Ως «συνολική δέσμη μέτρων που θα μας επιτρέψουν να ξεπεράσουμε την χρηματοπιστωτική κρίση και να συνεχίσουμε την πορεία μας προς τη βιώσιμη ανάπτυξη» παρουσιάζουν οι ηγέτες των «27» τις αποφάσεις που έλαβαν στη σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών.
Σε ένα τελικό σχέδιο για το μόνιμο μηχανισμό διάσωσης, την αυστηροποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και το «Σύμφωνο για το Ευρώ» («Euro Plus Pact») κατέληξαν οι ηγέτες της ΕΕ στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών.
Στο «Σύμφωνο για το Ευρώ» θα συμμετέχουν, πέραν των 17 χωρών της Eυρωζώνης, και έξι ακόμη χώρες της ΕΕ. Πρόκειται για τη Δανία, την Πολωνία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Λιθουανία και τη Λετονία. Αργότερα θα ενταχθεί στο Σύμφωνο και η Τσεχία. Εκτός μένουν πλέον μόνο η Βρετανία, η Σουηδία και η Ουγγαρία.
Οι οριστικές αποφάσεις για τον προσωρινό μηχανισμό μετατίθενται για τον Ιούνιο, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για τις πολιτικές εξελίξεις στη Γερμανία και τη Φινλανδία, την ίδια ώρα που η Πορτογαλία είναι στον προθάλαμο του μηχανισμού ευρωδιάσωσης.
Η Γερμανία κατάφερε τελικά να γίνει αποδεκτό το αίτημά της για τον «επιμερισμό» της συνεισφοράς της στο μόνιμο μηχανισμό στήριξης (ESM) που θα τεθεί σε ισχύ από το 2013.Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποδέχθηκε τη γερμανική πρόταση, να μοιραστεί το ποσό που της αναλογεί στο μηχανισμό διάσωσης σε πέντε ετήσιες δόσεις, που θα αρχίσει να καταβάλλει από τον Ιούλιο του 2013.
Ο νέος μηχανισμός που το 2013 θα διαδεχθεί το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF - ο υφιστάμενος προσωρινός μηχανισμός) θα διαθέτει 700 δισεκατομμύρια ευρώ. Από αυτά 620 δισεκατομμύρια θα έχουν τη μορφή εγγυήσεων και τα υπόλοιπα 80 δισεκατομμύρια θα είναι καταβεβλημένα κεφάλαια.
Το μερίδιο της Γερμανίας σε αυτό είναι 22 δισεκατομμύρια ευρώ. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την καταβολή του 50% του ποσού εφάπαξ το 2013 και τα υπόλοιπα σε τρεις ετήσιες δόσεις. Η Γερμανία ήθελε να μοιραστεί το ποσό αυτό σε πέντε ισόποσες δόσεις και το πέτυχε.
Έτσι, από το 2013 θα πρέπει το Βερολίνο να καταβάλλει κάθε χρόνο και μέχρι το 2017 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στο κείμενο των συμπερασμάτων, που δόθηκε στη δημοσιότητα, αναφέρουν ότι τα κράτη που επέλεξαν τη συμμετοχή τους στο Σύμφωνο "Ευρώ+" αναλάμβάνουν να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να πετύχουν:
• Προώθηση της ανταγωνιστικότητας
• Προώθηση της απασχόλησης
• Περαιτέρω συμβολή στη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών
• Ενίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας
"Η επιλογή των συγκεκριμένων δράσεων πολιτικής που απαιτούνται για την επίτευξη των κοινών στόχων εξακολουθεί να αποτελεί αρμοδιότητα κάθε χώρας, αλλά πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη σειρά πιθανών μέτρων που ακολουθεί", υπογραμμίζεται στο κείμενο.
Μισθοί και συντάξεις :
Το Σύμφωνο προβλέπει σύνδεση των μισθών με την παραγωγικότητα και τη λήψη μέτρων που θα διασφαλίζουν ότι η εξέλιξη του κόστους συμβαδίζει με την παραγωγικότητα, "τηρουμένων των εθνικών παραδόσεων όσον αφορά τον κοινωνικό διάλογο και τις εργασιακές σχέσεις".
Προβλέπει, μεταξύ άλλων, επανεξέταση του τρόπου καθορισμού μισθών και ημερομισθίων, "μέριμνα ώστε οι μισθολογικές συμφωνίες στον δημόσιο τομέα να στηρίζουν τις προσπάθειες που καταβάλλονται στον ιδιωτικό τομέα", άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων, βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και μέτρα για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου, όπως του πτωχευτικού δικαίου και του εμπορικού κώδικα.
Συνδέει την ηλικία συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής και εισηγείται "μαχαίρι" στις προώρες συντάξεις και κίνητρα για την απασχόληση εργαζομένων άνω των 55 ετών.
Απασχόληση :
Για την προώθηση της απασχόλησης προτείνει αλλαγές στην αγορά εργασίας, με τη προαγωγή του συνδυασμού "Ευελιξίας και ασφάλειας", δια βίου μάθηση και φοροελαφρύνσεις στους εργαζόμενους.
Δημόσια οικονομικά:
Όσον αφορά στις δεσμεύσεις για τη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών, αναφέρεται ότι τα κράτη μέλη που μετέχουν στο σύμφωνο θα πρέπει να μεταφέρουν στην εθνική νομοθεσία τους τούς δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε. είτε με συνταγματική διάταξη είτε με νόμο πλαίσιο. Η Κομισιόν θα γνωμοδοτεί για τους δημοσιονομικούς κανόνες, πριν αυτοί θεσπιστούν.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι θα δοθεί προσοχή στο συντονισμό της φορολογικής πολιτικής. Τα κράτη μέλη δεσμεύονται να μετάσχουν σε συστηματικές συζητήσεις για θέματα φορολογικής πολιτικής. Στα συμπεράσματα αναφέρεται ότι η άμεση φορολογία παραμένει εθνική αρμοδιότητα.
Η Κομισιόν υπέβαλε νομοθετική πρόταση για κοινή ενιαία βάση φορολογίας των επιχειρήσεων.
Τράπεζες :
Όσον αφορά στη σταθερότητα του χρυματοπιστωτικού συστήματος, τονίζεται πως "τα κράτη μέλη δεσμεύονται να θεσπίσουν εθνική νομοθεσία για την εξυγίανση των τραπεζών με πλήρη τήρηση του κοινοτικού κεκτημένου". Θα διεξάγονται "στρες τεστ" σε τακτική βάση.
Οι ετήσιες δεσμεύσεις :
"Η επιλογή των συγκεκριμένων μέτρων πολιτικής προς υλοποίηση θα παραμένει ευθύνη κάθε χώρας, αλλά στην επιλογή θα συνεκτιμώνται ειδικότερα τα προαναφερθέντα θέματα", τονίζεται στα συμπεράσματα, σχετικά με τη δέσμη συγκεκριμένων μέτρων που θα λαμβάνουν κάθε χρόνο τα κράτη μέλη και θα πρέπει να εφαρμοσθούν εντός 12 μηνών.
Ανασκόπηση της συμμετοχής της ελληνικής κυβέρνησης στη Σύνοδο:
Συμμετέχοντας στη Σύνοδο Κορυφής, η ελληνική κυβέρνηση, όχι μόνο δεσμεύτηκε για την υλοποίηση των μέτρων του «Συμφώνου για το Ευρώ» και την αυστηροποίηση του «συμφώνου σταθερότητας», αλλά φρόντισε να δώσει συγκεκριμένα και μετρήσιμα «ανταλλάγματα», στο όνομα των δήθεν «δανειακών διευκολύνσεων» που εξασφάλισε για την αποπληρωμή του δανείου των 110 δισ. ευρώ.
Ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου, προβάλλοντας την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να συνεχίσει το πρόγραμμα της, παρουσίασε τους βασικούς άξονες του σχεδίου δημοσιονομικής προσαρμογής για την περίοδο 2012 - 2014, με μέτρα ύψους 22 δισ. ευρώ, καθώς και «πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων» 50 δισ. ευρώ που θα υλοποιήσει το ίδιο διάστημα.
Σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής, γύρω από το δάνειο των 110 δισ. ευρώ της τρόικας προς την Ελλάδα και τις δήθεν «δανειακές διευκολύνσεις» που ισχυρίζεται ότι πήρε η ελληνική κυβέρνηση, ουσιαστικά θα επιφέρουν νέα δυσβάστακτα μέτρα για τον ελληνικό λαό. Στο κείμενο των συμπερασμάτων γίνεται αναφορά στις αποφάσεις που υπήρξαν για την Ελλάδα στις 11 Μάρτη. Βάσει αυτών των αποφάσεων:
Πρώτον: Η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου κατά μέσο όρο 7,5 χρόνια, από 4,5 χρόνια της αρχικής σύμβασης του δανείου που πήρε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παρατείνει την εξόφληση του δανείου μέχρι το 2023. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι και τα επόμενα χρόνια, κυβέρνηση και τρόικα θα συνεχίσουν τις τρίμηνες «αξιολογήσεις», προκρίνοντας νέα μέτρα σε περίπτωση αποκλίσεων από τα συμφωνηθέντα.
Δεύτερον: Η μείωση του επιτοκίου κατά 1% για το δάνειο των 110 δισ. ευρώ, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του πρωθυπουργού ότι θα μειώσει κατά 6 δισ. ευρώ τους τόκους, ουσιαστικά θα διπλασιάσει τους τόκους που αρχικά προβλέπονταν, εξαιτίας της ταυτόχρονης επιμήκυνσης του δανείου. Εξάλλου, τελεί ακόμα υπό αμφισβήτηση η πραγματική μείωση του επιτοκίου που πήρε η κυβέρνηση. Το επιτόκιο δανεισμού, βάσει της αρχικής συμφωνίας, ήταν 5,2%. Ακόμα όμως δεν έχει διευκρινιστεί, αν με την επιμήκυνση το ελληνικό επιτόκιο ευθυγραμμίστηκε με το ιρλανδικό στο 5,8%. Αν ισχύει αυτό, τότε η μείωση κατά 100 μονάδες βάσης θα φέρει το επιτόκιο στο 4,8%. Οπότε, δε μειώνεται κατά 1%, αλλά μόλις κατά 0,4%, και αυτό κυμαινόμενο, με άγνωστη δηλαδή πορεία.
Πορτογαλία-Ιρλανδία:
Σε ό,τι αφορά την Πορτογαλία, οι ευρωπαίοι ιθύνοντες φρόντισαν να καταστήσουν σαφές ότι ανεξαρτήτως των εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων θα πρέπει να εφαρμοσθεί απαρέγκλιτα το πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης στο οποίο συμφώνησε η απερχόμενη (σοσιαλιστική) κυβέρνηση Σόκρατες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο ηγέτης της πορτογαλικής Κεντροδεξιάς Πέντρο Πάσος Κοέλιο, ο οποίος- σε αντίθεση με τον Ζοσέ Σόκρατες - αφήνει να εννοηθεί ότι ενδέχεται η χώρα του να ζητήσει την συνδρομή της ΕΕ και του ΔΝΤ, δέχθηκε ισχυρές πιέσεις τόσο από την κυρία Μέρκελ όσο και από τους κκ. Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και Ζαν-Κλοντ Τρισέ, οι οποίοι ομοφώνως του συνέστησαν να μην αποστεί διόλου από τα συμφωνημένα, στην περίπτωση που- όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις- επικρατήσει στις επικείμενες εκλογές.
Σε ό,τι αφορά την Ιρλανδία οι πάντες τελούν εν αναμονή των αποτελεσμάτων των τεστ αντοχής των τραπεζών της. Το ενδεχόμενο να απαιτηθεί πρόσθετη οικονομική ενίσχυση του ιρλανδικού κράτους από την ΕΕ και το ΔΝΤ συζητείται όλο και περισσότερο εσχάτως στις Βρυξέλλες. Ως προς τα επιτόκια δανεισμού της Ιρλανδίας Σαρκοζί και Μέρκελ εξακολουθούν μα εμμένουν ότι για να μειωθούν θα πρέπει το Δουβλίνο να αυξήσει τα φορολογικά βάρη των επιχειρήσεων που έχουν την έδρα τους στην Ιρλανδία.
Και τα spreads στα ύψη :
Παρά τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες τα spreads στις αγορές ομολόγων παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, με το ελληνικό να διαμορφώνεται περί τις 930 μονάδες. Σε νέο ιστορικό υψηλό αναρριχήθηκε η απόδοση του 10ετούς πορτογαλικού ομολόγου, ξεπερνώντας το 8%, μετά και την υποβάθμιση της Πορτογαλίας από τη Standard & Ρoor΄s, που ακολούθησε αυτή από τη Fitch. Οι αγορές δείχνουν να ανησυχούν από την αναβολή για τη Σύνοδο Κορυφής του Ιουνίου των αποφάσεων για τη χρηματοδότηση του σημερινού Ταμείου Διάσωσης (ΕFSF). Ενώ οι ευρωπαίοι ηγέτες συμφωνούν ότι το Ταμείο πρέπει να ενισχυθεί οικονομικά ώστε να μπορεί να δανείζει 440 εκατ. ευρώ όπως έχει συμφωνηθεί, ωστόσο δεν έχουν καταλήξει ακόμη στο πώς θα γίνει αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου