οικονομιών της Γαλλίας και της Γερμανίας. Δεν παύουν να μας λένε ότι η Γερμανία αποτελεί την απόδειξη του βιώσιμου χαρακτήρα της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, παρά τον ανταγωνισμό των χωρών της περιφέρειας. Αντίστοιχα, υποστηρίζεται ότι η Γαλλία μετατρέπεται σε ουραγό. Ωστόσο, δεν θα μπορούσαμε να κρίνουμε τις βιομηχανικές επιδόσεις της Γερμανίας χωρίς να προβούμε και σε μια αξιολόγηση του τιμήματος που απαιτήθηκε γι’ αυτές. Πρέπει, άραγε, να ακολουθήσει και η Γαλλία τον ίδιο δρόμο;
Το 2003 σημειώθηκε μια τομή. Νωρίτερα, και για μια περίοδο η οποία ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960, η βιομηχανική παραγωγή στη Γαλλία και στη Γερμανία ακολουθούσε παράλληλη τροχιά. Μετά το 2003, άρχισε να διευρύνεται η απόκλιση στον ρυθμό της αύξησης της βιομηχανικής παραγωγής. Από το 2003 ώς το 2007, οπότε και ξέσπασε η κρίση, είχε αυξηθεί μονάχα κατά 4% στη Γαλλία, έναντι 20% στη Γερμανία. Βέβαια, σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε ότι αναφερόμαστε στον ρυθμό αύξησης της δραστηριότητας μόνο του βιομηχανικού τομέα.
Παρά τα όσα ισχυρίζονται μετ’ επιτάσεως τα μέσα ενημέρωσης, στη γερμανική οικονομία δεν παρατηρείται μεγαλύτερος ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης σε σχέση με τη Γαλλία, καθώς κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σημειώθηκε σχεδόν ίδια αύξηση του ΑΕΠ τους. Εξάλλου, το παράδειγμα της Ιαπωνίας, της οποίας η στρατηγική θυμίζει εκείνη της Γερμανίας, αφήνει να διαφανεί ότι η έντονη αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής (18% για την ίδια ακριβώς περίοδο, από το 2003 ώς το 2007) δεν εμποδίζει πάντα την οικονομία να ακολουθήσει μια μακροχρόνια πορεία μέσα στη στασιμότητα.
Στη Γερμανία, ο αριθμός των φτωχών εργαζόμενων αυξάνεται διαρκώς!

Ας επανέλθουμε, λοιπόν, στο μισθολογικό ζήτημα. Ένας μηχανισμός που έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής, υπήρξε η πίεση που ασκήθηκε στο μισθολογικό κόστος (μισθοί και εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση) της Γερμανίας: ήταν ιδιαίτερα έντονη και επικεντρώθηκε στους χαμηλούς μισθούς. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το μερίδιο των Γερμανών εργαζόμενων που χαρακτηρίζονται «χαμηλόμισθοι» δεν έπαψε να αυξάνεται, σηματοδοτώντας μια ολοένα και εντεινόμενη πολυδιάσπαση του σώματος των μισθωτών [7]! Η Γαλλία επίσης επηρεάστηκε από την επιβράδυνση στην αύξηση των δαπανών μισθοδοσίας, αλλά σε μικρότερο βαθμό: το μέσο πραγματικό κόστος των μισθών αυξήθηκε κατά 3,5  %, τη στιγμή που στη Γερμανία μειώθηκε κατά 1,5%.
Στη Γερμανία, η πρακτική αυτή συνδυάστηκε με τη διάδοση της ανάθεσης υπεργολαβιών σε ξένες επιχειρήσεις, κυρίως της Κεντρικής Ευρώπης. Αντίθετα, στη Γαλλία, από την αρχή της δεκαετίας του 1990, οι μεγάλες εταιρείες υιοθέτησαν τις επιλογές των αμερικανών ομολόγων τους, τις άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό. Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, ωστόσο, τα αποτελέσματα της γερμανικής βιομηχανίας αποδεικνύουν ότι δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Απ’ ό,τι φαίνεται, η στρατηγική της διαφύλαξε την παραμονή της καρδιάς της παραγωγικής δραστηριότητας στο εθνικό έδαφος. Σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική αυτή είναι στενά συνδεδεμένη με την αύξηση του πλεονάσματος του εξωτερικού εμπορίου. Από το 2003, όταν έγινε εμφανής η απόκλιση που υπήρχε στις πορείες των δύο οικονομιών, το γερμανικό πλεόνασμα αυξήθηκε έντονα (έως και 7% του ΑΕΠ το 2007), τη στιγμή που αυξανόταν το γαλλικό έλλειμμα (2% του ΑΕΠ την ίδια χρονιά). Η διαφορά καθίσταται ακόμα πιο εντυπωσιακή από το γεγονός ότι, κατά τη δεκαετία του 1990, το γαλλικό πλεόνασμα του εξωτερικού εμπορίου ήταν κατά μέσο όρο ανώτερο (ως ποσοστό του ΑΕΠ) από εκείνο της Γερμανίας (αντίστοιχα 1,2% και 0,5%).
Όποιες κι αν είναι οι διαφορές στην πραγματικότητα καθεμιάς χώρας, οι διαδικασίες της αποβιομηχάνισης και της επανεκβιομηχάνισης πρέπει να ιδωθούν ως γρανάζια των νεοφιλελεύθερων μηχανισμών. Η αποβιομηχάνιση, δηλαδή η μεταφορά της παραγωγικής δραστηριότητας σε χώρες της περιφέρειας, υπήρξε ξεκάθαρα προϊόν της συγκεκριμένης κοινωνικής τάξης πραγμάτων. Επρόκειτο για την έκφραση μιας μορφής διαζυγίου ανάμεσα στα συμφέροντα, αφενός των ανώτερων τάξεων κάθε χώρας, οι οποίες καρπώνονταν τα κέρδη που αποκόμιζαν οι υπερεθνικές επιχειρήσεις και, αφετέρου, των εθνικών οικονομιών. Για τις ανώτερες τάξεις, το σημαντικό είναι το μέγεθος των κερδών και όχι ο τόπος όπου πραγματοποιείται η παραγωγική δραστηριότητα και δημιουργούνται εισοδήματα. Από αυτήν την άποψη, στη Γερμανία παρατηρήθηκε καλύτερη διαχείριση της κατάστασης• όμως, εκεί, ακριβώς, όπως και στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να πληρώσουν σοβαρότατο τίμημα, με εξαίρεση βέβαια τα επιτελεία των στελεχών που διοικούν τις επιχειρήσεις, καθώς η συμμαχία τους με τους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων αποτελεί ένα από τα θεμέλια του νεοφιλελευθερισμού.
Όσο αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε «καταστολή του χρηματοοικονομικού τομέα» [8] δεν θα αμφισβητεί όλες τις συνιστώσες του γενικότερου νεοφιλελεύθερου πλαισίου (ηγεμονία των καπιταλιστικών τάξεων και των χρηματοοικονομικών θεσμών, συμμαχία των υψηλόβαθμων στελεχών που διοικούν τις επιχειρήσεις και τη δημόσια διοίκηση με τους καπιταλιστές, κυριαρχία του χρηματοπιστωτικού τομέα στην οικονομία, παγκοσμιοποίηση [9]), τότε, όλες οι απόπειρες αντιμετώπισης της διαδικασίας της αποβιομηχάνισης θα οδηγούν -ανεξάρτητα από την έκβασή τους και την τυχόν επιτυχία τους- στην οπισθοδρόμηση και θα τη διαιωνίζουν. Θα υπονομεύουν ό,τι έχει απομείνει από τις λαϊκές κατακτήσεις των προηγούμενων δεκαετιών, χωρίς να συμβάλλουν σοβαρά στην αποκατάσταση της οικονομικής μεγέθυνσης και των επιπέδων της απασχόλησης.
Σημειώσεις:
[1] «Remarks by the President on the economy», Λευκός Οίκος, Ουάσιγκτον, 4 Ιανουαρίου 2012
[2] «Remarks by the President on insourcing American jobs», Λευκός Οίκος, Ουάσιγκτον, 11 Ιανουαρίου 2012. Μερικές φορές χρησιμοποιείται επίσης ο όρος «reshoring».
[3] (ΣτΜ) Ως αντίθετο του όρου «délocalisation», ο οποίος υιοθετήθηκε στη γαλλική γλώσσα για να υποδηλώσει τη μεταφορά της παραγωγικής δραστηριότητας σε χώρες με χαμηλό εργατικό κόστος και ανύπαρκτο νομοθετικό πλαίσιο για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.
[4] Από το 36% (1960), μονάχα για τη Δυτική Γερμανία, στο 23%.
[5] Βλέπε Laurent Carroué, «Retour à l’usine. Industrie, socle de la puissance», «Le Monde diplomatique», Μάρτιος 2010.
[6] «Made in America again: Why manufacturing will return to the US», The Boston Consulting Group, Αύγουστος 2011.
[7] Thorsten Kalina και Claudia Weinkopf, «The increase of low-wage work in Germany. An erosion of internal labour markets?», International Working Party on Labor Market Segmentation, Εξ-αν-Προβάνς, Γαλλία, 5-7 Ιουλίου 2007. [Βλέπε επίσης Anne Dufresne, «Le consensus de Berlin», Le Monde diplomatique, Φεβρουάριος 2012.] Μάλιστα, η θεαματική αύξηση των «ανεξάρτητων» εργαζόμενων στη Γερμανία αποτελεί άλλη μια μορφή αυτής της πολυδιάσπασης και της εντεινόμενης ανασφάλειας. Την παραμονή της κρίσης, οι εισφορές προς τους φορείς της κοινωνικής ασφάλισης μειώθηκαν σημαντικά. Βέβαια, και στη Γαλλία παρατηρήθηκε μια επιβράδυνση της αύξησης της μισθολογικής δαπάνης, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Την περίοδο 2003-2007, το μέσο πραγματικό μισθολογικό κόστος [Το οποίο κόστος έχει διορθωθεί με τον δείκτη της τιμής του ΑΕΠ.]
[8] (ΣτΜ) Έκφραση που κυριάρχησε στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την κρίση του 1929. Επειδή ο χρηματοοικονομικός τομέας ήταν ο κύριος ένοχος για το ξέσπασμά της, το ζητούμενο ήταν η καθιέρωση ενός αυστηρότατου νομοθετικού πλαισίου για τον έλεγχο των δραστηριοτήτων του και την παρεμπόδιση τυχόν μελλοντικών παρεκτροπών του.
[9] Βλέπε: The Crisis of Neoliberalism, Harvard University Press, 2011.