10/9/11

Αλλάζει κάτι στις σχέσεις Μεγαλοεργολάβων και ΠΑΣΟΚ;

Κάτι πολύ χοντρό συμβαίνει στις σχέσεις της κυβέρνησης με τους μεγαλοεργολάβους και το επόμενο διάστημα αναμένεται να δούμε πολλά επεισόδια. Η κόντρα που ξέσπασε ξαφνικά μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας "Ολυμπία Οδός" που κατασκευάζει τον άξονα Κορίνθου – Πατρών, προοιωνίζει "πολλές συγκρούσεις και θύματα". Το θέμα είναι μήπως προδικάζει και ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις...



Κάτι η οικονομική κρίση, κάτι τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης που δεν προχωρούν, κάτι τα δραματικά οικονομικά αποτελέσματα των εργολάβων που είναι ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία, έφεραν τη ρήξη των τελευταίων ημερών. Χωρίς να λένε βέβαια λέξη για την «ταμπακιέρα», το υπουργείο Υποδομών και η κοινοπραξία «Ολυμπία οδός» άρχισαν κανονικό πόλεμο ανακοινώσεων για τα έργα στην Κορίνθου-Πατρών, που  καρκινοβατούν εδώ και μήνες. Η «Ολυμπία Οδός», στην οποία συμμετέχουν η γαλλική Vinci (29,9%), η γερμανική Hochtief (17%) και οι ελληνικές J&P ΑΒΑΞ (19,1%), Ελλάκτωρ 17% και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (17%), κατηγορεί το δημόσιο για τις καθυστερήσεις και το αδιέξοδο. Ως αιτία για την ουσιαστική διακοπή των έργων, η κοινοπραξία επικαλείται τις καθυστερήσεις από την πλευρά του Δημοσίου στην παράδοση των εργοταξιακών χώρων, που έπρεπε να έχουν εξασφαλιστεί ώς τον Αύγουστο του 2009. Σε ανακοίνωσή της η κοινοπραξία  υποστηρίζει  ότι "ενώ με βάση το Μνημόνιο (!!!) Συναντίληψης που έχει συμφωνηθεί μεταξύ της εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, η Ολυμπία Οδός, σε στενή συνεργασία με κορυφαίες δανείστριες τράπεζες που συμμετέχουν στις συζητήσεις, διαβίβασε στο Δημόσιο στα τέλη Ιουλίου πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης, αλλά μέχρι και σήμερα,  αναμένει την επίσημη θέση του Δημοσίου. Κάτι που είναι απολύτως ζωτικής σημασίας προκειμένου να εξασφαλιστεί η υποστήριξη των τραπεζών για τη συνέχιση του έργου." 
Χτες το Υπουργείο Υποδομών, με ανακοίνωσή του, επιχείρησε να απαντήσει στις  αιτιάσεις της Κοινοπραξίας. "Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το Υπουργείο Οικονομικών, και συνολικά η Κυβέρνηση εργάστηκαν και εξακολουθούν να εργάζονται συστηματικά για την επίλυση των προβλημάτων και τη συνέχιση της κατασκευής των έργων",  υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή του.
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου, "εδώ και αρκετές εβδομάδες με απόφαση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης, επιβεβαιώθηκε ότι η κατεύθυνση του Δημοσίου ήταν και παραμένει να εξευρεθούν αποδεκτές λύσεις στο πλαίσιο των Συμβάσεων Παραχώρησης το συντομότερο δυνατό.
Συγκεκριμένα: 
Η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αποτελεί πρωταρχική συμβατική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου. Τα έργα, όπως πολύ καλά γνωρίζει η Ολυμπία Οδός ΑΕ, σταμάτησαν γιατί οι τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότησή τους. Παρ’όλα αυτά το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, καταβάλλει προσπάθειες να ξεκινήσει άμεσα η επαναχρηματοδότηση των έργων από τις Τράπεζες. 
Η Ολυμπία Οδός ΑΕ επίσης γνωρίζει καλά ότι το Δημόσιο σήμερα δεν έχει καμία εκκρεμότητα σε σχέση με το έργο. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα, το Δημόσιο είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις προς τον Παραχωρησιούχο. Εκκρεμότητες υπήρχαν, όπως οι απαλλοτριώσεις, μέχρι το καλοκαίρι του 2009. Όμως σε κάθε περίπτωση τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου. 
Η μείωση των  διοδίων που έχει προτείνει το Δημόσιο, όπως καλά γνωρίζει ο Παραχωρησιούχος, δεν πρόκειται να  επηρεάσει στο παραμικρό τη χρηματοδότηση του Έργου. 
Όσο όμως ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει την εξεύρεση λύσης!"
Όπως φαίνεται, παίζεται ένα παιχνίδι εκβιασμών κι από τις δύο πλευρές. 
Η μεν κυβέρνηση με όπλο τα έργα προσπαθεί να διαπραγματευτεί την υποστήριξη των "εθνικών νταβατζήδων" στην πορεία προς τις εκλογές. Ίσως βέβαια και να θελήσει να ρίξει τι ευθύνες για την αποτυχία της στα  "διαπλεκόμενα".  Το έργο το έχουμε ξαναδεί... Το έχει ξανακάνει το ΠΑΣΟΚ, το έκανε και ο Καραμανλής παλαιότερα.
Από την άλλη, οι εργολάβοι πιέζουν ώστε να ανοίξουν οι δουλειές  και  να μοιραστεί πάλι η πίτα. Ανεπίσημες πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν πως οι εργολάβοι για να συναινέσουν στη μείωση των διοδίων  και να συνεχίσουν τα έργα, ζητούν να εισπράττουν το σύνολο των εσόδων ώς το 2037, έναντι του 2022 που προβλέπει η σύμβαση. 
Κάπου θα τα βρουν στη μέση, είναι σίγουρο. Εκτός κι αν οι Μεγαλοεργολάβοι αποφάσισαν έστω και αργά να αδειάσουν το «θείο βρέφος» Γ. Παπανδρέου, διότι όπως είπε κάποτε ένας πολιτικός «το παιδί δεν μπορεί». 
Και  γι' αυτό ας μην εκπλαγούμε αν  δούμε τον  Καψή, τον Πρετεντέρη  και την Τρέμη να γίνονται ξαφνικά "αντιμνημονιακοί"!





Δεν υπάρχουν σχόλια: