Τα μυστικά που κρύβει το Μαύρο Βουνό...
Στο Μαύρο Βουνό του Γραμματικού αναζητούν Αστυνομία και Πυροσβεστική τα αίτια της μεγάλης πυρκαγιάς που κατέκαψε τη βορειοανατολική Αττική. Οι κάτοικοι, που αντιδρούν στην κατασκευή ΧΥΤΑ, τονίζουν ότι οι ίδιοι «δεν είχαν λόγους να κάψουν το σπίτι τους».
Οι αρχές ερευνούν το γεγονός ότι η φωτιά, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, ξεκίνησε σε απόσταση 800 μέτρων από τα μηχανήματα του εργολάβου που έχει αναλάβει το έργο, αλλά και ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα σε κοντινή απόσταση ξέσπασε και δεύτερη εστία.
Στο Μαύρο Βουνό του Γραμματικού αναζητούν Αστυνομία και Πυροσβεστική τα αίτια της μεγάλης πυρκαγιάς που κατέκαψε τη βορειοανατολική Αττική. Οι κάτοικοι, που αντιδρούν στην κατασκευή ΧΥΤΑ, τονίζουν ότι οι ίδιοι «δεν είχαν λόγους να κάψουν το σπίτι τους».
Οι αρχές ερευνούν το γεγονός ότι η φωτιά, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, ξεκίνησε σε απόσταση 800 μέτρων από τα μηχανήματα του εργολάβου που έχει αναλάβει το έργο, αλλά και ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα σε κοντινή απόσταση ξέσπασε και δεύτερη εστία.
Ο αυτόπτης μάρτυρας κ. Ηρακλής Χρύσανθος, από το Σέσι Γραμματικού, έσπευσε αμέσως στο σημείο της φωτιάς. «Ενώ πολεμούσαμε επί μία και πλέον ώρα στην αριστερή πλευρά του δρόμου, όπως κοιτάς από το Σέσι στο Γραμματικό, ξεπήδησε ξαφνικά άλλη μία εστία από τη δεξιά...». Η δεύτερη εστία είναι για μία σειρά παραγόντων της περιοχής, όπως ο πρώην κοινοτάρχης του Βαρνάβα κ. Γιώργος Κόλλιας, «σοβαρή ένδειξη εμπρησμού».
Ενας εμπρησμός λοιπόν που σχετίζεται με τον ΧΥΤΑ, στο συμπέρασμα αυτό ο πρόεδρος της κοινότητας Γραμματικού κ. Νίκος Κούκης και ανώνυμες πηγές από την αστυνομία είναι σύμφωνοι.
Ενας εμπρησμός λοιπόν που σχετίζεται με τον ΧΥΤΑ, στο συμπέρασμα αυτό ο πρόεδρος της κοινότητας Γραμματικού κ. Νίκος Κούκης και ανώνυμες πηγές από την αστυνομία είναι σύμφωνοι.
Αλλά ο κ. Κούκης δηλώνει κατηγορηματικά ότι κάτοικοι της περιοχής που αντιδρούν στην κατασκευή του ΧΥΤΑ δεν είχαν πρόσβαση στην περιοχή. «Η καθημερινή διέλευση ελέγχεται από αστυνομικούς με στολή και άνδρες της ασφάλειας...».
Το βράδυ της Παρασκευής η Πυροσβεστική δέχθηκε την πρώτη ειδοποίηση για τη φωτιά στις 20.46, ενώ είχε σκοτεινιάσει και δεν ηταν δυνατόν να γίνουν πτήσεις εναέριων μέσων. «Είναι και αυτή ενδειξη ότι ορισμένα πράγματα ηταν σχεδιασμένα», λέει αξιωματούχος της Πυροσβεστικής. Οι άνεμοι ήταν εντασης 8 μποφόρ και φυσούσε από τον Ευβοϊκό σε νοτιοδυτική κατεύθυνση.
Ο κ. Κούκης λέει ότι αμέσως έφθασαν αρχικά 2 και στη συνέχεια συνολικά 12 οχήματα. «Δεν έκαναν δουλειά όμως, γιατί η περιοχή ηταν δύσβατη» λέει ο πρόεδρος της κοινότητας Γραμματικού. Το τι συνέβη από τις 9 το βράδυ της Παρασκευής ώς τις 8 το πρωί του Σαββάτου έπαιξε ίσως σημαντικότερο ρόλο στην εξέλιξη της πυρκαγιάς από ό, τι η ανακάλυψη των αυτουργών ενός ενδεχόμενου εμπρησμού.
«Ζητούσαμε να πάμε να σβήσουμε τη φωτιά και δεν μας άφηναν από την αστυνομία» δηλώνει ο κτηνοτρόφος Γιάννης Στάσης. Ο δικηγόρος Νίκος Μπούρμπος επισημαίνει ότι 4 από τα πυροσβεστικά αυτοκίνητα «είχαν ως αποστολή την προστασία των μηχανημάτων του εργολάβου».
Ο κ. Κούκης λέει ότι αμέσως έφθασαν αρχικά 2 και στη συνέχεια συνολικά 12 οχήματα. «Δεν έκαναν δουλειά όμως, γιατί η περιοχή ηταν δύσβατη» λέει ο πρόεδρος της κοινότητας Γραμματικού. Το τι συνέβη από τις 9 το βράδυ της Παρασκευής ώς τις 8 το πρωί του Σαββάτου έπαιξε ίσως σημαντικότερο ρόλο στην εξέλιξη της πυρκαγιάς από ό, τι η ανακάλυψη των αυτουργών ενός ενδεχόμενου εμπρησμού.
«Ζητούσαμε να πάμε να σβήσουμε τη φωτιά και δεν μας άφηναν από την αστυνομία» δηλώνει ο κτηνοτρόφος Γιάννης Στάσης. Ο δικηγόρος Νίκος Μπούρμπος επισημαίνει ότι 4 από τα πυροσβεστικά αυτοκίνητα «είχαν ως αποστολή την προστασία των μηχανημάτων του εργολάβου».
Πυροσβεστική λέει ότι στις 6.16 το πρωί του Σαββατου δόθηκε η εντολή για την απογείωση του πρώτου ελικοπτέρου που ξεκίνησε στις 6.34 και γύρισε στη βάση του στις 8.21. Ο κ. Κούκης δέχεται ότι «το Ερικσον έκανε ρίψεις στη δύσβατη περιοχή μεταξύ Βαρνάβα και Γραμματικού αλλά έφυγε γρήγορα. Τα αεροπλάνα ήρθαν γύρω στις 8...». Τότε η φωτιά είχε ανεβεί στη ράχη του Μαύρου Βουνού και ήδη «χόρευε» με κατεύθυνση τον Βαρνάβα και τις νοτιότερες περιοχές της Αττικής. «Η φωτιά δεν κρατιόταν μετά» λέει ο κ. Γιώργος Κόλλιας, πρώην πρόεδρος της κοινότητας Βαρνάβα.
Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό πρώτα από όλα για τους ίδιους τους Γρμματικιώτες. Εξι σπίτια καταστράφηκαν ολοσχερώς στο χωριό, άλλα 15 υπέστησαν ζημιές, 25.000 στρέμματα δάσους και 40.000 στρέμματα με ελιές κάηκαν. «Θα ήταν κουτός όποιος έκαιγε το σπίτι του», λέει ο κ. Νίκος Κούκης.
Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό πρώτα από όλα για τους ίδιους τους Γρμματικιώτες. Εξι σπίτια καταστράφηκαν ολοσχερώς στο χωριό, άλλα 15 υπέστησαν ζημιές, 25.000 στρέμματα δάσους και 40.000 στρέμματα με ελιές κάηκαν. «Θα ήταν κουτός όποιος έκαιγε το σπίτι του», λέει ο κ. Νίκος Κούκης.
"Όπου υπήρχε δάσος, θα γίνει ΧΥΤΑ".
Δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» αναφέρει ότι η έκταση στο Σέσι Γραμματικού θα μείνει εκτός των περιοχών που θα κηρυχθούν αναδασωτέες, για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Όπως επισημαίνει ο κ. Μπούρμπος, δικηγόρος των κατοίκων του Γραμματικού «σύμφωνα με την Περιφέρεια και το δασαρχείο, ο χώρος όπου έχει χωροθετηθεί ο ΧΥΤΑ Γραμματικού είναι σήμερα, ή τουλάχιστον ήταν μέχρι την Παρασκευή, δασική έκταση. Από τις εξαγγελίες των κυβερνητικών παραγόντων που άκουσα, «όπου υπάρχει δάσος θα γίνει δάσος». Άρα, θεωρώ λογικό ότι, εφόσον ο χώρος που έχει χωροθετηθεί ο ΧΥΤΑ ήταν δάσος, θα πρέπει να ξαναγίνει δάσος». Σε περίπτωση εξαίρεσης, πρόκειται να ασκηθούν όλοι οι νόμιμοι τρόποι από την κοινότητα και τους κατοίκους του Γραμματικού, τονίζει ο κ. Μπούρμπος. «Δεν μπορεί, όμως, να εξαιρεθεί... και για ποιο λόγο να εξαιρεθεί; Επειδή είχε χωροθετηθεί ο ΧΥΤΑ; Έτσι και αλλιώς, ο ΧΥΤΑ έχει χωροθετηθεί παράνομα σε αναδασωτέα περιοχή. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δημόσιο συμφέρον – κατά το Σύνταγμα, όχι κατά την άποψή μου – από την αναδάσωση των καμένων εκτάσεων. Οποιοδήποτε άλλο συμφέρον που λέγεται εγκατάσταση-δημιουργία χωματερής υποχωρεί δηλαδή μπροστά στο υπέρτατο συμφέρον που είναι η αναδάσωση», καταλήγει.
Ουδείς διατυπώνει κατηγορίες, ή έστω υπαινιγμούς εναντίον της εργοληπτικής εταιρείας. Το χρονικό των γεγονότων που προηγήθηκαν των πυρκαγιών στο Γραμματικό ίσως επιτρέπει, όμως, την εξαγωγή ορισμένων συμπερασμάτων. Ειδικότερα, ιδιοκτήτες εκτάσεων στην περιοχή γύρω από το χώρο που θα κατασκευασθεί ο ΧΥΤΑ είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ζητώντας την παύση των έργων, επειδή δεν αποζημιώθηκαν για τις καταπατήσεις, όπως ισχυρίζονται, των ακινήτων τους. Η προσφυγή επρόκειτο να συζητηθεί τον Οκτώβριο, αλλά συζητήθηκε στις 13 Αυγούστου και αναμένεται απόφαση, ενώ στο μεταξύ το υπουργείο Οικονομικών έχει αρχίσει διαπραγματεύσεις με τους ιδιοκτήτες για τον προσδιορισμό του ύψους πιθανών αποζημιώσεων.
Στο μεταξύ, όμως, εκδηλώθηκαν οι καταστροφικές πυρκαγιές που κατέκαψαν τις καταπατημένες, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες τους, εκτάσεις, αλλά και μεγάλες εκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή, με αποτέλεσμα πολλοί στην κατασκευαστική αγορά να εκτιμούν, ότι ανοίγει πλέον διάπλατα ο δρόμος για την καταβολή χαμηλών αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες, ώστε να απεμπλακεί η κατασκευή του ΧΥΤΑ από τις προσφυγές τους.
Στο μεταξύ, όμως, εκδηλώθηκαν οι καταστροφικές πυρκαγιές που κατέκαψαν τις καταπατημένες, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες τους, εκτάσεις, αλλά και μεγάλες εκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή, με αποτέλεσμα πολλοί στην κατασκευαστική αγορά να εκτιμούν, ότι ανοίγει πλέον διάπλατα ο δρόμος για την καταβολή χαμηλών αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες, ώστε να απεμπλακεί η κατασκευή του ΧΥΤΑ από τις προσφυγές τους.
«Ήταν μια πολύ βολική φωτιά για τους θιασώτες του νέου ΧΥΤΑ στο Γραμματικό», τονίζουν χαρακτηριστικά στελέχη εργοληπτικών εταιρειών.
Οι μεγάλες μπίζνες της φωτιάς…
«Βολικές» για εργοληπτικά συμφέροντα, όμως, είναι εκ του αποτελέσματος συνολικότερα οι πυρκαγιές που έχουν κατακάψει τεράστιες εστίες πρασίνου στη Βόρεια και Βορειοανατολική Αττική, καθώς:
* Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αττικής, που παρουσιάσθηκε την άνοιξη από το ΥΠΕΧΩΔΕ, προβλέπει εντάξεις μεγάλων εκτάσεων της Βορειοανατολικής Αττικής στο σχέδιο πόλης. Το σχέδιο διαπνέεται από… «εποικοδομητική ασάφεια», με αποτέλεσμα να έχει ανοίξει η όρεξη κατασκευαστών που ενδιαφέρονται για πρόσθετη δόμηση στην περιοχή. Η καταστροφή δασικών εκτάσεων, που λόγω του χαρακτηρισμού τους εμπόδιζαν τα σχέδια δόμησης, ενώ συνέβαλαν και στην αύξηση των τιμών της γης, εις βάρος των κατασκευαστικών εταιρειών, εκτιμάται τώρα ότι θα απελευθερώσει από πολλά διοικητικά και οικονομικά βάρη τις μελλοντικές «αναπτυξιακές» δραστηριότητες.
* Το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί δραστήρια τους διαγωνισμούς για την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων στην Αττική, συνολικού μήκους 62,355 χλμ. και προϋπολογισμού 1.658 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνουν τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κατεχάκη, μέχρι την Παραλιακή Ποσειδώνος και μέσω της σήραγγας του Υμηττού με Μεσόγεια, Σπάτα, Παλλήνη, Αγία Μαρίνα, Λαγονήσι και Λαύριο. Οι αυτοκινητόδρομοι θα κατασκευασθούν με συμβάσεις παραχώρησης και θα στηθούν έξι νέα σημεία είσπραξης διοδίων στην Αττική. Η τεράστια καταστροφή δασικών εκτάσεων στην Αττική, με μια ωμή και κυνική επιχειρηματική οπτική, είναι πολύ βολική για τις μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες που θα εμπλακούν στα έργα, αφού μειώνει τις αξίες της γης σε περιοχές όπου θα κατασκευασθούν οι νέοι οδικοί άξονες και διευκολύνει την απόκτησή τους από ισχυρές εταιρείες κατασκευών και real estate, για να αναπτυχθούν «χρυσοφόρες» δραστηριότητες γύρω από τους νέους οδικούς άξονες.
Ανάλογοι υπολογισμοί γίνονται σε σχέση και με άλλα 28,5 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, που θα κατασκευασθούν ως δημόσια έργα, για τους οποίους έχουν δεσμευθεί κοινοτικά κονδύλια ύψους 350 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που περιλαμβάνουν τις επεκτάσεις της λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό και της Λαυρίου με παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου, τον περιφερειακό άξονας Παιανίας – Μαρκόπουλου, με παράκαμψη της Παιανίας και Κορωπίου και τη μερική υπογειοποίηση της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Οι πυρκαγιές εξ αντικειμένου ευνοούν όχι μόνο τη φθηνή απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων, αλλά και την αγορά με χαμηλό κόστος ακινήτων γύρω από τους νέους αυτοκινητόδρομους, όπου θα αναπτυχθούν νέες δραστηριότητες δόμησης και εκμετάλλευσης ακινήτων.
Με μια δόση μαύρου χιούμορ, το οποίο βέβαια δεν μπορούν να εκτιμήσουν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου, στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου αναφέρουν, ότι οι τελευταίες πυρκαγιές περιορίζουν το οξυγόνο, αλλά προσφέρουν αρκετό «οξυγόνο» σε χρυσοφόρες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που αναμένονται στο πολύπαθο Λεκανοπέδιο τα επόμενα χρόνια…
* Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αττικής, που παρουσιάσθηκε την άνοιξη από το ΥΠΕΧΩΔΕ, προβλέπει εντάξεις μεγάλων εκτάσεων της Βορειοανατολικής Αττικής στο σχέδιο πόλης. Το σχέδιο διαπνέεται από… «εποικοδομητική ασάφεια», με αποτέλεσμα να έχει ανοίξει η όρεξη κατασκευαστών που ενδιαφέρονται για πρόσθετη δόμηση στην περιοχή. Η καταστροφή δασικών εκτάσεων, που λόγω του χαρακτηρισμού τους εμπόδιζαν τα σχέδια δόμησης, ενώ συνέβαλαν και στην αύξηση των τιμών της γης, εις βάρος των κατασκευαστικών εταιρειών, εκτιμάται τώρα ότι θα απελευθερώσει από πολλά διοικητικά και οικονομικά βάρη τις μελλοντικές «αναπτυξιακές» δραστηριότητες.
* Το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί δραστήρια τους διαγωνισμούς για την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων στην Αττική, συνολικού μήκους 62,355 χλμ. και προϋπολογισμού 1.658 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνουν τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κατεχάκη, μέχρι την Παραλιακή Ποσειδώνος και μέσω της σήραγγας του Υμηττού με Μεσόγεια, Σπάτα, Παλλήνη, Αγία Μαρίνα, Λαγονήσι και Λαύριο. Οι αυτοκινητόδρομοι θα κατασκευασθούν με συμβάσεις παραχώρησης και θα στηθούν έξι νέα σημεία είσπραξης διοδίων στην Αττική. Η τεράστια καταστροφή δασικών εκτάσεων στην Αττική, με μια ωμή και κυνική επιχειρηματική οπτική, είναι πολύ βολική για τις μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες που θα εμπλακούν στα έργα, αφού μειώνει τις αξίες της γης σε περιοχές όπου θα κατασκευασθούν οι νέοι οδικοί άξονες και διευκολύνει την απόκτησή τους από ισχυρές εταιρείες κατασκευών και real estate, για να αναπτυχθούν «χρυσοφόρες» δραστηριότητες γύρω από τους νέους οδικούς άξονες.
Ανάλογοι υπολογισμοί γίνονται σε σχέση και με άλλα 28,5 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, που θα κατασκευασθούν ως δημόσια έργα, για τους οποίους έχουν δεσμευθεί κοινοτικά κονδύλια ύψους 350 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που περιλαμβάνουν τις επεκτάσεις της λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό και της Λαυρίου με παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου, τον περιφερειακό άξονας Παιανίας – Μαρκόπουλου, με παράκαμψη της Παιανίας και Κορωπίου και τη μερική υπογειοποίηση της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Οι πυρκαγιές εξ αντικειμένου ευνοούν όχι μόνο τη φθηνή απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων, αλλά και την αγορά με χαμηλό κόστος ακινήτων γύρω από τους νέους αυτοκινητόδρομους, όπου θα αναπτυχθούν νέες δραστηριότητες δόμησης και εκμετάλλευσης ακινήτων.
Με μια δόση μαύρου χιούμορ, το οποίο βέβαια δεν μπορούν να εκτιμήσουν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου, στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου αναφέρουν, ότι οι τελευταίες πυρκαγιές περιορίζουν το οξυγόνο, αλλά προσφέρουν αρκετό «οξυγόνο» σε χρυσοφόρες επιχειρηματικές δραστηριότητες, που αναμένονται στο πολύπαθο Λεκανοπέδιο τα επόμενα χρόνια…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου