23/6/12

Σχιζοφρένεια...

...σκοπεύουν να βάλουν διόδια στον δρόμο καρμανιόλα Αμφιλοχία-Αντίρριο!

Ντροπή:Έρχονται νέα διόδια σε Μεσσηνία και Αγρίνιο!
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Ριζοσπάστης"!
«Τσουχτερά» χαράτσια διοδίων θα αρχίσουν να πληρώνουν τις επόμενες μέρες οι κάτοικοι της Μεσσηνίας και οι υπόλοιποι οδηγοί που θα κινούνται στην Εθνική Οδό Τρίπολης - Καλαμάτας, σε τρεις μάλιστα νέους σταθμούς, πριν καλά καλά ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Ειδικότερα, μέσα στις επόμενες μέρες, οι οδηγοί θα αναγκαστούν να πληρώνουν πανάκριβα χαράτσια στο μετωπικό Σταθμό Διοδίων Καλαμάτας και σε δύο πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων στον Ανισόπεδο Κόμβο Αρφαρών, δηλαδή ακόμη και για τοπικές μετακινήσεις!
Αυτό προβλέπεται σε υπουργική απόφαση που υπογράφηκε από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της συγκυβέρνησης Μ. Βορίδη, στις 14/5/2012, η οποία στηρίχτηκε στο άρθρο 143 του Ν. 4070/2012, που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτη. Ο νόμος αυτός επιτρέπει τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων ακόμα και σε ημιτελή τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται με τις ληστρικές «συμβάσεις παραχώρησης» που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τα χαράτσια να αυξηθούν από το 2008 μέχρι τώρα ακόμη και κατά 500%! Σημειώνεται ότι με βάση την ίδια διάταξη μέσα στο καλοκαίρι μπορεί να λειτουργήσει σταθμός διοδίων και έξω από το Αγρίνιο, κι ας μην έχει ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός.
Ειδικά για τις συμβάσεις παραχώρησης, οι ρυθμίσεις της Υπουργικής Απόφασης Βορίδη, έρχονται να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένα ζητήματα, που στην πλειονότητά τους έχουν τεθεί από τους παραχωρησιούχους. Ας δούμε ορισμένα παραδείγματα και ποιες περιπτώσεις «φωτογραφίζουν»:
1. Επιτρέπεται η λειτουργία νέων σταθμών διοδίων ακόμα και σε ημιτελή τμήματα (εφ’ όσον προβλέπονταν διόδια από τον σχεδιασμό του έργου), αν η κατασκευή καθυστέρησε με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Η ρύθμιση αυτή αφορά στα τμήματα των οδικών αξόνων που κατασκευάζονται από το Δημόσιο και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους παραχωρησιούχους, όπως το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα (κοινοπραξία Μορέας, θα παραδοθεί σε δύο δόσεις την άνοιξη του 2012 και το καλοκαίρι του 2013) και η παράκαμψη Αγρινίου (κοινοπραξία Νέα Οδός, έχει παραδοθεί).
2. Αφήνεται ένα παράθυρο για μείωση των διοδίων σε υπό κατασκευήν τμήματα. Αν όμως ο παραχωρησιούχος δεν συναινεί, τότε… θα αποζημιώνεται! Η πρόβλεψη αυτή θα μπορούσε να έχει εφαρμογή στην Κορίνθου – Πατρών και στους σταθμούς διοδίων των Τεμπών.
3. Αν το Δημόσιο έχει για κάποιο λόγο την ευθύνη που δεν έχει παραδοθεί ένα τμήμα δρόμου (λ.χ. λόγω μικρο-εκκρεμοτήτων), τότε ο παραχωρησιούχος μπορεί να αυξήσει τα διόδια στο ύψος που καθορίζονται για τα ολοκληρωμένα τμήματα. Μια τέτοια περίπτωση είναι το τμήμα Ελευσίνας – Κορίνθου.
Θυμίζουμε ότι με τον ίδιο νόμο όσοι καταλαμβάνουν σταθμούς διοδίων απειλούνται πλέον με ποινές φυλάκισης 3-6 μηνών. Προβλέπεται επίσης ότι η μη καταβολή διοδίων θα μπορεί να επιφέρει αφαίρεση πινακίδων και στα φορτηγά δημόσιας χρήσης (λ.χ. εταιρείες μεταφορών), κάτι που μέχρι σήμερα δεν ίσχυε. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα στην αστυνομία να «κόβει κλήσεις» για μη καταβολή διοδίων και μέσω κάμερας, όπως γίνεται λ.χ. με τις κάμερες που επιβλέπουν όρια ταχύτητας. Ετσι δε θα είναι απαραίτητη η παρουσία αστυνομικών στα διόδια.
Αξίζει να σημειώσουμε επίσης ότι πέρα από τα πανάκριβα διόδια, οι ιδιωτικοί όμιλοι των περιβόητων «συμβάσεων παραχώρησης» των αυτοκινητοδρόμων διεκδικούν από το Δημόσιο, δηλαδή πάλι από τον ελληνικό λαό, 1 δισ. ευρώ ως αποζημιώσεις για διάφορους λόγους (καθυστερήσεις απαλλοτριώσεων, μετατοπίσεων δικτύων κοινής ωφέλειας κ.λπ.).
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση θα κληθεί να δώσει λύση και στο θέμα της επανέναρξης των εργασιών στα έργα παραχώρησης για τους οδικούς άξονες, που έχουν, όπως είναι γνωστό «παγώσει» εδώ και ενάμιση χρόνο, επειδή οι τράπεζες αρνούνται να συνεχίσουν τη δανειοδότησή τους. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η συμφωνία για την επανέναρξη των έργων, μεταξύ κυβέρνησης και μεγαλοεργολάβων, που θα καταγραφεί σε νέες συμβάσεις που θα κατατεθούν για κύρωση στη Βουλή θα περιλαμβάνουν: 
-Τις τεχνικές αλλαγές στο αντικείμενο των έργων (περικοπές τμημάτων κλπ.). 
-Τη συμφωνία για τις διεκδικήσεις των ομίλων από το ελληνικό Δημόσιο. 
-Τη νέα συμφωνία των ομίλων με τις τράπεζες για τα δάνεια και τα επιτόκια. 
-Την επίτευξη ενός βιώσιμου εσωτερικού βαθμού απόδοσης των επενδύσεων (IRR) για τις κοινοπραξίες, δηλαδή την εγγύηση της ελάχιστης κερδοφορίας τους. 
Για το σκοπό αυτό μάλιστα η κυβέρνηση προτείνει τα έσοδα του Δημοσίου από τις συμβάσεις παραχώρησης να δοθούν ως έντοκα δάνεια στους ομίλους και να επιστραφούν στο κράτος μελλοντικά. Δηλαδή, το κράτος, πέρα από όλα τα άλλα θα επιδοτήσει την κερδοφορία των ιδιωτικών ομίλων, σε περίοδο που στο λαό επιβάλλει περικοπές μισθών και συντάξεων!

Δεν υπάρχουν σχόλια: