Εκτεταμένο κυβερνητικό γιουρούσι στα δάση έναντι "οικονομικού ανταλλάγματος"!
Την αυθαίρετη αρπαγή και κακοποίηση δημοσίων δασικών εκτάσεων, αλλά και αγροτικής γης αγροτικού χαρακτήρα, με παράνομα κτίσματα επιχειρεί η κυβέρνηση, διά του κ. Σκανδαλίδη αυτή τη φορά, δίνοντας το δικαίωμα στους καταπατητές να νομιμοποιήσουν τα κτίσματά τους!
Του Σταυρογιάννη Λ.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Αυγή".
Την αυθαίρετη αρπαγή και κακοποίηση δημοσίων δασικών εκτάσεων αλλά και αγροτικής γης δασικού χαρακτήρα (εποικιστικές εκτάσεις που συμπεριελήφθησαν στις απαλλοτριώσεις αγροκτημάτων για την αποκατάσταση ακτημόνων γεωργών και κτηνοτρόφων, κάποτε) με παράνομα κτίσματα επιχειρεί να νομιμοποιήσει η κυβέρνηση.
Αυτή τη φορά τη βρόμικη δουλειά ανέλαβε να διεκπεραιώσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, επαναφέροντας διατάξεις, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας στο παρελθόν και όχι το αρμόδιο ΥΠΕΚΑ κατά τον τίτλο του, παρ' ότι ο υπουργός θα καθορίσει τον τύπο του τίτλου κυριότητας για τους καταπατητές. Σύμφωνα με το άρθρο 29 του νομοσχεδίου, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή στις 31 Ιανουαρίου, υπό τον τίτλο "Διαχείριση και προστασία ακινήτων υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - ρυθμίσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις" δασικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν προ του 1975 πριν τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα και άλλαξαν χρήση, μετατράπηκαν σε καλλιέργειες, οικόπεδα ή σε οικισμούς μπορούν να εξαγορασθούν μέχρι το τέλος του 2013. Η προθεσμία αυτή παρατείνεται με απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ.
Το αίτημα εξαγοράς υποβάλλεται στις δασικές υπηρεσίες, οι οποίες εδώ και καιρό στενάζουν από την έλλειψη προσωπικού και στη συνέχεια εισηγούνται στην περιφέρεια που εκδίδει την απόφαση εξαγοράς. Η εκτεταμένη ανομία διαγράφεται εφόσον ο κάτοχος της έκτασης πληρώσει "το τίμημα εξαγοράς" και το "χρηματικό αντάλλαγμα" για τη νομιμοποίηση της αλλαγής χρήσης σε δημόσια αλλά και ιδιωτική δασική έκταση. Έως ότου εξοφληθούν και τα δύο δεν μπορεί να μεταβιβαστεί η έκταση, ενώ αν πληρωθούν ο γενικός γραμματέας της περιφέρειας, εκδίδει τίτλο κυριότητας, ο τύπος του οποίου καθορίζεται με απόφαση του ΥΠΕΚΑ. Το τίμημα εξαγοράς κατατίθεται στο Πράσινο ταμείο, ενώ αποκρύπτεται ότι έχει νομοθετηθεί το 95% των πόρων του να κατευθύνεται στη μαύρη τρύπα του προϋπολογισμού. Αλλά και το "χρηματικό αντάλλαγμα" επιχειρείται να καλυφθεί με συνταγματικό μανδύα.
Επαναλαμβάνεται η καραμέλα του περιβαλλοντικού ισοζυγίου. Η αιτιολογική έκθεση είναι αποκαλυπτική "για την αναπλήρωση του φυσικού αγαθού του δάσους, που έχει απωλεσθεί το αντάλλαγμα θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για την αναδάσωση εκτάσεων". Θεωρητικά η καταπάτηση και η νομιμοποίηση της αλλαγής χρήσης απαγορεύεται για εκτάσεις σε κυρωμένους δασικούς χάρτες, προστατευμένες περιοχές κ.λπ. Όμως οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες ανά την επικράτεια μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, ενώ στην πλειοψηφία τους οι προστατευμένες περιοχές δεν έχουν καν οριοθετηθεί.
Το άρθρο 23 δίνει τη δυνατότητα να εξαγορασθεί παράνομα κατεχόμενο ακίνητο, πριν την 5.6.1993 με προθεσμία εξαγοράς έως 31.12.2003. Το τίμημα εξαγοράς "των κατεχόμενων ακινήτων ορίζεται στο ύψος της αντικειμενικής τους αξίας" ή της αγοραίας, όπου δεν υπάρχει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού. Βεβαίως εκτός από την έκταση νομιμοποιείται και το κτίσμα εντός αυτής.
Όταν από την 21η Σεπτεμβρίου μέχρι και την 13η Φεβρουαρίου έχουν δημοσιευτεί τρεις νόμοι του ΥΠΕΚΑ που περιλαμβάνουν ρυθμίσεις για την εκμετάλλευση της αυθαιρεσίας έναντι χρηματικού προστίμου και το νομοσχέδιο αυτό περιέχει συμπληρωματικές... διατάξεις. Ολόκληρο το άρθρο 27, με τον τίτλο "Νομιμοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων σε εξαγορασμένα ακίνητα" καθορίζει τις σχετικές διαδικασίες "για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που τα εξαγόρασαν από τις οικείες επιτροπές θεμάτων γης και επίλυσης διαφορών των περιφερειών της χώρας και έχουν ανεγείρει σε αυτές αυθαίρετο κτίσμα, καθώς και για αυτούς που τα νέμονται νόμιμα" και την καταβολή του ειδικού προστίμου. Οι ενδιαφερόμενοι καταθέτουν τα δικαιολογητικά στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία και όχι στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ όπως γίνεται για τα αυθαίρετα σε μη καταπατημένες εκτάσεις. Μάλιστα έως ότου εκδοθεί ο τίτλος κυριότητας δεν κατεδαφίζεται το αυθαίρετο και παγώνουν τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης.
ΣΤΕ: Συνταγματική απόκλιση!!!
Πάντως, σε κάθε περίπτωση ισχύει το Σύνταγμα και οι προστατευτικές διατάξεις του έτσι όπως έχουν εξειδικευτεί από την πλούσια νομολογία του ΣτΕ. Πρόσφατα το τέταρτο τμήμα του ανωτάτου Δικαστηρίου στην 142/2012 απόφασή του με αφορμή εξαγορά εποικιστικής έκτασης στον Χορτιάτη βάσει του νόμου 3147/2003, έκρινε ότι "η εκποίηση χωρίς δημοπρασία των δημοσίων εποικιστικών εκτάσεων σε πρόσωπα που τις κατέλαβαν αυθαίρετα συνιστά απόκλιση από τις συνταγματικές αρχές του κράτους δικαίου και της ισότητας των πολιτών έναντι του νόμου αλλά και τις αρχές προστασίας του περιβάλλοντος. Η επιλογή του μέσου δεν δικαιολογείται χάριν της λυσιτελούς εξυπηρέτησης του επιδιωκόμενου σκοπού".
Επαναλαμβάνει δε ότι δεν συνιστά συνταγματικώς ανεκτή ρύθμιση διότι περιορίζεται στην αποδοχή πραγματικών καταστάσεων που δημιουργήθηκαν παρανόμως από ιδιώτες και αποβλέπει προέχοντος στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, παραπέμποντας σε αποφάσεις της Ολομέλειας του 2009.
Το εμπρηστικό άρθρο...
Ολόκληρο το εμπρηστικό άρθρο έχει ως εξής:
Άρθρο 29,
Συμπλήρωση διατάξεων του Ν. 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979)
Μετά το άρθρο 48 του Ν. 998/1979 "Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας" (ΦΕΚ 289/Α/1979) προστίθεται άρθρο 48α ως εξής:
"Άρθρο 48α
Εκχερσωθείσες δασικές εκτάσεις για αγροτική χρήση.
1. Δασικού χαρακτήρα εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική χρήση, πριν τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα του 1975 και διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα, δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, απαγορευμένης κάθε άλλης χρήσης από τον κάτοχό τους, εκτός και αν προβλέπεται διαφορετικά από το ειδικό ή περιφερειακό χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό.
2. Δεν υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου αυτού εκτάσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται σε κυρωμένους δασικούς χάρτες ως δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς και οι εκτάσεις που υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 19 του Ν. 1650/1986, όπως αντικασταστάθηκε από το άρθρο 5 του Ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α/2011). Τυχόν εκδοθέντες τίτλοι κυριότητας ανακαλούνται και το τίμημα επιστρέφεται.
3. Οι κάτοχοι των δημοσίων εκτάσεων της παραγράφου 1 υποβάλλουν αίτημα εξαγοράς στο αρμόδιο Δασαρχείο ή στην αρμόδια Διεύθυνση Δασών, εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο. Στην αίτηση περιγράφεται το κατεχόμενο ακίνητο κατά θέση, όρια και εμβαδόν, με συνημμένο τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το Εθνικό Τριγωνομετρικό Δίκτυο (κρατικό σύστημα συντεταγμένων ΕΓΣΑ '87). Ο Δασάρχης ή ο Διευθυντής Δασών, εφόσον δεν υφίσταται Δασάρχης, εισηγείται αρμοδίως και ο διευθυντής της οικείας Διεύθυνσης Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εκδίδει την απόφαση εξαγοράς της έκτασης. Η προθεσμία για την κατάθεση των αιτήσεων εξαγοράς λήγει την 31.12.2013. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί για ένα ακόμη έτος με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
4. Για την κατοχή του ακινήτου λαμβάνονται υπόψη ιδίως πράξεις αποδοχής κληρονομιάς, ιδιωτικά συμφωνητικά με βέβαιη χρονολογία, καθώς και παραχωρητήρια των δασικών υπηρεσιών για χρήσεις που προβλέπονται από τη δασική νομοθεσία. Οι ένορκες βεβαιώσεις δεν λαμβάνονται υπόψη ως αποδεικτικό στοιχείο για την απόδειξη κατοχής του ακινήτου.
5. Το τίμημα εξαγοράς ορίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 6 του Ν. 998/1979, και καταβάλλεται σε τέσσερις (4) εξαμηνιαίες άτοκες δόσεις. Το τίμημα κατατίθεται υπέρ του Ειδικού Φορέα Δασών του Πράσινου Ταμείου και διατίθεται αποκλειστικά για την ανάπτυξη και προστασία των δασών.
6. Το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί των εκτάσεων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 10 του Ν. 3208/2003.
7. Οι κάτοχοι δημόσιων και μη εκτάσεων της παραγράφου 1 καταβάλλουν χρηματικό αντάλλαγμα για την απώλεια του φυσικού αγαθού από την αλλαγή χρήσης της έκτασης, για να αναδασωθεί αντίστοιχη έκταση, κατά την έννοια του "θετικού περιβαλλοντικού ισοζυγίου", κατ' εφαρμογή του άρθρου 45 παράγραφος 12 του Ν. 998/1979, η οποία προστέθηκε με το άρθρο 1 παράγραφος 10 του Ν. 3208/2003. Η καταβολή του ανταλλάγματος αυτού αποτελεί προϋπόθεση για την εξαγορά της έκτασης από τον ενδιαφερόμενο σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2, καθώς και για τη νομιμοποίηση της αλλαγής χρήσης από τον κάτοχο έκτασης δημόσιας ή μη.
8. Έως ότου εξοφληθεί το οφειλόμενο τίμημα και καταβληθεί το αντάλλαγμα χρήσης, ο κάτοχος δεν μπορεί να μεταβιβάσει την έκταση.
9. Μετά την εξόφληση του τιμήματος και του χρηματικού ανταλλάγματος, οι διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες για την προστασία της έκτασης, σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας παύουν να ισχύουν. Ο γενικός γραμματέας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης εκδίδει τίτλο κυριότητας υπέρ του κατόχου της έκτασης. Με απόφαση υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζεται ο τύπος του τίτλου κυριότητας".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου